Реформування чи руйнація соціального страхування?
В Україні розпочато реорганізацію Фонду соціального страхування
з тимчасової втрати працездатності та Фонду соціального страхування від
нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань. Уряд вирішив на їх
базі створити єдиний фонд соціального страхування. Таке злиття, на думку
чиновників, не тільки наведе лад у сфері соціального страхування, а й заощадить
сотні мільйонів гривень на адміністративні витрати. Як новації позначаться на
соціальній захищеності громадян, з’ясовували «Профспілкові вісті».
Аргументи до експерименту
Чим керувалися чиновники, коли задумували таке об’єднання?
Що мали на меті? Чи справді турбувалися, щоб рівень соціальної захищеності
українців відповідав європейським стандартам? За словами міністра соціальної
політики Павла Розенка, реформування фондів соціального страхування – надто
нагальна проблема, аби й надалі затягувати її розв’язання. На думку
чиновника, модель не те що європейському рівню не відповідає, а загалом
застаріла, регресивна і не потрібна. Чинна модель соціального страхування,
переконує пан міністр, є «корупційною». І одним із перших узявся боротися з
корупцією. «Разом відрубати всі корупційні схеми, створити нову біографію
об’єднаного фонду», – поділився він своїми намірами з читачами
Інтернет-видання «Лівий берег».
Звісно, у кожній сфері є певні недоліки. Однак кожен
випадок зловживання коштами соціального страхування стає предметом детального
аналізу профспілкових активістів. Тож говорити, що система соціального
страхування наскрізь пронизана корупційними схемами, зайве. Та чиновники
оперують іншими фактами. На їхню думку, є низка санаторіїв, куди залучаються
гроші з фонду, щоб потім повернутись у кишені соціальних страхувальників.
Насправді у здравницях ніхто не відпочиває, а «відкати» збагачують насамперед
керівників фондів. Прозвучала думка відповідального урядовця, що таке явище –
масове по всіх областях України. Відтак об’єднаний фонд стане панацеєю від
будь-яких зазіхань на чужі гроші. Міністр соціальної політики Павло Розенко не
раз наголошував: «Мені не потрібен єдиний фонд, мені потрібно, аби зникли
корупційні схеми, які, на жаль, досі продовжують діяти».
Серед основних аргументів щодо необхідності злиття фондів –
підвищення ефективності управління соціального страхування, скорочення та
оптимізація витрат на управління, спрощення обслуговування застрахованих осіб
та роботодавців. Це, на переконання чиновників, дасть додатковий ресурс для
здійснення виплат безпосередньо громадянам, ресурс приміщень, техніки, який
планують спрямувати на інші важливі галузі соціальної політики. Більше того,
урядовці в оптимізації фондів вбачають додаткову можливість для поліпшення
якості послуг уразливих верств населення.
Єдиний Фонду соцстраху, який об’єднає Фонд від нещасних
випадків і Фонд з тимчасової втрати працездатності, насправді підпорядкує їх
безпосередньо Мінсоцполітики. Тож у цьому випадку бюджетами фондів
розпоряджатиметься міністерство, а не соціальні партнери, які цей фонд
наповнюють. На думку профспілкових лідерів України, це зруйнує діючу систему
страхових виплат і призведе до зниження щомісячних нарахувань, які для
більшості потерпілих на виробництві є єдиним джерелом доходів. Багатомільярдні
кошти будуть зосереджені в одній установі, делегати від працівників та
роботодавців практично усуваються від управління установою. Не законами, а
актами Уряду визначатимуться особливості обчислення страхового стажу за
окремими видами соцстрахування та страхові випадки. Не виключено, що Кабінет
Міністрів України встановлюватиме додаткові умови для отримання виплат.
Про соціальний діалог забули
Розмови про нагальність реформування системи соціального
страхування точаться давно. Такі ж давні й спроби несправедливого
використання коштів Фонду соціального страхування, бюджет якого формується
виключно за рахунок внесків застрахованих осіб. Свого часу відповідний урядовий
законопроект було відкликано з ВР через багатотисячні акції протесту. Однак
пізніше його таки «протягли» до парламенту, переконавши депутатів, що документ
посилює відповідальність за порушення трудових прав.
