ЕКОНОМ-РЕЖИМ ПО-УКРАЇНСЬКИ
Разом з ухваленням бюджету і чергових змін до Податкового кодексу
напередодні минулого року депутати з подачі Кабміну проголосували ще за один документ.
Законопроект № 3628 має непримітну назву – «Про внесення змін у деякі законодавчі
акти України». Однак саме цей норматив вносить зміни до 38 законодавчих актів, позбавляючи
пільг багатьох громадян. Йдеться про малозабезпечені й низькооплачувані категорії
населення. Відтак розмови про підвищення соціальних стандартів – чергові декларації
від влади. «Профспілкові вісті» з’ясували, по кому найбільше вдарять урядові новації.
ХРОНІКА СОЦІАЛЬНОГО ОБРІЗАННЯ
У цивілізованому світі рахувати чужі гроші вважається ознакою
поганого тону. Проте наш уряд робить це постійно. Переглядаючи пенсії українців,
чиновники вирішили, що вітчизняні пенсіонери ведуть занадто розкішне життя. Особливо
ті, хто заробив пенсію у три мінімальні зарплати. Це на сьогодні 4134 гривні. У
кого пенсія вища, уряд пропонує стягнути з неї податок у розмірі 15%. Експерти
стверджують, що такої норми немає ніде у світі. Максимальні пенсії цьогоріч обмежать
сумою 10 740 гривень. Байдуже, що пенсіонер заробив таку допомогу, працюючи у шахті
чи льотчиком-випробувачем. У країні криза, на сході війна, тож пенсіонери мають
робити на це поправку.
У 2016 році продовжує діяти норма про невиплату пенсій низці
категорій працюючих пенсіонерів. Йдеться про держслужбовців, суддів і прокурорів.
Також ця норма стосується військових пенсіонерів, які працюють, за винятком інвалідів
I і II груп, інвалідів війни III групи, учасників бойових дій.
Згаданий норматив боляче вдарив по окремих категоріях працівників,
котрі мали право виходу на пенсію за вислугою років у певних галузях. Пільговий
стаж для такої категорії становив 25 років. Віднині його хочуть продовжити до
30 років.
Новація стосується двох категорій працівників. До першої належить
льотний склад – пілоти, бортінженери, штурмани, стюарди. Тепер вони зможуть отримувати
пенсію тільки після досягнення 50 років – за наявності пільгового стажу. Для більшості
представників зазначених професій відтепер пільгова пенсія стане недосяжною.
Адже до 50 років зберігати стан здоров’я, придатний для льотної роботи, – проблематично.
До другої групи працівників входять артисти, соціальні працівники,
а також найбільш численна категорія пільгових пенсіонерів в особі вчителів та
медичних працівників, які також мали право виходити на «часткову пенсію» після
досягнення 25-річного стажу роботи за спеціальністю. Тепер вони виходитимуть на
пенсію не раніше ніж у 55 років, а пільговий стаж буде збільшено з нинішніх 25 до
30 років (протягом 2016–2024 років він збільшуватиметься на шість місяців щороку).
Істотно урізали низку пільг, пов’язаних із дітьми. Вигадали нову
формулу: розмір допомоги буде обчислюватися «як різниця між відповідним прожитковим
мінімумом та середньомісячним доходом на одну особу за попередні півроку». В результаті,
якщо мати-одиначка дитини до 6 років має зарплату 2500 гривень, то на допомогу
їй годі розраховувати.
Постраждають діти і від децентралізації, на яку центральна
влада перекинула всі дитячі проблеми. У місцевих бюджетах грошей немає ані на безкоштовне
харчування, ані на часткову компенсацію за харчування у дитсадках та молодших класах
школи. Задекларовані пільги залишаться тільки на папері.
Тим часом міністр фінансів Наталія Яресько обурення громадян
не сприймає: «Ми не знімали ніякі категорії соціальних пільг у проекті нового бюджету.
Ми зробили більш адресними деякі пільги, щоб надати їх тим, кому вони справді потрібні».
ЛОГІКА АБСУРДУ
З 1 січня на деякі категорії громадян, які традиційно отримували
допомогу від держави, чекає сюрприз – пільги на проїзд можуть бути не профінансовані.
