У тіні української освіти
Хто ж насправді
завинив у нещастях наших бюджетників і, зокрема, педагогів? Адже роками
тягнуться перемовини в рамках соціального діалогу із владою і щодо необхідності
виконання cm. 57 Закону України «Про освіту» – гарантії держави педагогічним,
науково-педагогічним кадрам та іншим категоріям працівників навчальних
закладів, і про встановлення тарифу першого розряду за Єдиною тарифною сіткою
(ЄТС) на рівні мінімальної заробітної плати, і з приводу забезпечення
диференціації в оплаті праці за всіма розрядами ЄТС тощо. Роки минають, а оце
«казала-мазала» триває. Щоправда, час від часу бюджетників майстерно
ублажають щедрими обіцянками. І знову – тиша...
ДЕНЬ УЧИТЕЛЯ ДЛЯ
КАБМІНУ
Тим-то й
сколихнула, навіть струсила, країну 22 березня протестна акція більш як 10
тисяч педагогічних працівників під стінами Кабінету Міністрів. А за день до
цього подібні акції відбулися у кількох обласних центрах.
Приміром, у
Львові п’ятитисячний мітинг проходив під державними прапорами і прапорами УПА,
тримали плакати «Депутатам – учительську зарплату!», «Освіті – гідне
фінансування!», «Годі нас ганьбити – ми навчаємо ваших дітей!», «До
європейської ціни на газ – європейську зарплату!». Педагоги вимагали з 1
квітня відновити виплату 15-відсоткової надбавки співробітникам вишів із
статусом «національний» та підвищити стипендію студентам до прожиткового
мінімуму. Аналогічні вимоги висунули й чотири тисячі членів Донецької обласної
організації профспілки працівників освіти і науки. «Якщо з 1 квітня мінімальна
зарплата дорівнюватиме 960 грн і на такому ж рівні буде встановлено наш
тарифний розряд, – усім перерахують посадові оклади, й ми, нарешті, будемо
одержувати те, що нам належить. Нині зарплата вчителя становить лише 42% від
середньої зарплати по промисловості і це при тому, що відповідно до ст. 57 Закону
України «Про освіту» зарплата педагогів має їй відповідати», – наголосила
голова Донецького обкому Ася Горшкова.
Ті ж самі
проблеми порушували на своїх центральних площах педагоги Запоріжжя й Дніпропетровська
(там до мітингувальників приєдналися й медики).
“ТАБАЧНИКУ,
ВИХОДЬ З КЛАСУ”
Уже від кого, а
від поміркованих і дисциплінованих сіячів доброго й вічного такого ось «Дня
учителя» не чекали. Навіть вони самі від себе не чекали такої одностайності
та масовості. Країна навчилася не лише обурюватися, а й голосно заявляти про
це. Схоже, нинішнє українське керівництво зробило розрахунок із точністю до
навпаки: гадало, що одержить практично розчавлену нежиттєздатну біомасу, котра
за звичкою кволо реагує на бідність і як завжди непопулярні реформи, а
насправді отримало непопулярні для нього самого вибухи народних протестів із
різних приводів.
Недаремно
директор соціологічної служби Центру Разумкова Андрій Биченко стверджував: суспільство
пробачить владі перші 100 днів, але не більше, оскільки сто днів вона може
робити що завгодно, й це матиме досить високу суспільну підтримку, як і було
2010 року. Тепер же більше половини, точніше, понад 60 відсотків, респондентів
зазначили, що за рік ситуація значно погіршилася. Передусім у традиційній,
економічній сфері, свідченням чого є і рівень цін, і добробут родин, і рівень
оплати праці. Влада запевняла, що робить усе можливе задля настання
стабільності. Проте оце її «все можливе» не лише виявилося некоректним і
болючим для нужденної більшості населення, а й ні на крок не наблизило до
обіцяної стабільності.
Навздогін учительській
акції Прем’єр-міністр М. Азаров зробив суворе попередження міністру освіти
Дмитрові Табачнику, заявивши, що він «украй незадоволений» і що Міністерство
не впоралося з питанням посилення фінансування зарплат учителів. Та все ж
реакція постфактум, погодьтеся, – це не робота і не система. Сумно, коли уряд
працює за принципом «швидкої допомоги». Звичайно, народові приємно, що висповідали
непопулярного Д. Табачника, але ж сценарій і не міг бути іншим! А оось чи
справді неухильно виконуватиметься ухвала Кабміну про 20-відсоткову надбавку до
зарплат усіх педпрацівників – іще невідомо. Зрештою, ці двадцять відсотків
тут-таки з’їдять інфляція й вищий розмір податку на доходи фізичних осіб.
Відсутність
системного підходу – це справжній сон розуму. А він, у свою чергу (якщо
пам’ятаєте відомий офорт Ф. Гойї), породжує чудовиськ. Справжні чудовиська повилазили
з хаосу нашої освітянської безсистемності та нужденності, приміром, у школі.
Передусім – відверте здирництво. По-друге, на роботу в школи не йде
талановита, освічена молодь, тож продовжують (або приходять) працювати
старенькі бабусі, які власного прізвища достоту не пам’ятають – не те що
тонкощів свого предмета. Шкільні підручники не виручають, бо – жахливі, батьки
від них непритомніють.
Між іншим, це
черговий закид у бік Міністерства освіти і науки, адже при ньому діє
Науково-дослідний інститут методів і засобів навчання. То чи справді є
професіоналами наукові співробітники цього наукового закладу? Суспільство не
бачить результатів їхньої роботи.
