КРАПКА У ГАЗОВОМУ ПИТАННІ
Новий уряд під орудою Володимира Гройсмана ухвалив документ щодо
єдиної ціни на природний газ для побутових споживачів, бюджетних організацій і теплокомуненерго.
З 1 травня її встановлено на рівні стовідсоткового паритету до вартості імпортного
газу. У самому Кабміні це рішення назвали історичним для українського газового ринку.
Тим часом у суспільстві з цього приводу спостерігаються протилежні думки. Більшість
українців вбачає у стрімкому підвищенні ціни на блакитне паливо цілу низку ризиків.
Експерти на прохання «Профспілкових вістей» погодилися з’ясувати, чи можна ці ризики
мінімізувати.
УРЯД ТИСНЕ НА ГАЗ
Заява Володимира Гройсмана про те, що його нудить від популістських
заяв і що він готовий до непопулярних кроків, надто швидко знайшла практичне втілення.
27 квітня уряд ухвалив рішення про уніфікацію ціни газу для споживачів. Перехід
на ринкову вартість газу – одна з головних і багаторічних вимог Міжнародного
валютного фонду. Та цього разу уряд перевиконав план для МВФ і підняв планку ціни
одразу на 100%, а не на 75%, як цього вимагали міжнародні кредитори.
Віднині ціна для усіх, незалежно від рівня споживання, становить
6879 гривень за тисячу кубометрів. Експерти по- різному поставились не стільки
до такого рішення Кабінету Міністрів, як до часу його оприлюднення. Одні стверджують,
що уряд навмисне вибрав момент, коли люди святкують та відпочивають на початку
травня, а отже, у них не буде можливості в той чи інший спосіб протестувати проти
такого підвищення ціни на газ. Власне, ціна на газ – це лише початковий етап, бо
за принципом ланцюгової реакції сягне угору й ціна на тепло. Аналітики підрахували,
що тарифи на опалення зростуть на 70%. Тож такому великодньому дарунку від влади
люди аж ніяк не зраділи. Єдине, що бодай трошки тішить, що в газовому питанні поставлено
крапку і більше про подорожчання не може й бути мови. В усякому разі, так заявив
прем’єр Володимир Гройсман.
Інші аналітики енергетичного ринку дотримуються думки, що до
питання уніфікації ціни на газ влада підійшла зважено. По-перше, про нього оголошено
після закінчення опалювального сезону. А це створює часовий лаг для заощадження
коштів і встановлення лічильників споживання газу. По-друге, уряд показав структуру
ціни, яка формуватиметься, виходячи з ціни на європейських ринках та з урахуванням
витрат на транспортування і податки. Прозорість та зрозумілість ціни на газ –
це те, чого українцям бракувало впродовж останніх 15 років.
Глава уряду переконує, що запровадження єдиної ціни на газ спроможне
подолати корупцію. Ось його аргументи: «Ціни, які були неекономічно обґрунтованими,
завжди дотувала держава. І тут не було жодної соціальної справедливості: і багаті
споживали газ задешево, і бідні. Люди сплачували свої податки до державного бюджету,
державний бюджет брав цей ресурс і направляв його на дефіцит «Нафтогазу». Але
навколо цих речей завжди були оборудки, які приносили мільярдні доходи тим, хто
мав справи на газовому ринку».
Експерти переконують, що відсутність ринкових цін на газ неабияк
зашкодила економіці України. Привести їх до ринкового рівня треба було ще років
зо двадцять тому, однак кожен уряд, що перебував при владі, не насмілювався на такий
непопулярний крок, аби не втратити відсотки свого рейтингу.
Відсутність ринкових цін створювала можливості для тотальної
корупції, призводила до залежності від імпортного блакитного палива. При цьому
ніхто не був зацікавлений в енергетичній ефективності. Про те, що саме цей фактор
може значно скоротити споживання газу, говорили майже пошепки. А через занижені
ціни на газ держава протягом останніх років втратила десятки мільярдів доларів.
Це ті гроші, які можна було б нині не просити у міжнародних кредиторів.
СУБСИДІЇ ЧИ ДОТАЦІЇ?
Коли заходить мова про ринкову ціну на енергетичні носії, у
нас є залізний аргумент проти: вітчизняні зарплати і пенсії навряд чи витримають
такий тиск. І від цієї правди подітись нікуди. Анонсоване підвищення соціальних
стандартів на 6% з 1 травня жодним чином не компенсує підвищення ціни на газ і
тепло. В уряді запевняють, що громадяни, рівень доходів яких не дозволяє сплачувати
повну ціну на газ, гарантовано отримають субсидії. За статистикою, минулого опалювального
сезону субсидії отримували 5,5 мільйона українських домогосподарств, або 36% загальної
кількості споживачів. Після підвищення кількість охочих отримати субсидії може
зрости ще на 50%. Відтак 35 мільярдів гривень, передбачених на це, може не вистачити.
