Легіонери в українському уряді
Впродовж останніх
днів пересічних українців непокоїть думка: запрошення іноземців в уряд –
повний провал, визнання меншовартісності чи, навпаки, геніальне рішення,
здатне вивести Україну з глибокої кризи? Багато хто вважає це непатріотичним
кроком. Дехто стверджує, що це – велика проблема, бо у закордонних помічників
немає і не може бути політичної відповідальності. Чимало експертів схиляються
до висновку, що в такий спосіб українських фахівців утримуватимуть на лаві
запасних, а залучення в уряд іноземців – це своєрідна геополітична гра. До
дискусії долучились і «Профспілкові вісті».
Портрети в інтер’єрі
Кабміну
Спершу докладніше про пришельців, тобто іноземців. Хоча з
юридичної точки зору в уряді немає іноземців, бо вони тепер є громадянами
України, тож усі норми закону витримано. Охочих допомогти Україні подолати
труднощі поки що четверо. Це Наталія Яресько, Айварас Абромавичус, Олександр
Квіташвілі та Ека Згуладзе.
Новий міністр фінансів Наталія Яресько виросла у Чикаго, у
родині українців, які емігрували до США після Другої світової війни. Після
здобуття освіти Яресько влаштувалася в економічний підрозділ Держдепартаменту
США, де спеціалізувалася на питаннях СРСР. Після розвалу Союзу Яресько
переїхала до України, де до 1995 року очолювала економічний відділ посольства
США. Після завершення контракту Яресько не повернулася до США, а пішла
працювати у фонд прямих інвестицій для підтримки малого та середнього бізнесу
Western NIS Enterprise Fund, на створення якого уряд США виділив $150 млн. У
2001 році Яресько очолила WNISEF, а 2006-го – заснувала власну компанію
Horizon
Capital. Відтак вона
має 23-річний досвід професійної діяльності в Україні.
Міністром економіки затверджений уродженець Литви, партнер
шведської компанії East Capital Айварас Абромавичус. Він народився у Вільнюсі.
У 17 років поїхав вчитися до Естонії, де в 1993 році почала діяти перша
приватна бізнес-школа в колишньому СРСР – Американський університет. Свого
часу у складі дитячої збірної Литви став чемпіоном СРСР з баскетболу, тренував
жіночу та чоловічу баскетбольні команди університету.
У 22 роки очолив департамент цінних паперів, клієнтами якого
були фонди зі Скандинавії, США, Великобританії. А у 1999 році Айвараса
запрошують до вельми престижного проекту з інтернет-брокериджу на ринках, що
розвиваються. У компанії East Capital Абромавичус працював із 2002 року. З
2009-го очолював київський офіс компанії, яка інвестувала в Україну понад $200
млн.
Главою Міністерства охорони здоров’я призначено колишнього
грузинського міністра Олександра Квіташвілі. Екс-глава міністерства охорони
здоров’я, праці та соціальних справ Грузії Олександр Квіташвілі народився у
Тбілісі, навчався у США, у Вищій школі державної служби імені Роберта Ф.
Вагнера. Через деякий час після здобуття освіти повернувся у Грузію, де в
національному представництві програми розвитку ООН обіймав посаду офіцера
адміністрації та фінансів. Працював консультантом у різних міжнародних
організаціях у Азербайджані, Литві, Україні, Вірменії та Сербії.
Посаду міністра охорони здоров’я Олександр Квіташвілі
обіймав у 2008–2010 роках.
Заступницею міністра
внутрішніх справ Арсена Авакова призначено Еку Згуладзе. Свого часу вона
сприяла успішному реформуванню МВС Грузії, зокрема створенню патрульної
поліції, яка прийшла на зміну ДАІ, зуміла стати «сполучною ланкою» у
комунікації цієї силової структури з громадськістю. Про неї кажуть: ця
тендітна жінка зуміла приборкати корупцію в Грузії. Чи буде таким успішним її
службовий поступ в Україні?
Ні кум, ні сват, ні брат
Українці, котрі входять до складу уряду, пов’язані між
собою безліччю зобов’язань з людьми, котрі є чимось на зразок акціонерів цього
уряду. Як наслідок, їм незручно робити бодай щось, що цим акціонерам може
зашкодити чи не сподобатись. Так от, на думку політолога Віктора Небоженка,
іноземці, котрі увійшли до нового складу Кабміну, здатні цю схему порушити.
