ОСТАННІЙ КРОК ДО БЕЗВІЗОВОГО РЕЖИМУ
Верховна Рада у середині березня проголосувала за відновлення
системи декларування статків державних службовців, а головне – кримінальної відповідальності
за неправдиві дані в декларації. Ці законодавчі зміни, як переконують громадські
активісти та Адміністрація Президента, – остання перепона для безвізового режиму,
і її подолання залежало виключно від народних депутатів. Україна вклалася у встановлені
Євросоюзом терміни і вчасно завершила прийняття необхідного законодавства для лібералізації
візового режиму з ЄС. Як працюватиме закон на практиці, з’ясовують «Профспілкові
вісті».
ДРУГА СПРОБА
Спершу закон прийняли ще в лютому, однак його редакція не відповідала
вимогам Євросоюзу. Перша спроба виявилася невдалою через поправки, внесені парламентарями
з голосу, відтак визнані Європою такими, що спотворюють суть закону. Ухвалений
Верховною Радою документ про електронне декларування доходів чиновників відверто
розчарував голову Представництва Євросоюзу в Україні Яна Томбінського. «Закон
не відповідає антикорупційним зобов’язанням, що їх взяло на себе керівництво України.
Потрібно вжити негайних заходів, аби створити ефективну систему перевірки декларування
статків і забезпечити спроможність виконання своїх обов’язків Національною агенцією
із питань запобігання корупції, спрямованих на перешкоджання та викриття корупції»,
– йдеться в його заяві до української влади.
На недолугість закону вказав і президент Єврокомісії Жан- Клод
Юнкер, тож радив Києву його вдосконалити, аби Євросоюз почав процедуру прийняття
рішення про скасування віз для українців.
Зрештою Петро Порошенко змушений був накласти вето на первісний
варіант закону і подав до парламенту новий, розроблений спільно з представниками
Євросоюзу. Глава держави ініціював внесення цілої низки поправок.
Володимир Гройсман, закликаючи депутатів проголосувати за поправки
в законі, пафосно заявляв, що ухвалення оновленої версії дасть змогу зламати «залізну
завісу» й повернути Україну в європейську сім’ю. У результаті депутати закон ухвалили
й одразу ж передали його на підпис Президентові. Петро Порошенко, не зволікаючи,
того ж дня підписав закон і повідомив, що їде до Брюсселя для завершення оформлення
безвізового режиму з країнами Шенгенської зони.
Голова Представництва ЄС в Україні Ян Томбінський перебігом
подій, нарешті, задоволений. Він привітав ухвалення закону, зазначивши, що до
його напрацювання були залучені експерти Європейської комісії.
Відтак і пересічним громадянам можна радіти. Тим часом норма
про публічне декларування чиновниками своїх статків геть не нова. Її намагалися
запровадити за часів президентства Леоніда Кучми та Віктора Ющенка. І навіть закони
потрібні ухвалювали, та вони так і не запрацювали. Як складеться доля нового проекту?
Невдовзі дізнаємося.
ОСОБЛИВО ВІДПОВІДАЛЬНІ
Оновлений закон «Про запобігання корупції» передбачає, що у
2016 році службові особи, які обіймають відповідальне та особливо відповідальне
становище, зобов’язані подати щорічні електронні декларації за минулий рік протягом
60 календарних днів після початку роботи системи. Відповідальність за неправдиву
інформацію запроваджується одразу ж із набуттям чинності закону, а не з 2017 чи
2018 року, як на це сподівалися депутати.
Розроблено механізм, відповідно до якого державні органи, де
працюють службовці, мають перевіряти інформацію про декларування і передавати відомості
до Національного агентства з питань запобігання корупції. Теоретично після оприлюднення
відкритого реєстру декларацій як приватні особи, так і спеціалізовані органи боротьби
з корупцією (насамперед Національне агентство з питань запобігання корупції),
зможуть у режимі онлайн ознайомитися з деклараціями доходів чиновників.
Закон передбачає, що понад мільйон державних службовців мають
скласти такі декларації. Перелік тих, хто подаватиме декларації, містить стаття
3 закону «Про протидію корупції». Якщо коротко, то це всі – від Президента до мера
міста, від Прем’єр- міністра до простого чиновника, а також судді, прокурори, посадові
особи Збройних сил України, дипломати, лісники, податківці та поліцейські.
