Бюджет виживання і тотальної економії
У ніч на 29 грудня минулого року Верховна Рада затвердила
бюджет на наступний рік. Документ виявився чи не найскандальнішим, який
коли-небудь ухвалювали. Його подавали на розгляд парламенту й повертали на
доопрацювання кілька разів. І до останнього хвиля критики з боку депутатів не
вщухала. Втім, документ таки ухвалили – не без прямого втручання з боку
Президента – майже без змін та наосліп. Відтак скасовано широке коло пільг і
соціальних виплат, знижено ставку єдиного соціального внеску, запроваджено
податки на нерухомість та дорогі автівки, схвалено введення додаткового збору
на імпорт. Експерти, до думки яких зазвичай прислухаються «Профспілкові
вісті», назвали державний кошторис на нинішній рік бюджетом виживання.
На догоду МВФ
Державні бюджети в Україні традиційно ухвалюються із низкою
гучних скандалів, суперечностей, неузгодженостей, із порушенням усіх можливих
термінів. Головний фінансовий документ країни на нинішній рік перевершив усі
одіозні перипетії минулих років. Зважаючи на складну ситуацію в країні, а також
на колосальний кредит довіри, яким наділили українські громадяни парламентарів
та урядовців, до проекту державного кошторису висувалися чималі вимоги.
Суспільство добре розуміє, що в умовах неоголошеної війни, складної
економічної та фінансової кризи розраховувати на якість державного бюджету
просто нереально. Однак люди не очікували, що парламент затвердить документ,
спрямований на тотальну економію стосовно громадян, а замість розвитку українського
бізнесу дістанемо прогресивне збільшення міжнародних кредитів.
Не секрет, що бюджет ухвалювали швидше для МВФ. У цьому
переконаний президент Українського аналітичного центру Олександр Охріменко.
«Відомо, що в Україну має прибути місія МВФ, і є надія, що бюджет їх влаштує,
тож ми отримаємо кредит. Якщо грошей не дадуть, то Україні доведеться
оголосити дефолт», – прогнозує експерт.
Дещо категорично висловився про головний фінансовий
документ країни депутат Сергій Лабазюк: «З огляду на те, що заклав Уряд в
бюджеті, Україна для нього – чужа країна. Головне, що продемонстровано
готовність переступити через людей в ім’я досягнення критеріїв МВФ».
Однак ухвалення бюджету, податкової реформи, змін у системі
державних фінансів до приїзду місії МВФ було принципово важливим. Без бюджету
на новий транш кредиту годі й сподіватись. Тож парламентарі сперечались,
лаялись, проте квапились затвердити фінансовий документ до того, як зійде
вранішня зоря понеділка. Стверджувати, що депутати збагнули тонкощі податкової
чи якоїсь іншої запропонованої реформи, не доводиться. Судячи з того, як
розглядалися поправки, виникають сумніви, чи вивчали ці документи народні
обранці. Рішення щодо ключових позицій відверто надходили «згори».
Не обійшлося без втручання Президента Петра Порошенка.
Подейкують, що глава держави в ультимативній формі заявив про можливість
виключення незгодних з урядовим пакетом із фракції. Щоправда, пізніше голова
фракції БПП Юрій Луценко цю інформацію спростував. Вкотре пригрозив своєю
відставкою і Арсеній Яценюк. Що спрацювало більше – «виховна година»
Президента чи випад Яценюка, сказати важко. Однак парламентарі о пів на п’яту
ранку проголосували за віртуальний бюджет і з чистим сумлінням подалися на
канікули. Бюджет ухвалено, а отже, міжнародні фінансові організації
продовжать співпрацю з Україною.
На догоду міжнародним кредиторам депутати ухвалили головний
кошторис країни, не надто переймаючись ані тим, як тепер бути людям, ані тим,
що під час ухвалення документа було порушено низку норм та законів. Жодного
сум’яття, що те, за що голосували, – цілковита протилежність коаліційним
домовленостям.
