Соціальна справедливість по-українськи
Соціальна нерівність в Україні – надзвичайно цікавий
феномен. З одного боку, за різними статистичними даними, наша країна є
рівноправною, з іншого – навколишня реальність та самопочуття населення цьому
аж ніяк не відповідають. То що ж відбувається? Маємо справу з поганою
статистикою чи неадекватним уявленням населення? Чому з року в рік невпинно
зростає реальна соціальна нерівність? Чи вдасться нинішній владі розв’язати
вузол цілої низки проблем, що замикаються на соціальну справедливість?
Відповіді на ці запитання шукають «Профспілкові вісті».
Свято є, а приводів бракує
Гортаючи календар державних свят, натрапляєш на червону
позначку навпроти 20 лютого. На це число припадає День соціальної
справедливості в Україні. Начебто європейське свято з присмаком демократії.
Однак мусимо констатувати: так само, як і з демократією, із соціальною
справедливістю в державі сутужно. Українці, схоже, вже й не сподіваються на
справедливе суспільство.
Впродовж останніх двадцяти трьох років влада невпинно
говорить про підвищення критеріїв соціальної справедливості, а насправді їх
або занижує, або взагалі урізає. Справедлива оплата праці, доступ до
безкоштовного медичного обслуговування, рівні умови для здобуття освіти та
працевлаштування, скасування привілеїв та елітних умов життя для обраних… Цей
перелік можна продовжувати до безкінечності. Однак проблема полягає в іншому:
будуючи новий дім за європейськими зразками, можновладці нехтують головним
принципом. Ефективну політичну та економічну систему неможливо створити без
суворого дотримання соціальної справедливості. Рано чи пізно така система
впаде, від неї залишаться жалюгідні руїни та численні жертви. Якщо порушуються
основні поняття про соціальну справедливість, усі алгоритми побудови нового
суспільства приречені на провал. У результаті вони стануть деструктивним
чинником. А суспільство й надалі обиратиме між «рівним розподілом злиднів» і
«нерівним розподілом багатств».
Колись німецький письменник Людвіг Берне сказав:
«Справедливість – так само необхідний для життя продукт, як і хліб». За
іронією, в нашій державі навіть деякі сорти хліба звуться «соціальними».
Експерти кажуть, що саме несправедливість найбільше
загострює ситуацію в суспільстві. Бо коли людина перебуває у скруті та бачить,
що хтось користується надмірними і незаслуженими благами, це викликає
відповідну реакцію, аж до соціального вибуху. Нині переважна частина
української спільноти мусить вести жебрацький спосіб життя. Насправді громада
України хоче не так уже й багато. Лиш те, на що має право, що гарантує їй Конституція.
Право на роботу, на достойну заробітну плату, можливість навчатися, лікуватися,
відпочивати, мати пристойне житло. Нічого зайвого, лише те, що прописано в
Основному Законі держави.
Та, схоже, ми стоїмо за крок від того, що й Конституцію
можуть переписати, аби ще більше урізати права людей та поглибити прірву між
бідними й багатими. Тоді про соціальну справедливість можна забути. І
згадувати хіба що 20 лютого – у Всесвітній день соціальної справедливості.
Замість стандартів – мінімуми
Як ніде в демократичних державах, в основу соціальної
політики України замість стандартів гідного життя та гідної праці закладено
ідею соціальних мінімумів. А звідси – мінімальна зарплата, мінімальна пенсія
та прожитковий мінімум. Причому офіційно встановлені розміри мінімальних
державних соціальних стандартів і гарантій є заниженими. Така політика
породжує суспільство жебраків, а державу перетворює на соціального банкрота.
