ГАЗОВА ЛАНЦЮГОВА РЕАКЦІЯ
Уряд вирішив не порушувати традицію підвищувати тарифи на газ
саме у день сміху. Тож із 1 квітня на українців чекає підвищення «соціального» тарифу
на газ на 53%, тобто з нинішніх 3600 гривень за тисячу кубометрів до 5500 гривень
за таку ж кількість кубічних метрів блакитного палива. При такому істотному подорожчанні
вартість централізованого опалення підвищиться в середньому на 80% на місяць. Чиновники
намагаються переконати населення, що діють виключно на вимогу МВФ. Чи відповідають
такі заяви дійсності і наскільки обґрунтованим виглядає чергове підвищення газового
тарифу, з’ясовують «Профспілкові вісті».
МАГІЧНА АБРЕВІАТУРА
Уже стало «доброю» звичкою підвищення тарифів аргументувати
вимогою МВФ. Це, мовляв, передбачено в меморандумі з Міжнародним валютним фондом.
Глава Нафтогазу Андрій Коболєв заявив про нагальну необхідність вкотре підвищити
тарифи на газ для населення. «Якщо ми цього не зробимо, то пропустимо ключовий
момент, – повідомив глава відомства. – Це важливо не тільки для Нафтогазу, а й для
усієї країни».
Пан Коболєв у такий спосіб намагається «доводити реформи до
кінця». Бо, за його словами, якщо зупинимося на півдорозі, результат буде знівельовано.
Чиновник дуже сподівається, що уряду і парламенту не забракне політичної волі
для завершення реформ у національній енергетиці.
Своєю чергою, директор із розвитку бізнесу компанії «Нафтогаз»
тижнем раніше заявляв, що відомство веде переговори з Кабміном про зниження ціни
на газ для населення. І навіть натякнув, що з 1 квітня вони могли б знизити вартість
блакитного палива бодай на сотню гривень, але паритет, закладений у меморандумі
МВФ, не дозволяє цього зробити. Бо Фонд – ключовий кредитор країни, тож кожне його
слово, а тим більше рекомендація – чітка вказівка до виконання.
Нам так довго тлумачили, що у підвищенні тарифів винен МВФ, що
ми повірили. Насправді Міжнародний валютний фонд не вимагав підвищувати тарифи.
Фонд наполягав позбутися дефіциту Нафтогазу. В який спосіб це буде зроблено, Фонду
абсолютно не цікаво. Однак уряд не знайшов нічого ліпшого, як підвищити тарифи.
Більше того, нинішня пільга у вигляді 200 кубометрів газу за пільговою ціною може
бути скасована.
А наступного року буде ще одне підвищення тарифів. І знову
– цього вимагає МВФ, звично твердять урядовці. Про те, що Фонд не контролює ціни
на газ чи електроенергію, у високих кабінетах воліють не згадувати. Населенню не
обов’язково знати, що МВФ вимагає одного: аби ми не дотували з державного кошторису
доморощених монополістів. При цьому в європейських директивах чітко прописана
рекомендація – зробити процес тарифного ціноутворення максимально прозорим, створити
незалежний регулятор, який би гарантував і прозору політику, і захист споживачів.
На думку експертів, системний підхід абсолютно неправильний.
Держава стоїть на боці монополістів і робить усе, аби монополіст розвивався і отримував
надприбутки. Як і за часів попередників.
ЗА МЕЖЕЮ СОЦІАЛЬНИХ МОЖЛИВОСТЕЙ
Насправді чиновникам дуже зручно всі негаразди списувати на вимоги
МВФ. Мовляв, саме вони стримують розвиток національної економіки й погіршують
добробут населення. Справді, ці вимоги є доволі жорсткими, дбають вони не про
зарплати громадян, а про збалансований бюджет, рівень інфляції та здатність країни
обслуговувати свої боргові зобов’язання. Уся біда в тому, що кредитор розробляє
рекомендації з розрахунку на нормальне функціонування економіки. Фонд не допускає
поправок на корупцію, олігархів, тіньовий сектор чи банальне розкрадання державної
казни. Тож вимоги МВФ підвищити ціни на енергоносії в Україні, стверджують експерти,
не є здирницькими, вони повністю відповідають європейським стандартам в енергетиці.
Інша річ, що населення доведене до такого критичного стану, коли осилити нові тарифи
неспроможне фізично. Бо такі тарифи – за межею соціальних можливостей.
У більшості країн Європи великий будинок, що опалюється газом,
– недозволена розкіш. Та Україні до Європи ще далеко, тоді як тарифи незабаром наздоженуть
європейські.