Міністр соціальної політики Павло Розенко констатує «нестандартність ситуації»,
що виникла з фінансуванням пільгового проїзду. В державному бюджеті грошей на
це не передбачено, а право місцевим органам остаточно не передано. Правильніше
сказати, що таке право у них є, але скористатися ним місцева влада може за бажанням.
Провідний науковий співробітник Інституту демографії та соціальних
досліджень Лідія Ткаченко переконана, що спроба передати фінансування пільг на
місцевий рівень – привід взагалі забути про них. Вона вважає: «Більшість пільг
із часом помре своєю смертю, хоча все буде залежати від пріоритетності на місцях.
Якщо взяти Київ, то тут працює соцкартка киянина. І якщо в столицю приїде пенсіонер
з іншого регіону, то він не зможе безкоштовно користуватися транспортом».
«Логіка спочатку у нас була проста, – пояснює пан Розенко. –
Ми не просто передавали місцевим органам влади фінансування. Ми говорили про те,
що система пільг на проїзд має встановлюватися на місцях». Соціальний міністр зазначив,
що впродовж січня-лютого питання пільгового проїзду незахищених верств населення
буде переглянуто. Адже мета уряду – не зекономити, а зробити систему соціальної
політики адресною. Що це означає на практиці, достеменно не можуть пояснити навіть
експерти. Що вже казати про депутатів, які один одного «просто не зрозуміли»
і пояснюють, що ухвалення бюджетних поправок відбувалося «з голосу», а під ранок
хтось просто проспав соціальні ініціативи уряду.
Задовго до ухвалення бюджету головне науково-експертне управління
парламенту било на сполох: проект спрямований на подальше зниження рівня соціального
захисту громадян, насамперед малозабезпечених та із середнім достатком. А це в
умовах фінансової кризи неодмінно призведе до зниження рівня життя переважної більшості
населення України. Однак думка парламентських експертів так і залишилась їхнім
особистим поглядом на реалії.
Уряд неодноразово попереджав про скорочення соціальних витрат
у 2016 році. Однак у Мінфіні публічно за жодних умов не називали категорій громадян
і види пільг, які потрапляють «під ніж». У Верховну Раду соціальний законопроект
№ 3628 було внесено як пропозицію «щодо стабілізації фінансового стану держави
та удосконалення окремих положень соцполітики».
Тим часом народні обранці назвали законопроект антиконституційним
і геноцидним. А деякі навіть вважають його «прямою дорогою на цвинтар», бо норми
цього документа спрямовані на те, щоб «обібрати до нитки» пенсіонерів, дітей-сиріт,
учителів і медиків. Однак за цю «дорогу на кладовище» проголосувало 228 народних
депутатів. Чомусь народними їх називати зовсім не хочеться.
КРАЇНА ПІЛЬГОВИКІВ
Допоки владу обиратимуть пільговики задля нових пільг, Україна
не стане розвиненою і процвітаючою. І тут доречно послатись на приклад Данії. У
цій скандинавській країні голосувати за депутатський корпус мають право лише платники
податків. І саме вони мають призначати осіб, які будуть ці податки розподіляти.
На економіку, на утримання державного апарату, на соціальний захист.
В Україні ситуація прямо протилежна. У нас просто обожнюють
«любих бабусь», котрі за кіло гречки проголосують за кого завгодно. І це закономірно:
громадяни, які отримують соціальні блага з бюджету і утримуються за рахунок інших,
є цілком залежними від держави. І від кандидатів у депутати. Малозабезпеченим
верствам населення вигідніше голосувати не за тих, хто пропонує реформи, а за тих,
хто обіцяє підвищувати соціальні виплати та роздавати пільги. Що бідніша країна,
то ефективніше працює така схема. І влада цим користується дуже вдало. Декларувати
підвищення соціальних стандартів набагато легше, аніж потім ці обіцянки виконувати.
Однак парадокс в іншому: щойно представники тієї чи іншої політичної партії проходять
до парламенту, як усі свої обіцянки забувають. Від виборів до виборів – суцільні
намагання підвищити рівень життя електорату. Виключно на папері.
Жоден чиновник насправді не володіє інформацією, скільки коштують
Україні різноманітні пільги та компенсації. Нещодавно у Міністерстві соціальної
політики оприлюднили цифру – начебто 200 млрд гривень щороку. Та це якщо все, передбачене
законодавством, виплачувати до копійки. На практиці витрачається значно менше.