Нині чиновники запевняють, що основні принципи соціального
страхування дотримано: тристороннє партнерство, співпраця між роботодавцями,
профспілками та державою. Забули лишень, що «партнери» держави на процес
злиття погоджувалися тільки після проведення ретельного аудиту та за умови
збереження діючої тристоронньої системи управління Фондом. Плюс дотримання
усіх соціальних гарантій, уже наданих застрахованим особам.
Однак складається враження, що соціальний діалог «помер»
задовго до ухвалення документа про об’єднання фондів в один, підконтрольний
Уряду. В пояснювальній записці до законопроекту вказано, що документ не
стосується питань соціально-трудової сфери, тож не потребує жодних
консультацій чи елементарного обговорення з громадськістю.
Не було навіть імітації обговорення. Бо, на думку експертів,
Уряду на такі дрібниці забракло часу. Терміни ліквідаційного процесу фондів
надто стислі, а графік діяльності робочої групи з їх об’єднання – надмір
щільний. На процес злиття відведено обмаль часу. Міністр Павло Розенко
зазначив, що треба «швидко й ефективно пройти процедуру об’єднання цих двох
фондів».
І знову ж таки, терміни, як, власне, і законопроект, зі
сторонами соціального діалогу узгодили радше для проформи. Досить неохоче
чиновники погодилися на пропозицію профспілок, аби до складу управління
новоствореного Фонду входило по 7, а не по 5 представників від держави,
профспілок та роботодавців. Вдалося відстояти і повноваження з призначення та
звільнення директора виконавчої дирекції. Цю процедуру залишено за правлінням
Фонду.
Нова державна структура, створена на основі двох фондів
соціального страхування – від нещасних випадків на виробництві та тимчасової
втрати працездатності, на свій розсуд воліє розпоряджатися страховими
коштами, які сплачують роботодавці та застраховані особи.
Діжка дьогтюдо ложки меду
Окрім задекларованого рівня прозорості у Фонді соціального
страхування, позитивних моментів лідери профспілкового руху не помітили.
Головний недолік злиття – погіршення соціального захисту застрахованих осіб
та членів їхніх родин. Адже у законопроекті не передбачено фінансування за
рахунок коштів соціального страхування санаторного оздоровлення застрахованих
осіб, що неодмінно призведе до видатків Фонду для виплати допомоги із тимчасової
непрацездатності. Бо таке оздоровлення чи лікування спрямоване на зниження та
запобігання інвалідності, скорочення термінів непрацездатності, а в
результаті – збереження трудового потенціалу країни. Враховуючи нинішній
рівень оплати праці в країні, а також те, що путівки коштують удвічі дорожче
за середню місячну зарплату, переважній більшості громадян санаторії та
профілакторії виявляться недоступними.
Істотно знижено й розміри страхових виплат та одноразових
компенсацій шахтарям, металургам і працівникам інших галузей економіки, які
потерпіли внаслідок нещасного випадку на виробництві. Слід зауважити, що
запропонована система соціального страхування не тільки звужує права громадян,
а й порушує конституційні норми.
Гарантії працюючих громадян щодо соціального захисту у
зв’язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від
нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя
та здоров’я відтепер значно звузились.
Серед видів матеріального забезпечення та соціальних послуг
не передбачено санаторно-курортного лікування, часткового фінансування
санаторіїв-профілакторіїв, дитячо-юнацьких спортивних шкіл, позашкільного
обслуговування дітей. Розміри допомоги із тимчасової непрацездатності залежно
від стажу роботи знижено з 60–100% до 50–80% заробітку застрахованої особи,
залежно від трудового стажу. В новому документі також вилучили статтю, яка
передбачала призначення та виплату пенсії з інвалідності та у разі втрати
годувальника внаслідок нещасного випадку на виробництві.
Учетверо зменшено розмір одноразової страхової виплати
потерпілому.
Цей перелік можна продовжувати. Та от що прикметно: спротив
профспілкового загалу викликає не об’єднання фондів, а істотне урізання
соціальних послуг і можливостей, яке за ним криється. Замість того, щоб
зміцнювати здоров’я людей до настання хвороби, запобігати дорогому лікуванню,
реабілітувати тих, хто отримав травму чи переніс операцію, соціальні реформи
сьогодні спрямовані на цілковите нехтування станом здоров’я українців,
зменшення трудового ресурсу та збільшення смертності, у тому числі й дитячої.
