Українські школярі розпочали новий навчальний рік. Яким він
буде? Які нововведення слід очікувати учням у новому навчальному році? Чи вистачить
на всіх задекларованих безплатних підручників? Та чи оговтаються батьки від матеріальних
витрат, зібравши до школи першокласника? Про це і не тільки – у «Профспілкових
вістях».
Якщо рівнятися на Європу
Тривалий час суспільство йшло на повідку в освітянських реформаторів.
Ті, аби продемонструвати свою значущість, лише те й робили, що з року в рік ускладнювали
шкільні програми. Дійшло до того, що насправді перший клас став щось на кшталт
інституту. Безглузді завдання, складні задачі, абсолютно нелогічні «логічні загадки».
Вигадали тести, за результатами складання яких почали «відсіювати» дошкільнят.
Когось визнавали перспективним, а на когось дивилися, як на баласт, котрий школі
може зашкодити, бо впливатиме на якісь ефемерні показники. Про те, що таке тестування
з розряду «підпільних ініціатив», батьки й нині не знають. Бо так заведено. Ким
і коли – питання риторичне.
«В усьому світі програми, надто для початкової школи, набагато
простіші від наших, – констатує заступник директора департаменту загальної середньої
та дошкільної освіти МОН Наталія Бєскова. – В Європі першокласників насамперед
навчають жити в соціумі, спілкування з однолітками. Впродовж першого навчального
року діти мають виконувати найпростіші вправи. Тим часом наші першачки-шестирічки
чи семирічки ще до вчора за програмою першого класу навіть рівняння розв’язували».
Програму спростили за численними проханнями і скаргами батьків.
Бо нерідко навіть дорослі з вищою освітою не могли впоратися з домашнім завданням
своєї дитини. Про те, що в такий спосіб відбивають будь-яке бажання у дітей вчитися
далі, ініціатори реформ геть не думали.
Нині програму довели до «розумних меж». Першокласникам виділили
більше часу на вивчення букваря. Замість 76 годин запропонували 89. З програми української
мови кілька складних тем переадресували до середньої школи. Те саме і з математикою.
Група фахівців ретельно попрацювала, аби складні терміни з математики замінити
доступними поняттями.
Серед новацій нинішнього навчального року слід виділити особливе
ставлення до іноземних мов. Для цих предметів передбачили більше часу. Кількість
годин збільшено практично в кожному класі. Експерти кажуть, що така новація запроваджується
не з ініціативи МОН чи на прохання батьків, а швидше, аби догодити Главі уряду.
Той знає англійську блискуче. Під час однієї з передач «10 хвилин з Прем’єр-міністром»
Арсеній Яценюк несподівано повідомив країні: «Я дав доручення збільшити кількість
годин у середній школі з вивчення іноземних мов».
Своє рішення Арсеній Петрович аргументував тим, що це сприятиме
підвищенню конкурентоспроможності нашої освіти не тільки в Європі, а й у світі.
З таким аргументом усі погодилися, тож до поглибленого вивчення бодай однієї іноземної
мови готові.
А от якщо розглядати тезу «максимально спростили програми»,
то у батьків та учнів є запитання. Приміром, до програми «Я у світі», що пропонується
до вивчення четвертокласниками, долучили теми про глобальну екологічну кризу та
економію ресурсів. Чи сподобається такий експеримент учням, покаже час.
Як стало відомо, чиновники Кабміну надто переймаються патріотичним
вихованням підростаючого покоління. Урядовці хочуть домогтися, щоб казковий герой
Котигорошко став популярнішим за американського супермена. В усякому разі, такі
плани мають члени новоствореної спеціальної комісії Кабміну з патріотичного виховання.
А тим часом у Маріуполі школярів навчатимуть шукати міни.
Першокласник на вагу золота
Допоки шестилітні малюки опановують буквар, батьки зайняті арифметикою:
підраховують, кому й скільки заборгували за спорядження дитини до першого класу.