Найперше це стосується прожиткового мінімуму, який сьогодні
перестав виконувати функцію базового соціального стандарту для забезпечення
встановленого Конституцією права на достатній життєвий рівень для громадянина
та його родини. Він давно потребує оновлення з урахуванням потреб людини щодо
рівня споживання, необхідного для розширеного відтворення трудового
потенціалу, сталого соціально-економічного, освітнього та культурного розвитку
країни. Тим часом для визначення прожиткового мінімуму в Україні досі
продовжують діяти набори, які були затверджені постановою Кабінету Міністрів
України 2000 року. Споживчий кошик, у складі якого донині фігурує архаїчний
чорно-білий телевізор, відсутні телефонний апарат, електричні лампочки, інші
необхідні для цивілізованого життя предмети, в Україні не переглядався майже
півтора десятка років.
Про яку соціальну справедливість можна говорити, якщо
впродовж останніх п’яти років відбулося катастрофічне зубожіння українського
суспільства? Якщо у 2008 році ООН констатувала, що 35% українців живуть за
межею бідності, то на середину 2012-го їх уже було понад 72%. А за останніми
даними – понад 90%. Перетворення країни на територію злиднів докорінно змінює
мотивацію соціально-економічної поведінки населення. Громадяни перестали бути
партнерами в економічних стосунках із державою. Вони їй просто не довіряють.
Та й не мають підстав довіряти владі.
Ступінь недовіри зріс після ухвалення державного бюджету на
нинішній рік. Цей бюджет поховав останню надію на відновлення соціальної
справедливості. Депутат ВР Сергій Лабазюк пояснює: «З огляду на показники, що
їх заклав Уряд у бюджеті, Україна для нього – чужа країна. Головний фінансовий
документ спрямований на тотальну економію стосовно своїх громадян».
Обіцяного перегляду державного кошторису, запланованого на
лютий місяць, українці так і не дочекалися. Зате влада пообіцяла з грудня
2015-го підвищити розміри мінімальної зарплати та прожиткового мінімуму.
Начебто на 13%. Як завжди, можновладці посилаються на загальну економічну
скруту. Однак експерти дійшли іншого висновку: надзвичайно низький рівень
зарплат в Україні зумовлений не стільки недостатнім потенціалом економіки,
скільки заниженим рівнем соціальних стандартів та низькою вартістю праці.
Надмірне збагачення власників великих підприємств при тотальному зубожінні
працюючого населення свідчить не лише про несправедливий розподіл, а й про
системне порушення прав найманих працівників на зароблене та на достойну
оплату праці.
Встановлюючи розміри основних соціальних стандартів, влада
геть не бажає враховувати знецінення грошових доходів та заощаджень унаслідок
високої цінової інфляції, девальвації національної валюти. А це напряму
позначається на рівні життя та соціальній захищеності людей, створює ризики
подальшого зубожіння.
Індекс Джині
Найгострішою соціальною проблемою в Україні залишається
великий розрив між високою вартістю життя та низькою ціною праці. За роботу
українцям платять копійки, людська праця нічого не вартує, окрім мінімальної
зарплати. Експерти стверджують, що система оплати праці у нас побудована
неправильно. Навіть за радянських часів у собівартості продукції 25% займала
оплата праці. Тепер – менше ніж 10%, тоді як у Європі частка оплати праці у
собівартості сягає 45%. Мізерні зарплати найманих працівників більше
скидаються на милостиню, аніж на достойну винагороду. Такий розподіл породжує
соціальну нерівність, бо працюючі українці почуваються кріпаками, що гарують
на панів – власників «заводів, газет, пароплавів».
У всьому світі показником соціальної справедливості
вважається заробітна плата, відповідність її рівня соціальному статусу та
займаній посаді. Що менший у цій пропорції розрив, то вищим вважається рівень
соціальної справедливості. Згідно з прийнятими у розвинених економіках
нормами розрив у доходах між 10% найбагатших і 10% найбідніших не має
перевищувати співвідношення 10:1. Це так званий індекс Джині. Та про такий
інструмент, схоже, економісти в українському Уряді навіть не чули. Бо інакше
українські реалії їх просто приголомшили б.
