РЕКЛАМА ЛІКІВ: МЕНШЕ ЗНАЄШ, ЗДОРОВІШИМ БУДЕШ
Комітет Верховної Ради з охорони здоров’я рекомендував парламенту
підтримати в першому читанні законопроект про заборону реклами лікарських засобів.
Це не перша спроба врегулювати рекламні потоки у ЗМІ і на телебаченні. Всі попередні
намагання скерувати цей процес у правове поле натрапляли на потужну протидію з боку
мас-медіа і фармацевтичного ринку. Одна із таких спроб була майже п’ять років тому.
Безрезультатно.
Чим увінчається нинішня ініціатива, намагаються з’ясувати «Профспілкові
вісті».
ВІД УСІХ БОЛЯЧОК
Довірливих телеглядачів лікують від усього – від головного й
зубного болю, серцевого нападу, нежитю й ангіни, каменів у нирках. Словом, від
усіх відомих легких недуг до найтяжчих захворювань. Рекламу навіть не сортують.
В одному ряду популяризують кілька препаратів аналогічної дії. Глядачеві невтямки:
які ж насправді пігулки чи сиропи поставлять його на ноги? Бо, якщо вірити рекламі,
всі вони – своєрідна панацея від усіх хвороб. Дійшло до того, що з екранів телевізорів
рекомендують засоби від таких тяжких захворювань, як вірусні гепатити та ВІЛ/СНІД.
Не так дано на багатьох телеканалах тривалий час «розкручували»
чудодійний засіб, що нібито допомагає здолати 27 видів вірусних захворювань. Багато
хто піймався на привабливу картинку, легковажно відмовився від лікування у спеціалізованих
медичних закладах. І для декого це закінчилось аж занадто сумно.
Лікарі б’ють на сполох: телебачення стало своєрідним філіалом
фармацевтичного ринку. Відбувається таке собі телевізійне лікування. Виходить,
нам не потрібні ані лікарні, ані госпіталі, ані поліклініки, ані навіть приватні
кабінети лікарів, де прийом здійснюють фахівці. Вони проводять діагностику, стежать
за процесом одужання і, в підсумку, відповідають за пацієнта.
Тим часом рекламодавці жодної відповідальності не несуть. І
продовжують настирливо агітувати за препарати аж надто широкого спектра дії. Біль
у спині, біль у м’язах та суглобах, періодичний біль у жінок, біль у шлунку –
не біда. Одна таблетка – і все мине. Про це вам не просто розкажуть і покажуть
по телевізору, а й проспівають. Від музичного супроводу проблема сама по собі зменшується.
Певно, так міркують автори рекламних роликів, які готові допомогти у лікуванні
всіх відомих болячок.
До речі, аптеки першими дізнаються, яка реклама знайшла свого
глядача: задовго до початку роботи аптечного закладу шикуються черги за розкрученим
товаром. Охочих до самолікування не меншає. Навпаки, їх кількість щороку зростає.
Згадаймо цьогорічну епідемію грипу. Заклики неодмінно звертатися за допомогою
до кваліфікованих фахівців, рекомендації учених-інфекціоністів були відверто проігноровані.
Натомість люди масово скуповували те, що «вилікувало» від грипу, нежитю й застуди
героїв рекламних роликів. Навіть у Києві, де кількість лікарів, лікарень і аптек
на душу населення більш ніж достатня, офіційно зареєстровано 60 летальних наслідків
від грипу та його ускладнень.
Одна з причин такого сумного результату – самолікування. Роками
вироблена звичка довіряти рекламі. Вона ж продовжує демонструвати, як легко і
без проблем, а головне – швидко можна позбутися будь-якої хвороби. Чого вартий
рекламний трюк, де маленька героїня ролика тицяє в обличчя дядечкові своєрідну
чарівну паличку і вигукує: «Бронхостоп!». Мить – і кашель вгамовано. Як пояснити
цьому дівчаті, що, за даними ВООЗ, самолікування як причина смерті посідає п’яте
місце – після онкологічних та інфекційних захворювань.
ЦІНА ПИТАННЯ
Незабаром законопроект про заборону реклами у першому читанні
мають розглянути народні депутати. Як проголосують парламентарі, залежить від
багатьох чинників. На горизонті замаячили дострокові парламентські вибори, якщо
не вдасться заладнати політичну кризу. Тож депутатам доведеться розв’язувати дилему:
сподобатись електорату чи потенційним спонсорам і лідерам рекламного ринку.
Та найбільше панікують медійники. Ймовірна заборона торкнеться
газет, журналів і телебачення. Оскільки вимога заборонити чи обмежити рекламу лікарських
препаратів є одним із пунктів Коаліційної угоди, підстав для хвилювання представників
ЗМІ більш ніж достатньо. Повне чи часткове відлучення від фармаційної годівниці
загрожує масовими скороченнями персоналу, а то й закриттям ресурсів через фінансові
проблеми.