Здавалося б, нічого складного – лише форма шкільна та спортивна, портфелик і канцелярський
набір. Та якби ж то ціни нинішнього року так не вдарили по бюджетах українських
родин! При середньомісячній зарплатні у 1330 гривень про «золоту середину» годі
й мріяти. Мінімальна сума, на яку розраховували мами і тата на старті навчання,
– 3 тисячі, максимальна – від 5 тисяч і вище. У будь-якому разі, на власній дитині
та її навчанні нікому економити не хотілося. Хіба що хтось мав на те доволі вагомі
причини.
Ціни на шкільні товари цього року побили всі допустимі межі.
Це вже були не коливання, не стрибки, а справжні вибухи. Приміром, за вітчизняну
шкільну форму просили від 630 до 4000 тисяч гривень. Піджак можна було придбати
за 400, якщо дуже пощастить. В іншому разі – від 650 гривень і вище.
До слова, оце «від», здається, вигадане українцями як маркетинговий
хід. У пошуках жилетки «від 120 гривень» можна втратити не один день. Або партію
дешевих і добротних жилеток розкупили буквально перед вашим приходом, або вона раптом
виявилася бракованою і її повернули швейникам.
Торговельні організації пропонували блузки для дівчаток від
50 гривень. Оце вже відверте знущання над батьками першокласниць. Як, власне, і
батьками хлопчиків-першачків. Сорочку для дитини можна було знайти не менш як за
250 гривень. У деяких супермаркетах білу чи блакитну сорочку пропонували і по
420, і по 530 гривень.
За зручне й натуральне взуття довелося заплатити від 300 до
1100 гривень.
Те саме з портфелями. Залежно від зовнішнього оформлення ранці
продавали від 250 гривень і вище. Якщо поверхню наплічника прикрашено вишивкою чи
етнічним зображенням, треба було накинути ще хоча б 100 гривень за креативність
авторів моделі. Навіть пенали вразили ціновим діапазоном. Найдешевший коштував
23 гривні, найдорожчий – 104. Або ж альбом для малювання – від 10 до 51 гривні.
Цікаво, що цінову диспропорцію продавці в супермаркетах, і у
спеціалізованих магазинах, і на ринках пояснювали просто: дорожче, отже, якісніше.
І це спрацьовувало. Бо батькам, звісно, хочеться придбати дитині тільки якісні
обновки. Та батьки чогось забувають вимагати у продавців сертифікати відповідності
задекларованої «високої якості». Якщо паперів бракує чи продавець відмовляється
надати таку інформацію, краще розвернутися і піти геть. Не купувати річ, бо від
цього залежить здоров’я дітей, яке, у свою чергу, впливає на ефективність навчання.
Зворотний бік медалі
Як засвідчили перші дні навчання, учні до навчального року підготувались.
Та чи підготувалися школи і держава в цілому? Бо навіть зараз відкритим залишається
питання забезпечення школярів безплатними підручниками. Взагалі це питання з розряду
вічних, кажуть експерти.
Цього року крига начебто скресла. Президент України Петро Порошенко
підписав Закон про зміни до Держбюджету–2015, що передбачає збільшення видатків
на підручники для шкіл за рахунок коштів, що мали бути спрямовані на зарплати та
соцзабезпечення народних депутатів. Під підписом Глави держави стоїть дата –
17 липня, тобто практично за місяць до початку навчального року. Всі добре знають,
що книгодрукування – це тривалий процес, тож радіти такому «дарунку» від нардепів
поки завчасно. Заступник Глави АП Ростислав Павленко на брифінгу з приводу такої
події зазначив: «Зараз Міносвіти веде роботу, аби 100% дітей було забезпечено підручниками
та посібниками, а вже з 1 вересня чи пізніше – це питання процесу».
Поки що пропонують дітям навчатися за електронними підручниками.
