Кредит довіри вичерпано
Більше року економікою України керує уряд, який очолює лідер
«Народного фронту» Арсеній Яценюк. І більше року країна перебуває у стані економічного
хаосу та нестабільності. Населення стрімко зубожіє, натомість обіцяні реформи так
і не розпочинаються. Народ повірив уряду в необхідність затягнути паски, які, за
великим рахунком, перетворилися на зашморг. Нині ж за ініціативи уряду вкотре підвищено
тарифи на газ. Цього разу непідйомні ціни на «блакитне паливо» поставили народ
на коліна, і українці нарешті усвідомили, що стали заручниками некомпетентних чиновників.
Чи розуміє уряд, що кредит довіри у населення тане з кожним днем?
Індекс нещастя
Намагаючись зняти із себе відповідальність, влада переводить
стрілки на МВФ. Народу вкотре намагаються втлумачити, що будь-яке підвищення цін
– на газ, комунальні послуги, транспорт тощо – прописане у меморандумі з Міжнародним
валютним фондом. Насправді за цим твердженням приховується неспроможність і цілковите
небажання уряду здійснювати справжні реформи в державі. Для фахівців нинішнього
складу уряду простіше підвищити ціни й загнати на межу виживання мільйони українців.
Та найбільше людей обурило трикратне зростання ціни на газ.
Зрозуміло, що подорожчання енергоресурсів для населення частково пов’язане з девальвацією
гривні. Інфляція справді є. За підсумками минулого року вона становила 24,9%, а
нинішнього прискорилась і може сягнути за рік 35%. Своєю чергою, ціна на газ підскочила
одразу на 300%. Тим часом складові формування газових тарифів досі не оприлюднено.
До того ж, на думку експертів, будь-яке підвищення ціни на газ для кінцевих споживачів
має відбуватися лише після того, як буде стовідсотково забезпечено встановлення
приладів обліку. Цього ніхто і не збирався робити. Тож виникає думка, що до формування
газових тарифів долучилися корупційні схеми.
Члени уряду намагаються переконати громадськість, що тарифи зростають
виключно через те, що ми йдемо до Європи. Мовляв, самі прагнули європейського вибору,
тож не варто ремствувати. Тоді чому влада замовчує, що в Україні мінімальна заробітна
плата зупинилася на позначці 40 євро. Тоді як у Польщі – 404, Словаччині – 352,
Естонії – 355 євро, навіть у Молдові зарплата уп’ятеро вища, ніж у наших співвітчизників.
Чому, коли йдеться про підвищення тарифів та європейський рівень
життя, уряд уникає теми європейського рівня доходів? У Європі на комунальні послуги
припадає близько 20% зарплати. Натомість українці після чергового зростання цін
віддаватимуть від 50 до 100% зароблених грошей. Хто у змозі оплачувати такі шалені
комунальні послуги? Після нинішнього підняття тарифів на газ середня зарплата
в Україні, на думку експертів, має становити не менш як 18 тисяч гривень. Але намірів
підвищувати доходи населення в уряду не бачимо.
Більше того, прем’єр-міністр просить парламент у найкоротші терміни
ухвалити рішення про створення незалежного органу зі встановлення цін і тарифів
на житлово-комунальні послуги. За його словами, в Україні має діяти «новий незалежний,
прозорий, ефективний орган, що відповідає європейським стандартам», аби ні в кого
не виникали сумніви у непрозорості або необґрунтованості встановлення цін чи тарифів.
Отакої! Лише тепер, коли назріває нова хвиля невдоволення, очільник уряду вирішив
діяти «за європейськими стандартами».
Уряд свідомо самоусунувся від відповідальності за соціальну
сферу. Занепад економіки, курс гривні, зубожіння широких верств населення – це
не його сфера. Для уряду головне просити гроші по всьому світу в обмін на «європейський
вектор».
Тим часом на світовому рівні роботу очільника уряду визнають
провальною. За даними дослідження, яке оприлюднила всесвітньо відома агенція
Bloomberg, Україна посіла 4-ту позицію серед 15 найбільш нещасних економік світу
в 2015 році. За «індексом нещастя» ми обігнали навіть Грецію.
Попереду планети всієї
Якщо і є у нас здобутки за останній рік, то це зростання корупції.
Аналітики одностайні у тому, що корупція в Україні набула нечуваних форм.
Утім, рецепт перемоги в боротьбі з корупцією надзвичайно простий.
