Мистецтво жити без з будь-яких «але»...
Ми знаходимо
сотні причин, щоб не займатися спортом, не розвиватися творчо. Танці – це не
моє, школи карате немає біля мого дому, в басейні заняття не в зручний для мене
час, а кінний спорт – це ж їздити треба за місто та й страшнувато... Такі і тисячі
інших відмовок з’являються, як тільки-но у голові промайне думка, що треба ж
чимось займатися, окрім роботи та домашніх клопотів. У буденній рутині ми
постійно знаходимо, або навіть створюємо проблеми, зосереджуємо увагу на
якихось дрібницях і не завжди маємо час для себе... Я нічим не відрізняюсь від
решти, тож була вражена, коли побачила, як люди, прикуті до інвалідних візків,
танцюють, займаються фехтуванням, а представники об’єднання глухих грають у
театрі, співають, читають вірші...
СПОРТИВНІ ТАНЦІ
НА ВІЗКУ
Величезна
дзеркальна зала, лунає музика, у центрі кружляють пари – гарне відчуття ритму,
грація у рухах, різкі повороти, запал в очах, посмішки на устах. Це звичне
заняття танців людей з ураженням опорно-рухового апарату. Так, вони прикуті до
візків. У когось немає ніг, хтось їх не відчуває, але вони танцюють! Тут можна
побачити людей після травм, невдалих операцій, є дівчинка з ДЦП. Вони живуть!
Живуть, а не існують, як багато інших, хто має схожі захворювання.
Аби побачити на
власні очі, як тренуються танцюристи, ми завітали у громадську організацію –
спортивно-танцювальний клуб «Березіль». Саме тут постійно тренуються збірні
команди столиці й проводяться навчально-тренувальні збори
спортсменів-інвалідів з підготовки до всеукраїнських і міжнародних змагань.
Представники цього клубу мають титули багаторазових чемпіонів України,
володарів Кубка світу та Європи, переможців чемпіонату світу і Європи, мають
звання майстрів спорту України міжнародного класу. Вони брали участь у паралімпійських
іграх в Афінах і Пекіні, а нині готуються до наступних паралімпійських
змагань.
Під час нашого
візиту на занятті були присутні не всі учні, адже дехто з них іще відпочиває
після поїздки в Голландію, де відбувався Кубок світу, хтось хворіє. Усього у
клубі спортивними танцями на візках займаються близько 30 осіб. Серед них є
різні пари, зокрема так звані «комбі» – танцюрист на візку в парі з
нетравмованим партнером та «дует» – обидва танцюристи-інваліди на візках.
Пощастило нам
помилуватися тренуванням чемпіонів цьогорічного Кубка світу – Валерія Бевзюка
(на візку) та Олени Яременко. Вони стали найкращими у програмі «комбі» серед
спортсменів зі спортивних танців на візках із 21 країни світу.
Про те, як
склалася їхня пара, ми почули з перших вуст. « У парі ми вже близько чотирьох
років. До цього я два роки танцювала з іншим партнером. Узагалі ж я танцюю з
дитинства, але на деякий час мала перерву. Президент клубу Олена Чиж – мій
перший викладач танців. Тож від неї я дізналася про танці на візках і вирішила
спробувати», – розповідає Олена. За словами Валерія, він займається танцями 8
років. «А все завдяки дружині. Вона дізналася про клуб і відправила мене сюди.
Я не чинив опору. Вперше вона розповіла мені про цей вид спорту навесні, а прийшов
подивитися що й до чого я лише восени. Приїхав, подивився і залишився на 8
років», – згадує Валерій Бевзюк.
СПОРТСМЕНИ БЕЗ
ЗМАГАНЬ...
Поспілкувавшись
зі спортсменами, ми дізналися і про їхні проблеми. Насамперед це, звісно ж,
наболіле, постійно тривожне фінансове питання. Про що мова, коли навіть кожне
тренування стоїть під питанням: бути чи не бути? Так, приміром, зателефонувавши
до клубу та запитавши, коли можна завітати на заняття до спортсменів на
візках, ми почули невтішну відповідь: «Узагалі за розкладом заняття завтра о
12-й годині, але краще зателефонуйте вранці, адже невідомо, чи буде
автомобіль, яким привозять наших танцюристів, і чи матимемо бензин...»