Якщо в Європі прийнятним вважається рівень 7:1, то в
Україні цей показник перевалив за позначку 45:1. І має стійку тенденцію до
збільшення. От якби в такий спосіб зростали зарплати, населення не мало б
нічого проти «затягування пасків» в умовах економічної кризи.
Чому українці такі низькооплачувані працівники? Експерти
дійшли висновку, що виключно через те, що інші українці стали надто багатими.
Навіть за світовими мірками. Гроші, кажуть аналітики, нікуди не зникають.
Вони просто змінюють своїх власників. Поки одні зубожіють, інші стають
мільйонерами та мільярдерами.
Якби більшість працюючих українців отримувала платню на
рівні 500 євро, вона без будь-яких вагань могла б заплатити 150 євро за
послуги ЖКГ. Як у країнах Євросоюзу. Люди могли б узяти кредит на придбання
житла чи авто і справно його сплачувати. І навіть оплачувати справжню медичну
страховку, як мешканці Європи. І подорожували б світом, як німці чи французи.
Та не можуть. Бо зарплата в Україні найнижча не тільки в ЄС, а навіть у СНД.
У Європі, крім України та Молдови, вже не залишилося країн з
такою принизливо низькою платнею для людей, які працюють.
Експерт Інституту демографії та соціальних досліджень НАНУ
Людмила Черенько наголошує, що ганебне явище, коли в категорію нужденних
потрапляють не безробітні, а ті, хто важко працює, є абсолютно унікальним. І
обурюється, що ніде, крім країн Африки, такого немає. Та, виявляється, що до
рівня Африки чи інших країн третього світу Україні ще треба дорости.
-
Коментує Сергій Кондрюк, заступник Голови Федерації профспілок
України
Головною соціальною несправедливістю сучасної України є
те, що працююча людина неспроможна давати собі раду і левова частка працівників
вимушена виступати перед державою у ролі прохачів – допомоги, субсидій тощо.
Друга соціальна несправедливість полягає у тому, що
сьогодні не реалізується конституційне право людини на працю. Значна частина
українців або безробітні, і їх кількість, на жаль, постійно зростає, або
змушені шукати заробітку в тіньовій економіці. Або, ще гірше, – виїжджати за
кордон у пошуках коштів для забезпечення сім’ї. Здебільшого людина кидає свою
родину напризволяще і вирушає заробляти гроші у тіньовій економіці інших
країн.
Третя соціальна несправедливість – утримання державою
податків із заробітної плати, яка є нижчою від межі бідності. А все через те,
що рентабельність праці не вважається пріоритетом для держави. От для рентабельності
бізнесу держава намагається створити сприятливі умови. А праця залишається
нерентабельною.
Вся соціальна несправедливість базується на свідомо
спотвореному соціальному стандарті – прожитковому мінімумі, який Кабмін та ВР
визначають у розмірі майже вдвічі меншому, ніж вартісна величина товарів та послуг,
яких реально потребує людина.
Однак маємо й позитиви. Це, зокрема, укладена Угода про
асоціацію з ЄС, прагнення досягти європейських соціальних стандартів. Вселяє
оптимізм і президентська стратегія сталого розвитку України до 2020 року, у
якій передбачено зростання тривалості життя людини на три роки. А для того,
щоб цього досягти, потрібно забезпечити рентабельність праці, тоді українці
зможуть заплатити за товари та послуги, житимуть довше.
Профспілки найближчим часом готові подати пакет законодавчих
пропозицій на зміну поточної негативної ситуації. Крім того, ми стартуємо з
новою Генеральною угодою, працюємо над формуванням конкретної дорожньої карти,
спрямованої на подолання соціальної несправедливості.
20.02.2015
Раїса Чирва оглядач «ПВ»
Коментарі
#1 11.01.2016 14:01 добавил: економіст | додати коментарРозрив у доходах між 10% найбагатших і 10% найбідніших - це не індекс Джині, тому перш ніж критикувати когось, слід самому добре розібратись з показниками.
|
|
|