Профспілковий актив країни нині зайнятий тим, аби
мінімізувати наслідки запропонованої реформи соціального страхування. З боку
урядових структур реакція на зауваження та пропозиції ФПУ доволі млява. Не
вдалося порозумітися з урядовцями у питанні затвердження бюджету Фонду
соціального страхування безпосередньо правлінням Фонду як вищим органом
управління. Передача цієї функції Уряду є показовою рисою одержавлення фондів.
Відтепер усі необхідні зміни з фінансування за напрямами видатків
затверджуватимуться у Кабінеті Міністрів. Тож оперативність ухвалення рішень –
під великим знаком питання.
Профспілкові лідери наразі визначаються, як діяти далі, аби
ефективно захистити соціально-економічні права та інтереси працівників. Поки
що сподіваються на відновлення переговорного процесу, однак не виключають і
радикальних методів – акцій протесту та страйків.
Григорій Осовий, голова Федерації профспілок України:
«Хто виграє від такого реформування?»
На всіх попередніх етапах дискусії щодо реформування
системи соціального страхування профспілки були готові до обговорення,
вносили свої пропозиції спільно з СПОроботодавців, оскільки платником
соціального внеску на сьогодні є роботодавець, який сплачує за найманого
працівника. Уряд мав би дослухатися до думки профспілок, адже саме вони
представляють найманих осіб. Та, на жаль, цього не сталося, відтак ухвалені
рішення мають дискримінаційний характер.
Профспілки з цим не згодні, тож ініціюватимуть внесення
змін до згаданого закону, аби відновити право працівників на
санаторно-курортне лікування, принаймні на дитяче оздоровлення. Цим правом
користувалися усі без винятку категорії працівників в Україні, єдина умова,
яка висувалася для цього, – бути застрахованою особою і наявність медичних
показників про необхідність лікування.
Наразі налагоджена система руйнується, знищується
матеріальна база надання санаторно-курортних послуг, а це кілька сотень
санаторно-курортних закладів України. Трудові колективи у відчаї, адже люди
виявилися не підготовленими до такого розвитку подій. Тим часом експерти
кажуть, що близько 16 тисяч працівників цієї сфери залишаться без роботи.
Кому це потрібно? Санаторно-курортна система працювала легально, давала тисячам
фахівців роботу, до бюджету перераховувалися податки. Зауважу, що за
підсумками минулого року загальна сума таких податків становила майже 500 млн
грн.
То хто виграє від такого реформування? У чому урядовці
вбачають позитив? Якщо застраховані особи втрачають законне право на лікування,
трудові колективи поповнюють лави безробітних, а держава у підсумку втрачає
податки, то профспілки сприймають новий закон як руйнівний удар по
санаторно-лікувальному комплексу, переважна частина об’єктів якого перебуває в
управлінні або у власності профспілок. Більше того, держава в такий спосіб
опосередковано завдає удару по самих профспілках. У цій ситуації напрошується
думка: може, хтось поставив за мету збанкрутувати профспілкові санаторії, аби
продати їх за безцінь?
30.01.2015
Раїса ЧИРВА, «ПВ»
Коментарі
#3 13.03.2016 08:34 добавил: фрол | додати коментарЯ могу вам профессионально объяснить-по sgv 669 mail. ru
|
| #2 13.03.2016 08:28 добавил: фрол | додати коментарУважаемая Арина зайдите на мой эл. ящик sgv669mail. ru и я объясню- не хочу распространятьс я всему миру.
|
| #1 29.02.2016 23:47 добавил: Арина | додати коментарМой отец травмирован, сам регрессник,-ежег одно ему добавляли регресс согласно индексации,в последние года добавили в 2014 году ежемесячный (бесрочный) регресс 712 грн. в 2015 году 814 грн. (ежегодный перерасчет)по травме в шахте, а сейчас с 2016 года стал получать меньше при перерасчете- 767 грн. -не увеличили а наоборот стали уменьшать, не подскажите в чем причина? с чем это связано?
|
|
|