« на головну 25.11.2024
Архів номерів  •  Актуальний номер » (1261)
24
Жовтень
 
Інтерв’ю
 
ЗАКЛАД ВИЩОЇ ОСВІТИ – ЯК ОСНОВА СОЦІАЛЬНОЇ СТАБІЛЬНОСТІ ТА ВІДБУДОВИ УКРАЇНИ

ЗАКЛАД ВИЩОЇ ОСВІТИ – ЯК ОСНОВА СОЦІАЛЬНОЇ СТАБІЛЬНОСТІ ТА ВІДБУДОВИ УКРАЇНИ


РУБРИКИ


Передплата





Статті Тема номера

Україна взяла курс на децентралізацію

Україна взяла курс на децентралізацію

Конституційний Cуд взявся за розгляд проекту змін

до Основного Закону, внесеного Президентом до Вер-

ховної Ради. Документ, зокрема, містить розділи щодо

децентралізації влади, а також у перехідних положен-

нях закріплюються особливості місцевого самовряду-

вання на окупованих територіях Донбасу. Поект змін

викликав бурхливі суперечки – за його передачу до

КС проголосували навіть не всі члени коаліції. «Проф-

спілкові вісті» спробували розібратися, чому ламають-

ся списи навколо конституційних змін.

Історія питання

Про те, що потрібно віддавати більше

влади і грошей у регіони, в Україні гово-

рили впродовж 24 років незалежності. Та

увесь час щось не складалося. Головний

аргумент скептиків полягав у тому, що

громади не готові взяти на себе управлін-

ня, відповідальність за бюджети тощо. А

якщо немає підготовлених людей, отже,

немає чого і братися за реформу.

З іншого боку, ми маємо чималий до-

свід європейських країн, де система вла-

ди побудована знизу догори і влада на-

лежить громадам. Якщо поглянути на ті

країни, які все-таки спромоглися провес-

ти реформу, у тому числі пострадянські

і постсоціалістичні, то зауважимо, що

вони далеко попереду України.

Ці держави швидко зрозуміли, що де-

централізація, дерегуляція прибирає

штучні перешкоди для бізнесу та підпри-

ємницької діяльності – зайві дозволи, ін-

станції, надмірний контроль. І тоді краї-

на, яку утворюватимуть активні та заці-

кавлені громади, починає оживати.

Крім того, центральні уряди розвине-

них країн, передаючи повноваження на

місця, розвантажили себе для справ за-

гальнодержавної ваги, а локальні проблеми

залишили вирішувати органам

місцевого самоврядування. Зазвичай за

центральною владою у розвинених кра-

їнах залишаються питання національ-

ної оборони, макроекономічної політики,

грошово-кредитної сфери, судова систе-

ма та управління транспортними кому-

нікаціями державного значення. А такі

функції, як комунальне господарство,

охорона правопорядку, освіта, медицина

тощо – передаються на місцевий рівень.

Звичайно, крім «усних» повноважень,

громадам потрібні й гроші на здійснен-

ня своєї діяльності. Бо якщо передати по-

вноваження, але не забезпечити фінансо-

вої бази, то місцеві органи самоврядуван-

ня перетворюються на постійних «проха-

чів» у центра. І, зрештою, виконують вка-

зівки центральної влади. А це вже – псев-

додецентралізація.

Експерти звертають увагу на пози-

тиви, які можуть отримати регіони піс-

ля здійснення реальної децентралізації.

По-перше, підвищується якість держав-

ного управління на центральному рівні,

адже уряд «звільняє руки» для важливих

справ загальнонаціонального масштабу і

не відволікається на другорядні питання,

які можна вирішити на місцях.

По-друге, зростає і розвивається міс-

цева управлінська еліта. Адже орга-

ни місцевого самоврядування, наділені

зобов’язаннями та коштами, несуть полі-

тичну відповідальність за розвиток свого

регіону, міста чи селища. У разі чого вони

вже не можуть нарікати на центральну

владу, а мусять самі звітувати перед ви-

борцями.

Третій позитив від децентралізації, що

називають експерти, – більш ефективне

використання бюджетних коштів. Зрозу-

міло, що уряд, який перебуває у столиці,

не може добре знатися на потребах кож-

ної територіальної одиниці та грамотно

розподіляти кошти. Тому коли грошима

розпоряджаються місцеві громади, вони

спрямовуються саме туди, де найбільше

потрібні. Звісно, за умови залучення діє-

вих антикорупційних механізмів.