Головне, що він не потребує колосальних фінансових вливань, на брак яких скаржаться
урядовці. Україна не унікальна країна, і не потрібно «винаходити велосипед». Бо
головний принцип ефективної боротьби з корупцією – невідворотність покарання. Кожен
посадовець чи хабарник має усвідомити, що за злочинні дії йому «світить» ув’язнення.
Але ж засуджених – одиниці. Власне, не засуджених, а взятих під варту, а потім
відпущених під чесне слово та заставу у кількасот тисяч гривень. А то й два-три
мільйони.
Високопосадовці знають, що максимум, чим вони ризикують, – це
звільнення з посади, догана чи громадський осуд.
Згадаймо корупційні скандали навколо високих чинів – Зоряна
Шкіряка, Сергія Чеботаря та Олександра Єршова. Перший провалив операцію з порятунку
наших співвітчизників після трагічного землетрусу в Непалі, однак встиг розтринькати
з державної казни кілька мільйонів гривень. Заступник міністра МВС Сергій Чеботар
не забажав повідомити журналістам, на які кошти утримує елітний будинок і за чий
рахунок живе. Олександра Єршова, виконувача обов’язків начальника Державної автомобільної
інспекції, теж спіткав громадський осуд. Коли народ бідує та ледве зводить кінці
з кінцями, його доньки у соціальних мережах вихваляються статками, дорогими
автомобілями, закордонними поїздками «за найвищим розрядом».
Усі троє звільнилися з посади «за власним бажанням». І у своїх
же міністерствах стали чи то радниками, чи консультантами, аби «вірою і правдою
служити владі». Корупційні схеми лише трохи похитнулися під чиновниками.
Ми так і не побачили реальних змін у подоланні корупції. Безліч
обіцянок так і залишилися на папері. Прем’єр не раз заявляв, що антикорупційна реформа
– одна з найскладніших, тож її поки важко реалізувати. Однак ці заяви далекі від
правди. Боротьба з корупцією не потребує від держави жодних надзусиль, гігантського
фінансування та інших ресурсів. Потрібна, в першу чергу, політична воля, якої у
нинішнього уряду немає.
Після довгих суперечок створили комітет боротьби з корупцією.
Та чи можна очікувати від нього результатів бодай у найближчому майбутньому? Дослідження
досвіду майже двохсот країн засвідчило, що спеціальні антикорупційні структури
зазвичай зі своїм завданням впоратися не здатні. Не виключено, що й Антикорупційний
комітет України сам виявиться об’єктом корупції та політичного впливу.
Лідерами за рівнем корупції в Україні фахівці називають Державну
податкову службу, Агентство земельних ресурсів та Державну автомобільну інспекцію.
Це дані соціологічного дослідження, проведеного серед українських бізнесменів.
Опитування свідчать, що за останні півроку зіткнулися з корупцією
в органах Державної податкової служби 25,9% респондентів, в Агентстві земельних
ресурсів – 7,1, Державній автомобільній інспекції – 5,1, Митній службі – 4,4,
Міністерстві внутрішніх справ – 4,0, в обласних держадміністраціях – 3,7, прокуратурі
– 3,3, міліції – 3,2%.
Заступник глави Адміністрації Президента з питань проведення
адміністративних, соціальних та економічних реформ Дмитро Шимків зазначив, що
подібні опитування дають змогу дізнатися, як суспільство сприймає проведені в країні
реформи. От тільки де ж ті реформи, пан Шимків не уточнив.
Справа національного виживання
Минуло більше року після перемоги Революції Гідності, а обіцяних
змін на краще так і не сталося. На цьому наголошують зарубіжні партнери, які уважно
моніторять реальний стан в Україні і натякають, що транші можуть припинитися, й
постійно відкладають терміни перерахування коштів. Тим часом їхня риторика стає
жорсткішою. Немає змін, немає успіхів, немає боротьби з корупцією чи бодай розслідування
– не буде фінансової допомоги. Міжнародним фінансовим інституціям набридло вкотре
чути «подайте на реформи». Вміння багато і гарно говорити про високі цілі та стратегічні
завдання, про необхідність корінних змін – єдине, що відрізняє нинішню владу. Це
збагнула Європа, усвідомили у Вашингтоні, це зрозумів народ.
Влада так і не взялася за обіцяні реформи, а лише імітує їх.
Тим часом західних партнерів не обдуриш лише заявами про європейський вибір. Керуючий
директор ЄБРР в країнах Східної Європи та Кавказу Франсіс Маліж наголосив, що економіку
нашої країни очікує крах, якщо влада не візьметься за реформи негайно.
