НЕ ЗМАРНУВАТИ ШАНСУ
Українська економіка та бізнес з 1 січня увійшли до зони вільної
торгівлі з країнами Європейського Союзу, відтак – стали частиною одного з найбільших
у світі ринків товарів і послуг. Наша держава взяла на себе відповідальне зобов’язання
– грати за правилами внутрішнього ринку ЄС, тобто дотримуватися певних технічних
стандартів, санітарних та фітосанітарних вимог, забезпечити прозорість державних
закупівель та чесної конкуренції, захист прав інтелектуальної власності. Водночас
Україна отримує стимули підвищити рівень конкурентоспроможності вітчизняної продукції,
підняти свої послуги та сервіс на вищий рівень. Чи скористається наша економіка
перевагами європейського ринку? Над цим разом з експертами розмірковують «Профспілкові
вісті».
РИЗИКИ І ВИКЛИКИ НА СТАРТІ
За чотири тижні дії зони вільної торгівлі між Україною та ЄС
близько тисячі українських компаній отримали дозвіл на торгівлю з країнами Євросоюзу.
Міністр аграрної політики Олексій Павленко не може натішитись:
«Маємо величезний інтерес, в тому числі з боку малого й середнього бізнесу, щодо
виходу на європейський ринок».
Європейський ринок є і ще тривалий час залишатиметься одним із
найбільш платоспроможних і містких у світі. Обсяги сукупного імпортування товарів
усіма учасниками ЄС (4,45 трлн євро у 2014 році) в кількасот разів перевищують нинішні
показники вивезення української продукції до них (11,6 млрд євро у 2015 році).
І хоча більша частина цього обсягу припадає на внутрішню торгівлю між країнами
Євросоюзу, це не позбавляє українських виробників можливості замістити бодай кілька
відсотків відповідних поставок, тим більше зайняти нові ніші.
Скептики натякають на низьку конкурентоспроможність української
продукції. Мовляв, на європейський ринок нам виходити зарано. Однак тенденції,
які проявляються останнім часом, засвідчують: Україна має реальні підстави розраховувати
на успіх. Іншого варіанта просто немає.
Які можливості отримав український бізнес? По-перше, надавати
послуги європейським споживачам. По-друге, мати доступ до державних закупівель
в ЄС. По-третє, скористатися режимом безмитної торгівлі. А ще – єдині, сучасні
стандарти виробництва і спрощення руху капіталу.
Та чи не знищать потужні європейські компанії, які увійдуть
на український ринок, слабших вітчизняних виробників? Про такий ризик уже заговорили
українські бізнесмени. Експерти заспокоюють: не знищать. Адже зона вільної торгівлі
діятиме асиметрично. На практиці це означає, що ЄС знижує тарифи для товарів з
України, натомість Україна знижуватиме свої тарифи для товарів із Європи поступово
– впродовж 3–10 років. Приміром, на імпорт яблук, груш, столового винограду і деяких
овочів Україна впродовж п’яти років має знизити мито з 10 до 5%, або встановити
нульовий тариф.
За попередніми розрахунками Євросоюзу, внаслідок скасування
мит щороку українські експортери заощаджуватимуть 487 млн євро, експортери ЄС –
391 млн євро.
Загалом запровадження європейських стандартів та адаптація
вітчизняного законодавства до європейського мають сприяти підвищенню якості продукції
на внутрішньому ринку України і формуванню її позитивного іміджу на світових ринках
як виробника якісних товарів. Головне – не лякатися перших труднощів.
Щойно європейці висунули претензії до курятини з України, як
виробники запанікували: жодного відкриття ринків не відбулося. Європа, мовляв,
запровадила силу-силенну винятків та обмежень для експорту українських товарів.
Але ж аналітики попереджали ще два роки тому: послаблень не буде! І це єдина можливість
вийти Україні на світові ринки.
БІЗНЕС ПО-ЄВРОПЕЙСЬКИ
Аби успішно співпрацювати на ринках Європейського Союзу, недостатньо
лише виробляти конкурентоспроможну продукцію. Треба щонайшвидше розвивати ринок
експортно-кредитних агенцій. Така практика діє в усьому цивілізованому світі.
Агенції кредитують зовнішньоторговельні операції і страхують від можливих ризиків.
Та й це ще не все. Українцям треба навчитися вести бізнес прозоро,
без тіньових схем і традиційних «відкатів». Адже іноземні замовники нізащо не
захочуть мати справу із сумнівними структурами. Перш ніж піти на діловий контакт,
європейці ретельно вивчать усю необхідну інформацію про вітчизняного партнера.