Експерти вважають, коли інформація про доходи і реальний стан
життя будь-якого державного службовця стане публічною, чимало людей просто злякаються
такого контролю і змушені будуть полишити державну службу. Державна служба, переконані
аналітики, від цього жодним чином не постраждає.
Щойно проголосувавши за закон про особливості електронного
декларування, народні депутати кинулись подавати декларації за старими зразками,
аби не потрапити під дію нового закону, який передбачає кримінальну відповідальність
за неправдиву інформацію про статки, нажиті непосильною працею.
Закон, зокрема, передбачає, що кримінальна відповідальність
за подання чиновниками недостовірних даних настає у разі, коли такі відомості відрізняються
від реальних на суму понад 250 розмірів мінімальної заробітної плати, тобто
344 450 гривень.
Водночас, на пропозицію Президента, у законі розширено види
покарання за недостовірні відомості: тепер чиновник може не лише бути ув’язнений
на два роки, а й заплатити штраф. Цю норму критикують і окремі депутати, і громадські
активісти, наголошуючи, що 40 тисяч гривень – це штраф, який навряд чи буде відчутним
для високопосадовця, який декларуватиме мільйони.
Голова антикорупційного комітету парламенту Єгор Соболєв назвав
«кроком назад» зміни, які дозволяють не вказувати у деклараціях вартість цінних
речей, зокрема предметів мистецтва. Він стверджує, що інвестування коштів у шедеври
живопису – доволі популярний нині в Україні спосіб приховування доходів.
Обговорення нових норм закону триває. Найбільш зацікавлені
у пошуку плюсів і мінусів нового закону – можновладці. Хоча закон і не зовсім
досконалий, та він покликаний зробити діяльність чиновників, чиї посади пов’язані
із корупційними ризиками, більш прозорою та публічною.
ЧИНОВНИКИ В ПАНІЦІ
Публічність і контроль – ось два головних досягнення нового
декларування. Та чи всі готові викласти геть усю інформацію про свої доходи і
витрати? Хоча фахівці мають певні напрацювання щодо впровадження електронних декларацій,
та сумнівно, що вона запрацює уже в квітні. Виконавчий директор Transparency
International Україна Олексій Хмара переконаний, що найближчим часом чиновники
здіймуть паніку: «По-перше, казатимуть, що не знали про новації, а тепер вони
не встигають... По-друге, стверджуватимуть, що система надзвичайно нестабільна
і ненадійна, тому її треба або зробити непублічною, або скасовувати... По-третє,
стверджуватимуть, що запропонована система є надто складною, що не змогли навчитися
нею користуватися і не мали нормальної інструкції».
Такі сумніви поділяють чимало експертів. І передбачають ситуацію,
коли чиновнику простіше піти з державної служби, щоб не «світитись».
Змоделюємо ситуацію. Чиновник столичної державної адміністрації
має будинок у Кончі-Заспі. Він зобов’язаний пояснити, звідки у нього такий палац,
на які заощадження збудований чи придбаний. А ще йому належить оприлюднити статки
своїх близьких родичів. І на додачу – задекларувати готівку, діаманти, коштовні
вази, картини, колекцію антикварних речей. Перелічити надбане – півбіди. Але ж про
це одразу почнуть говорити всі: друзі, сторонні люди, громадські активісти, політичні
суперники. Інформація буде доступною абсолютно всім, адже згідно із законом у
Єдиному державному реєстрі декларацій осіб інформація «зберігається протягом усього
часу виконання особою покладених на неї функцій держави або місцевого самоврядування,
а також протягом 5 років після припинення виконання зазначених функцій, окрім останньої
декларації, поданої особою, яка зберігається безстроково».
«Страшно декларувати, – зізнався в коментарі одній інформаційній
агенції голова Фонду держмайна Ігор Білоус. – Ніхто не дає гарантій безпеки. Йдеться
про елементарну фізичну безпеку. Всі знають, в якому світі ми живемо, тому, може,
не обов’язково всім показувати, де і як у кого зберігаються гроші з урахуванням
нашої банківської системи. Всі знають і рівень криміналітету в нашій країні, половина
населення з пістолетами ходить».