Переваги децентралізації системи дер-

жавного управління очевидні. Однак в

Україні увесь час побоювалися розпочи-

нати цей процес. Всерйоз заговорили про

розширення повноважень регіонів лише

після загострення конфлікту на сході. На

початку квітня 2014-го уряд схвалив «чер-

нетку» реформи. А вже Конституційна

комісія, створена Президентом, довела її

до ладу та сформувала в конкретний за-

конопроект. Його, власне, і було внесе-

но до парламенту на початку липня. І де-

путати в останні перед канікулами дні

встигли передати його до Конституцій-

ного Суду.

Альтернативи немає

Головна новела запропонованого про-

екту – ради громад, районів та областей

створюють виконавчі органи, які само-

стійно керують своїми справами та роз-

поряджаються бюджетами.

Обласні та районні державні адміні-

страції має бути скасовано. Замість гу-

бернаторів владу на місцях представля-

тимуть префекти – з більш обмеженими

повноваженнями, ніж у нинішніх голів

ОДА. Головна функція префектів – сте-

жити за дотриманням законодавства ор-

ганами місцевого самоврядування під-

контрольної території, а також коорди-

нувати роботу територіальних управлінь

органів центральної влади. У разі вияв-

лення невідповідності законодавству

префект має право податися до суду.

Призначає префектів Президент, але

перед тим він має погодити кандидату-

ри з Кабміном. Тому звітувати вони му-

сять як перед Главою держави, так і пе-

ред Прем’єр-міністром.

Ще одне нововведення – замість облас-

тей в Україні будуть створені регіони. Як

і зараз, їх буде 25, плюс Крим і місто Се-

вастополь. А от у розподілі районів від-

будуться зміни. Замість 490 районів, які є

на сьогодні, Україну поділять на 150. Що

стосується громад, то законопроект має

виправити нерівномірний адміністративно-

територіальний поділ, який існує в Україні. Адже в країні близько 12 000

громад (сіл, селищ, міст), серед яких є на-

віть такі, що налічують менше ста осіб.

Тому кількість територіальних громад

буде скорочено до 1500. Вони розпоря-

джатимуться усіма питаннями щодо ко-

мунального господарства, освіти і меди-

цини, охорони порядку та пожежної без-

пеки, забудови та соціального захисту.

І, головне, згідно із запропоновани-

ми змінами частина податків залишить-

ся на місцях. Йдеться про 60% податку

на доходи фізичних осіб, 5% акцизно-

го збору, екологічні збори, податок на

нерухомість.

Що стосується президентських повно-

важень, то думки експертів з цього пи-

тання поділилися. Одні вважають, що

вони залишаться незмінними, інші – що

Глава держави перебирає на себе біль-

ше влади. Найбільше нарікань виклика-

ла норма, за якою Президент має право

призупиняти повноваження голів гро-

мад, а також рад громад, районів і об-

ластей, а замість них призначати тим-

часових державних уповноважених. Ра-

дикальна частина суспільства звинува-

тила оточення Президента в узурпатор-

ських планах. Більш помірковані вва-

жають цю норму таким собі «запобіж-

ником від сепаратистів». Адже стаття

144 проекту Конституції чітко прописує,

що Президент може так вчинити лише у

разі створення місцевою радою загрози

порушення державного суверенітету, те-

риторіальної цілісності та національної

безпеки. При цьому своє рішення Глава

держави мусить аргументувати суддям

Конституційного Суду, які мають вста-

новити істину.

Жодної федералізації

Головна норма, яка викликала бурхли-

ві суперечки в залі ВР, – так званий «осо-

бливий статус» Донбасу. В результаті пи-

тання окупованих територій винесли за

дужки – включили до перехідних поло-

жень Конституції. Щоб підкреслити їх

тимчасовий статус.

Отже, у статті 3 перехідних положень

Основного Закону йдеться про те, що

«особливості здійснення місцевого само-

врядування в окремих адміністративно-

територіальних одиницях Донецької та

Луганської областей визначаються за-

коном про особливий порядок місцевого

самоврядування в окремих районах До-

нецької та Луганської областей». Незва-

жаючи на те, що закон про особливий по-

рядок місцевого самоврядування на Дон-

Рівняння на успішного сусіда

Ініціатори реформи децентраліза-

ції неодноразово наголошували,

що беруть за основу успішний до-

свід Польщі. Вперше реформувати

свою систему самоврядування поля-

ки розпочали ще в 1989 році. Що-

правда, вона рухалася не так легко,

як хотілося б, – у кілька етапів. 1997

року було ухвалено нову польську

Конституцію. Рік потому почалося

законодавче забезпечення рефор-

мування місцевого самоврядування.

