На сайті Президента України запрацював розділ «Електронні петиції»
(https:// petition.president.gov.ua/). Цей популярний у західному світі законодавчо-інформаційний
інструмент діє давно, даючи змогу владі тримати руку на пульсі головних тем, які
хвилюють суспільство. Однак, зважаючи на вітчизняні політичні реалії, неважко
спрогнозувати, що в Україні такий механізм комунікації може перетворитися на черговий
фактор маніпуляції громадською думкою. Про переваги й недоліки електронного спілкування
пишуть сьогодні «Профспілкові вісті».
ДВАДЦЯТИП’ЯТИТИСЯЧНИКИ
Глава держави затвердив порядок розгляду електронних петицій
на свою адресу. Відтак – дав старт діяльності відповідного сайту. Як зазначено
у відповідному указі Президента, цей механізм запроваджується для реалізації права
громадян на звернення до очільника країни. Так виконуватиметься частина друга
статті 102 Конституції України та ЗУ «Про звернення громадян».
«Запровадження петицій – це реальний механізм прямого звернення
громадськості до Президента», – зазначає заступник глави Адміністрації Президента
Дмитро Шимків. І пояснює, як ця новація працюватиме. На розгляд Глави держави
буде подаватися лише та петиція, на підтримку якої назбирають не менш ніж 25
000 підписів співвітчизників протягом не більш як трьох місяців від дня опублікування.
Розгляд звернення громадськості буде здійснено негайно, але
не пізніше десяти робочих днів від дня опублікування інформації про початок розгляду
і докладного аналізу. Адміністрації Президента доведеться взяти на себе відповідальність
за цю роботу.
Для розгляду петиції створять робочу групу для аргументації
відповіді на звернення. До її складу, як запевняють в Адміністрації Президента,
залучатимуть представників відповідних органів, а у разі потреби – представників
інститутів громадянського суспільства, експертів, фахівців консультативних, дорадчих
та інших допоміжних органів і служб. Якщо, приміром, у петиції порушуються питання,
котрі стосуються не тільки повноважень Президента, до співпраці залучатимуть відповідні
органи.
Публічне оповіщення на підтримку чи, навпаки, не підтримку,
буде розміщено на сайті офіційного Інтернет-представництва Президента України,
а його відповідь – у спеціальному розділі з питань електронних петицій.
Якщо Президента зацікавлять пропозиції, викладені в електронній
петиції, він може видати документ про внесення на розгляд Верховної Ради відповідного
законопроекту.
Управлінська опція «Електронна петиція» працюватиме дуже просто.
Будь-який громадянин України, зареєструвавшись у відповідному розділі на сайті
Президента, може написати те чи інше, важливе з його точки зору звернення. І чекати,
чи збере така ініціатива впродовж трьох наступних місяців потрібні 25 тисяч голосів
однодумців. Головне, що Президент зобов’язаний розглянути її і дати публічну відповідь.
Від того, як він відреагує на перші петиції, стане зрозуміло, чи ефективний цей
комунікативний інструмент. За великим рахунком, це той самий Майдан, тільки в
електронному вимірі.
М’ЯЧ НА БОЦІ ГАРАНТА
Необхідні 25 тисяч вже набрали дві петиції: про дозвіл вільно
володіти зброєю і про скасування розмитнення та акційного податку на імпорт автомобілів.
Іще одна петиція зібрала 32 тисячі голосів – за призначення прем’єр- міністром
Михаїла Саакашвілі.
У відповідь на прохання дописувачів легалізувати зброю Петро
Порошенко доручив спікеру Верховної Ради Володимиру Гройсману скликати засідання
робочої групи Конституційної комісії з прав, свобод обов’язків людини і громадянина
«із залученням до цієї роботи автора електронної петиції, представників різних
політичних сил, державних органів, інститутів громадянського суспільства, учених-
правознавців, експертів».
У своїй відповіді Президент наголосив, що ухвалення закону
про зброю належить до компетенції Верховної Ради. До слова, раніше Петро Порошенко
висловлювався проти легалізації вільного володіння зброєю.
Стосовно петиції про скасування розмитнення та акційного податку
на автомобілі, Президент нагадав, що з 30 вересня буде скасовано спеціальне мито
на автомобілі, а з 1 січня наступного року планується скасування додаткового імпортного
збору. Аби ухвалити «збалансоване рішення», Глава держави доручив прем’єру розглянути
цю проблему й ухвалити потрібні рішення.
Відповідаючи на прохання призначити одеського губернатора Саакашвілі
прем’єр- міністром, Президент змушений був посилатися на низку статей закону про
те, до чиїх повноважень належить це призначення. Петро Порошенко нагадав, що спершу
така пропозиція має виходити від коаліції. Тільки тоді він може вносити питання
на розгляд до сесійної зали. Президент дав зрозуміти, що це питання взагалі передчасне,
оскільки в уряду Арсенія Яценюка імунітет до 11 грудня нинішнього року, адже саме
цього дня 2014 року Верховна Рада затвердила його програму.
Крім того, йдеться у відповіді авторам петиції, має бути особиста
згода кандидата на цю посаду. Сам Саакашвілі з цього приводу ніколи не висловлювався.
Серед вимог, які незабаром назбирають 25 тисяч підписів – зняття
депутатської недоторканності (майже 23 тисячі підписів), можливість дострокового
відкликання будь-якої обраної особи, що не виправдала довіри виборців (22 тисячі
голосів), позбавлення депутатського мандата за більш ніж три пропуски пленарних
засідань (20 тисяч підписів), люстрація прокурорів та суддів (20 тисяч підписів),
зменшення кількості депутатів Верховної Ради до 100 осіб (майже 16 тисяч голосів),
звільнення Генерального прокурора Віктора Шокіна (15 тисяч підписів) та референдум
про вступ до НАТО (понад 14 тисяч голосів). Наразі на розгляді у Президента – сім
петицій, кількість підписів яких сягнула за 25 тисяч.
