Уряд впритул зайнявся питаннями підготовки до майбутнього опалювального
сезону. Відповідальні міністерства подають оптимістичну статистику, вимальовують
плани та створюють спеціальні штаби. Тим часом інформаційний простір рясніє тривожними
заявами від теплоенергетиків. Чи вдасться для належного забезпечення опалювального
сезону об’єднати зусилля держави, споживачів та приватних компаній – з’ясовували
«Профспілкові вісті».
Під загрозою зриву
Здається, що опалювальний сезон 2015–2016 рр. буде для України
одним із найскладніших. Для його успішного проходження країні необхідно вирішити
цілу низку проблем. Найперше – у контексті енергетичної безпеки в цілому. Належній
підготовці до опалювального періоду перешкоджають кілька факторів, на які треба
негайно відреагувати вже сьогодні. Трагічні події на сході істотно вплинули на забезпечення
країни якісним енергетичним вугіллям. Звісно, що це не може не позначитися на енергетичній
безпеці. До того ж на Донбасі зруйновано інфраструктуру, електричні та теплові
мережі. Тож навіть якщо на сході запанує мир, до постачання якісного вугілля із
шахт Донбасу буде ще ой як далеко.
До цих проблем додається несвоєчасне закачування у підземні сховища
необхідного обсягу природного газу. За словами міністра енергетики і вугільної
промисловості Володимира Демчишина, Україні для опалювального сезону бракує як
мінімум 5–6 мільярдів кубічних метрів блакитного палива. Така заява чиновника дала
привід Прем’єру Арсенію Яценюку зробити висновок, що опалювальний сезон під загрозою
зриву через кризу в енергетичному секторі.
Очільник Уряду наголосив, що більшість державних компаній не
готові забезпечити теплом та електроенергією країну. Не готові до опалювального
сезону і половина житлово-комунальних господарств.
Однак нині питання «Хто винен?» не на часі. Зараз потрібно сконцентрувати
зусилля усіх міністерств та відомств у русло – що робити у непростій для України
ситуації?
Днями Уряд озвучив план заходів. Документ містить понад сорок
пунктів для обов’язкового та невідкладного виконання усіма службами, котрі відповідають
за тепло й світло в українських оселях. Більшість із запланованого має бути виконано
у серпні. Однак серйозних розрахунків і конкретних прогнозів українцям поки що
не надали. Не мають їх і в регіонах.
Уряд обмежився організаційними моментами на кшталт створення
міжвідомчої робочої групи з питань підготовки до осінньо-зимового періоду.
На думку експертів, готуватися до наступного опалювального сезону
треба було ще в січні або лютому. Адже зима зазвичай приходить зненацька. Аналітики
попереджають, що без системного комплексного урядового документа з підготовки та
проходження опалювального сезону годі сподіватися, що він мине без зривів. Своєю
чергою, антикризова рада вимагає негайного проведення спеціального засідання Кабінету
Міністрів за участі всіх без винятку відповідальних осіб теплоенергетичного комплексу.
Тільки у такий спосіб можна відтворити реальну картину з енергопостачанням, проаналізувати
слабкі місця, спрямувати на їх ліквідацію чи бодай підсилення зусилля суміжних
служб, аби не виправдовуватися потім, чому трапляються віялові відключення електрики,
а батареї у міських квартирах перемерзають.
Ще одна невирішена проблема – техногенна безпека. На тлі дефіциту
бюджетних та обігових коштів планові ремонти об’єктів енергетики, інфраструктури
залишилися на другому плані. Це означає, що у розпал опалювального сезону фахівці
будуть ліквідовувати неминучі аврали. Власне, до цього українцям не звикати.
Замкнене коло
Експерти енергетичного ринку попереджають, що прийдешній опалювальний
сезон «накриє» вал неплатежів. Про різке погіршення фінансового стану електроенергетичних
підприємств красномовно свідчать показники. Виробники електроенергії скаржаться,
що рівень платежів катастрофічно знижується щомісяця, а восени слід очікувати погіршення
показників. На початку літа загальний борг державного підприємства «Енергоринок»
перед генеруючими компаніями, з урахуванням колишніх боргів, перевищував 23,9 млрд
грн. Про яку ефективну підготовку до зими з таким «багажем» може йти мова? Тож
не дивно, що підприємства змушені скорочувати ремонт обладнання, відтак зимових
аварій уникнути навряд чи вдасться, зважаючи на те, що більшість обладнання давно
вже перевищило всі допустимі норми експлуатації.
Найбільші боржники – підприємства тепло-комунального господарства
(ТКГ), борг яких у загальній структурі сягнув майже 32%. Це пряме свідчення того,
що нові тарифи на комунальні послуги для населення виявилися непідйомними, а обіцяна
Урядом програма субсидіювання не працює. Відтак ТКГ активно нарощує борги не лише
за газ, а й за електроенергію.
Ясна річ, що з настанням холодів борговий маховик запрацює з
новою силою, адже зросте потреба у «теплих» послугах. Українці почнуть використовувати
електрообігрівачі, споживатимуть більше електроенергії, за яку платити нічим. До
того ж Уряд анонсує ще одне чи два подорожчання.
Як наслідок – платіжна дисципліна громадян погіршиться, заборгованість
перед виробниками ресурсів зростатиме шаленими темпами, що відображатиметься на
якості наданих послуг.
Однак урядовці переймаються іще більшим підвищенням тарифів,
а не наближенням зимового періоду. Для мінімізації ризиків майбутнього опалювального
сезону в кожному регіоні планують створити спеціальні штаби за участі керівників
прокуратури, облдержадміністрацій, управлінь Міністерства з надзвичайних ситуацій
та енергопостачальних компаній. От тільки як ці штаби зарадять відсутності вугілля
і коштів, потрібних для його закупівлі? Питання, як завжди, риторичне.