Податки для видатків
2015 рік українці зустріли з новою податковою реформою –
необхідні зміни до Податкового кодексу парламент таки ухвалив після тривалих
дискусій. Відтепер замість 22-х діятимуть 9 податків – частину з них
скасували, а частину – об’єднали. Зокрема, на нічному засіданні Верховної Ради
депутати проголосували за зменшення розміру єдиного соціального внеску (ЄСВ)
із 41 до 16,4%.
Та якщо соціальний внесок начебто зменшується, то на
більшості податкових напрямках очікується затягування «зашморгу». До того ж
експерти до податкової реформи мають чимало претензій. На переконання
багатьох, підвищення податків не призведе до істотного наповнення бюджету і
жодним чином не вплине на скорочення рекордного його дефіциту. Податки створять
додаткове навантаження, а люди всіма можливими способами шукатимуть шляхи, аби
уникнути сплати податків. Тож очікування Уряду можуть виявитися марними.
Можна окреслити низку головних податкових ініціатив
Кабміну, що стосуються фізичних осіб, тобто пересічних громадян.
Відтепер усі власники квартир та будинків мають сплачувати
податок на нерухомість. Ставка податку, за розрахунками фінансистів,
становитиме 2% від мінімальної зарплати за один квадратний метр. Сплачувати
його доведеться раз на рік. Відтак навіть власники квартир у 40–80 квадратних
метрів мають віддати державі близько двох тисяч гривень. Цей податок, на думку
експертів, потенційно наближений до корупційних схем. Адже ставка податку
залежатиме від того, яку квартирну площу зафіксує податківець.
Для наповнення дохідної частини бюджету Уряд «пропонує»
українцям поділитися зарплатами та пенсіями. Якщо місячний дохід перевищить 10
мінімальних зарплат, то ставка податку зросте з 17 до 20%. Для нижчих зарплат
зберігається межа у 15%. Є підстави для хвилювання і в пенсіонерів. Якщо нині
15% стягуються із пенсій розміром від 10 тис. грн, то тепер планується знизити
цю планку до суми в три мінімальні зарплати (3654 грн). Кабмін нарахував 3,3%
пенсіонерів із таким рівнем забезпечення. Як це допоможе бюджету, наразі
високопосадовці не коментують.
Збільшується податок на так звані пасивні доходи – з 15 до
20%. Це відсотки за депозитами, інвестиційний прибуток і роялті.
Вигадали податок і для власників дорогих автівок. Той, хто
має автомобіль із дизельним двигуном понад 2,5 тис. куб. см або бензиновий
більш як 3 тис. куб. см, має викласти у вигляді фіксованого податку 25 тисяч
гривень на рік.
З 1 січня поточного року всі закордонні товари
обкладатимуться додатковим імпортним збором у розмірі 5–10% від вартості.
Кабмін пропонує поширити це правило на всі групи товарів, крім «життєво
важливих». До останніх віднесено енергетичний імпорт (газ, вугілля, нафта,
бензин, дизпаливо), а також банківські метали, гуманітарна допомога і товари,
звільнені від ввізного мита за міжнародними договорами (крім вільної торгівлі).
Податкові новації торкнулися й валютного ринку. Кабмін
вирішив збільшити з 0,5 до 2% збір до Пенсійного фонду при купівлі валюти.
Дію так званого військового збору розміром 1,5% від суми
зарплати пропонують продовжити в 2015 році, при цьому розширивши базу
оподаткування на всі доходи, які оподатковуються ПДФО.
У рік Білої вівці стригтимуть шерсть і в тих, хто
оформлятиме спадок. Податок у цьому випадку становитиме 5%.
Словом, складаючи бюджет, відібрали все, що можна, у бідних,
а багатих традиційно не зачепили.
Виживатимемо в борг
Основні показники та статті видатків держбюджету просто
шокують. Дохідну частину планують збільшити на 25,8% – до 475,2 мільярда
гривень. Причому таке зростання абсолютно не збігається із закладеними до
бюджету показниками економічного зростання – падіння ВВП на 4,3% та інфляції на
рівні 13,1%. Відтак такі цифри доходів, стверджують економісти, є нереальними.
В який спосіб збираються отримати приріст на суму 160 мільярдів гривень –
загадка навіть для досвідчених фінансистів.