Так само треба діяти і українським бізнесменам. По-перше – визначити цільовий ринок
та оцінити конкурентоспроможність компанії. Той, хто хоче надовго і всерйоз закріпитися
на європейському ринку, має замовити маркетингове дослідження із залученням місцевих
фахівців. Це допоможе краще зорієнтуватися на ринку. Крім того, експерти радять
ґрунтовно поставитися до пошуку клієнтів, які «просуватимуть» українські товари
на західних ринках. Усього цього наші бізнесмени будуть вчитися на практиці.
І, звісна річ, не забувати, що стандарти ЄС мають бути непохитною
нормою для вітчизняних товарів та послуг. Внутрішні критерії якості і регламенти
доведеться налаштувати на європейські зразки. Тільки це відкриє нові можливості
для українського експорту.
Якщо ж раптом виявляться якісь відхилення від цих стандартів
– з об’єктивних чи суб’єктивних причин – у відчай впадати не варто. Аналітики
попереджають, що не все й в усіх вийде одразу. І трагедії з цього робити не треба.
На заході не дуже полюбляють тих, хто скаржиться за першого-ліпшого прорахунку.
Вихід на міжнародні ринки означає для української компанії необхідність
опанувати нові правила гри. Нововведення стосуються не лише змін у рамках внутрішнього
менеджменту, побудови ефективних відносин з іноземними учасниками бізнес-процесів.
Це особливо важко у випадку, коли життя бізнесу за «новими» правилами відрізняється
від того, до чого ми звикли, а самі правила часто є повсюдно поширеними стандартами
ділової поведінки, не сформульованими в конкретному законі або інструкції.
Українське суспільство покладає великі надії на зону вільної
торгівлі. Адже, якщо вірити експертам, у найближчі два-три роки активізація українських
виробників, стимульована зоною вільної торгівлі, сповільнить інфляцію. А в перспективі
за вільним ринком прийдуть довгоочікувані іноземні інвестиції в українську економіку.
В ОЧІКУВАННІ ПЕРЕВАГ
Яким чином зона вільної торгівлі може стримувати інфляцію в
Україні? Експерти переконують, що це відбудеться за рахунок збільшення асортименту
товарів на українському ринку. Це той фактор, який може привести не стільки до
зниження цін, як до гальмування інфляції.
Позитивний ефект також очікується від пожвавлення економіки внаслідок
роботи зони вільної торгівлі та, відповідно, активізації підприємництва. Адже
імплементація глибокої та всеохоплюючої зони вільної торгівлі передбачає реформи
та спрощення умов ведення бізнесу, що має позначитися на інвестиційному кліматі,
сприяти появі нових виробництв і робочих місць, зростанню конкуренції.
Перші результати роботи ЗВТ українці відчують уже найближчим
часом. Європейські товари на полицях вітчизняних магазинів потроху починають дешевшати.
Однак не всі й одразу вони стануть доступними для українців. Для більшості товарів
митні ставки знижуватимуться поступово, впродовж 2–10 років. Це так званий перехідний
період, який починає діяти у нашій країні. Перехідний період – це не зволікання,
як намагаються подати деякі песимісти. Просто українським виробникам потрібен час,
аби адаптуватися до нових умов і перейти на стандарти Європейського Союзу.
Тим часом на деякі товари мито знизилося практично до нульової
позначки. Приміром, на одяг, кондитерські вироби, пиво. Та це стосується лише
товарів, вироблених в ЄС. Цінові переваги ЗВТ не стосуватимуться європейських брендів,
які шиють одяг у третіх країнах.
Аналітики стверджують, що споживачі дуже швидко відчують вигоди
від вільної торгівлі з ЄС. Вони прогнозують зниження ціни на продукти нетривалого
терміну зберігання, як-от фрукти, овочі, рибу.
Але й тотального обвалу цін очікувати не варто. Різниця з минулорічною
вартістю становитиме в середньому не більш як 5%. Враховуючи те, що через девальвацію
національної валюти імпорт подорожчав приблизно утричі, таку скидку навряд чи
можна назвати вагомою. До того ж купівельна спроможність наших співгромадян залишається
доволі низькою. Але це вже проблема не Європейського Союзу, а наша внутрішня.
А от окремі групи товарів, що імпортуються в Україну для подальшої
переробки, завдяки дії ЗВТ будуть завозитись у значних обсягах. Це, зокрема,
засоби для захисту рослин, насіння, деякі види добрив, тканини, фарби.
