ЧИ МОЖЛИВЕ ЖИТТЯ БЕЗ ЖЕКів?
Закон України «Про особливості здійснення права власності у
багатоквартирному будинку» діє впродовж чотирьох місяців, однак інструментів
його реалізації громадяни досі не знають. Загальної ейфорії закон не викликав,
бо надто багато критичних зауважень з’явилося після його ухвалення. Єдине, що
тішить, – монополію ЖЕКів має бути зруйновано. Та чи не виявляться мешканці
заручниками керуючих, які виставлятимуть плату за житлово-комунальні послуги на
власний розсуд? Чи має на меті закон якісно змінити стан помешкань та підвищити
відповідальність власників квартир за свої будинки? «Профспілкові вісті»
долучилися до актуальної теми.
ПРОБЛЕМИ ЛЮДУ – НА ПЛЕЧІ КЕРБУДА
Новий закон передбачає, що держава повністю перекладає на
плечі мешканців усі турботи з утримання будинків. Відтепер власники квартир
багатоповерхових будинків мають дбати не тільки про власне помешкання, а й
про сходи, ліфти, дахи і двори. До 1 липня наступного року вони мають визначитися,
на чиї плечі звалити керування будинком.
Згідно із законом усі або частина функцій з управління будинком
передаються так званому управителю. Або організовується ОСББ. Яку форму
обрати, мешканці мають вирішити на зборах. Голосуванням призначити власного
керуючого або зайнятися пошуками відповідної компанії. Як варіант – домовитися
з іншими будинками і вибрати спільного кербуда чи фірму.
Можна сказати, що власники квартир отримують реальне право
голосу, адже вони матимуть юридичний механізм ухвалення спільних рішень. За
таких умов неналежне утримання будинку не перекладатиметься на когось, а
спільно вирішуватиметься мешканцями. На противагу ЖЕКам-потрошителям можна
сподіватися на появу конкурентного ринку надання послуг. Хоча деякі претензії
до житлово-експлуатаційних контор не завжди обґрунтовані. Наприклад, проблема
зіпсованих ліфтів, брудних сходів, понівечених поштових скриньок чи обшарпаних
дверей – справа рук несвідомих співвласників чи їхніх гостей. Чи стануть вони
більш вихованими й свідомими після 1 липня 2016 року – питання риторичне. Поки
що мешканцям належить визначитися з дещо незвичним поняттям «управитель», яке
ще не ввійшло до широкого вжитку.
Згідно з новим законом управитель багатоквартирного будинку
– фізична особа – підприємець або юридична особа – суб’єкт підприємницької
діяльності, яка за договором із співвласниками забезпечує належне утримання
та ремонт спільного майна багатоквартирного будинку і прибудинкової території
та належні умови проживання і задоволення господарсько-побутових потреб.
Власники квартир та нежитлових приміщень будинку мають
визначитися з тим, хто керуватиме їхнім будинком – вони це робитимуть
самостійно, частину функцій покладуть на кербуда або ж усі функції передадуть
об’єднанню співвласників багатоквартирного будинку. Мешканці будинку, звичайно,
можуть визначити управителя з-поміж власників квартир, однак у такому випадку
ця особа змушена буде обрати одну з організаційно-правових форм, передбачених
законом – фізична особа – підприємець або юридична особа (наприклад, ТОВ чи
ТДВ). Реєстрація ФОП чи юридичної особи, як відомо, потребує значних витрат
часу та енергії, оскільки, крім необхідності вистояти у «вічних» чергах у
відділах державної реєстраційної служби, необхідно також визначитися з видом
оподаткування та зареєструватися платником відповідного податку.
Може трапитись і таке, що співвласники не оберуть форму
управління протягом року із дня набуття чинності закону. Тоді кербуда
призначить виконавчий орган місцевої влади. Експерти припускають, що в такій
ситуації влада покладатиме функції з управління будинками на комунальні ЖЕКи.
Підстави для такого занепокоєння цілком реальні – широкої інформації та
роз’яснень норм закону досі немає. Як і немає жодного положення щодо порядку
призначення управителів.
РИЗИКИ ЗАКОНУ
Утримання будинків співвласниками – це, звісно, добре. Та
коли виникне потреба капітального ремонту будинку, тоді й з’являться проблеми.
