Житлові субсидії по-новому
З 1 квітня відчутно зросли тарифи на комунальні послуги для
українців. Аби населення у розпачі не припинило платити за послуги ЖКГ, уряд
розробив новий порядок нарахування субсидій. Передбачається, що діятиме він з 1
травня, і не виключено, що вже у червні громадяни, яким виділять поміч,
отримають платіжні документи з меншими сумами. Така допомога стає актуальною
для більшості родин. Однак у людей виникає чимало запитань, надто у тих, хто
раніше по таку допомогу з боку держави ніколи не звертався. На жаль, нові
правила далеко неоднозначні. Уряд, усунувши старі перешкоди та обмеження,
запровадив низку нових, «революційних» норм. Чи відбудеться революція у
забезпеченні населення субсидіями, з’ясовують «Профспілкові вісті».
«Листи щастя»
Революційною нову систему субсидій охрестив міністр
соціальної політики Павло Розенко. І пообіцяв, що запустять її негайно – вже з
1 травня. Свої обіцянки міністр підтвердив цифрами: Верховна Рада виділила на
субсидії додаткові 13 млрд гривень, що дасть змогу допомогти 4–5 мільйонам
домогосподарств. Це означає, що підвищення тарифів відповідно до вимог МВФ не
тільки вдарить по населенню, а й виявиться істотним навантаженням на державний
бюджет. До слова, чиновники оперують іншими, нижчими цифрами: на субсидію
можуть розраховувати 3,5–4 мільйони сімей. Експерти вважають, що ця цифра
може зрости у кілька разів, адже при таких мізерних зарплатах та пенсіях мало
кому вдасться вчасно розраховуватися за комунальні послуги.
У Міністерстві соціальної політики стверджують, що процедуру
отримання субсидій максимально спрощено. В усякому разі, порівняно з порядком,
який набув чинності з 1 жовтня 2014 року. Відтепер оформити державну допомогу
буде нескладно, запевняють відповідальні особи. Бланк на субсидію надійде
поштою. Це аркуш, з одного боку якого міститься заява на отримання субсидії, а
з другого – податкова декларація спрощеної форми. Адресат має заповнити і
заяву, і декларацію. Чиновники обіцяють, що «лист щастя» міститиме докладну
інструкцію, як це правильно зробити. Тим, хто впорається з оформленням
«документа», слід віднести його до місцевого управління праці та соціального
захисту, тобто до соцзабезу. Можна скористатися послугами пошти: адресу
відділення соцзабезу надішлють разом із бланком. Тим часом працівники
соцзабезу не мають права вимагати від фізичної особи додаткові документи чи
довідки, окрім зазначених заяви та декларації.
Соціальні працівники надішлють запит у всі комунальні
служби, а також до ЖЕКів. Рішення про те, нараховувати субсидію чи ні, має бути
ухвалено протягом 10 днів після отримання даних від комунальних служб. Про
своє рішення соціальні органи мають вчасно повідомити заявника. Про те, як це
відбуватиметься на практиці, у міністерстві допоки не знають. Наразі нова
схема ще не має юридичної сили, однак у Мінсоцполітики про неї говорять як про
доконаний факт і обіцяють уже до середини квітня всім платникам комунальних
послуг розіслати бланки заяв. От тоді почнеться гаряча пора для працівників
соціальних служб.
Якщо комусь «лист щастя» не прийде або загубиться, можна
звернутися за новим бланком до органів соціального захисту. Не виключено, що
форма для заповнення буде розміщена на сайті Мінсоцполітики, тож її можна
буде самостійно роздрукувати.
Очевидно, що це одна з переваг новації – істотне скорочення
бюрократичних процедур. Звісно, економити на комунальних послугах зможуть не
всі, однак ті, кому це насправді потрібно, витратять на оформлення допомоги
значно менше часу і сил.