Експерти урядову ініціативу зі створення енергетичного штабу
вважають запізнілою. Комітет із вирішення проблем треба було створювати щонайменше
наприкінці минулого опалювального сезону.
Дещо несподіваною виглядає заява заступниці голови Комітету
Верховної Ради України з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики
та ядерної безпеки Ольги Бєлькової, яка не поділяє думку, що нинішня ситуація в
енергетичній галузі – це катастрофа. На її переконання, є чіткий план дій, тож
залишилося лише зібрати політичну волю в кулак.
Тарифний геноцид
В очікуванні нового опалювального сезону українців охоплює паніка
перед черговим підвищенням тарифів. Нині комуналка у структурі витрат українських
родин перевищила 50%. Люди відмовляються від відпочинку, оздоровлення, навіть
лікування, скорочують витрати на одяг і харчування, аби не втратити дах над головою.
Бо така перспектива може стати реальністю вже у нинішньому осінньо-зимовому сезоні.
Прем’єр Арсеній Яценюк висунув іще одну ініціативу – притягати до кримінальної
відповідальності громадян, які заборгували за комунальні послуги. Таку заборгованість
глава Уряду прирівняв до розкрадання державного бюджету. Про це він заявив на засіданні
антикризового енергетичного штабу. І додав, що органам прокуратури та МВС варто
впритул зайнятися боржниками.
Експерти назвали таку заяву безвідповідальною. Адже законодавство
України не передбачає кримінальної відповідальності боржників, а лише матеріальну.
Ніхто не має права відкривати кримінальне провадження за фактом неоплачених комунальних
послуг. Такі питання вирішуються виключно у судовому порядку. ЖКГ або компанія-постачальник
газу чи електроенергії подає до суду на боржника. А вже суд може змусити громадянина
заплатити борг або ж накласти арешт на його майно.
Громадяни мають право оскаржити рішення суду. Адже заборгованість
виникла не через небажання сплачувати за надані послуги, а виключно через низькі
доходи та фінансову неспроможність.
У фінансовій скруті опинилося близько 90% українців. Лише півтора
мільйона родин можуть отримати субсидії до настання опалювального сезону. Міністр
соціальної політики Павло Розенко говорить про чотири мільйони родин, яким допоможе
держава, проте аналітики називають це фантазіями чиновників.
Експерти й пересічні українці нарікають на мізерний розмір державної
допомоги і зазначають, що з новими тарифами субсидія у 300–500 гривень жодним
чином не рятує людей від бідності.
Аналітики стверджують, що система субсидій існує для відмивання
коштів із державного бюджету. «Уряд виділяє гроші безпосередньо монополістові,
наприклад «Нафтогазу». Враховуючи, що українці не знають, скільки реально коштує
блакитне паливо, маємо підстави стверджувати, що ціна на нього завищена, а субсидії
громадян поповнюють надприбутки цієї державної компанії», – наголошує правозахисник
Анатолій Башловка.
Проте субсидіювання – не найбільша проблема України. Наразі,
попри багатообіцяючі заяви чиновників, Україна зіткнулася із серйозними проблемами
щодо належного забезпечення майбутнього осінньо-зимового періоду. Прислів’я «Готуй
сани влітку» лишається актуальним.
На прохання Уряду для аналізу ситуації в енергетичному секторі
в Києві впродовж місяця працювала експертна комісія. До її складу ввійшло 26 фахівців,
14 із яких представляли уряди США, Канади і країн ЄС. Професійні експерти підготували
«один із найбільш фундаментальних звітів про стан енергетичного сектору за останні
два десятки років».
«Досвід, який ми отримали минулої зими, показав, що нам потрібні
насамперед точні, неупереджені, незаангажовані оцінки ситуації в енергетичному секторі
України», – зазначив віце-прем’єр-міністр України Валерій Вощевський.
За словами високопосадовця, до «великої та потужної команди екстракласу
залучено спеціалістів світового рівня». За підсумками їхньої діяльності створено
конкретний план дій, який Україна має втілити, аби осінньо-зимовий період минув
без проблем. Комісія працювала для того, щоб Уряд України отримав абсолютно незалежні
дані та інформацію про те, що насправді відбувається в енергетичному секторі країни.
Однак і сам звіт, і план дій Уряд не оприлюднює. Це дало привід
експертам засумніватися у висновках комісії. Директор спеціальних проектів НТЦ
«Психея» Геннадій Рябцев заявив: «Сумнівно, щоб іноземці, слабо обізнані з українськими
реаліями, за кілька тижнів розібралися в роботі нашого паливно-енергетичного комплексу
краще за вітчизняних аналітиків, рекомендації яких Арсеній Яценюк давно ігнорує».
Провідні аналітики вбачають у роботі комісії спроби приховати
від громадян наслідки кричущої некомпетентності влади в енергетиці, яка, по суті,
перебуває на межі колапсу.
Чому Уряд вирішив запросити до аналізу енергетичного ринку міжнародних
експертів? Зважаючи на гіркий досвід минулої зими, яку Україна ледве здолала. «І
також не без допомоги наших західних партнерів, які надавали нам рекомендації»,
– стверджує Арсеній Яценюк. І додає, що цього року ситуація складніша, ніж минулого.
Глава Уряду наголосив, що згідно із звітом, «є два сценарії – поганий і дуже поганий»:
«Поганий – при мінус 5 градусах за Цельсієм, а дуже поганий – при мінус 20 градусах.
Відповідно до експертного звіту вугілля марки Аі Г не вистачає при мінус 5 градусах
– 7 мільйонів тонн, при мінус 20 – 11 мільйонів тонн».
Та це енергетики знали і без експертизи професійних фахівців.