Надто багато будинків нині перебуває в аварійному стані. Зараз ремонти виконує
місцева влада. Та через обмеження бюджету лише невелика кількість будинків
може претендувати на ремонт. До того ж мешканці зазвичай
навіть не здогадуються, що на ремонт саме їхнього будинку виділено
якісь кошти. Тому скаржитись, що роботу виконано неякісно, практично нікому. Все
завжди пояснюють браком коштів. Саме тому важливо, аби капітальні ремонти здійснювалися
на засадах «спільного казана», коли фінансують і співвласники, і місцева влада.
На жаль, у спадок від радянських часів ми отримали необізнаність жителів про те,
що, мешкаючи у багатоквартирному будинку, відповідальність не повинна закінчуватися
порогом власної квартири.
Серед недоліків закону аналітики називають складну та майже
нереальну для впровадження процедуру голосування, оскільки потрібна згода багатьох
мешканців, а не окремих активістів.
Пошук однодумців, отримання інформації про співвласників квартир,
витрата часу і навіть певних коштів на інформування та запрошення мешканців на
збори, пасивність сусідів, іноді навіть негатив з їхнього боку або «палки в колеса»
від житлово-експлуатаційних організацій – проблеми, з якими можуть зіткнутися мешканці,
які захочуть взяти управління будинком на себе.
Та якщо поглянути на проблему з іншого боку, ризиком спрощеної
процедури можуть стати маніпуляції та передача будинків в управління аферистам,
які пропонуватимуть свої послуги з утримання будинків, збиратимуть із людей гроші,
а в результаті нічого не робитимуть.
Аби цього не сталося, експерти радять не ігнорувати загальні
збори, відповідально поставитися до обрання форми управління, зважити всі ризики
й виклики. Якщо ж співвласники вирішать довірити свій будинок кербуду, а не створювати
ОСББ, то його попередню діяльність та умови договору необхідно не тільки ретельно
вивчити, а й неодмінно проконсультуватися з юристом.
У будь-якому разі всі питання, що стосуються змісту, обслуговування,
ремонту та благоустрою будинку та прибудинкової території, ухвалюватимуться на
загальних зборах мешканців. Однак законом не закріплено межі та механізми визначення
площі цієї території.
Іще одне. Кабінет Міністрів має затвердити типовий договір між
співвласниками та управителями. Без цього договору оформити взаємовідносини з
управителями не тільки неможливо, а й небезпечно з точки зору ймовірних «кабальних
умов».
ІМІТАЦІЯ РЕФОРМИ
Головна претензія до цього закону, на переконання експертів,
та, що він демонструє бажання проводити реформи. Насправді він їх тільки імітує.
І потім держава скаже: погляньте, ми дали людям свободу, але вони нею не скористалися.
Насправді ж влада перекладає зношене майно на плечі тих, хто вже зараз є неплатоспроможним.
Тим часом слід зауважити, що новий порядок передбачає й нові
тарифи. Аналітики житлового ринку стверджують, що вони перевищуватимуть нинішні
у рази, якщо не в десятки разів. Відтепер до обов’язків власників квартир належатиме
забезпечення технічного обслуговування та у разі необхідності проведення поточного
й капітального ремонту спільного майна багатоквартирного будинку. Це означає,
що внески на майбутні поточні та капітальні ремонти плюс винагорода «управителю»
будуть обов’язково враховані у тарифі. Вже з 1 січня 2016 року набувають чинності
зміни до Закону України «Про житлово-комунальні послуги», одна з яких містить припис:
«Встановлення цін/тарифів на житлово-комунальні послуги нижче розміру економічно
обґрунтованих витрат на їх виробництво не допускається». Що ж до квартплати, то
мова йтиме не про десятки гривень на місяць, як зараз, а про сотні чи тисячі гривень
щомісячних платежів.
І ще один невтішний прогноз. Діяльність з управління житловим
фондом, імовірно, буде віднесена до видів господарської діяльності, що потребують
отримання ліцензії. І їх дістануть лише «правильні» компанії, власниками яких стануть
особи, наближені до виконавчої влади. Саме вони і будуть «стригти» жителів багатоквартирних
будинків, відданих місцевою владою у комунальне рабство.
Влада намагається переконати громадськість, що вищезгаданий
закон начебто покликаний вирішити давно назрілу проблему – реформування ЖКГ.
Однак експерти впевнені: справжня мета нововведення полягає в тому, щоб усі витрати
з утримання житлово-комунального господарства перекласти на зубожіле населення.
У свою чергу, держава самоусувається від проблем житлового фонду.
Органи місцевого самоврядування просто не інформують громадян
про внесені зміни, тоді як ці зміни суттєво впливають на права та обов’язки власників
квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирних будинках.