Невтішна ситуація і з фінансуванням міжнародних змагань. За словами Валерія
Бевзюка, щорічно відбувається близько 10 змагань міжнародного рівня, однак
наші спортсмени мають змогу виїхати лише 1–2 рази на рік.
–
Фінансово-економічна криза не оминула і нас, ми повністю фінансуємося з
державного бюджету, а як відомо, він не безмежний – на всіх не вистачає, на
жаль... Так було, так є і так буде. Тож через нестачу коштів ми не маємо змоги
виступати на міжнародних змаганнях, звичайно ж, їздимо, але рідко, – розповідає
виконавчий директор клубу Сергій Марченко. – Аби виїхати на змагання за кордон,
кожному спортсмену потрібно принаймні тисячу євро. За великим рахунком, – це
не так уже й багато, однак інваліди цих грошей не мають, та й держава не
завжди їх може знайти... А останнім часом і спонсори наші практично зникли, і
думаю, з огляду на ситуацію у країні і світі, з’являться вони не скоро.
На паркеті ми
також познайомилися з Наталією Беспаловою, яка вважає себе новачком у цьому
виді спорту: «Я займаюсь танцями близько чотирьох років – тобто зовсім
недавно. Півроку була на лікарняному і сьогодні – моє перше тренування. Дуже
скучила за танцями і зрозуміла це під час чемпіонату України, який відбувся
кілька тижнів тому, а я на ньому була присутня просто як глядачка і
вболівальниця... Взагалі танці мені подобаються ще з дитинства, однак почала
ними професійно займатися лише коли після автомобільної аварії опинилася у
візку. Нині ми дуже переймаємося нашим майбут
нім, адже центр,
створений столичною владою, забули... Нинішні машини для перевезення інвалідів
«сипляться», і ми боїмося, що і їх у нас заберуть. Тоді ми просто фізично не
зможемо добиратися до клубу, оскільки наш громадський транспорт не пристосований
для перевезення людей на візках».
29-річний Микола
Остапенко на паркеті лише три місяці, однак уже добре танцює і обожнює джайв.
А от його товариш Олександр Онищенко тут уже три роки. Як і всі, він приїхав
подивитися і лишився. Олександр не має постійної партнерки, та все одно із задоволенням
танцює. За словами хлопців, клуб вони відвідують двічі на тиждень, однак це
для них не лише заняття на паркеті, а насамперед – спілкування.
– Тут усі
знайомі, дехто навіть не один рік. Усі ми спілкуємося, танцюємо – це і фізичне
навантаження для всього тіла, і моральний відпочинок, – наголошує Микола.
СВІТ ТИХ, ХТО НЕ
ЧУЄ
Чи бачили ви
коли-небудь пісню? Дивне запитання, – скажете ви, адже пісню можна почути, а
не побачити. Однак представники Українського товариства глухих (УТОГ) такої
можливості не мають, тож святковий концерт до Великодня, на який запросили і нас,
проходив мовою жестів.
У залі лунають
слова, а для тих, хто не чує, на сцені – перекладач. Атмосфера у залі
культурного центру УТОГ дещо незвична. Так, оплески тут замінює підняття рук
догори, мову – жести... Актори театру «Райдуга» виходили на сцену один за
одним. Одні співали пісні, інші читали монологи і все це – мовою жестів.
Під час
надзвичайного виконання українського народного танцю мене ніби блискавка
пройняла, коли зрозуміла, що я чую музику, під яку танцюють, а самі виконавці
її не чують...
У ході концерту
тих, хто не чує, привітав священнослужитель, який також спілкувався жестами.
Він розповів, що у Києві діє церква, у якій служба відбувається мовою жестів.
Представники
товариства глухих щодня живуть активним життям. За словами заступника
директора культурного центру УТОГ Людмили Орішко, у столичному культурному
центрі діє театр, картинна галерея, музей, бібліотека, шаховий клуб, який
очолює майстер спорту з шахів, заслужений тренер України Юрій Зуєв. Тут ті,
хто не чує, мають можливість розвиватися, спілкуватися, читати книги... Для
них часто проводяться концерти.
