Дожити до старості
Днями Уряд озвучив ідеї пенсійного реформування. На
переконання високопосадовців, до 2017 року в Україні має з’явитися повноцінна
накопичувальна система, яка частково зніме навантаження з Пенсійного фонду і
дасть українцям шанс уникнути жебрацької старості. Більше того, пенсійна
реформа, за умови її реального впровадження, забезпечить виплату пенсії з трьох
різних джерел: із солідарної і накопичувальної систем та системи недержавного
пенсійного страхування. Окрім гарантування додаткових коштів на безбідну старість,
реформа сприятиме розвитку української економіки, пояснюють чиновники. Однак
пенсіонери не дуже вірять запевнянням високопосадовців. Чому? Цим зацікавилися
«Профспілкові вісті».
Нова модель за старими принципами
Пенсійна реформа в Україні – камінь спотикання, який іще не
вдалося зрушити жодному прем’єру чи міністру соціальної політики. Згадаймо
оптимістичні заяви наприкінці 2003 року про те, що другий рівень реформи от-от
запрацює і пенсіонери відчують полегшення. Та його впровадження відклали до
2005-го, а потім забули і про обіцянки, і про нагальну потребу щось змінювати.
Останні потуги змінити архаїчну пенсійну модель завершилися
в 2011 році підвищенням пенсійного віку для жінок (на п’ять років) і
збільшенням на 10 років загального трудового стажу.
Чинний Уряд пропонує нову модель виплати пенсій і вже вніс
законопроект на розгляд Верховної Ради. Документ презентував міністр
соцполітики Павло Розенко, який озвучив основні його новації. Головна з них –
запровадження з 1 січня 2017 року 2-го і 3-го рівнів пенсійного страхування.
Отже, крім солідарної системи, яку називають принципом «загального казана»,
з’являться особисті накопичувальні пенсійні рахунки (2-й рівень), на які буде
спрямовано частину грошей, що перераховують роботодавці у «загальний казан»
(Пенсійний фонд). Плюс особисті накопичувальні рахунки в недержавних пенсійних
фондах, куди працівник добровільно щомісяця перерахує частину заробітку, щоб
потім довічно отримувати надбавку до солідарної пенсії.
«Сьогодні наша мета – зробити пенсійну систему зрозумілою
для людей і дати молодому поколінню шанс отримати нормальне пенсійне
майбутнє», – сказав міністр. Він пропонує зробити особисті рахунки
обов’язковими для громадян, молодших за 35 років. Для решти цей рівень буде добровільним.
Іще одне нововведення – відмова від спеціальних пенсій для
народних депутатів, чиновників, суддів, прокурорів, у яких пенсії при
однаковому стажі й заробітках у 1,5–2 рази вищі, ніж у непривілейованих
громадян.
Розтлумачив міністр і те, скільки треба платити, якщо
накопичувальна пенсійна система таки запрацює. Передбачається, що з 2017 року
ставка внеску становитиме 2% і щороку збільшуватиметься на 1% до досягнення в
2022 році 7%. Надалі цей внесок залишиться незмінним.
Ті, хто має долучитися до накопичувальних фондів
добровільно, а це люди віком від 35 до 55 років, допоки не визначилися.
Кажуть, чиновники завжди м’яко стелять, а насправді виходить «як завжди».
На думку президента Украналітцентру Олександра Охріменка,
ініціативи Мінсоцполітики не нові та правильні, але їх знову можуть відкласти
через те, що в Пенсійному фонді забракне грошей на виплату нинішнім
пенсіонерам.
Справді, фахівці кажуть, що дефіцит Пенсійного фонду
становить 80 млрд гривень. Та він стане ще більшим, якщо частину грошей із
солідарної системи заберуть на накопичувальні рахунки. Дотацій із держбюджету
на виплату пенсій елементарно забракне. На це влада не піде.
Однак профільний міністр сповнений оптимізму: за 20 місяців,
що залишилися до 2017 року, економіка України неодмінно відновиться, дефіцит
Пенсійного фонду зменшиться у рази. «Ця реформа буде потужним сигналом для
розвитку економіки. Накопичувальна система – це не система проїдання: гроші
вкладаються в економіку і працюють на неї», – переконаний Павло Розенко.