Утім, те, що петицію з необхідною кількістю голосів таки розгляне
Президент, не гарантує позитивного вирішення питання. Глава держави може, але
не зобов’язаний вносити в установленому порядку на розгляд Верховної Ради законопроекти,
спрямовані на вирішення порушених питань. Тобто підтримати чи не підтримати петицію
– це право, а не обов’язок Петра Порошенка.
«ВІЙНА ПЕТИЦІЙ»
Електронне листування тільки починає входити в моду. Однак на
практиці інститут спілкування з вищим ешелоном влади може бути дискредитований
або використаний геть в інших цілях. Юридично некоректна або неточна постановка
питання у петиції може знівелювати вагу десятків тисяч підписів людей, які її підтримали.
Експерти не виключають, що практично одразу після запровадження
інституту петицій може початись елементарний «тролінг» влади. Аналітики прогнозують
шквал безглуздих чи провокаційних петицій, на які влада буде змушена реагувати
– давати цілком офіційні публічні відповіді. Масове захоплення петиціями до Президента
і задекларований обов’язок влади на них відповідати може знівелювати саму ідею
електронних петицій.
Ефективність цього інституту може істотно знизити «війна петицій».
Що це означає на практиці? Приблизно те саме, що відбувається
у Верховній Раді. Якщо хтось голосує «за», то його опонент неодмінно проголосує
«проти». Приміром, прибічники легалізації вільного володіння зброєю збирають необхідну
кількість підписів під своєю вимогою. Ті, хто не розділяють такої позиції, ініціюють
свою петицію. І теж збирають необхідну кількість голосів. Як у такій ситуації
діяти Президенту?
Те, що буде одночасне ініціювання протилежних за змістом петицій
із резонансних проблем, експерти не виключають. До того ж більшість українських
політологів прогнозують ситуацію, коли електронні петиції майже гарантовано будуть
використані політичними силами у боротьбі за владу. Вітчизняні політики задля
своїх популістських гасел частіше звертатимуться за «всенародною підтримкою».
У будь-який спосіб. Чи за двадцять гривень, чи за кіло гречки.
Щойно петиція збере необхідну кількість голосів, вона набуває
статусу предмета політичних перемовин. У вітчизняних реаліях петиції можуть стати
заручниками політичних торгів, суперечок та скандалів. А в сезон підготовки до
виборів узагалі переміститися у розряд баталій. Маніпулювати суспільною думкою
легше й простіше, якщо для гостроти петиції додати те, що у всіх на вустах: тарифи,
ліки, інфляція, податки. Цей список можна продовжувати практично до безкінечності.
Однак не зайве збагнути, що петиція – надто чутливий інструмент демократії, який
може або зменшити соціальну напругу, або підвищити градус суспільної незгоди.
Дісталось у петиціях і депутатам. Автори пропонують за корупцію
і розкрадання державного майна запровадити для народних обранців довічне ув’язнення,
продати свій бізнес усім без винятку депутатам, а гроші переказати на рахунок НБУ
для підтримки України, запровадити тест на IQ представникам усіх політичних партій
у ВР, Юлію Тимошенко призначити послом у Гондурас, а Олега Ляшка – послом у Росію.
Десять петицій – за легалізацію коноплі. Потроху збирають голоси
громадян та клопотання про заборону куріння на балконі, якщо це заважає сусідам,
і про необхідність зобов’язати Президента і Кабмін носити тільки жовто- блакитні
костюми.
Незважаючи на недоречність і некоректність подібних звернень,
українці все ж ризикують ставити підписи під такими вимогами та пропозиціями. В
Адміністрації Президента на це реагують із розумінням: з гумором у наших громадян
повний порядок.
Та чи сприйматиметься всерйоз таке голосування, допоки в ньому
буде забагато гумору, а то й абсурду? Експерти вважають, що на часі – ухвалення
документа «Про заборону безглуздих петицій на сайті петицій». До нього також слід
внести вимогу – запровадити тест на IQ для авторів – ініціаторів подібних петицій.
Бо надто екстравагантні такі вимоги й пропозиції, щоб їх можна було віднести до
категорії «думка народу». Для того щоб поставити підпис, потрібно лише мати електронну
пошту та пароль і бути авторизованим на сайті. А далі – яка у кого фантазія. Приміром,
на сайті з’явилася петиція про «створення літаючих галушок». Набрала вона лише
13 голосів, але, як кажуть, іще не вечір.
політичний експерт аналітичної групи «Левіафан»: «Механізм електронних
звернень наразі неефективний. Бо ні до чого не зобов’язує органи влади і є своєрідним
громовідводом для зняття напруги в суспільстві. За великим рахунком, сам закон
про електронні петиції – це просто аналог закону про звернення громадян».
керівник Центру розвитку інновацій Києво-Могилянської академії:
«Люди реально хочуть спілкування з владою. Популярність божевільна: за три тижні
цей сервіс отримав близько мільйона трьохсот унікальних користувачів. Популярність
сайту Президента зросла втричі».
експерт Інституту політичної освіти: «Електронна петиція – дуже
прогресивна річ. І потрібно, щоби цю практику скопіювали 80 центральних органів
виконавчої влади, міністерства, агенції, державні комітети, а ще краще – 11 тисяч
органів місцевого самоврядування в Україні».