Ухвалений парламентом закон про реструктуризацію валютних
кредитів вкотре збурив суспільство. Закон, який дозволяє українцям повертати
валютні кредити за колишнім курсом, може обвалити банківську систему й
зруйнувати вщент економіку, стверджують експерти, урядовці та представники
НБУ. Пересічні українці ще не визначилися, чи варто державі рятувати валютних
позичальників. Тим часом самі позичальники погрожують новими акціями протесту.
«Профспілкові вісті» не могли оминути актуальну тему.
Кредитна пастка
Сьогодні марно перейматися питанням, хто винен. Адже
проблема, яка потребує нагального вирішення, простягається у площині – що
робити? Історія валютних позик от-от сягне десятилітнього рубежу, та досі
конкретного вирішення проблеми ніхто не запропонував. Усі валютні позики брали
ще до першої хвилі кризи, коли курс долара був на позначці 5 гривень за
американський долар і ніщо не віщувало катастрофи. До того ж доволі поширеною
була практика валютних розрахунків у конвертах. Ставки за валютними кредитами
були нижчі від гривневих, тож наші співвітчизники спокусилися на «принадну»
пропозицію банків. Про те, що гривня може знецінитись і платити доведеться
значно більше, ніхто не думав.
Однак приводів замислитися над вибором валюти, перш ніж
зважитися на банківську позику, було чимало. Взяти, приміром, кризу 1998
року, коли курс 1,8 гривні за долар одразу стрибнув удвічі. Не зайве
пригадати, що у період Помаранчевої революції 2004 року курс обвалився до 8
гривень за долар. Щоправда, потім його вдалося повернути на попередню позицію,
але це був тривожний сигнал і серйозний привід для роздумів.
Та українці, схоже, надто довіряли політикам. Наприкінці
2007-го і на початку 2008 років тодішній прем’єр Юлія Тимошенко запевняла, що
світова криза жодним чином не торкнеться України. Колишній очільник НБУ
Сергій Тігіпко підтримував Тимошенко і також заявляв, що не вірить у
девальвацію гривні. І самі вірили у те, що говорили, і переконали пересічних
співгромадян, що криза омине нашу державу.
Власне і самі банкіри аж ніяк не очікували такого стрімкого
піке від національної грошової одиниці. Інакше не стали б роздавати наліво й
направо валютні кредити, що нині перейшли в категорію проблемних. Ба навіть
загрожують фізичному знищенню банківських установ.
Людей, які добровільно зголосилися потрапити у валютну
пастку, експерти поділяють на три групи. До першої належить частка людей, які
постраждали найбільше. Вони брали валютні кредити ще до 2008 року і тепер не в
змозі розрахуватися навіть за курсом 5 гривень за долар. Друга група – люди,
які можуть сплачувати за зобов’язаннями за курсом 8 гривень за долар і мають
невеликі суми боргів.
До третьої групи належать валютні отримувачі, які за весь
час співпраці з банками сплатили їм більше грошей, ніж брали за позикою. Це,
приміром, клієнти, які взяли кредит на придбання квартир або будинків більш ніж
на 70% їх вартості. Такі люди також підписували валютні договори на іпотеку
ще до кризи 2008 року і розраховувалися з банками спершу за курсом 5,05 гривні
за долар, потім – 8,12, далі – 16 гривень за долар. Суми переплати в таких
випадках сягають 120–150 тис. гривень.
Позичальники кредитів, котрі припустилися помилки,
спокусившись низькою відсотковою ставкою за валютними кредитами, нині дорого
за це платять. Однак помилки припустилися не лише вони. Держава має
проаналізувати провал своєї політики у сфері банківського та валютного
регулювання. І зважити, що кредитне житло для більшості отримувачів – єдиний
спосіб не опинитися на вулиці.