Але для цього треба, аби у всіх дітей були планшети або гаджети. А це вже додаткова
стаття видатків, які не кожному по кишені.
Серед невирішених заздалегідь залишається й питання про придатність
шкільних приміщень. Близько тисячі шкіл потребують не косметичного, а капітального
ремонту. Бо якщо перший зазвичай виконують батьківським коштом, то на капітальний
ремонт «благодійних» коштів точно не вистачить.
Наприкінці серпня відбулося розширене засідання колегії Державної
санітарно-епідеміологічної служби країни. Обговорювали готовність навчальних закладів
відчинити двері перед школярами. Отут і виявилося, що в деяких школах двері й
не зачинялися, бо зірвані з петель іще років два тому.
13 тисяч зауважень і пропозицій щодо зміцнення матеріально-технічної
бази спрямовано керівникам шкіл, аби в навчальних закладах було забезпечено дотримання
вимог санітарії. Усі розуміють, що якість опанування знань значною мірою залежить
від стану здоров’я учнів та умов навчання. Розуміють, звісно, на словах. Адже,
даруйте, навіть не в усіх школах облаштовано внутрішні туалети. Майже 400 шкіл
в Україні працюють на привозній воді, яку навряд чи дозволяють «нерозумно витрачати»
на елементарне миття рук.
Ось тут і знадобилася б депутатська поміч. Школи покладають
надії на жовтневі вибори. Можливо, знайдеться якийсь кандидат, котрий хоча б один
чи два склопакети вставить у вікна класу чи спортивної зали. А якщо пощастить, то
ще й дах відремонтує. Словом, підсобить матеріально-технічній базі школи, а отже,
українській освіті загалом.
Як свідчить практика звернень до Міністерства освіти та молоді
України, не всі претенденти на звання першокласника змогли сісти за парти 1 вересня.
Когось відправили до поліклініки за додатковими документами, хтось із батьків зробив
помилку в заяві про вступ дитини до школи, від інших вимагали не копію, а оригінал
свідоцтва про народження.
Звісно, зорієнтуватися в усіх наказах та інструкціях щодо вступу
дітей до першого класу батьки не в змозі. Якщо врахувати, що і в школах немає єдиного
документального порядку. Однак деякі важливі моменти слід врахувати і за потреби
захистити інтереси своєї дитини.
При вступі до школи слід подавати лише три документи: копію
свідоцтва про народження, медичну довідку встановленого зразка та заяву. Жодних
інших додаткових документів школа не має права вимагати. Особливо це стосується
заяви, згідно з якою батьки зобов’язуються сплачувати благодійні внески на потреби
класу чи школи. Побори у школах – незаконні, але чиновники не можуть їх заборонити,
допоки батьки здають гроші. Батькам не слід налаштовуватися на те, що дитина страждатиме,
якщо вони не заплатять того чи іншого внеску.
Потребує роз’яснень іще одна інструкція – про щеплення дітей.
До МОН надходять повідомлення, що першокласників, котрі не мають щеплень, відправляють
додому. Так от: відсутність щеплень не може бути причиною відмови в зарахуванні
до першого класу, якщо у висновку медиків зазначено, що дитина може відвідувати
школу.
Середня загальноосвітня школа (неспеціалізована) не має права
відмовитися зарахувати дитину, якщо майбутній школяр проживає у мікрорайоні школи.
Аргументи на кшталт «У нас уже немає місць» не є виправданням. Школи заздалегідь
знають орієнтовну кількість першокласників у своєму мікрорайоні. Перепис дітей
організовує районна державна адміністрація.
За Законом про загальну середню освіту в класі не може навчатися
більш як 30 учнів. Посилання, що школи змушені приймати на навчання «незапланованих»
дітей-переселенців, не є вагомим аргументом. Кожен факт, що у класі вже є понад
30 дітей, має бути сигналом для відділу районної освіти.