У вересні 1998-го відбулися перші

вибори в усі три рівні територіально-

го самоврядування. Тим часом стар-

том нової системи організації само-

врядування в Польщі вважають 1 січ-

ня 1999 року. За цей час у рамках ре-

форми було ухвалено близько 200

законів.

Поляки розпочинали свої реформи

за трьома напрямами – законодав-

чому, організаційному та громад-

ському. Багато часу знадобилося на

реалізацію останнього. Адже потріб-

но було переконати представників

місцевої влади, яких після укрупнен-

ня громад ставало набагато менше,

у доцільності реформи, а також пе-

рекваліфікувати величезну кількість

управлінців. За оцінками фахівців,

усього під час проведення реформи

у Польщі було перекваліфіковано

близько 300 тисяч осіб.

Для координації цієї роботи було

створено Інститут уповноваженого

уряду з питань реформи. Його по-

вноваження прирівнювалися до ран-

гу держсекретаря: він мав свій апа-

рат і мав право втручатися у роботу

міністерств.

У результаті Польща зробила те, до

чого прагнула. За рахунок ресурсів,

які були в розпорядженні цен-

тральної влади, – фінансових, май-

нових, кадрових та інших, були

збільшені ресурси місцевих влад.

Окрім того, змінився територіаль-

ний устрій держави, стала більш

ефективною система управління та

бюджетного розподілу. Тепер поль-

ські партнери готові допомогти

зробити те саме в Україні. І у більш

короткі терміни.

басі діє з минулого року, норма, прописа-

на у Конституції, дала привід опонентам

звинуватити Президента у потуранні се-

паратистам.

Тим часом Петро Порошенко стоїть

на своєму. «Жодного натяку на федера-

лізацію. Україна була, є і буде унітарною

державою. Проект змін не передбачає і

не може передбачати ніякого особливого

статусу Донбасу, там його просто немає.

Проект тільки припускає можливість

специфічного місцевого самоврядуван-

ня в окремих територіальних одиницях

в Луганській та Донецькій областях, що

визначається окремим законом», – пояс-

нив Глава держави.

Той факт, що федералізацією у зако-

нопроекті й «не пахне», підтвердили і у

Кремлі. Володимир Путін різко розкри-

тикував зміни до Конституції, зазначив-

ши, що Київ має тісніше співпрацювати

з главами так званих самопроголошених

республік, а також надати цим регіонам

більше прав. А якщо закон не сподобав-

ся Москві, отже, Україна на правильно-

му шляху.

Це підтвердили і у Венеціанській ко-

місії, яка схвально поставилася до кон-

ституційних змін, спрямованих на де-

централізацію влади. Похвалили Украї-

ну і західні партнери: європейські та аме-

риканські лідери вважають, що ухвален-

ня запропонованих конституційних змін

чітко вписується у Мінські угоди і сприя-

тиме деескалації конфлікту на Донбасі.

Отже, перший крок зроблено. Тепер

справа за Конституційним Судом, а по-

тім – за народними обранцями. Адже від

того, чи знайдеться у них восени 300 голо-

сів, без перебільшення, залежить подаль-

ший розвиток держави.__

02.08.2015


Раїса Чирва оглядач «ПВ»

ДОДАТИ КОМЕНТАР 2000
Ваше ім'я:
Коментар:
  введіть цифри на картинці
УВАГА!

З метою підвищення попиту на газету "Профспілкові вісті" редакція прийняла рішення припинити практику розміщення повного чергового номеру у pdf-форматі на власному сайті. Натомість обмежитися публікацією першої сторінки та анонсів найрезонансніших матеріалів. Пропонуємо читачам передплачувати видання. З умовами передплати можна ознайомитися у розділі ПЕРЕДПЛАТА.

НОВИНИ

11.11.2024 21:24

11.11.2024 21:23

25.10.2024 21:44

11.10.2024 22:50

10.10.2024 22:03

08.09.2024 21:09

23.08.2024 22:29

23.08.2024 22:00

10.07.2024 21:02

08.07.2024 20:16

Усі новини


Опитування

Якою б Ви хотіли бачити улюблену газету "Профспілкові вісті" надалі?

Традиційною паперовою, друкованою
- 0 %
Новітньою електронною (виключно в інтернеті за передплатою)
- 0 %
Змішаною (відкриття передплати на електронну версію при збереженні паперово-друкованого формату)
- 0 %
Усього: голосів






 

Профспілкові ВІСТІ, 1990-2023©

01042, Украіна, м. Київ
Майдан Незалежності, 2
Тел/факс: 528-70-49
Використання матеріалів сайту дозволяється за умови посилання