Доходи – реальні, норми – соціальні
Житлова субсидія, стверджують автори новації,
нараховуватиметься індивідуально, відповідно до потреб сім’ї. У зв’язку із
прийняттям рішення про скасування низки обмежень для її оформлення,
претендувати на державну допомогу зможе більшість українців. Хто потрапить до
категорії «щасливчиків»?
Ті сім’ї, у яких сукупна сума щомісячних витрат на
комуналку перевищує встановлений державою відсоток від щомісячного доходу.
Такий відсоток є обов’язковим платежем за комунальні послуги.
Приміром, у квартирі прописано двоє людей. В одного місячний
дохід становить 1800 грн, в іншого – 2200. Вважаємо дохід сім’ї в розрахунку
на одну особу: (1800 + 2200): 2 = 2000. Це означає, що сума обов’язкового
платежу на одного члена сім’ї становить 255,1 грн. На двох – 510,2 грн. Це та
сума, яку ви заплатите за комуналку самі, решту відшкодує держава, але тільки
тоді, якщо ваші витрати не перевищують соціальних норм. Що це означає
насправді, у Мінсоцполітики обіцяли розтлумачити згодом, коли схеми запрацюють.
Скасовуються всі обмеження щодо майнового стану осіб, які
звертаються за призначенням субсидій, окрім здійснення одноразової покупки на
суму понад 50 тис. гривень. На житлову субсидію зможуть розраховувати навіть
ті люди, які мають, до прикладу, кілька квартир, або машину чи дві, або
працездатні люди, які не працюють. Але всі вони мають обов’язково
задекларувати своє майно. Важливий не майновий, а фінансовий стан людей.
Соціальні органи цікавлять виключно доходи громадян. Тож наявність іще однієї
квартири чи авто не можуть бути підставою для відмови у наданні субсидії.
Ще один нюанс. Звернутися за субсидією може не обов’язково
людина, яка має право власності на житло. Скажімо, власником помешкання є
мама, а донька має відкриті рахунки на оплату цих послуг. В такому разі за
субсидією може звернутись і мама, як власник житла, і донька, на яку відкриті
особові рахунки.
Претендувати на субсидію можуть і люди працездатного віку,
які наразі без роботи. Але в такому випадку сподіватися на позитивне рішення
можуть лише ті, хто стоїть на обліку у центрі зайнятості. Тим, хто офіційно не
перебуває у статусі безробітного, субсидія не передбачена.
Право на оформлення субсидій віднині матимуть також особи,
які не зареєстровані у житловому помешканні, але орендують його і сплачують
вартість житлово-комунальних послуг на підставі письмової угоди найму чи
оренди житла. Щоправда, остаточно процедуру надання пільг цій категорії
населення ще узгоджують у міністерстві.
В усякому разі, чиновники обіцяють, що ретельно розрахують
потреби людини та можливості сплачувати за послуги. А це означає, що
відбудеться перехід на адресне надання державної допомоги. Для цього
соціальний працівник має прийти у кожну родину, обстежити умови її проживання
і визначити фактичні, реальні можливості користування тією чи іншою послугою.
Обов’язковий розмір платежу розраховуватиметься в кожному випадку
індивідуально і залежатиме тільки від доходів сім’ї. При цьому враховуватимуться
реальні доходи, а не нараховані.
Підводні камені новації
Експерти доволі прискіпливо вивчають «революційний» підхід
до отримання субсидій і вже угледіли підводні камені «спрощеного» порядку.
Насамперед – зниження нормативів споживання послуг ЖКГ зменшує базу
нарахування субсидії. Суттєво зменшено норми споживання природного газу чи
води. Наприклад, у столиці норми споживання води істотно занижені. На 56% для
холодної та на 54% для гарячої води. Такі ж корективи відбуваються і в
регіонах.
Аналітики застерігають, що управлінням соціального захисту
забракне сил опрацювати документи та оформити субсидії у визначені урядом
терміни. Навіть якщо припустити, що автоматично збільшать штат соціальних
службовців, додаткові витрати на їхнє утримання бюджетом не передбачені. Отже,
затримки в обробці документів та оформленні субсидій – неминучі.