Формально начебто все за цивілізованими правилами. Це поширена
практика в Європі, до якої ми прагнемо. Там кожна родина має утримувати та обслуговувати
житло за власні кошти. От тільки невеличкий нюанс: у заможних країнах люди на свої
зарплати і пенсії можуть це робити, а переважна більшість українців – ніяк.
КОЖЕН САМ ЗА СЕБЕ
Нам настійно ставлять у приклад товариства співвласників багатоквартирних
будинків (ОСББ). Вони справді самостійні і за власні гроші обслуговують свої
будинки. По суті, це єдиний реально працюючий варіант. Хоча не зайве зауважити,
що новим законом внесено зміни до профільного ЗУ «Про об’єднання співвласників
багатоквартирного будинку», які істотно ускладнюють створення і діяльність ОСББ.
Експерти наголошують, що кращого способу убезпечити свій будинок від посягань комунальних
мафіозі просто не існує.
Однак не зайве придивитись, що це за будинки і хто в них мешкає.
Навіть побіжний аналіз свідчить, що переважна кількість ОСББ створені або в новобудовах,
де квартири куплені мешканцями, або у відносно нових будинках, які у переважній
більшості не потребують серйозних капіталовкладень. Що ж до самих мешканців – членів
ОСББ, то зазвичай це цілком платоспроможні громадяни, які можуть обслуговувати
своє житло. Та чи можливе створення ОСББ у старих «хрущовках», де мешкають переважно
літні люди з пенсією не більш як дві тисячі гривень? Отож бо!
Згадаймо активну агітацію за створення ОСББ. Людей навіть не
доводилося особливо переконувати. Вони розуміли, що це прогресивна форма, за кращими
європейськими зразками, але… Саме плачевний стан житлового фонду став причиною
того, що процес зі створення ОСББ загальмувався.
Експерти кажуть, що комусь просто вигідне існування ЖЕКів, які
набридли громаді своєю кричущою бездіяльністю. При «совковій» системі ЖЕКів діяла
і продовжує діяти солідарна система: гроші беруть чи деруть з усіх, а спрямовують
на ділянки, де виникли найгостріші проблеми чи аварії. Відтепер кожен будинок
платитиме сам за себе. Не треба пояснювати, що мешканці новобудов сплачуватимуть
значно менше, аніж власники будинків «бальзаківського віку». Це, своєю чергою,
сприятиме ще більшому поглибленню соціальної нерівності. Відтак аналітики вважають,
що новий закон не вирішить старих комунальних проблем, які накопичувались не просто
роками, а десятиліттями. Тоді яку мету він переслідує?
Тетяна БОЙКО,
експерт ГІ «Реанімаційний пакет реформ» із питань енергетичного
сектору та координатор житлово-комунальних програм громадянської мережі «ОПОРА»:
«Закон дає час, щоб люди самі визначилися, як відбуватиметься
управління будинком. Якщо не зміниться законодавство і не з’являться нові гравці
на ринку, то, швидше за все, влада призначить керівником той самий ЖЕК. Але чи
будуть випадки зловживань із боку керівників, залежить від активності самих людей».
Гжегож ГАЙДА,
керівник проекту «Енергоефективність у житловому секторі України»
Міжнародної фінансової корпорації:
«Немає жодних підстав, щоб управлінням приватного будинку займалася
комунальна структура. Моїм автомобілем, якщо його потрібно відремонтувати, не займається
якась муніципальна СТО. Немає в Україні комунальної власності в житловому секторі.
Навіть якщо десь є якась квартира комунальна, але більшість квартир приватні, то
будинок теж є приватним».
Альона БАБАК,
заступник голови Комітету Верховної Ради з питань будівництва,
містобудування та житлово-комунального господарства:
«Закон відкриє можливості співвласникам реально реалізувати
свої права з управління будинками, в яких вони володіють квартирами і нежитловими
приміщеннями. Цей закон відкриє можливості для розвитку ринку управління житлом,
для проведення комплексної термомодернізації будівель, і взагалі він дозволить нашим
власникам реально стати господарями свого житла».
Костянтин МАТВІЄНКО,
експерт-урбаніст:
«Це новація, але в патових умовах. З одного боку, не можна передавати
мешканцям будинки в неналежному стані, вони мають бути відремонтовані за три місяці
і взяті ОСББ в експлуатацію. Логіка в цьому є, але де держава візьме гроші на
ремонт і чи приймуть на експлуатацію без ремонту будинки, багато з яких перебувають
у жалюгідному стані? Чи встигнуть мешканці заснувати ОСББ?»
19.12.2015
Раїса Чирва оглядач «ПВ»
|