Підводні камені реформи
Вустами міністра та мед пити! Експерти до оптимізму
високопосадовця ставляться більш ніж стримано. Вони наводять власні аргументи
з приводу плюсів та мінусів накопичувальної системи. Кажуть, що від цього
виграють лише молоді люди. Ті, кому за сорок, взагалі можуть стати
заручниками нової пенсійної системи. Адже коли нововведення запрацюють,
державні пенсії можуть скасувати взагалі, або ж їх уріжуть, причому суттєво.
Заробити пенсію за новою накопичувальною системою сорокарічні не встигнуть. І
це обернеться черговим розчаруванням.
Крім того, аналітики висловлюють сумніви стосовно
недержавних пенсійних фондів, куди мають перераховуватися кошти. Як
здійснюватиметься відбір таких інституцій? Як відбуватимуться тендери? Де
гарантія, що вони не збанкрутують? На думку фінансових експертів, аби
накопичувальна система запрацювала належним чином, слід на конкурсній основі
відібрати не більше п’яти фондів. Для того, щоб створити конкуренцію, щоб
фонди заохочували клієнтів. Якщо ж оберуть один недержавний пенсійний фонд, то
всі ідеї реформування системи приречені на провал. Бо він
буде монополістом, диктуватиме свої правила гри, плодитиме
нові корупційні схеми.
Та й це ще не все. Головна небезпека криється в тому, що
нагромаджені кошти можуть просто знецінитись. Очевидно, автори законопроекту
сподівалися, що значної девальвації гривні не станеться.
Ініціатори пенсійної реформи зразка 2015 року знехтували
важливою складовою – довірою до будь-яких інструментів заощадження та
накопичення. Відродити таку довіру вкрай складно, але необхідно, адже без неї
третій рівень пенсійної системи не запрацює.
Для цього потрібно не так уже й багато. Ліквідувати
корупцію в державному апараті, подбати про громадський контроль за коштами
майбутніх пенсіонерів, забезпечити прозорість усієї системи від початку до
кінця. Інакше перші руки, які отримають право керувати накопиченнями громадян,
не забаряться «побавитися» із 5 млрд грн, які вже в 2017-му має намір
акумулювати держава.
Більшість аналітиків не виключає, що законопроект не влаштує
депутатів і вони за нього не проголосують. Міністр Павло Розенко передбачає
гарячі дискусії у стінах парламенту. Чому? Бо нинішня система нарахування
пенсій надто вигідна депутатам – їм у «загальному казані» випадає доволі
пристойна сума. Тож вони не дуже зацікавлені у новому підході «скільки
накопичив – стільки й отримав».
Відтак старт новій реформі народні обранці можуть
відтермінувати на невизначений час. Це у нашій історії вже траплялося.
Коли кінь позаду підводи
Вітчизняні реформатори традиційно починають діяти не з того
кінця, переконані економісти. Через це озвучена Кабміном стратегія приречена
на провал. Спершу потрібно створити стимули для лібералізації зарплат,
збільшення сум відрахувань з фондів оплати праці. Зробити це, впевнені
експерти, дуже просто: здійснити повноцінну реформу системи єдиного соціального
внеску і знизити податкове навантаження на роботодавців та доходи громадян. І
не доведеться винаходити велосипед, на якому ті, хто старше 35 років, їздити
не навчаться.
Перш ніж виписувати нові правила пенсійного забезпечення,
стверджують фахівці, належало б докладно вивчити досвід країн, які пенсійну
реформу реалізували, досягнувши значних успіхів. Приміром, Чилі. Весь світ
визнає чилійську реформу 1980 року еталонною.
Суть її полягала у переході від солідарного механізму до
накопичувального, але з умовою обов’язкового страхування найманих працівників.
От уже понад 30 років працевлаштовані особи платять 10% своїх доходів в один
із пенсійних фондів, а їх у країні налічується близько десяти. Обсяг коштів,
акумульованих у недержавних пенсійних фондах Чилі, перевищує 25% ВВП, а
щорічний прибуток становить близько 10%. Цим досвідом успішно скористалися
Аргентина, Перу, Колумбія.
Ми, схоже, намагаємося перейняти досвід Польщі, де в 1999
році почала діяти система індивідуальних пенсійних рахунків, на які кожен
поляк відраховує майже 20% зарплати. Ця сума поділяється на дві частини: одна
спрямовується до державної системи соцстрахування, а друга – у приватні
пенсійні фонди. Ці платежі – обов’язкові.