Субсидія не може нараховуватись автоматично, тільки з
«анкетних» даних власників помешкань. Треба чекати офіційного підтвердження
від податківців, Пенсійного фонду, ЖЕКів, виконкомів даних про склад сім’ї та
вартість послуг. Соціальні служби ризикують захлинутися у паперах і термінах.
Схоже, що держава вкотре створила для населення справжню
дилему. Якщо громадянин не надасть правовстановлюючий документ, наприклад, на
квартиру, то не отримає субсидію; якщо надасть, то буде в перших лавах тих, з
кого візьмуть податок на нерухомість. Тож у спробі заощадити можна піти в
мінус, отримавши в обмін на субсидію чергові податки.
А от ті, кого викриють у неправдивих даних, покарають самі
себе. Їх зобов’яжуть повернути державі гроші в подвійному розмірі. Про це
йдеться у повідомленні уряду. Хоча самі чиновники запевняють, що кожен такий епізод
розглядатиметься індивідуально і за випадкові помилки карати не будуть.
Те, що помилок не уникнути, експерти не сумніваються.
Половина країни достеменно не знає, хто підпадає під новий, революційний та
спрощений порядок отримання субсидії. Роз’яснювальна робота ведеться мляво,
тоді як паніка від запровадження нових тарифів поширюється зі швидкістю
світла.
Експерти переконані, що не варто взагалі підсилювати чи
спрощувати старий та неефективний механізм субсидіювання. Треба змінювати
концепцію, якщо уряд вважає себе реформаторським. Та й завдання уряду, за
великим рахунком, не субсидії розписувати – кому та скільки, а створювати нові
робочі місця. Тоді люди зможуть отримувати гідну зарплату та достойну пенсію і
не поглядатимуть у бік управлінь соціальної допомоги. Та для цього потрібні
справді революційні, а не косметичні зміни.
-
Коментує Сергій Кондрюк, заступник Голови Федерації
профспілок України
Слід зазначити три принципові позиції профспілок щодо
запровадження нової системи житлових субсидій.
Перше. Безперечно, держава зобов’язана допомагати бідним
громадянам (щоправда, їх сором’язливо називають малозабезпеченими) сплачувати
за житлово-комунальні послуги, вартість яких зросла у рази.
Друге. По суті, державна допомога є самообманом. Бо ті самі
бідні наповнюють державний бюджет своїми податками, що платять у державну
скарбницю з кожної гривні своєї зарплати, з кожного оплаченого товару і
послуги. Ів цьому маємо велику несправедливість, адже часто податків, які
надходять до бюджету від багатіїв, в десятки разів менше, ніж сплачують
пересічні українці.
Третє. Теперішні урядові керманичі, визнавши, що за
державною допомогою звернуться 4 мільйони родин, фактично легалізували
результат своєї антисоціальної політики. Йдеться про те, що бідняки та злидні –
це норма не тільки для пенсіонерів, а й для значної кількості працюючих
українців.
Недолуга економічно шкідлива та соціально вибухова позиція
урядовців (борімося з кризою шляхом застосування політики використання дешевої
злиденної робочої сили), ще більше заганяє країну в економічний колапс. Тільки
підвищення зарплат і пенсій має бути цивілізованим методом, за яким
здійснюватиметься своєчасна та повна оплата житлово-комунальних послуг.
Громадяни, які чесно щоденно виконують свою роботу, а також
ветерани, які сумлінною легальною працею заробили трудову пенсію, в жодному
разі не мають потрапляти до категорії бідних. Їх не можна принижувати необхідністю
йти з протягнутою рукою за допомогою до держави. Час реалізувати вимоги Революції
Гідності щодо гідного ставлення до легальних працівників та ветеранів праці.
Першим кроком для цього має стати додаткове підвищення мінімальної заробітної
плати з 1 липня цього року на рівень не менший, ніж інфляційне знецінення, яке
відбулося останнім часом.
11.04.2015
Раїса ЧИРВА, «ПВ»
|