Це – черговий головний біль нового уряду: де взяти додаткові кошти для компенсації.
Глава уряду присягається, що виконавча влада буде соціально відповідальною
і соціальний контракт перед українцями виконає сповна. Прем’єр переконаний, що
до початку нового опалювального сезону в уряді знайдуть додаткові компенсатори
і в такий спосіб полегшать громадянам навантаження сплати за комунальні послуги.
Оптимізму додають і дослідження експертів. Вони переконують:
щойно уряд припинить дотації для утримання ціни на газ на низькому рівні, вивільниться
більше коштів, аніж потрібно для охочих отримати субсидії. Виплачувати субсидії
все одно доцільніше, аніж дотувати сто відсотків населення, що у нас тривало десятиліттями.
Заступниця голови парламентського комітету з питань паливно-енергетичного
комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки Ольга Белькова висловилась на
підтримку єдиної ціни на газ і вважає це абсолютно правильним кроком.
«Тим, хто непокоїться, що субсидій багато, я нагадаю, що у
2014 році ми проголосували за покриття дефіциту «Нафтогазу» 100 і більше мільярдів
гривень. Сьогодні при всіх розрахунках субсидія становить 35 мільярдів і не більше.
Я розумію, що є недолугість у цій системі субсидій, я також закликаю уряд, щоб
частина грошей була спрямована на те, щоб дати людям фактично можливість зекономити»,
– заявила народний депутат.
Упорядкувати систему субсидій, на думку енергетичних аналітиків,
допоможе стовідсотковий облік газу, що використовують споживачі. Якщо у промислових
споживачів є лічильники, то приватним газ постачається за нормативами, що не завжди
відповідають дійсності. А це вже не зовсім чесно стосовно населення. Чому воно має
платити за обсяги газу, яких не споживає? Відсутність обліку, стверджує енергетичний
експерт Ілля Несходовський, дозволяє маніпулювати цінами. Він агітує за встановлення
терморегуляторів для кожного споживача, аби кожен мав змогу самостійно визначати,
скільки йому потрібно тепла й газу, регулювати ці потреби у бік зменшення. Тоді
й платити доведеться менше.
Соціальний віце-прем’єр Павло Розенко заявив, що уряд дав доручення
місцевій владі і ТКЕ до 1 жовтня п. р. встановити мільйон будинкових лічильників
тепла.
ВІД ШОКУ – ДО ПОЛІТИКИ ЕНЕРГЕТИЧНОЇ ЕФЕКТИВНОСТІ
Можна, звичайно, апелювати позитивними висновками експертів,
що субсидії краще, аніж багаторічне дотування газового монополіста, але це не означає,
що так само із розумінням до підвищення цін майже вдвічі поставляться пересічні
громадяни. На цих настроях уже почали свою гру опоненти нового уряду. Попутний
вітер нині дме у їхні вітрила, а тези, що нові ціни «несумісні із життям багатьох
родин», незабаром дадуть свої паростки. Аби мінімізувати політичні ризики, новій
владі доведеться докладати чимало зусиль, аби переконати населення у ефективності
механізму субсидій. Поки населення переживає справжній шок, цього робити не варто,
кажуть аналітики. Нині треба вести розмову в іншому руслі – конструктивному.
А конструктив полягає у тому, що на місцях треба розпочинати
активну роботу щодо енергоефективності. Ця робота має стати головним пріоритетом.
Експерти впевнені, що формування національної політики енергетичної ефективності,
створення відповідного національного фонду, відкриття дешевих кредитів спонукатиме
людей скорочувати потребу у більшій кількості енергії. Від цього залежить стабільність
і сталий розвиток житлово-комунальної сфери.
Однак про так звані «теплі» кредити населення практично не знає,
хоча держава вже нині компенсує від 20 до 70% виданого кредиту. Відтак якщо люди
матимуть змогу встановити індивідуальний лічильник, терморегулятор, скористатися
теплим кредитом, то навіть у разі підвищення тарифів платитимуть менше, ніж зараз.
Однак тут є одне «але». На думку аналітиків, причина нинішнього
подорожчання газу – спосіб змусити населення брати так звані «теплі» кредити.
Планку ціни на газ піднято до стелі, це остання жирна крапка, тож шановні друзі
українці, самі забезпечуйте енергетичний клімат своїх помешкань. Байдуже, що гроші,
відкладені на оздоровлення дітей, тепер підуть за іншим призначенням – на утеплення
приміщень та заміну вікон і дверей.