«Цей уряд, – стверджує експерт, – є сильним ударом по наших олігархах, котрі
у всіх міністерствах мають міцні зв’язки».
Виходить, що нам самим не під силу ці зв’язки розрубати раз
і назавжди.
На переконання політологів, у нас абсолютно відсутня
політична воля призначати на ключові напрями незалежних профі. Немає
інститутів і механізмів ротації еліти та підбору кадрів. Тож і залишаються
неформальні канали – кум до кума, родич до родича, партнер поближче до
партнера. Одним словом, побільше лояльних. І те, що глава держави зважився на
екстравагантний варіант – запросити до уряду «варягів» – краще типових
варіантів, усталених в Україні впродовж двох десятиліть.
Україна потерпає від
дефіциту ефективних реформаторів. Людей, котрі не тільки на словах готові
взятися до реформ, бракує. Це серйозна проблема, відтак досі реформи тільки
декларуються.
Друга причина, чому запросили іноземних фахівців, –
відсутність у них зв’язків та зобов’язань перед бізнес-структурами. Особливо це
помітно на прикладі діяльності Міністерства охорони здоров’я, найбільш
корумпованого відомства. Не випадково у нас так часто змінювалися міністри у
цій галузі – вони зазвичай виявлялися заручниками інтриг та боротьби мафій за
постачання обладнання, розподіл медичних послуг, ліцензій, тендерів тощо. Тож
закордонний міністр, переконані експерти, стане оптимальною фігурою, як мінімум,
на перших порах.
Юрій Ганущак, ідеолог адміністративно-територіальної реформи
в Україні, зауважує, що до слів і дій закордонних професіоналів українці
мають поставитися з більшою довірою. Адже у наших, за словами експерта,
зазвичай підозрюють прихований інтерес – особистий чи груповий. Та навіть не
прихований, бо корупційні сіті дуже вже міцно обплутали наших можновладців,
перетворившись у «сім’ї» та «клани».
Частина громадськості сприйняла «варягів» позитивно: якщо
насміляться, то крастимуть у набагато менших обсягах. В усякому разі, ключові
міністерства контролюватимуть люди, які жодним чином не пов’язані зі старою
політичною елітою та не помічені в корупційних схемах.
Те, що частина суспільства більше довіряє іноземним
реформаторам, аніж доморощеним, – закономірно, переконує політолог Володимир
Фесенко. Вітчизняні чиновники давно втратили довіру через високий ступінь
корупції. Тож на тлі дефіциту реформаторів варто вдатися до експерименту,
вважають інші політичні експерти. Попри те, що такий захід виглядає дещо
штучним.
Запасний аеродром
Достеменних даних про кількість опонентів призначення
міністрами закордонних фахівців немає. Однак їх чимало, тож до їхніх
аргументів варто прислухатись. Адже така процедура відбулася уперше за історію
незалежної України, відтак слід ретельно проаналізувати виклики та ризики від
такої новації. У світі існує практика запрошення іноземних громадян до уряду,
але на посади консультантів чи експертів, але не міністрів, котрі, крім
усього іншого, мають доступ до державної таємниці.
Спробуємо окреслити очевидні мінуси від залучення громадян
іншої країни до керівництва державою. Найперше – сам факт запрошення до уряду
іноземців багатьох дратує. До того ж це вже використовує Росія у своїй
пропаганді проти Києва.
Друга проблема, стверджують експерти, – суто психологічна.
Запропонований варіант – свідчення нашої невпевненості, нездатності
здійснювати реформи, патологічної схильності до корупції та бюрократії. До
слова, одразу після призначення Айварас Абромавичус своє міністерство назвав
«справжнім бюрократичним «монстром» із 1300 співробітниками, яке варто докорінно
реформувати або ж навіть просто закрити».
Ще один значущий мінус полягає в тому, що запрошені зі
сторони міністри сприйматимуть ситуацію в Україні дещо однобоко – з точки зору
менеджера. До того ж, якщо ми погодились сприймати уряд як корпорацію, то чи
готові до того, що менеджери з такою ж легкістю не перейдуть до конкурентів,
скажімо, з Митного союзу. Вкотре змінивши громадянство, гайнуть на запасний
аеродром.