У
пошуках компромісу
Експерти підрахували, скільки в Україні валютних
позичальників та яка загальна сума боргу. Цифри вражають – близько 7 млрд
доларів. Із них 4 млрд – валютна іпотека. І нині ці люди вимагають, аби їм цей
борг перерахували за курсом 5 гривень за долар. Однак на кого «повісити»
фактичний борг – за нинішнім курсом? Це питання найгостріше. Якщо забрати ці
гроші з банків, то це означатиме забрати їх у людей, котрі розмістили свої
кошти на депозитах. Якщо спробувати перекласти борг на НБУ, то останній може
«надрукувати» кількадесят мільярдів, видасть гроші позичальникам, ті повернуть
їх до банку, кошти з’являться на руках у людей, і вони негайно відчують новий
виток інфляції. Відтак – усі українці заплатять цим позичальникам.
То, може, взяти гроші з бюджету? Але це доволі солідна сума.
Тоді виникає закономірне запитання – чому треба рятувати позичальників, а не
платити школам, лікарням чи інвалідам з пенсіонерами? До того ж валютні
позичальники неоднакові. Є й такі, котрі набрали кредитів під великі земельні
ділянки та нерухомість. Придбали свого часу квартири, які почали здавати в
оренду і заробляти на цьому гроші. А тепер не бажають повертати ані грошей, ані
нерухомість.
Та це не означає, що кредитори і позичальники не мають
шукати компроміс, оскільки триразова девальвація гривні суттєво вдарила по
позичальниках валютних кредитів. Інше питання, що механізм реструктуризації
має бути здоровим та економічно обґрунтованим. За якимсь урівноваженим,
компромісним курсом, який влаштував би обидві сторони, з жорсткими правилами
конвертації та нівелюванням ризиків шахрайства. Як банків, так і їхніх
клієнтів. Має бути реальний механізм підтримки фінансового стану тих банків,
за яким реструктуризація вдарить відчутніше.
Тим часом депутати відкладали проблемне питання у довгий
ящик. Хвиля нових акцій протесту призвела до того, що в секретаріаті Верховної
Ради з’явилося одразу два законопроекти про конвертацію валютних кредитів.
Відбулися тристоронні переговори представників НБУ, банкірів та валютних позичальників.
За великим рахунком, це була порожня балаканина. Жодного реального кроку для вирішення
проблеми так і не було зроблено. Частка валютних кредитів у портфелі банків
залишалася високою.
Сутність будь-яких перемовин полягає у пошуках компромісу. А
він, своєю чергою, має на меті взаємні поступки. Тож коли валютні позичальники
вимагають переглянути умови кредитування і зупинитися на позначці 5 гривень за
долар, це вже не компроміс, а капітуляція банків. А капітулювати вони не
збираються, немає для цього вагомих причин.
Експерти вважають, що проблему вдасться розв’язати, якщо
спинити девальвацію. Для цього потрібна нормальна економічна програма,
зрозуміла для позичальників, банкірів, Нацбанку, тобто для всіх суб’єктів
господарювання. Вона могла б продемонструвати, у який спосіб Україна
спинатиметься на ноги. Тільки тоді, переконують економісти, можна домовлятися,
скільки мають сплатити валютні позичальники зараз, а який відсоток відкласти
на майбутнє.
Міна уповільненої дії
Якщо Президент підпише скандальний закон, то за списання
кредитів заплатять або вкладники банків, що розорилися, або платники
податків, або все населення країни. Більше за всіх постраждають незахищені
верстви населення – пенсіонери, держслужбовці. І, звісно, ті, хто брав у кредит
квартири для здачі в оренду і для бізнесу, купував розкішне житло й дорогі
автомобілі. Довірився банку, забувши просту істину, що банк – усього лише
посередник. Є вкладник, який довірив банку свої кошти, і є позичальник, який
отримав ці кошти як кредит для купівлі нерухомості. Тож чи можна вирішувати
проблему однієї людини за рахунок іншої?
Тим часом варіантів розв’язання проблеми, якщо не станеться
президентського вето на закон, обмаль. Банк, який відповідно до цього закону
буде зобов’язаний конвертувати валютні споживчі кредити за курсом 5 гривень за
долар, може опинитися на межі банкрутства. І тоді проблема ляже на плечі
вкладника, який довірив банку свої заощадження.
