Особливості вступної кампанії–2015
Незабаром в Україні стартує вступна кампанія у вищі навчальні
заклади країни. І буде вона, на відміну від минулих років, зовсім не легкою. Найважче
доведеться тим, у кого немає шансів на пільгове зарахування та грошей на оплату
контрактів навіть у порівняно дешевих вишах. Достеменно невідома і позиція Кабміну:
обмежиться зниженням держзамовлення лише на 20% або ж побажає урізати істотніше?
Тим часом, незважаючи на складнощі, охочих вступити на навчання до вишів не бракує.
Які новації чекають на абітурієнтів нинішньої гонки за знаннями? Це намагалися з’ясувати
«Профспілкові вісті».
Переступаючи поріг
Коли зовнішнє тестування тільки запроваджувалося, педагоги вишів
зіткнулися з проблемою – як відсіяти абітурієнтів, котрі реально є слабкими? Вкрай
екстремальні умови запровадження ЗНО, відсутність досвіду, бажання максимально
спростити процедуру – ці фактори і створили так званий штучний поріг у 124 бали.
Ті, хто не дотягнув до цієї позначки, не могли стати студентами. Чому саме 124,
а не 120 чи 125? Навіть зараз, коли минуло стільки років від часу запровадження
ЗНО, ні від кого не діждешся з цього приводу якогось логічного пояснення. До того
ж 124 бали з математики і 124 з історії України чи української мови – це різні
речі, стверджують і педагоги, і самі абітурієнти.
Відтак вирішено, бодай із запізненням, звернутися до практики
інших країн, де проводяться зовнішні іспити. Спинилися на методі Ангоффа, який полягає
у тому, що група експертів, аналізуючи кожне завдання тесту, визначає вірогідність
правильної відповіді від мінімально підготовленого абітурієнта. Експертні оцінки
приводяться до усередненого показника і ці значення використовують для визначення
так званого критеріального порога «склав/не склав». Його ще називають «пороговим
балом». Для одного предмета він може становити 25 балів, для іншого – 41. Це й буде
той «поріг», яким визначатиметься, склав абітурієнт тест чи не склав. Якщо він
набрав більшу за порогову кількість тестових балів – склав тест, меншу – не склав.
Визначення «склав/не склав» розмежовує абітурієнтів на тих, хто має достатній мінімальний
обсяг знань, і на тих, кому його здобути не вдалося.
Кількість експертів для кожного з тестів становить 100 осіб,
до числа яких не входять члени Українського та регіональних центрів оцінювання
якості освіти. Як запевнили в Міністерстві освіти, склад експертних груп визначатиметься
на конкурсній основі.
У день тестування, через 3 години після його початку, експертна
група отримає тест та визначить ймовірність правильного виконання завдань абітурієнтом
з мінімальним багажем знань, а також відсоток учасників тестування, які мають подолати
поріг. Ці результати надійдуть до Українського центру оцінювання якості освіти,
де за допомогою програмного забезпечення буде визначено середній показник порога.
Однак, як свідчать попередні розрахунки та досвід інших країн,
кількість абітурієнтів, які цей поріг не подолають, може буде доволі високою (до
40%). Це дозволить університетам провести якісний відбір студентів, але суттєво
вплине на зменшення кількості абітурієнтів. Словом, експерименти у царині освіти
тільки розпочинаються.
Шанси на бюджет
Згадаймо не такі вже й давні перипетії довкола ухвалення державного
бюджету. Тоді з’явилась інформація, що державне замовлення у вишах або скасують,
або значно скоротять. Студенти ж узагалі вчитимуться без стипендій. Про скасування
стипендій усе виявилося чутками, які уряд спростував. Щоправда, досі незрозуміло,
кому із студентів їх виплачуватимуть та в якому обсязі. Заступник міністра освіти
Інна Совсун вже оприлюднила у ЗМІ позицію міністерства, що «совкову» систему нарахування
стипендії варто змінювати кардинально. Та про всі зміни в Міносвіти обіцяють розповісти
ближче до початку нового навчального року. Не виключено, що студентів чекають нові
сюрпризи.
