СТАРІ СХЕМИ НОВОГО БЮДЖЕТУ
Державний бюджет року, що розпочався, парламент ухвалював наосліп
– у напівсонному стані після четвертої ранку 25 грудня. Експерти одразу охрестили
документ «плодом компромісу різних політичних сил».
Разом із бюджетом парламент ухвалив зміни до Податкового кодексу
та запровадив низку обмежень на соціальні видатки. Відтак істотно збільшується податкове
навантаження як на бізнес, так і на доходи фізичних осіб, а от соціальні видатки
– скорочуються. Замість цього зростають видатки на утримання чиновників та реверсивного
апарату. Загалом нас знову очікує черговий рік «реформ», бо ухвалений бюджет базується
на старих схемах – обіцянках змін, які влада не планує здійснювати. І цей аргумент
«Профспілковим вістям» не вдається спростувати.
ДОРОГОВКАЗ НЕ ДЛЯ НАС
Схоже, що нас очікує ще один рік втрачених можливостей. Бюджет
на нинішній рік нагадує бухгалтерський документ, у який щось додали, десь «укоротили».
І все задля балансу, аби в підсумку виконати вимоги МВФ щодо граничного дефіциту
бюджету в розмірі 3,7% від ВВП. Що буде із самим ВВП – питання риторичне. Економісти
наполягають на перегляді показника у 2%. Деякі аналітичні установи прогнозують
зростання реального, а не бажаного ВВП лише на 1%. Та й то за найсприятливіших
умов.
Доречно процитувати витяг із пояснювальної записки до проекту
бюджету, де чорним по білому написано: «Факторами, що позитивно впливатимуть на
стан економіки, будуть успішна реалізація економічної програми, яку запроваджуватиме
уряд за підтримки МВФ та інших міжнародних партнерів, та досягнення макроекономічної
стабільності. Крім того, економічний розвиток України відбуватиметься в умовах
поглиблення співпраці з Європейським Союзом, що також матиме свій позитивний влив
на розвиток як окремих секторів економіки, так і економіки в цілому». Треба розуміти,
що Мінфін узгоджує кожен крок із МВФ, а економічна програма, метою якої є досягнення
макроекономічної стабільності, і є «дороговказом українських реформ».
На жаль, зараз, окрім виконання програми МВФ, не зрозуміло,
чи існує спільне бачення Президента, Кабміну та парламенту щодо реформ, на які
потрібно спрямувати бюджетні кошти для відновлення економічного зростання. Не
кажучи вже про конкурентоспроможну українську економіку на європейському ринку.
І сумнівів для цього більш ніж достатньо. Попри обіцянки, минулий рік так і не
став відправною точкою для реформування економіки. Сьогодні це вже очевидно. Якщо
зважати на урядові ініціативи, то й нинішній рік також має всі шанси стати копією
2015-го.
Якщо аналізувати головний кошторис країни, то цілком очевидно,
що тут чиста політика і ніякої економіки, стверджують експерти. Єдина його вартість
– він реалістичний. І вкладається у рамки вимог Міжнародного валютного фонду. Себто
гарантує заповітний транш, утримання курсу гривні і той таки недосяжний рівень
внутрішнього валового продукту на позначці 2%.
Ми знову плануємо жити в борг. Заплановано 230 мільярдів гривень
нових боргів. При цьому щороку з України «тікає» близько 12 мільярдів доларів.
Однак уряд закриває на це очі. З корупцією боротимуться у майбутньому. Не цього
року і не наступного. Хоча в бюджеті на нинішній рік передбачені кошти на антикорупційні
інститути. Приміром, Національне антикорупційне бюро отримає 486 мільйонів гривень.
Стільки ж – Національне бюро із запобігання корупції. Окремим пунктом прописано
фінансування антикорупційної прокуратури – 74 мільйони гривень. Іще 25,2 мільйона
бюджетних гривень буде спрямовано на фінансування апарату Національної агенції
з пошуку і управління активами, що їх отримали від корупційних оборудок. В надії,
що антикорупційні інститути стримають падіння рівня життя українських громадян.
СПИСОК ДЛЯ ДІДА МОРОЗА
Наміри влади підвищити соціальні стандарти схожі на список
для Діда Мороза, вважає виконавчий директор Міжнародного фонду Блейзера Олег Устенко.
Без розвитку економіки наміри підвищити мінімальні зарплати й пенсії не матимуть
реального успіху. Якщо приватний бізнес не буде розвиватися, а економіка – хоча
б потроху зростати, всі підвищення соціальних виплат із часом «проїдять». Компенсувати
населенню падіння рівня життя поки що ні з чого.