ЗВТ з ЄС дасть Україні значно більше, аніж розширений і здешевлений
асортимент європейських товарів. Адже вільна торгівля з країнами – членами Євросоюзу
відкриває дорогу великим інвестиціям. А це, окрім зміцнення фінансової системи
держави, створення нових робочих місць, що для українців важить набагато більше,
аніж дешевий іспанський шоколад. У довгостроковій перспективі, за неупередженими
оцінками міжнародних експертів, ЗВТ може підвищити добробут нашої країни не менш
ніж на 12%. Це показує досвід інших країн, насамперед Чехії, Польщі та Угорщини.
ЗАМІТКИ НА ПОЛЯХ
Чи виправдає ЗВТ надії та сподівання простих українців і заможних
європейців? Питання непросте, якщо зважити, що лише третина українських експортерів
свого часу скористалась автономними торговими преференціями ЄС (АТП). Вітчизняні
експортери отримали їх ще у квітні 2014 року. Перед запровадженням АТП експерти
рапортували про те, що це може допомогти збільшити український експорт до ЄС на
4,5% на рік. Найбільше можуть виграти підприємства сільського господарства, харчової
та легкої промисловості.
Справді, український експорт за кілька місяців запровадження
нульових мит пішов угору. У травні 2014 року, тобто відразу після отримання преференцій,
експорт до країн ЄС збільшився на 36,1%. Із травня по грудень 2014-го українські
підприємства наростили експорт деревини, промислових виробів, машин і устаткування,
продовольства. Однак із листопада 2014-го експорт в ЄС почав падати і за підсумками
року зріс лише на 1,5%. А тоді зупинився на деякий час, аби поповзти донизу. У січні
2015 року експорт до ЄС зменшився порівняно із січнем 2014 року на 31%, а його частка
в загальному обсязі вітчизняного експорту і досі становить лише 35,9%.
Україні так і не вдалося обрати всі квоти на постачання сільськогосподарської
продукції до Євросоюзу. Лише за однією категорією квоти були вибрані в повному обсязі
– постачання соків на 10 тисяч тонн. Квоти на натуральний мед виконані на 50%. За
всіма іншими категоріями виконання квот не наблизилося навіть до 50%.
Серед причин, чому українські експортери не скористалися перевагами
АТП, експерти називають брак інформації для прийняття рішення, незнання про таку
можливість, брак часу для виходу або переорієнтації на ринок ЄС, жорстку конкуренцію
на європейському ринку.
Аналітики закликають без ейфорії ставитися до ЗВТ, бо жодні
преференції не здатні забезпечити автоматичного приросту експорту. Якщо немає системних
кроків із боку влади у сприянні українському бізнесу швидше перейти на норми і
стандарти ЄС, торгові преференції навряд чи щось дадуть економіці.
Дмитро ЛУЦЕНКО, експерт із питань технічного регулювання:
«Неконкурентоспроможність українського бізнесу – це не більше
ніж міф. Більшість підприємств будуть здатні витримувати конкуренцію. Проблема
в іншому – вони мають перебудувати свої бізнесові операції. Бізнес до ЗВТ загалом
готовий, але треба знати європейські правила, щоб застосовувати їх на практиці».
Вероніка МОВЧАН, директор із наукової роботи Інституту економічних
досліджень та політичних консультацій:
«Основні перепони для експорту – не в митних тарифах, а в нетарифних
бар’єрах, у порядку проходження митниці тощо. Зміни, які передбачає зона вільної
торгівлі, – гармонізація українського законодавства з європейським, спільні стандарти
якості, спрощення процедур торгівлі – вигідні для української економіки».
Любомир ШАВАЛЮК, економічний експерт:
«Можна тішити себе надіями, що торік українські товаровиробники
часу не гаяли і зробили все належне для виходу своєї продукції на європейський
ринок. Однак наскільки виправдані такі сподівання і чи компенсує зростання експорту
з України до ЄС додаткові товарні потоки, які прямуватимуть до нас, покаже час».
Анна ДЕРЕВ’ЯНКО, виконавчий директор Європейської бізнес-асоціації
в Україні:
«Зона вільної торгівлі – це лише дієвий інструмент міжнародної
торгівлі, тому кожний бізнесмен, який мислить раціонально, розуміє, що ЗВТ – це
лише стимул підвищити рівень конкурентоспроможності своєї продукції, замислитись
про нові технології на виробництві, модернізувати його, підняти свої послуги та
сервіс на вищий рівень».
29.01.2016
|