Ціна питання обчислюється шестизначними цифрами, стверджують
аналітики. Впродовж останніх п’яти років саме фармакологічний ринок був найбільшим
і найщедрішим замовником реклами на ТБ. Особливо це стосується 2014–2015 років,
коли криза завдала потужного удару по рекламному бізнесу.
Якщо вірити статистичним даним, за цей період частка реклами
лікарських засобів на телебаченні зросла з 15 до 22%, в інших видах ЗМІ – до
25%. Експерти підрахували, що на рекламу в засобах масової інформації витрачається
від 700 до 900 мільйонів гривень. Чому так приблизно? Бо точної цифри ніхто ніколи
не озвучує. Посилаються на комерційну таємницю, особливі умови для постійних клієнтів
тощо.
Та навіть приблизні суми переконливо свідчать, що структури,
зацікавлені в рекламі ліків, за будь-яку ціну відстоюватимуть нинішні правила гри.
Справді, кому захочеться втрачати від 15 до 40% загального обсягу
прибутків? Занепокоєні керівники провідних українських медіа-структур навіть звернулися
до Президента Петра Порошенка з проханням вилучити відповідний пункт із Коаліційної
угоди. Своєю чергою, громадськість збирає підписи під електронною петицією з вимогою
заборонити рекламу лікарських засобів на телебаченні.
Глава Української асоціації видавців періодичної преси Олексій
Погорєлов вважає, що заборона на рекламу – вимога фармацевтичного лоббі, котре налаштоване
на переділ грошових потоків від реклами. А ще, зазначає пан Погорєлов, це позбавить
читачів і глядачів можливості відстежувати новинки в медичній сфері у ЗМІ. Мовляв,
величезна аудиторія потрапить у залежність від лікарів і фармацевтів.
Продавці телевізійної реклами законопроект про заборону реклами
лікарських засобів називають «абсолютно безглуздою та некваліфікованою ініціативою».
Таку позицію можна трактувати однозначно: нічого, панове депутати, у вас не вийде.
Дехто на підтримку телевізійної реклами наводить цікаву тезу:
ліки тому й продають без рецепту, щоб пацієнти самостійно, а краще – на основі
реклами, прийняли рішення, а не зверталися до лікаря. Це так звана концепція «відповідального
самолікування», стверджують прихильники старих схем. Як на таке словосполучення
відреагують народні обранці, покаже час.
НЕ ВЧІТЬ ЄВРОПУ БЕНКЕТУВАТИ
Законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів
України щодо заборони реклами лікарських засобів» передано на узгодження в комітети.
Під час обговорення документа думки депутатів профільного комітету поділилися.
Ті, хто пропонував його відхилити, посилалися на досвід європейських країн, де
реклама ліків займає помітне місце і на ТБ, і в інших мас-медіа.
Однак ніде в Європі серйозних, сильнодіючих препаратів не рекламують.
Той самий парацетамол, який активно пропагують рекламні ролики, валить з ніг доволі
високий відсоток громадян. Експертів, не кажучи про пересічних громадян, дратує
реклама «Мезиму», бо, крім сумнівної якості препарату, вона пропагує ненажерливість.
Але ж нав’язлива реклама підноситься з «благородною метою» – навчити Європу бенкетувати.
А може, варто навчити Європу рекламувати. Дохідний бізнес! Обороти рекламного ринку
лікарських препаратів у країні оцінюються мінімум у 30 мільярдів гривень. Це, кажуть
ініціатори законопроекту, за найскромнішими підрахунками.
Опоненти тим часом наводять свої аргументи: в ЄС вважають,
що право людини на самолікування є частиною демократичного устрою суспільства.
Є люди, що не хочуть нікому казати, чим вони хворіють, що з ними відбувається,
вони мають право це приховувати навіть від лікаря.
Тільки чому депутати замовчують, що в ЄС існує жорсткий поділ
на рецептурні й безрецептурні препарати. Той, хто бодай раз, перебуваючи за кордоном,
намагався придбати ліки без рецепта, підтвердить: шансів переконати аптекаря у
гострій необхідності – жодних. У європейських аптеках без рецепта продають різноманітні
біодобавки, вітаміни, засоби гігієни, косметики тощо. Все це можна рекламувати,
але цей дозвіл не поширюється на рецептурні препарати.
За кордоном пацієнтові вигідно йти до клініки за рецептом.