У ЄБРР заявляють: часу на необхідні перетворення у Кабінету Міністрів
України практично не залишилося. І в Євросоюзі, і в США переконані, що реформи
для України – це питання національного виживання. Та, схоже, уряду такі завдання
не під силу.
Західноєвропейські донори зневірилися у здатності нинішньої
української влади проводити реформи. Екс-міністр оборони України Анатолій Гриценко
коментує: «Вони спочатку слухали, коли їм обіцяли, потім другий раз слухали, третій
раз, п’ятнадцятий раз. Набридло. Співпраця із МВФ висне, зависає співпраця з донорами.
Вони відмовляються давати гроші, які спливають як вода в пісок».
Про відсутність прогресу в реалізації реформ в Україні публічно
заявили основні її міжнародні партнери. Руйнування вітчизняного промислового виробництва,
стрімке скорочення зайнятості у реальному секторі економіки посилюють ризики того,
що шанс на відновлення економічного зростання буде втрачено на довгі роки. Надання
Україні фінансової допомоги з боку МВФ – підтвердження того, що міжнародна спільнота
вірить і підтримує бажання та здатність українського народу змінити свою країну,
стати повноправним членом спільноти європейських народів. Однак прагнення народу
може зруйнувати некомпетентність влади.
У прем’єра Арсенія Яценюка власне бачення суті національного
виживання нації. «Ті, хто намагається знайти привід, щоб не підтримувати Україну,
можуть його вигадати. Але це брехня. Євросоюз визнав офіційно на останньому саміті
Україна – ЄС у Києві 27 квітня, що ефективність здійснюваних нами реформ задовільна.
Знайдіть хоча б одну країну, яка зробила стільки ж у таких неймовірно складних умовах.
Ми втратили 20% економіки через російську агресію на Донбасі та анексію Криму.
Ми звільнили торік 10% чиновників, цього року – ще 20%. Ми заморозили зарплати та
пенсії, вшестеро збільшили тарифи на комунальні послуги. Ми розпочали децентралізацію
економіки. Водночас запроваджено нові податки для олігархів, тривають антимонопольні
розслідування щодо деяких із них. Ми знаємо, що не отримаємо результатів у найближчому
майбутньому», – зазначив прем’єр. А коли ж отримаємо? Та чи отримаємо взагалі?
Про це народ теж хотів би дізнатися.
-
Уряд має почути вимоги профспілок
Влада до кінця не збагнула, що народ уже не вірить порожнім обіцянкам.
Невдоволення соціально-економічною ситуацією серед населення сягнуло межі. Профспілки
відкрито стають на захист прав знедолених. Головна вимога – у найкоротші терміни
провести індексацію грошових доходів населення для забезпечення ефективного захисту
трудових доходів, пенсій, соціальних доплат та страхових виплат в умовах високого
рівня інфляції.
Профспілки пропонують внести на розгляд Верховної Ради законопроект
про підвищення розміру прожиткового мінімуму та мінімальної заробітної плати.
Іпри розрахунках мінімумів обов’язково врахувати позицію профспілок.
Уряд має вжити заходів, аби позбутися такого ганебного явища,
як заборгованість із заробітної плати. За таких високих тарифів на комунальні послуги
затримувати заробітну плату населенню – державний злочин. Іза це мають бути покарані
всі, хто до цього причетний. Профспілки вимагають забезпечити до 1 липня 2015 року
погашення заборгованості з виплати заробітної плати в повному обсязі на державних
підприємствах та підприємствах, у яких частка майна належить державі.
Крім того, профспілки залишають за собою право вимагати від уряду
звіту про дотримання законодавства у сфері трудових відносин, охорони та гігієни
праці для запобігання правопорушенням, зниження рівня виробничого травматизму
і професійних захворювань, нелегальної зайнятості та «тіньової» виплати заробітної
плати.
Профспілки хочуть і мусять знати, хто і на яких підставах встановив
драконівські ціни на газ? Кому на руку високі тарифи на комунальні послуги? Профспілки
вимагають незалежної експертизи з цього приводу.
Уряд має знати: профспілкова спільнота завжди була і буде стояти
за соціальну справедливість і соціальні гарантії для людини праці. Тож усіма доступними
й цивілізованими методами боротиметься за підвищення заробітних плат та пенсій.
Профспілки заявляють, що невдоволені відсутністю реальних соціально-економічних
реформ і відмовляються підтримувати «безстрокову шокову терапію», котру затіяв
уряд і яка довела народ до цілковитого зубожіння. Ічекають від урядовців конкретної
відповіді.
28.05.2015
Раїса Чирва оглядач «ПВ»
|