Візьмімо простий приклад. Якщо позика надавалася на 100
тис. доларів за курсом 5, це одна сума у гривневому еквіваленті. Нині, за
курсу практично 25 гривень за долар, зобов’язання клієнта банку зросли
автоматично у п’ять разів. А чи багато знайдеться людей, котрі можуть позитивно
відповісти, що їхня зарплата за цей період збільшилася бодай удвічі? До того ж
спад ділової активності у країні триває, відтак можливості заробити практично
немає.
Продовження війни на Донбасі, стрімке падіння промислового
виробництва, зупинка підприємств, підвищення комунальних тарифів і зростання
цін на всі групи товарів й надалі знецінюватимуть гривню. А отже, новий
«кредитний майдан» – майже реальність. Сподіватися, що зарубіжні банкіри
прийдуть на допомогу – марно. Іноземні групи абсолютно не зацікавлені вкладати
мільярди у країну, де можуть ухвалювати закони залежно від градуса популізму
та температури палаючих шин під Верховною Радою.
Та, попри все, варіант «нічого не робити» більше не
підходить. Бо так звані «фінансові майдани» загрожують авторитету влади і
грають на руку тим, хто прагне влаштувати в Україні хаос. Бо методи протестувальників
усе більше віддаляються від цивілізованих. Це як міна сповільненої дії.
Сподіватися, що вона сама по собі зникне, не варто. Хіба що хтось з урядовців
запропонує грамотне надання адресної допомоги тим, хто потрапив у кредитну
пастку.
У кредитному піке, схожому на український, опинилися позичальники
з Угорщини, Польщі, Хорватії та Румунії. Там переживають справжній шок.
Щоправда, він не такий катастрофічний, як в Україні.
У Європі впродовж тривалого часу були популярні кредити у
швейцарській валюті – франку. Передусім через її стабільність, низькі
відсотки за кредитами та активну політику банків з їх просування.
У Хорватії 60 тис. позичальників взяли кредити у франках на
загальну суму 21,8 млрд кун, тобто 3,2 млрд доларів. На початку року курс франка
до хорватської куни зріс із 6,4 до 7,3. Відповідно вартість кредитів підвищилася
до 27 млрд кун.
Хорватський уряд одразу заявив про намір захистити боржників
і зафіксувати курс франка стосовно куни на рівні, який був 15 січня. Експерти
назвали це виключно «політичним рішенням», аби вберегти сім’ї від банкрутства.
На наміри уряду вплинули майбутні вибори, хоча місцеві аналітики попередили,
що такі дії можуть дестабілізувати банківську систему, понизити кредитний
потенціал банків і зруйнувати привабливість Хорватії для інвесторів.
Про готовність розпочати переговорний процес з урядом
заявили банківські спілки. Йдеться про зниження ставок за валютними кредитами
і перерозподіл виплат на кінець періодів.
Найбільш уразливою країною до «шоку франка» виявилася
Польща. Кредити у франках мали значно нижчі відсоткові ставки – 3% у франках
проти 11% у злотих. До 90% усіх кредитів у франках – іпотечні, а це 40 млрд
доларів. Падіння національної валюти торкнулося позичальників, однак
сподівання на допомогу з боку уряду – з розряду фантастики, адже його
представники вже заявили, що запобігати ризикам – не функція уряду. До того ж
лише 3% іпотечних позичальників мають проблеми з виплатою кредитів. Навіть якщо
їхня частка зростатиме, навряд чи є економічний сенс втручатися у ринковий
механізм адміністративними методами. «Проблемні кредити» можуть мати
негативний вплив хіба що на рівні окремих фінансових установ.
Угорці також активно кредитувалися у франку протягом
економічного буму 2000-х. Щоправда, протягом кризи 2007–2008 років форинт ослаб
щодо франка на 80%, тож уряд змушений був запровадити низку заходів допомоги
позичальникам. Зокрема, почали діяти спеціальні програми конвертації валютних
кредитів. Однак обіцяного полегшення кредитного тягаря так і не сталось. А
банки звинуватили у тому, що вони приховали інформацію про валютні ризики.