Але й у самих чиновників з’являється реальний ризик потрапити
за ґрати, якщо вони приховають свої реальні доходи й майно. Уже вимальовується
головна проблема: найскладніше буде довести уповноваженим на це антикорупційним
органам, що чиновник вказав справді недостовірні дані у своїй декларації. Адже доведення
має відбуватися відповідно до процесуального законодавства. А воно поки що недосконале.
Тож казати, що електронне декларування стає реальним інструментом боротьби із корупцією,
– зарано.
МИ НЕ ПЕРШІ Й НЕ ОСТАННІ
Електронне декларування розвинулося зі звичайного паперового
декларування майна та джерел фінансування чиновників. У США таке декларування
було запроваджене ще 1965 року президентом Джонсоном, але лише із 1978 року ведеться
реальний відлік історії декларування доходів чиновників. Великобританія перші схожі
кроки боротьби з корупцією започаткувала в 1889 році, однак докладні декларації
закріпилися лише з кінця 70-х років минулого століття. Згодом паперове декларування
плавно перейшло в електронні форми.
Електронне декларування запровадили й інші країни, навіть ті,
котрі не прийнято вважати розвиненими. Скажімо, у 1998 році – Литва та Грузія,
2004- го – Киргизстан і Чорногорія, 2005-го – Азербайджан, 2006-го – Таджикистан.
Наразі у понад 100 державах світу діє система електронних декларацій,
що відбулось завдяки просуванню цього явища з боку ООН та західних країн. Однак
значно менший відсоток країн застосовує достатній рівень розвитку онлайн-технологій
для реальної перевірки дотримання антикорупційного законодавства.
Обов’язково подають декларації члени уряду в Австрії, Бельгії,
Болгарії, Кіпрі, Данії, Естонії, Угорщині, Ірландії, Латвії, Литві, Польщі, Португалії,
Румунії, Словенії, Іспанії, Швеції та Великобританії.
Парламентарі звітують про доходи і витрати в Бельгії, Кіпрі,
Данії, Естонії, Фінляндії, Франції, Німеччині, Ірландії, Італії, Латвії, Литві,
Нідерландах, Польщі, Португалії, Словенії, Іспанії, Швеції та Великобританії.
В органах ЄС існує обов’язок постійної онлайн-публікації декларацій
майна, доходів та інтересів Комісарів і ведення публічного реєстру отриманих подарунків
на суму понад 150 євро. Фінансові інтереси дружини або чоловіка декларуються частково.
Депутати Європарламенту повинні показати свою професійну діяльність та іншу діяльність
або функції, за які вони отримали винагороду.
У низці країн декларування доходів є загальним обов’язком, і
чиновники в цьому сенсі не відрізняються від інших громадян, подаючи свої декларації
нарівні з усіма. Це стосується скандинавських країн.
Андрій ДУДА, політолог:
«Голосування було принциповим, і якби не проголосували, це мало
б катастрофічні наслідки. По-перше, це пряма вимога ЄС. По-друге, законопроект був
із поправками Президента. Відповідно, його фракція просто не могла не підтримати,
а для решти дуже не популярно було б, якби вони не проголосували. Це не компромісний
варіант між інтересами Європи та нашими чиновниками».
Андрій МАРУСОВ, голова правління Transparency International
Ukraine:
«Віпи» будуть зобов’язані відрапортувати по-новому про свої витрати
й доходи. Коли саме – залежить від рішень Нацкомісії з питань запобігання корупції.
Але кримінальна відповідальність за розбіжність між інформацією в декларації та
реальним життям настає точно вже в 2016 році».
Олександр ЛЄМЄНОВ, менеджер антикорупційної групи «Реанімаційний
пакет реформ»:
«Вважати це безумовною перемогою не можна, та й програшем не
назвеш. Це такий собі компромісний варіант, який зобов’яже топ-чиновників уже цьогоріч
відзвітувати в електронній формі та сприятиме повноцінному запуску НАЗК».
Олександр ЧЕРНЕНКО, депутат ВР від Блоку Петра Порошенка:
«В Україні можна застосувати поширену на Заході практику, коли
бізнесмени, які вирішили піти в політику, передають управління бізнесом так званим
«сліпим трастам». Такий механізм має на меті запобігти конфлікту інтересів між політичною
діяльністю та власним бізнесом».
01.04.2016
|