Що більше у нас буде високооплачуваних робочих місць, на яких
працюватимуть ефективні, прогресивні й цілеспрямовані фахівці, які постійно вдосконалюють
свої знання і прагнуть досягти міжнародного рівня, то потрібніші вони для суспільства.
Цю, здавалось би, незаперечну істину в Україні ігнорують. І насамперед на рівні
влади. Посилаються на економічну скруту, витрати на воєнні дії на сході країни,
на ймовірність дефолту та ще низку об’єктивних та не дуже причин. Сукупність цих
відмовок і стала результатом практичного провалу Програми гідної праці на
2012-2015 роки, що була підписана в Женеві під час участі тристоронньої делегації
України на 101-й сесії Міжнародної конфедерації праці. У програмі було визначено
три ключові пріоритети й довгострокові цілі: зміцнення інституцій соціального діалогу,
заохочення гідної праці та підвищення спроможності працевлаштування, удосконалення
системи соціального захисту. Погодьтеся, не так уже й багато вимагали від України.
Крім того, мали реалізовуватися заходи у рамках програми. Однак
такої кардинальної зміни суспільно-політичної ситуації, як це сталося у нас, ніхто
й передбачити не міг. Та тільки на окупацію територій, воєнні дії списувати невиконання
програми ніяк не можна. І в цьому – принципов а п о з и ц і я профспілок з усіх
трьох пріоритетних напрямів. Приміром, перший – розвиток зайнятості заради стабільності
та зростання. Саме з реалізацією цих завдань проблем більш ніж досить. Ринок праці
у нас абсолютно не прогнозований. Ті, хто покликаний відповідати за його стабільність,
зайняті черговою реорганізацією структур та неприхованою імітацією реформ. У так
званих реформах чомусь не знайшлося місця для аналізу скорочення масштабів неформальної
зайнятості, оплати праці, соціального страхування. Що говорити про неформальну
зайнятість, якщо Міністерство соціальної політики не може назвати точу цифру безробітних
у країні.
Наразі експерти ООН розробляють стратегію реформи ринку зайнятості
України, яка, на думку провідних міжнародних експертів, здатна забезпечити доступ
до продуктивної зайнятості, а отже – до гідної праці. Одним із пріоритетів нової
програми, розрахованої вже на 2016-2019 роки, буде відновлення зайнятості населення
і створення сприятливого бізнес-середовища. Розпочнеться така робота із загального
аналізу стану ринку праці в Україні. Місія пропонує не хапатися за все одразу, а
визначити кілька пілотних проектів, де апробують нові підходи до соціальної реформи.
Аби реформа традиційно не залишилась у задекларованому вигляді, місія планує конкретні
пропозиції щодо поліпшення якості зайнятості. Приділять увагу й професійній освіті
українців. Словом, усі проблеми розглянуть у комплексі, адже, на переконання представників
ПРООН , в Україні «без системного реформування не вдасться досягнути системних
результатів». А починати слід з модернізації та розвитку української служби зайнятості.
Та чи не стане чергова програма планом дії на папері, а запевняння
тих, хто має відповідати за її реальне втілення, – черговим популізмом?
ЗАРПЛАТА УКРАЇНЦІВ – ВИНАГОРОДА ЧИ ПОКАРАННЯ?
Може, це прозвучить парадоксально, але більшість українців про
принципи гідної праці мають дуже мізерні відомості. За результатами опитування,
для 73% респондентів найважливішим показником якості роботі залишається зарплата.
Ідуть не туди, де їхні знання та досвід згодяться якнайповніше, а переважно туди,
де платять більш-менш пристойно. Буквально хапаються за будь-яку роботу, не замислюючись,
наскільки вона гідна. Керуються принципом: аби лише була робота, щоб утримувати
сім’ю.
Навесні в інтерв’ю провідним українським телеканалам очільник
уряду навіть розгнівався, коли у нього запитали, як простим українцям прожити на
одну зарплату. «А чого ви мене про це питаєте?! У Конституції записано, хто відповідає
за стабільність національної грошової одиниці. Це – Національний банк України».
Але ж у Конституції записано, що кожен громадянин має право
на працю. І жодного рядка в Основному Законі, що українці мають отримувати найнижчу
в Європі заробітну плату, найнижчу пенсію і, як закономірний наслідок, – найнижчу
тривалість життя. Та в уряді продовжують закликати затягнути паски і терпіти. Все
списують на війну та економічну скруту. Проти такої позиції виступають профспілки.
Адже криза зачепила не тільки Україну, однак саме в нашій країні кожен четвертий
живе за межею бідності. Мінімальна зарплата вже давно не виступає у ролі соціального
стандарту оплати праці. Тільки Україна може похвалитися «досягненням» – тотальна
бідність серед працюючих. Навіть з точки зору елементарної людяності таке ганебне
явище не має виправдання.