Скільки? Експерти кажуть, що це питання риторичне. Адже щороку до державного кошторису
неодмінно додається стаття, що норми окремих законів «застосовуються у порядку
та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових
ресурсів державного і місцевого бюджетів». Зайве говорити, що йдеться про норми
законів, які дають право на пільги.
Чи зможе наша країна пільговиків обрати тих політиків, які обіцяють
не вкладати милостиню у простягнену руку, а створити умови, аби людина сама для
себе заробила гривню, і дві, і сто? Тільки тоді питання права голосу в пільговиків
зникне природним шляхом. І їх буде не 60 чи 70%, а максимум 10% – виключно людей,
які реально через об’єктивні причини не здатні вирішувати свої життєві проблеми
самотужки.
Скажете, що до такого вибору українці ще не готові? А може,
варто спробувати, якщо Україна хоче бути успішною і процвітаючою? Як Данія в Європі
чи Грузія на теренах колишнього СРСР.
Григорій ОСОВИЙ, Голова Федерації профспілок України:
«Поки уряд говорить про індексацію зарплат і пенсій, профспілковий
актив змушений констатувати, що відбувається істотне скорочення соціальних виплат.
І вже не важливо, як цей процес називати – урізанням, скасуванням чи відкладанням
пільг на потім. Важливо те, що влада не спроможна виконувати взяті на себе зобов’язання.
Відтак вона є банкрутом не тільки щодо зовнішніх боргів, а й щодо власних громадян.
А всякого банкрута треба приводити до тями. Одними закликами профспілки, напевне,
вже не обмежуватимуться. Тим більше, що найбільш жорсткі антисоціальні реформи
– попереду. Цьогоріч мають розпочатися масштабні скорочення лікарень та підвищення
пенсійного віку.
На такий висновок наштовхує зміст Листа про наміри та Меморандуму
між Україною та МВФ. У цих матеріалах уряд посилається на «різкіше, ніж очікувалось»
скорочення економічної активності. А це якраз свідчення неефективності реформ,
які уряд декларує, але не проводить. На переконання профспілкових активістів, усі
реформи здійснюються виключно за рахунок тих, хто працює і віддає більшість зарплати
на продукти чи комунальні платежі. Однак влада, котра довела народ до крайнього
зубожіння, запевняє, що жодні ініціативи, спрямовані на послаблення соціального
захисту, не пройдуть. Виходить, що права рука навіть не здогадується, що робить
ліва? Якщо народ і далі мовчатиме, підвищення соціальних стандартів узагалі може
зникнути з порядку денного чинної влади на найближчі роки.
Чому уряд не може збагнути, що люди хочуть отримувати гідні пенсії,
зарплати, якісне медичне обслуговування, жити в теплих квартирах, сплачуючи адекватні
комунальні тарифи, а не ті, які їм нав’язали згори.
Замість того, щоб зупинити падіння, реформувати економіку і
нарощувати її потенціал, уряд знову має намір позбавити найбільш незахищені верстви
населення навіть тих мізерних пільг, які їм залишилися у спадок. Профспілки з таким
станом речей миритися не будуть. Усіма доступними засобами профспілкова громада
домагатиметься соціальної справедливості. Переконаний, що профспілки матимуть широку
підтримку всього населення країни».
Олександр ДЕМ’ЯНЧУК, завідувач кафедри політології Національного
університету України «Києво-Могилянська академія»:
«На нинішній уряд покладали серйозні надії, та вони, на жаль,
не виправдалися. До влади прийшли люди, котрі продовжують вести політику старими
методами. Збереглася лінія роботи, спрямована на те, щоб максимально відбирати у
населення. Це прикро і це обурює».
Андрій ПАВЛОВСЬКИЙ, експерт із питань соціальної політики:
«Такими змінами уряд просто забиває цвяхи в кришку труни найменш
захищених верств населення, намагаючись «економно та раціонально використати державні
кошти». Проте, чи потрібна нам така економія? Ми йдемо хибним шляхом шокової терапії,
чого в країні, яка перебуває у кризі та війні, робити не можна».
22.01.2016
|