Завітавши до
музею історії глухих, який існує вже 44 роки та має статус міжнародного, ми
дізналися чимало цікавого. Про експонати музею нам розповідав засновник
музею, заслужений працівник культури України Володимир Скурчинський, який
після отиту поступово втратив слух. Серед експонатів музею надзвичайно цікаво
було побачити зошит учня школи глухих далекого 1936 року, варіанти слухових
апаратів різних часів, фото першого випуску групи тих, хто не чує, імператорської
гімназії, а також перші «Букварі» із вивчення мови жестів. Тут ми побачили
також і старовинний дзвоник до будинку глухої людини. Це прив’язана мотузкою
до гачка важка залізна праска. Працює такий дзвоник просто: тягнеш за мотузку
і праска падає, а господар, відчуваючи вібрацію від падіння важкого предмета,
відчиняє двері свого дому гостеві (нині вже існують сучасні
дзвоники-лампочки).
У музеї можна
дізнатися і про діяльність Українського товариства глухих у різні періоди
життя країни, і про підприємства товариства. А ще Володимир Вікторович
розповів нам, що першу матрьошку в Росії вигадав глухий.
Кожен обирає своє
життя і свій шлях – це ще раз підтвердили історії життя людей, з якими ми
зустрілися під час написання матеріалу. Хочеться вірити, що суспільство, яке
зовсім «дике» у ставленні до інвалідів, подобрішає, а держава все ж таки
віднайде кошти для людей, які хочуть активно жити, прагнуть розвиватися і
прославляють Україну на міжнародній арені.
АКТОРИ, ЯКІ НЕ
ЧУЮТЬ
Театр «Райдуга»
Українського товариства глухих – це єдиний в Україні театр, де працюють
актори, які не чують. Цим артистам підвладні всі сценічні жанри: драма, балет,
пантоміма, мюзикл, вар’єте, цирк, народні танці. І всіма цими жанрами актори
володіють досконало, незважаючи на те, що не чують від народження.
Одну з
найвідоміших вистав театру – «Дюймовочка» свого часу відвідали дружини
президентів України та Грузії Катерина ющенко та Сандра Рулофс. У
репертуарі театру сьогодні чимало вистав і концертних програм.
Актори театру –
заслужені артисти України В. Стьопкін, о. Кушніренко, Мягких, Кіраш, Каплан і Т. Вуйцик.
Артисти, без
допомоги голосових способів вираження, досконало володіють універсальною
мовою серця і творчого вираження.
ПРИКЛАД ДЛЯ
НАСЛІДУВАННЯ
23-річна Олена Добруцька
має діагноз дитячий церебральний параліч. Це, звісно, ускладнює її життя, але
у жодному разі не впливає на її активність. Сьогодні вона танцює на паркеті,
завтра – пише сценарій до нової п’єси чи вірші або відвідує репетицію в одному
з трьох театрів, де вона грає. Післязавтра в неї поїздка за місто, де вона займається
верховою їздою, а ще – улюблена робота (до речі, за фахом вона журналіст). Як
вам такий графік?
– Я не можу
сидіти вдома і нічим не займатися! – розповідає дівчина. – Мені складніше, ніж
здоровим людям, знаходити можливість їздити на заняття та репетиції через те,
що громадський транспорт не пристосований для таких, як я – не можу просто
сісти і поїхати. Але є добрі люди, які допомагають мені в цьому. А ще я
півтора року шукала собі тренера, який би займався зі мною кінним спортом! Усі
відмовлялися, адже це складно і відповідально, тож нікому не потрібно. Коли
бачили візок, одразу запитували: а як ти будеш їздити? А я з двох років у
сідлі...
З активної
журналістики я пішла, хоча мені дуже подобається бути у вирі подій. Нині
працюю в Інтернет-виданнях. трохи складно добиратися кудись. Адже знаєте, як
то буває – телефонують і ти маєш швидко зриватися і кудись їхати... Проте не
боюся труднощів і хочу повернутися у професію – жити не можу без політики, це
моя улюблена тема!
Важливо, що в моєму житті є людина, яка мене підтримує у всіх моїх
починаннях. Напевно, це найважливіше у житті кожної дівчини. На жаль, мій
хлопець живе в Росії, однак ми завжди на зв’язку.
06.05.2011
Анна РЄПІЧ, «ПВ»
|