Тим часом в уряді вважають абсолютно не актуальними проблеми
гідної праці, поліпшення її умов та безробіття. Бо, за твердженням урядовців, є
справи нагальніші. Про те, що найкращий спосіб боротьби з бідністю – висока зайнятість
і гідна оплата праці, нам змушені підказувати міжнародні експерти. Міжнародна
конфедерація профспілок закликає уряди всіх країн, і нашої також, до створення
нових робочих місць. Не задля кількості, а для якісного їх наповнення. Адже подолання
соціальної несправедливості, наголошують профспілкові діячі, слід розпочинати
з подолання дефіциту гідної праці. Якби в Україні панували принципи гідної праці
у повному обсязі, без будь-яких обмежень та половинчастих рішень, це привело б
до реального підвищення якості людського потенціалу. Українська нація – амбітна
й працьовита, тож може і має гідною працею забезпечити гідне життя. Працювати
не за копійки, гарувати не на двох, а то й трьох роботах, а на одній – обраній з
урахуванням власного потенціалу і бажання. Поки що бодай паростків позитивних
змін на ринку праці не спостерігається. Впроваджувати принципи гідної праці, попри
низку рекомендацій, програм з боку міжнародної спільноти, Україна не поспішає.
Не до того, у нас війна. Стратегічні завдання у сфері зайнятості, соціального діалогу,
трудових відносин можна відкласти на потім. Поки що можна лиш пообіцяти народу,
що завтра чи післязавтра всі заживемо краще.
СКІЛЬКИ КОШТУЄ ПРАЦЯ В КРАЇНАХ ЄС
Зростання реальної заробітної плати у більшості країн ЄС систематично
відстає від зростання продуктивності праці. Хоча становище в Європі не таке катастрофічне,
як в Україні. Приміром, у Польщі реальне зростання зарплат відстає від зростання
продуктивності праці на 10%. З 1999 року реальна зарплата в Польщі відстала від
продуктивності праці на вражаючу величину – 40%. Але ж як живуть поляки і як живемо
ми! Чому наші заробітчани так прагнуть до Польщі, Чехії, Австрії, де оплата праці
неадекватна порівняно з корінним населенням, але ж у рази більша, ніж на батьківщині.
Європейська комісія докладно проаналізувала ринки праці у країнах
ЄС і дійшла висновку, що серед держав-членів Європейського Союзу існує конкуренція
заробітних плат. Реальна ж зарплата може підвищуватись виключно при зростанні продуктивної
праці. Конкуренція держав – це гонка по спіралі донизу, вона підриває попит та
відновлення економіки. Бо конкурентні переваги однієї країни із зарплати обертаються
втратами для інших країн. Як не допустити міжнародного демпінгу зарплати? На цим
активно працює європейська комісія, інші інституції, і не тільки міжнародні, а
й у кожній із країн.
Важлива позиція європейських профспілок. Після детального і
всебічного аналізу ринку праці у низці країн вони зробили такий висновок: сильна
зарплата є потужним стимулом інвестицій в економіку і підвищення продуктивності.
Гнучкість оплати праці, навпаки, надає роботодавцям спокусливу можливість просто
скоротити зарплату для зменшення витрат замість здійснення ризикованих інвестицій
в інновації та більш ефективну організацію праці. А от низький мінімальний розмір
зарплати є перепоною для зайнятості та фактором зростання ризику стати працюючим
бідним.
Хоча тут теж є свої особливості. На початку нинішнього року
в Німеччині запровадили мінімальну зарплату – 8,5 євро за годину. Цей показник становить
50% від середньої зарплати. Консервативні економісти забили тривогу: країна може
втратити 900 тисяч робочих місць. Однак економіка Німеччини не впала і навіть
не похитнулась. Як і раніше, створює нові робочі місця та продовжує скорочувати
безробіття. До того ж збільшилась кількість платників податків на соцстрахування,
зросла загальна купівельна спроможність.
Чому ж Україна зволікає із залученням кращих європейських практик
для вдосконалення інститутів ринку праці? Небажання влади чи інертність суспільства?
Певно, і те, й інше. Однак надію на позитивні зміни дала міжнародна конференція
«Ринок праці України: європейський вимір», що відбулася в Україні наприкінці червня.
У рамках конференції підписано Угоду про кооперацію між Державною службою зайнятості
України та Федеральною агенцією зайнятості Німеччини. Може, німецькі радники навчать
нас шукати достойні робочі місця, а пошук обернеться гідною працею з достойною
платнею.
Це – один з найбільших викликів, до яких ринок праці абсолютно
не готовий. Значна кількість «раптових» безробітних – переселенці з Донбасу та
воїни АТО. Всі вони із зрозумілих причин не можуть повернутися на колишні робочі
місця. Добре, що до вирішення цієї проблеми долучилися громадські активісти.
А яка позиція уряду, зокрема, Міністерства соціальної політики?
У міністерстві стверджують, що переселенцям та воїнам АТО поліпшили умови працевлаштування.
Півроку роботи на будь-якому підприємстві таким працівникам оплачуватиме Мінсоцполітики.
Крім середньої зарплати, профільне відомство обіцяє компенсувати лікарняні. Більше
того, для ветеранів АТО та вимушено переміщених осіб віднині запрацюють ваучери
на перекваліфікацію. У центрах зайнятості у разі тимчасової втрати працездатності
ці люди зможуть отримати до десяти тисяч гривень на навчання, щоб оволодіти новим
фахом.
Внесені зміни, на думку чиновників, мають спростити та прискорити
соціальну адаптацію людей, які лишилися без домівки та роботи. Самі ж переселенці
поки не дуже поспішають до центрів зайнятості. Експерти кажуть, що нині спостерігається
більше пропозицій робочих місць, аніж попиту з боку воїнів АТО і тих, хто втратив
домівку на Донбасі.