Водночас прожитковий мінімум та мінімальна зарплата
залишаються незмінними – 1176 і 1218 гривень відповідно. Начебто до кінця
року планують незначне підвищення – на 154 гривні зросте прожитковий мінімум і
на 160 гривень – мінімальна зарплата. Іншими словами, у бюджеті заморожено
основні показники, від яких залежать розміри всіх зарплат, пенсій та субсидій.
А ще в документі передбачено чергове підвищення комунальних
тарифів (знову ж на вимогу МВФ). Згідно з меморандумом, який підписала Україна
та МВФ ще у квітні 2014 року, тарифи на газ і тепло для кінцевих споживачів
мають зрости ще на 40% із травня 2015 року. Цікава арифметика, зважаючи на те,
що в бюджеті передбачено скорочення утричі підтримки НАК «Нафтогаз України».
Це означає, що левову частку своїх боргів підприємство погашатиме не за
рахунок дотацій із держбюджету, а підвищуючи тарифи на газ. Відтак за борги
звично заплатить населення, яке не тільки затягуватиме паски, а й перейде у
розряд жебраків.
Є у фінансовому документі ще одна цифра, яка має насторожити
всіх без винятку українців – і бідних, і багатих. Це державний борг. До кінця
нинішнього року він зросте до 370 мільярдів гривень. А це більше, ніж увесь
золотовалютний резерв держави. І це при тому, якщо вдасться втримати долар на
позначці курсу в 17 гривень. Такий курс не гарантує ані Міністерство фінансів,
ані НБУ.
Не слід ігнорувати й прогнозований дефіцит бюджету в 52
мільярди гривень. Це на папері. Реально ця сума може виявитися у рази більшою.
Навіть із цих доволі оптимістичних і далеких від реальності показників зрозуміло,
що держава виживатиме у борг.
Єдине, що хоч трохи може розрадити українців – це зізнання
ініціатора реформ Арсенія Яценюка, що головний фінансовий документ «далекий
від досконалості» та його обіцянка внести зміни до 15 лютого. Тим часом деякі
«бюджетні закони» переглянуть через три тижні.
Після ухвалення Державного бюджету на 2015 рік не знайшлося
жодного політика чи експерта, який би дав документу схвальну оцінку. Найбільш
м’які епітети, які лунали на адресу кошторису – бюджет проїдання. Але
більшість незалежних експертів називають речі своїми іменами. Державна скарбниця
наповнюватиметься за рахунок найбідніших людей. А отже, бюджет є
антисоціальним.
Про це, зокрема, говорить голова Комітету економістів
України Андрій Новак. На його думку, Уряд пішов хибним шляхом, реалізуючи
податкові ініціативи.
«Відбувається великий політичний обман. Скорочення податків
з 22-х до 9-ти, яке було раніше задеклароване, обернулося практично щоденними
ініціативами нових податків. Чи то перевищенням видатків над доходами, чи то
податком на нерухомість, який мають сплачувати не лише власники великої нерухомості,
а й усі власники нерухомості. Такі ініціативи можуть принести до державного
бюджету десятки або, максимум, сотні мільйонів гривень. А це не розв’язує
проблеми наповнення бюджету, а лише розпалює соціальне напруження. Тобто
бюджет–2015 став не просто антисоціальним і антинародним. Він фактично є
антилюдським. Адже у важких умовах економічної кризи та військової ситуації оподаткування
всього і всіх, за дуже низького рівня доходів більшості українців, – це просто
фінансове знущання над українцями», – переконаний експерт.
При цьому, на його думку, величезні гроші лежать буквально
«під ногами», тільки Кабінет Міністрів або не знає, де їх шукати, або просто не
хоче зачіпати інтересів олігархів. Адже якби Уряд справді шукав, як наповнити
бюджет, то він би звернув увагу на офшорні рахунки.
«Якщо урядова команда справді прагне наповнити бюджет, то я
рекомендував би взятися за офшорні схеми, за великих державних монополістів,
які замішані у найбільших корупційних схемах. Зокрема, проаналізувати діяльність
Пенсійного фонду, який теж проводить корупційні оборудки. На цих напрямках
можна знайти сотні мільярдів гривень щорічно», – зазначив економіст.
17.01.2015
Раїса ЧИРВА, «ПВ»
|