У багатьох країнах усі ланки пенсійної системи чітко
відрегульовані й контролюються. Йдеться про розподіл коштів, їх безпеку,
своєчасні виплати. У нашій державі з відповідальністю розпорядників бюджетних
коштів чомусь не складається. Якщо накопичувальна система запрацює, то, швидше
за все, керуватимуть коштами накопичувального рівня приватні структури. Банки
чи компанії з управління активами. Хто може поручитися за їх надійність?
Питання риторичне. Та людей понад усе бентежить питання: хто поверне гроші
пенсіонерам, якщо банк чи компанія обваляться? Довіра до державних банків
сьогодні вкрай низька. До комерційних – і поготів. Як, власне, і до
накопичувальних пенсійних фондів. Фактично вони жодним чином не можуть
гарантувати надійність того, хто акумулюватиме кошти на своїх рахунках. До
того ж, за задумом авторів новації, такий фонд є неприбутковою організацією,
відтак не може гарантувати дохід.
Слід узяти до уваги й те, що приватні пенсійні фонди в
Україні безпосередньо залежать від банківської системи. Падає банк – зростають
ризики падіння НПФ.
Непокоїть громаду і питання щодо керівництва
накопичувального фонду та його наглядової ради. Якщо ними виявляться чиновники
з когорти «потрібних» людей, тоді можна сказати, що доля накопичень громадян
вирішена. Ще до початку пенсійної реформи.
-
Коментує Сергій Кондрюк, заступник Голови ФПУ
«Все, що стосується пенсійної реформи, супроводжується
брехнею. Перша – що Пенсійний фонд є банкрутом, бо витрачає більше, ніж
отримує. Якщо уважно вивчити дохідну та видаткову системи ПФ, то виявиться, що
як страхова система він є абсолютно спроможним. Просто держава «навішала» на
Пенсійний фонд величезну кількість невластивих йому виплат.
Друга брехня – у нас забагато пенсіонерів. Це при тому, що
в Україні тривалість життя менша, ніж у країнах Європи та державах СНД. Та й
пенсія порівняно з вартістю товарів чи послуг ЖКГ – непомірно низька. Тож
цинічно вважати, що у нас дуже багато виплат іде на пенсіонерів.
Третя брехня: у нас занадто мало працівників, тож їм важко
утримувати начебто величезну армію пенсіонерів. ВУкраїні достатньо людей
працездатного віку, але майже половина з них працює у нелегальному секторі
економіки. Ащо ж вони мають робити, якщо в легальному секторі держава не
здатна забезпечити працівників гарною роботою та достойною зарплатою!
Урядовці повторюють, що потрібно підвищувати пенсійний вік
до 65 років. Але ж як це зробити, якщо українці, надто чоловіки, часто не
доживають і до 60-ти? Друга мантра – обмежити пенсії. Звісно, можна обмежити
їх суддям, прокурорам та іншим «пільговикам», які зараз отримують до 100 тис.
грн, але не сплачували таких великих страхових внесків. Та наші «рехформатори»
пішли іншим шляхом, запровадивши оподаткування пенсії, конфіскацію пенсій у
працюючих. Це грубе порушення Конституції, і профспілки виступатимуть проти
цього. Будемо позиватися до судів, зокрема до Конституційного.
І, нарешті, ідея накопичувальної пенсійної системи. Уряд
заманює молодь картинкою, що вони матимуть можливість потурбуватися про свою
пенсію вже зараз за рахунок внесків. Але чи є у нас хоч один механізм
збереження номінальної вартості пенсійних відрахувань? Немає. Дефіцитний
держбюджет не може виступати гарантом. Тим часом державної власності у нас
майже немає.
Скільки можна навести прикладів у світі успішних
накопичувальних фондів? Є лише дві країни, де вся система зведена до
накопичувальних фондів. Це Чилі і Казахстан. Не думаю, що Україна – європейська
країна – має брати приклад з цих держав.
Взагалі запровадження монополії накопичувальних фондів –
великий ризик. Це створить спекулятивну піраміду, яка може призвести не
тільки до економічного обвалу, а й страшних соціально-політичних потрясінь.
Чи є вихід? Держава має припинити «кришувати» тіньову
економіку. Вся робота і зарплата мають бути легальними. Причому зарплату треба
підвищити у кілька разів. Тоді ми раз і назавжди забудемо про дефіцит
Пенсійного фонду».
23.05.2015
Раїса Чирва оглядач «ПВ»
|