Тим часом у новому опалювальному сезоні може виникнути ситуація,
коли заборгованість за теплопостачання сягне космічних розмірів. Якщо так званий
соціальний тариф зросте до 5500 гривень за тисячу кубометрів, то здужати таку суму
зможуть не всі. Експерти прогнозують, що рівень неплатежів може сягнути 80%. Тож
назвати обґрунтованими тарифи на газ ніяк не можна. Вони грабіжницькі та антинародні.
І спрямовані на добробут монополіста – Нафтогазу.
Фахівці стверджують, що такий рівень тарифів дозволяє Нафтогазу
розв’язувати власні фінансові проблеми – як за рахунок населення, так і за рахунок
бюджету. Адже, крім коштів, що надходять від споживачів, монополісту повертаються
гроші, закладені в бюджет для виплати субсидій населенню. А це мільярди гривень.
Минулоріч це було 24,5 мільярда гривень, цього року заплановано 35 мільярдів.
Субсидії видають людям не на руки живими грошима, а напряму перераховують
з бюджету постачальникам послуг. Це надзвичайно зручно для монополіста, бо йому
не треба збирати по копійці з кожної людини або чекати, поки населення заплатить.
Якщо проаналізувати ситуацію з точки зору бюджетного кодексу, виходить, що держава
просто надає монополістові безвідсотковий кредит. Експерти вбачають у цьому грубе
фінансове порушення, та уряд такі закиди ігнорує.
Саме монополія Нафтогазу – одна з причин високих тарифів, стверджують
аналітики у галузі енергетичної безпеки. Уряд аргументує підвищення тарифів наближенням
їх до ринкових. Але ж у нас ринку як такого не існує. Є Нафтогаз – монополіст. Отже,
немає конкуренції, а ціни регулюють вручну. Якщо раніше їх призначала Нацкомісія,
то нині – Кабмін. Закон про ринок газу, котрий почав діяти з 1 жовтня 2015 року,
не спрацював. Фактично монополіст залишився на ринку на тих самих умовах, які
діяли до ухвалення закону.
А У ВАС В КВАРТИРІ ГАЗ?
Інформацію, що деякі українські виробники газу розбавляють
його азотом, щоб збільшити обсяги, можна було б проігнорувати, якби лавиною не
зростала кількість скарг від споживачів на якість газу. Починаючи з минулого року
«Укртрансгаз» вдався до моніторингу якісних параметрів газу в системі. І був здивований:
якість газу – питання, що виходить за межі компетенції відомства. У всьому, мовляв,
винні публічні акціонерні товариства з газопостачання.
Експерти в один голос заявляють, що допоки не з’явиться незалежний
орган контролю, який матиме доступ до газових приладів споживачів, говорити про
те, якісний чи неякісний газ, розбавляють його азотом чи ні, не можна. Відтак залишається
питання довіри. І ліміт цієї довіри може вичерпатись із настанням нового опалювального
сезону, коли людям доведеться сплачувати за новими «обґрунтованими» тарифами.
Чиновники закликають звертатися до відповідних територіальних
органів департаменту технічного регулювання Мінекономрозвитку, якщо є бодай найменший
сумнів щодо якості газу. Переконують, що відрядять комісію для проведення перевірки.
Тільки щось не чути жодних висновків такої комісії, а люди продовжують нарікати
на низьку якість газу.
Тож питання: чому лічильник крутиться, а тепла в будинку немає
– не з розряду риторичних. Ця тема не нова, її давно порушують мешканці практично
всіх регіонів. Зрідка політики обіцяють навести лад у цій сфері, однак після чергових
виборів про свої обіцянки забувають. Тим часом державні органи – від Кабміну до
НАК «Нафтогаз України» навіть не виказують, що чули про таку проблему.
«Відмивати» якість газу почали самі газовики. Вони стверджують,
що газ у системі відповідає усім без винятку нормам. От тільки нормативи були ухвалені
ще в 1987 році, коли була зовсім інша «газова» ситуація. Наразі споживачі України
отримують газ із чотирьох джерел: з Росії, газ власного видобутку, змішаний російський
та український газ і блакитне паливо з Європи. «Укртрансгаз» повідомляє про майже
двісті пунктів, за якими ведеться облік і перевірка якості газу. Але в Україні
22 тисячі кілометрів розподільчих газопроводів, а мереж між будинками ще більше.
Де і на якому етапі до газу підмішують азот або ще якийсь компонент, сказати важко.
В Україні якість газу контролює не держава, не муніципальні
органи чи органи місцевого самоуправління, а ті, хто його постачає, тобто облгази.
Вони перевіряють якість там, де самі захочуть, перевіряють у своїх лабораторіях
та ще й гроші беруть за такі послуги.