Прикро, що залучення іноземців відбулося при черговому
«заграванні» із законом у питаннях володіння державною мовою. Це начебто
обов’язково для державного службовця. Однак ми вже мали високопосадовців, які
вперто не бажали опановувати українську. Крім того, блискавичне отримання
іноземцями українського громадянства теж спричинило хвилю невдоволення.
Міністр-реформатор, наголошують політологи, має відчувати
соціальний і політичний контекст. Без урахування соціально-політичного фактора
можна легко програти, так і не довівши реформи до кінця.
Відомий український політолог Андрій Золотарьов зауважує:
«Ніщо не завадить цим трьом іноземцям через півроку, звинувативши українських
колег у неправильній оцінці їхніх грандіозних планів, зібрати валізи й податися
додому. Тоді для чого було проводити дострокові вибори, якщо насправді у
партій немає достойних кандидатур для реалізації реформ?»
А й справді, невже в Україні забракло спеціалістів без
зайвих амбіцій, які готові впроваджувати реформи? Але ж до них треба
прислухатися. З цим у політиків просто біда.
З іншого боку – а чому б не спробувати запропонований
варіант? Якщо по-іншому – ніяк…
-
Коментує Сергій
Кондрюк, заступник
Голови Федерації
профспілок України
Кажуть, що прийшов реформаторський уряд. Хотілося б
поставити запитання: а яка кінцева мета цих реформ? Влада робить ставку на
свободу бізнесу та очікування великих іноземних інвестицій. Але який відсоток
українців може вважати цю мету такою, заради якої треба жити у злиднях,
віддавати своє життя?
Поставивши можновладцям запитання: заради чого мають страждати
44 мільйони українців? – ми досі не отримали відповіді. Кажуть, казна порожня,
тому треба проводити реформи, забираючи в людей останнє. Хто скаже, що зарплата
чи пенсія українця є великою? Ми знову наступаємо на старі граблі політики
дешевої робочої сили. А це – злочин. Адже підрив платоспроможності зарплат і
пенсій – це підрив можливості українців купувати вітчизняні товари та послуги,
прямий шлях до скорочення вітчизняного виробництва, скорочення зайнятості,
надходжень податків до бюджету та наповнення Пенсійного фонду.
Навіть якщо реформи відбудуться, хто з українців із такими
мізерними зарплатами зможе сплатити ці величезні тарифи за ЖКГ, скористатися
платною медициною та освітою, надто дорогими путівками до санаторіїв та
дитячих закладів? Чому Кабмін хоче забрати з кишень українців 25–30 мільярдів
для економії, тоді як під ногами лежать доходи, які не беруться у вигляді
податків з тіньової економіки? Адже, за найскромнішими підрахунками, там
«лежить» 150–200 мільярдів гривень, плюс 50 мільярдів через так звану
«прозору» митницю, неоподаткування дивідендів, відсотків та десятків гектарів
приватних маєтків.
Ми пропонували уряду провести чесну діагностику в сфері
праці та визначити шлях скорочення розриву у соціальних стандартах і рівнях
зарплат між українцями та європейцями. Працівник має стати головним інвестором
для вітчизняної економіки. І взагалі: метою реформ має стати побудова соціально
справедливої економіки.
Що стосується іноземців в уряді, то, як кажуть, чужого
навчайся та свого не цурайся. Безперечно, свіжі думки, новітній досвід надзвичайно
корисні. Однак спиратися екс-іноземці мають на вітчизняних патріотів, сприймати
й використовувати колосальний вітчизняний потенціал.
Від «нових українців»-урядовців ми очікуємо європейської
культури спілкування і консультування з громадськістю, а в питаннях праці –
передусім із профспілками. Сподіваємося на активну демонстрацію відкритості
під час підготовки та ухвалення рішень і зразкову особисту поведінку як на
службі, так і в побуті. Особисто хотів би побажати професійного успіху, але й
застерегти від спокус збагачення на злиднях.
26.12.2014
Раїса ЧИРВА, «ПВ»
|