Зростання соціальних стандартів заплановано на 0,5% мен шим
за розмір інфляції (12% проти 12,5%). А сама інфляція закладена вдвічі меншою, ніж
це прогнозується на базі аналізу зовнішніх та внутрішніх чинників. Інфляційні очікування
доволі високі. Економісти називають різні цифри, але в жодному разі не менші за
20%. Відтак 60% населення України цьогоріч опуститься за межу бідності.
Соціальні стандарти знищені, заявляють профспілкові активісти.
Мінімальний обсяг зарплат, пенсій та інших соціальних виплат у 2016 році зросте
у два етапи, похваляється голова Кабінету Міністрів Арсеній Яценюк.
Загальний обсяг підвищення за рік становитиме 12%, запевняє
міністр фінансів Наталія Яресько. Підвищення відбуватиметься у кілька етапів.
Мінімальна заробітна плата з 1 січня становитиме 1378 гривень, із 1 травня –
1450 гривень, а з 1 грудня – 1550 гривень. Прожитковий мінімум, за задумом авторів
державного кошторису, «зросте» майже на 200 гривень. І теж поетапно, так що пересічні
українці навіть не відчують підвищення. Та у фінансовому відомстві рапортують:
«Усі основні витрати на соціальну допомогу для найбільш уразливих верств населення
збережено і проіндексовано».
Тільки чомусь уряд сором’язливо замовчує той факт, що підвищення
соціальних стандартів задеклароване для того, аби «компенсувати зростання цін і
тарифів, яке відбудеться цьогоріч». Про це прем’єр уже повідомив українцям. Щоправда,
він не оперував відсотками підвищення цін і тарифів, однак, з огляду на минулорічні
«сюрпризи», вони будуть набагато «вагомішими».
Крім того, мають відбутися кардинальні зміни у соціальній політиці
щодо пільг. На розсуд органів місцевого самоврядування делегуватимуть питання
надання окремих пільг для різних категорій населення (багатодітних, інвалідів,
учасників війни, чорнобильців тощо). Ця пропозиція виглядає прогресивною, позаяк
пропонується у контексті децентралізації та передачі більшої кількості повноважень
громадам, які й мають вирішувати такі соціальні питання. Однак фінансове забезпечення
місцевих бюджетів наразі залишається не вирішеним.
Абсолютно очевидно, що уряд не бачить, у який спосіб здійснювати
реформи у соціальній сфері. Спроби є, але вони мляві і вкрай нерішучі. На переконання
експертів, Кабмін має усі важелі й фінансові можливості для здійснення реального
та якісного прориву в реформуванні соціальної сфери. Якщо відважиться їх запустити,
то соціалка перестане бути ареною популістських змагань, запрацює по-новому.
Тим часом у питанні підвищення соціальних стандартів депутати
не забули про себе. Так, у бюджеті передбачено збільшення фінансування депутатського
корпусу на 210 мільйонів гривень. Зросте і їхня зарплата.
ОПЕРАТИВНЕ «КОРИГУВАННЯ»
Міністр фінансів Наталія Яресько заявила, що впродовж останнього
тижня перед бюджетною ніччю було враховано близько 20 змін до закону. І додала,
що невідомо, як на це відреагують зарубіжні партнери. Тож можна очікувати, що нинішня
версія закону про державний бюджет – не остаточна. До нього вноситимуть поправки
уже найближчим часом. Це, до слова, традиційна практика роботи нинішнього складу
уряду. Закон ухвалили, аби з «чистим сумлінням» піти на канікули. Формальність
витримали, а з лютого почнуть переглядати основні статті бюджету. Точніше, перекроювати.
Чиє лоббі візьме гору, той і буде задоволений.
Уряд тішиться. Вдалося відтермінувати свою відставку, а головне
– переконати у реальності дефіциту на рівні 3,7% ВВП. Експерти, своєю чергою, дуже
сумніваються, що цього вдасться досягти. Приміром, економічний ефект від запровадження
закупівель через програмний сервіс розрахований на рівні 30–50 мільярдів гривень.
Однак не факт, що з початку року всі суб’єкти державних закупівель зможуть налагодити
якісну та безперебійну роботу.
Або ж візьмімо адміністрування податків і злагоджену роботу
бізнесу. Де гарантія, що вона буде такою, якщо поправки у цій сфері запропоновані
за п’ять днів до закінчення звітного року? До того ж невідомо, якою виявиться
реакція спрощенців на зміни в Податковому кодексі. Залишаться вони в тіні чи
погодяться на загальну систему оподаткування? Експерти схильні до першого сценарію,
а отже, це призведе до невиконання дохідної частини бюджету. Тож виконувати план
доведеться, як завжди, за рахунок девальвації гривні та інфляційних прибутків.
Далекий від фактичного і курс гривні, закладений до бюджету.
Витратні показники бюджету, еквівалентні іноземним валютам, занижені, тож потребуватимуть
подальшого коригування.