Якщо українці раптом захочуть отримати повний звіт про якість
газу, їм слід бути готовими до того, що платити доведеться іще більше. Бо контролери
порахують витрати, яких зазнають на кожній точці, що підлягає вимірюванню, а також
за використання спеціального обладнання. Тож громадянам радять споживати те, що
дають.
Юрій КОРОЛЬЧУК, експерт Інституту енергетичних стратегій:
«Поки що можна говорити про приблизні цифри. Приміром, ціна
3,6 гривні становить приблизно 50% вартості імпортного газу. При 75% буде зовсім
інша цифра – приблизно 5,4 гривні. Таким чином, якщо нині за 200 кубометрів газу
власник будинку платить 720 гривень, то в перспективі йому доведеться викласти
1080 гривень. Крім того, треба врахувати, що вартість газу залежатиме від курсу
долара, який постійно зростає».
Валентин ЗЕМЛЯНСЬКИЙ, директор енергетичних програм Центру світової
економіки і міжнародних відносин НАН України:
«Я не бачу передумов для зростання тарифів. Однак передумов
для зниження ціни на газ для населення я теж не бачу, хоча в бюджеті прогнозується
середньорічна ціна імпортованого газу у 225 доларів за тисячу кубометрів. З урахуванням
того, що уряду дуже сподобалось отримувати доходи від населення, не докладаючи
до цього особливих зусиль, гадаю, про зниження тарифів мова не йтиме».
Юрій ГАВРИЛЕЧКО, експерт ГО «Фонд суспільної безпеки»:
«Цифри у платіжних документах зростатимуть і надалі. Наскільки
під силу пересічним громадянам їх оплатити? Якщо глава уряду і міністр соціальної
політики стверджують, що до бюджету закладені великі обсяги коштів на фінансування
субсидій, отже, дедалі більшій кількості родин бракуватиме грошей. Уряд готується
до того, що кількість бідних громадян, не здатних заплатити навіть за квартиру,
буде зростати».
Іван НАДЄЇН, голова Комітету енергетичної незалежності України:
«Газ – такий самий товар, як і всі інші. Будь-які махінації і
спроби «полегшити» життя людям призводять до корупції і виключної залежності від
імпорту. Себто ми платимо подвійну ціну. Цей урок треба засвоїти і рухатись далі:
не говорити про тарифи, а дивитись, де ми можемо зекономити споживання газу, а
де відмовитися від нього і перейти на інші види палива».
Григорій ОСОВИЙ,
Голова Федерації профспілок України:
«Високі тарифи на енергоносії цього року стануть проблемою і
для населення, і для держави. Я маю на увазі мільярдні витрати на субсидії та
накопичення заборгованості. Люди не мають чим платити. Уряд, здається, не зважає
на таку ситуацію. Тож і тривають розмови щодо тарифів та нескінченні судові суперечки,
адже немає економічного обґрунтування для підвищення його верхньої межі.
Наразі уряд посилається на вимогу МВФ про підвищення ціни на
блакитне паливо для населення. Однак висновки експертів не містять серйозних аргументів,
які можна було б сприймати як економічно доцільні. Профспілки також не погоджуються
із твердженням уряду, що підвищення ціни на газ змусить населення ще більше його
заощаджувати. Ми стикнулися із сумною статистикою: населення споживає дедалі менше
газу. Якщо ще п’ять років тому цифра споживання сягала 20 мільярдів кубометрів
газу, то нині – менше 16.
Якщо ціновий тиск на населення триватиме такими темпами, ситуація
може зайти у глухий кут: люди, особливо у селах, почнуть масово відмовлятися від
споживання газу і переходити на «альтернативні» види опалення – дрова, вугілля,
солому. Тоді що це, як не повернення у середньовіччя? І для чого було агітувати
народ за європейський вибір?
Представники профспілок неодноразово пропонували провести під
егідою МВФ зустріч експертів від профспілок, відповідних міністерств, державних
регуляторів, аби докладно розглянути структуру й обґрунтування витрат на видобування
і транспортування газу. Щоб переконатися у необхідності, чи – навпаки – передчасному
рішенні про підвищення цін і тарифів.
Уряд на такі пропозиції не пристає. Натомість хоче за рахунок
населення покрити борги Нафтогазу України, які розікрали свого часу, а може, й
зараз розкрадають.
Коли не буде утаємниченості в цій справі, можливо, ми зрозуміємо,
що нині просто немає іншого виходу, і люди погодяться на такі заходи на певний
час.
Але якщо залишиться закритість, корупція, відкати, пільги окремим
наближеним, люди побачать, що в країні нічого не змінилося, і це може мати масштабні
наслідки для влади».
18.03.2016
Раїса Чирва оглядач «ПВ»
|