Бо тільки лікар після ретельної діагностики призначить відповідне лікування. Пацієнт
лікується під контролем лікаря, котрий у будь- який момент може внести відповідні
корективи залежно від перебігу хвороби. Пацієнтові навіть на думку не спаде сліпо
довіряти рекламі, бо такої «послуги» там просто не існує. У більшості країн цивілізованого
світу телевізійна реклама ліків суворо заборонена. Препарати виписують і продають
лише за рецептом спеціаліста.
Українські лікарі, напевне, забули, як правильно виписати рецепт
на бланку. Власне, самі бланки вже давно не в пошані.
Вікторія КОВАЛЬ,
голова Профспілки працівників охорони здоров’я України:
«Реклама лікарських препаратів має бути для медичних працівників.
Це, наприклад, можуть бути спеціалізовані видання або спецвипуски на телебаченні,
або інформація в інтернеті, але з позначкою, що вона стосується лише медичних
працівників. Що стосується реклами препаратів узагалі – масово, як це зараз бачимо
у засобах масової інформації, на телебаченні, то це можуть бути лише ті препарати,
які не здатні завдати суттєвої шкоди людині, навіть якщо їх застосовують неправильно.
Йдеться, зокрема, про вітаміни або краплі для носа, хоча й вони іноді можуть зашкодити.
Решта – тільки для спеціалізованих видань.
В чому небезпека такої реклами? Існують препарати, несумісні
один з одним. Лікарі про це знають, але пересічний українець, людина, яка на цьому
не розуміється, може завдати шкоди своєму здоров’ю. Так, є інструкція до ліків,
де зазначається сумісність препаратів. Але там можуть бути аналоги, там є протипоказання,
у яких людина – не фахівець може не розібратися. І наробити собі шкоди.
Крім того, є препарати, які можуть викликати алергічні реакції,
і простий споживач цього може не врахувати. Адже лікар, коли призначає лікування,
враховує всі ці речі – сумісність, можливі побічні реакції тощо. Звичайно, це дуже
зручно – подивитися телевізор, прийти до аптеки і купити «таке ж, як сказали у
рекламі». Але це називають самолікуванням, яке ні до чого доброго не приводить.
Особливо небезпечне таке лікування для дитини. Трапляються хвороби,
особливо у дітей від року до трьох, які розвиваються навіть не протягом доби,
а кількох годин. І якщо мама, надивившись реклами, спробує сама поставити діагноз
та лікувати, це може обернутися трагедією. Наприклад, лікуватиме дитину від грипу,
а це виявиться вірусна пневмонія.
За великим рахунком, треба заборонити не лише рекламу медичних
препаратів для широкого загалу, а й «консультації» фармацевтів, які радять споживачам
той або інший препарат. Навіть якщо припустити, що всі вони мають фахову освіту,
але ж насправді вони не бачать пацієнта – дорослого чи дитину, не знають її особливостей
тощо. Тому повторюю: препарати можна рекламувати лише для медичних працівників».
Олександра ПАВЛЕНКО, заступниця міністра охорони здоров’я:
«Проблема криється не в рекламі, а у відсутності контролю. Раніше
в Міністерстві охорони здоров’я хоча б існував комітет, який розглядав макети реклами,
мав можливість щось фільтрувати ще на вході. Минулоріч у МОЗ діяла робоча група,
до складу якої входили представники Антимонопольного комітету, державної регуляторної
служби, а також проєвропейські експерти».
Ольга БОГОМОЛЕЦЬ, голова профільного комітету ВР:
«Збалансувати ситуацію допоміг би чіткий поділ ліків на рецептурні
й безрецептурні. І тоді люди ішли б до лікаря на консультацію, а не бігли в аптеку,
щоб купити «що-небудь» від грипу. І не було б такого, що хворий приймає 5–6 пакетиків
колдрексу на день, а потім потрапляє в лікарню через токсичне порушення функцій
печінки та нирок».
Віктор СИДОРЕНКО, хірург, кандидат медичних наук:
«Не секрет, що корупційна складова у вартості наших ліків, які
продаються, за даними правоохоронців трирічної давності, становила близько
40%. Вартість реклами, за яку платять фармкомпанії, теж за цінами трирічної давнини
становила півтора мільярда. Як ви гадаєте, чи не активована в собівартість ціна
реклами? Однозначно».
Валентина ОЧЕРЕТЕНКО, голова Спілки громадських організацій «Всеукраїнська
асоціація захисту прав пацієнтів «Здоров’я нації»:
«Держава відпочиває – навіщо проводити якісь реформи, якщо у
нас є телемедицина? Я маю на увазі не новітні технології, що дають змогу консультувати
й призначати лікування в режимі online, а саме телевізійну медицину. Хворі, купуючи
пігулки, не тільки підтримують добробут фармвиробників, а й гарантують доходи телекомпаніям».
03.04.2016
Раїса Чирва оглядач «ПВ»
|