«Треба бути готовими до того, що різке зростання тарифів за
незмінних доходів громадян, навіть за умови залучення механізмів соціальних субсидій,
знизить внутрішнє споживання на інші товари неенергетичного походження. Тобто якщо
доведеться більше платити за ЖКГ, то доведеться менше витрачати на інші послуги,
товари. У тому числі на харчі», – стверджує експерт Олег Устенко.
Однак українцям не звикати до затягування пасків. Чи не так?
Григорій ОСОВИЙ, Голова Федерації профспілок України:
«Запровадження єдиної ціни на газ для населення, рішення про
яке ухвалено на засіданні уряду, профспілки вважають несвоєчасним і таким, що порушує
принципи соціальної справедливості. Влада має зрозуміти, що не можна так підвищувати
ціни і тарифи, коли більшість населення країни перебуває на межі бідності, навіть
виживання.
Я пригадую діалог, який свого часу було організовано з приводу
економічного обґрунтування тарифів. Щоправда, це було за колишнього уряду. Нас
тоді запевняли, що НКРЕКП має надавати профспілкам свої розрахунки. Що буде створена
серйозна й компетентна робоча група з цих проблем. Іншими словами, профспілки вимагали
детальної перевірки, наскільки доцільними є ціни на газ і тепло та чи здужають
українці такі тарифи. Однак профспілки фактично були відлучені від цього процесу,
нам залишили роль своєрідного консультативного органу. Щось на кшталт: говоріть,
ви нам не заважаєте!
Тож профспілки сьогодні виступають з вимогою у законодавчому
руслі повернути силу громадського контролю над діяльністю влади у всіх секторах
економіки.
Звісно, Україні сьогодні слід зважати на вимоги Міжнародного
валютного фонду. Однак нехтувати тією обставиною, що платоспроможність споживачів
практично нульова, не слід. Профспілки мають заручитися твердою обіцянкою уряду,
що буде надано підтримку кожному, хто не в змозі осилити запропоновані тарифи на
енергетичні носії. Підвищуючи ціну палива до рівня імпортної, ми наближаємося до
європейського рівня лише у вартості за газ, а зміни мають відбуватися у галузі
повністю – від модернізації морально застарілого обладнання та газових мереж
до введення 100% обліку газу, як це відбувається в Європі. Треба враховувати інтереси
українців, які змушені сплачувати за газ за новими розцінками. Цілком очевидно,
що населення не може до безкінечності витримувати зростання тарифів. Кожне чергове
підвищення надто болюче б’є по кишенях малозабезпечених верств населення. Про це
мають пам’ятати у владі, на цьому акцентують свою діяльність профспілкові громади».
Святослав ПАВЛЮК, експерт з групи реформи енергетичного сектору
ГІ «Реанімаційний пакет реформ»:
«Потрібно називати речі своїми іменами. Ми маємо справу не з
підвищенням ціни на газ, а з припиненням дотування ціни з боку держави, по суті
– з припиненням обману стосовно справжньої вартості газу. Цей обман вже коштував
нам 60 мільярдів доларів за останні два десятки років».
Олександр ЖОЛУДЬ, аналітик Міжнародного центру перспективних
досліджень:
«Субсидії значною мірою покривають витрати на газ. Більш того,
через те, що механізм не є ідеальним, деякі групи населення сплачують менше за газ,
ніж сплачували до підвищення цих тарифів. Одна з речей, якою треба займатися цього
року, – удосконалення механізму надання субсидій. Така система, яка є зараз, – це
перекладання проблеми з однієї кишені – «Нафтогазу» – до кишені державного бюджету».
Михайло ГОНЧАР, експерт з енергетичних питань:
«Підняти тарифи не складно. Їх нібито уніфікували з точки зору
ліберальної моделі ринку. Так, це має бути. Але ж це тільки частина реформи. Має
бути створений конкурентний ринок, ми не бачимо там ніяких інших конкурентних
гравців. Себто конкурентний ринок означає, що, конкуруючи між собою, гравці намагаються
по суті у боротьбі за частку на ринку знижувати тарифи, а не підвищувати. А тут
відбувається просто протилежне».
Сергій ФУРСА, фінансовий аналітик:
«За останні роки Україна заплатила за дешевий газ для населення
понад $50 млрд. Це більше 50% ВВП України сьогодні. І гроші ці платив кожен українець.
Кожен. За що він платив? Він платив за те, щоб у бабусі в квартирі був дешевий газ
і дешеве опалення. Але не тільки. Він також платив за те, щоб цей дешевий газ був
у будинку в Кончі-Заспі, в тому числі тих, хто активно виступає проти підвищення
тарифів».
14.05.2016
|