Прогнози щодо державного замовлення можна робити зараз. «Обсяг
державного замовлення у 2015 році порівняно з 2014-м орієнтовно буде встановлено
з урахуванням зменшення випускників із базовою та повною середньою освітою. Орієнтовно
скорочення державного замовлення на освітньо-кваліфікаційні рівні молодшого спеціаліста
та бакалавра в 2015 році може становити 15–20%», – повідомив заступник міністра
Андрій Гевко.
Тобто якщо під час попередньої вступної кампанії для першокурсників
бакалаврату було 119,3 тисячі безкоштовних місць у вишах, то цього року їх може
бути тільки 95,44 тисячі. Водночас у Міносвіти повідомляють про значне скорочення
очікуваної кількості випускників, а отже, і потенційних абітурієнтів. Якщо уряд
вирішить затвердити скорочення держзамовлення лише на максимальному рівні у
20%, то шанси вступити «на бюджет» навіть для учнів із середніми оцінками виглядають
доволі високими. Та чи буде в комплекті з бюджетним місцем і стипендія, зараз сказати
практично неможливо.
Два місяці тому Верховна Рада ухвалила Закон України «Про внесення
змін до Закону України «Про вищу освіту» щодо розміщення державного замовлення.
Депутати начебто зробили добру справу й узгодили механізми розподілу державного
замовлення. Однак система розподілу не була узгоджена з новими правилами вступної
кампанії, а також не відповідала головній меті: більшу кількість місць державного
замовлення мають отримати вищі навчальні заклади, котрі користуються найвищим попитом
серед абітурієнтів.
Раніше основним критерієм розподілу державного замовлення був
середній конкурсний бал вступників. Однак проведене математичне моделювання розподілу
місць державного замовлення засвідчило: механізм потребує удосконалення. Адже абітурієнти,
маючи можливість подати заяви на вступ до декількох вищих навчальних закладів,
роблять свій вибір на користь провідних вищих навчальних закладів на престижні
спеціальності, а також подають документи до інших навчальних закладів, менш конкурентоспроможних.
Відповідно, аналіз середнього конкурсного бала абітурієнтів не дає повного уявлення
про популярність вищих навчальних закладів, а отже, його треба змінювати.
Що дають ухвалені зміни до закону? Вирішують основну проблему,
кажуть фахівці. Нові правила вступної кампанії вимагають, щоб державне замовлення
було розподілене до початку вступної кампанії і не змінювалося, допоки вона триватиме.
Відповідно, необхідно було відмовитися від розподілу 80% державного замовлення
до початку вступної кампанії і 20% – після. Запропоновані зміни також дозволяють
абітурієнту зробити свій вибір більш продумано та аргументовано, оскільки точна
кількість місць державного замовлення буде відома абітурієнтові до початку вступної
кампанії.
«Відповідно прийняті зміни до Закону сприятимуть відкритості,
доступності та передбачуваності державної політики у сфері освіти, які закладені
в основу Закону України «Про вишу освіту», – наголошують у Міністерстві освіти
і науки.
Новий, іще новіший
Цього року дипломи про вищу освіту різнитимуться дизайном і
друкуватимуться на папері, адже їх централізоване виготовлення скасовано. Йдеться
про те, що відтепер дипломи молодших спеціалістів, бакалаврів, магістрів вищі навчальні
заклади друкуватимуть самостійно.
Дизайн диплому – теж справа кожного вищого навчального закладу.
Єдина умова для всіх – обов’язковий перелік інформації, що міститься у Єдиній
державній електронній базі даних з питань освіти.
Кожен диплом має номер і серію, що визначає Міністерство освіти
і науки.