НАЗАД – У
МАЙБУТНЄ
Ми стрімко
рухаємося до руїни ще й за законом причинно-наслідкового зв’язку: оскільки
через принизливо малу зарплату охочих працювати у школі дедалі менше, в самому
МОН, чи то в уряді виникла небезпечна ідея «оптимізації» навчальних закладів.
По суті, йдеться про злиття малокомплектних навчальних закладів і, отже, нове
«автоматичне» масове скорочення педагогічного складу, який поповнить армію
безробітних. З огляду на те, що державні центри зайнятості (попри свої
тріумфальні звіти) пропонують лише низькооплачувану роботу, країна дуже швидко
стане ще біднішою.
У цій ситуації
доречно згадати слова Олександра Солженіцина: «Країна, в якій учителі –
жебраки, не має майбутнього».
Або візьмімо вищі
навчальні заклади. За часи незалежності їхня кількість в Україні зросла в
геометричній прогресії. Особливо – університетів. Новоявленим вишам роздавали
державні ліцензії, тиражували рекламу, з рук у руки переходили немалі гроші –
і що? Якість дипломів і подальша доля випускників нікого не цікавили. Цілком
логічно: бізнес є бізнес, до чого тут якість диплома? А Європа й без того не
нострифікує українські дипломи – навіть найкращих і поважних вузів, бо немає
двосторонніх домовленостей. Тож український дипломований фахівець за кордоном,
відверто кажучи, – не фахівець, а в нас їх – перевиробництво. Плюс тотальна і
вже некерована безграмотність. На думку директора соціальних програм Центру
Разумкова Л. Шангіної, «порочність нашої освітньої системи – у відсутності
національної програми соціально-економічного розвитку. І Україна, мабуть, така
одна у світі. Ринок праці і сфера освіти не мають в Україні точок дотику». Чи ж
можна за таких умов більш-менш наближено спрогнозувати, які спеціальності будуть
потрібні у ближчому чи трохи віддаленішому майбутньому?
А платна вища
освіта у країні, де не можна влаштуватися на роботу, а влаштувавшись,
розраховувати на належну оплату праці, взагалі перетворюється – та й, власне,
вже перетворилася – на цинічну і відверту торгівлю дипломами.
Впливове
британське видання «Таймс» оприлюднило рейтинг найавторитетніших світових
університетів. Жодного українського там немає! Причому в рейтингах ми відсутні
вже мінімум п’ятнадцять років.
ЛАНЦЮГОВА РЕАКЦІЯ
ЗЛА
Якщо в країні
немає потрібних законів або ж писані закони чомусь не працюють і тому не
впливають на створення позитивної системи, тоді неодмінно й обов’язково на
перший план висуваються закони неписані й формують міцну антисистему – як наслідок
ланцюгової реакції. причому ланки такого ланцюга, і весь він у цілому,
непіддатливі до спроб їх удосконалення і життєстійкі, як будь-яке зло взагалі.
тож і нинішній, і всі попередні уряди завинили в більшому, ніж це може здатися:
вони зруйнували попередні дієздатні соціальні системи – освітянську, медичну,
культурну, тобто ті, котрі відповідали за тіло й душу людини, за її гідне й
перспективне соціальне самопочуття. а натомість не запропонували нічого. певно
ж, радянська система освіти не була досконалою, але – була. Довершених систем у
принципі бути не може, та коли в ній усе продумано, коли справно працюють усі
її механізми, коли кожен причетний до неї відчуває, що система його захищає, а
він за неї відповідає, – тоді народжується добротний і життєздатний продукт.
ОБСТОЇМО СВОЇ
ПРАВА РАЗОМ
Профспілка працівників
державних санітарно-епідеміологічних установ Донецької області одностайно підтримує
дії членів профспілки працівників освіти й науки області, спрямовані на захист їхніх
законних прав. Кабінет міністрів України, незважаючи на законодавчо визначену процедуру,
ігнорує встановлення ставки першого тарифного розряду за Єдиною тарифною сіткою
на рівні, не нижчому за мінімальну заробітну плату.
З 01.04.2011 року
мінімальна зарплата становить 960 грн, а за ЄТС розмір ставки 1-го розряду –
625 грн. таким чином, кваліфіковані працівники бюджетних галузей щомісяця недоотримують
понад 300 грн.
Порівняймо зарплати
бюджетників кваліфікованої праці (лікаря, вчителя, культпрацівника, тобто людей
з вищою освітою) із зарплатою некваліфікованого працівника у виробничих галузях
– це відповідно 1190,36 грн та 1116 грн. Фахівець із середньою освітою у бюджетній
галузі, приміром, фельдшер отримує 1005 грн. Отже, порушуються й міжпосадові співвідношення.
Така кричуща несправедливість
викликає законне обурення членів профспілок працівників бюджетної сфери, їхня праця
стає непрестижною, і все це формує протестні настрої.
Шкода, що в акціях
учителів не взяли участі профспілки працівників охорони здоров’я та культури. адже
проблеми у нас однакові, спільні. вважаємо, що найближчим часом нам необхідно виступити
єдиним фронтом, аби, зрештою, змусити владу виконати законні вимоги бюджетників,
а не Міжнародного валютного фонду, спрямовані на заморожування заробітної плати
працівників згаданих галузей.
А ще потрібно організувати
й провести зустріч профспілок бюджетних галузей із гарантом Конституції України
– президентом Віктором Федоровичем Януковичем.
Дотримання соціально-економічних
гарантій для бюджетників має бути першочерговим завданням влади. Інакше про які
ж реформи та соціальний добробут можна вести мову? тож діятимемо спільно!
Олександр ПОРОННИК, голова профкому
Донецької облсанепідемстанції
07.04.2011
Тетяна МОРГУН, «ПВ»
|