Народні обранці не приховують, що переважна кількість розділів
закону про державний бюджет потребують доопрацювання. За словами депутата від БПП
Бориса Козира, бюджет – це насамперед математика економічних процесів. Врахувати
інтереси всіх галузей неможливо. Що означає така арифметика чи математика, депутат
не пояснив. Але він упевнений, що до 1 березня будуть внесені відповідні зміни
до бюджету 2016 року.
Григорій ОСОВИЙ, Голова Федерації профспілок України:
«Дива не сталося. Парламентарі ухвалили Закон України «Про державний
бюджет». Начебто доопрацьований. Але депутати вкупі з урядовцями так і не зважились
передбачити підвищення основних соціальних стандартів та гарантій більше, аніж
запропонував Мінфін. Розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб мінімум
удвічі нижчий, аніж його фактичний розмір у цінах листопада минулого року. Це означає,
що до травня діятимуть занижені мінімальна зарплата та пенсії, які залишатимуться
на рівні вересня 2015 року. Вимоги й рекомендації профспілок пройшли повз увагу
депутатів.
Не витримує жодної критики і те, як прогнозувалась інфляція на
поточний рік. Упродовж двох останніх років інфляція сягала чи не 70%. Ніхто точної
цифри назвати не може. Однак рівень інфляції уряд визначив, виходячи з власних
міркувань, – 12%. І цей індекс закладено на поточний рік. Чи можна сказати, що
бюджет відповідає інтересам українського суспільства? Однозначно – ні! У десятків
мільйонів українців погіршаться умови життя. Зменшення фінансування галузі охорони
здоров’я та освіти не відповідає нашим уявленням про європейський рівень життя.
Попри запевнення уряду, що бюджет нікого не оминув своєю увагою,
профспілки готові довести, що ані працівники, ані члени їхніх родин не відчують
цього мізерного підвищення: чи на 5,2% із травня, чи на 6,9% із грудня. Це відверте
знущання над власним народом. Уряд мав би не вимагати ухвалення бюджету за будь-яку
ціну і неодмінно вночі, а оприлюднити документ не тільки депутатському загалу,
а й усьому народу свої об’єктивні прогнози. А заодно – які інструменти для цього
використано.
Не зайве нагадати, що під час визначення розміру прожиткового
мінімуму на 2016 рік порушено норми законів України «Про державні соціальні стандарти
та державні соціальні гарантії», «Про прожитковий мінімум», проігноровано рішення
Окружного адміністративного суду м. Києва від 17 вересня минулого року.
Президія ФПУ вважає протизаконним встановлення заниженого розміру
прожиткового мінімуму в бюджеті країни, а тому звертається до Президента Петра
Порошенка з проханням застосувати право вето до цього закону.
Андрій ВИГИРИНСЬКИЙ, заступник керівника ГО «Публічний аудит»:
«Факт самого ухвалення бюджету – однозначний плюс для країни,
оскільки це один із факторів для продовження співробітництва із МВФ. Без його фінансової
підтримки економічний колапс неминучий. Однак назвати цей документ досконалим
не можна, бо між прогнозованими цифрами потенційного кошторису й показниками ухваленого
бюджету немає нічого спільного».
Віктор СУСЛОВ, екс-міністр економіки:
«Абсолютно очевидно, що заплановані показники курсу не будуть
досягнуті. Курс 24 гривні за долар уже досягнутий. Україна перебуває у стані дефолту,
якщо програма співпраці з МВФ буде зірвана, курс може досягти і 40 гривень. За нормальних
умов курс опуститься не менш ніж до 30 гривень».
Ярослав ЖАЛИЛО, керівник Центру антикризових досліджень:
«У бюджеті передбачено зростання соціальних видатків, але вони
примітивізуються. Гроші йдуть не на підвищення рівня життя, зміцнення людського
капіталу, а просто на те, щоб частково компенсувати зростання вартості ресурсів,
комунальних видатків. При цьому зменшуються видатки на освіту та охорону здоров’я».
Михайло ПАВЛІВ, політолог:
«Україна в найближчий період увійде в суверенний дефолт у зв’язку
із зобов’язаннями перед Росією. І тоді вже єдиним джерелом фінансування залишиться
МВФ. З огляду на жалюгідний стан української економіки, очікувати серйозних надходжень
від зборів і податків не доводиться. Програма щодо зборів та податків, швидше за
все, не буде виконана».
Андрій ПАВЛОВСЬКИЙ, експерт із питань соціальної політики:
«У середньому за 2016 рік підвищення соціальних стандартів становитиме
не 12%, як заявив Прем’єр-міністр, а лише 4,1%, що не компенсуватиме зростання цін.
Фактично уряд і в 2016 році планує економити на найбідніших громадянах і покриває
свої прорахунки за рахунок дітей- сиріт, інвалідів, бюджетників, оподаткування
пенсій та урізання виплат працюючим пенсіонерам».
18.01.2016
|