«Питання, пов’язані із визначенням технічного опису бланків документів
про вищу освіту (наукові ступені), їх дизайну, способу та місця виготовлення, визначаються
вищими навчальними закладами самостійно», – наголошують у МОН. При цьому у відомстві
зазначають, що у міністерства відсутні повноваження на розроблення та затвердження
спеціального порядку щодо централізованого виготовлення та видачі документів про
вищу освіту.
Якої якості та за яку вартість виготовлятимуть дипломи вже цього
року – така дилема постала перед керівниками вишу. Постановою Кабміну встановлено
граничну вартість виготовлення документа про вищу освіту державного зразка у розмірі
двох неоподаткованих мінімумів доходів громадян – 34 гривні. До слова, минулого
року ця сума становила 79 гривень.
Крім того, у Міністерстві освіти і науки рекомендують університетам
відмовитися від пластикових дипломів. «Пластикові дипломи непотрібні. І коли вам
кажуть, що він краще захищений, це повний абсурд. Бо є серія і номер, які підтверджують
диплом», – зазначив міністр освіти і науки Сергій Квіт. Звертаючись до керівників
українських вишів, міністр порадив виготовляти дипломи у паперовому вигляді.
Тож віднині дизайн документа про вищу освіту залежатиме від уподобань
того чи іншого університету. Але це буде диплом про освіту за новим зразком, переконують
у міністерстві. От тільки чи будуть його визнавати у Європі, а то й у цілому світі.
Незважаючи на дизайн, а виключно через його вагу.
Дещо несподіваною новацією для вступників виявилася новина,
що відтепер прийматимуть сертифікат ЗНОвиключно 2015 року. Сертифікати минулих
років вважаються недійсними. Згадаймо рік 2010-й. Тодішнє керівництво МОН внесло
пункт про врахування сертифікатів минулих років в Умови прийому. На думку експертів,
це був один із тих багатьох абсолютно непрофесійних кроків, які завдали великої
шкоди системі освіти і які ми відчуватимемо впродовж багатьох років.
На думку самих освітян, це був дешевий популізм і ще одна лазівка
для недоброчесних працівників багатьох приймальних комісій. Саме вони й сьогодні
чинять певний тиск із метою унеможливлення прийняття цієї норми. Аналіз даних ЄДЕБОсвідчить,
що в цілому по країні щороку до приймальних комісій приходить понад 20–23 тис.
тих, хто складав ЗНОв попередні роки. Тобто це абітурієнти, які чомусь не стали
студентами раніше. Здебільшого – далеко не найкращі абітурієнти. То чи варто приймати
середняків, відвертих другорічників, які своєчасно не вступили або їх не пустили
до вишу. Так чи інакше, але вони створюють конкуренцію кращим. Конкуренція в цьому
разі відбувається далеко не за рівних умов. Це викривлення принципу рівного доступу
до вищої освіти, стверджують аналітики.
Є ще одна причина, через яку недоцільно враховувати сертифікати,
видані в попередні роки. Програми ЗНОз деяких предметів за 8 років проведення змінювалися
кілька разів. Жодного року Український центр оцінювання якості освіти не продукував
тестів, які можна порівнювати між собою. Тобто склалася ситуація, яку навряд чи
можна назвати рівним доступом до вищої освіти. Але ж ЗНОзапроваджували саме з цією
метою. Адже коли не було ЗНО, абітурієнт не міг принести до університету результати
вступних іспитів, які він складав 3–4 роки тому, і просити зарахувати ці результати
під час конкурсу.
Однак іще все може повернутися на кола Дмитра Табачника. Громада
має знати, що нині кожен дев’ятий зареєстрований абітурієнт уже має сертифікат
з минулих років. Після нескладних підрахунків стає очевидно, що приблизно кожен
сьомий цьогорічний випускник, успішно пройшовши ЗНО, може або не вступити, або
вступити не туди, куди хотів, якщо буде знову дозволено користуватися «винаходом»
Табачника.
05.07.2015
Раїса Чирва оглядач «ПВ»
|