Режим виживання
Україну переводять на
режим виживання. Про це стало відомо у четвер, 11 грудня, коли Верховна Рада
затвердила новий план дій уряду. Саму програму розкритикували навіть
представники «Блоку Петра Порошенка», який входить до складу коаліції. Однак,
незважаючи на розбіжності у поглядах, коаліція не мала іншого вибору, як
підтримати її. Це означає, що переміг політичний інтерес. Та чи стане програма
дій уряду початком упровадження змістовних реформ?
Чи дістануть ці реформи позитивний відгук у суспільстві?
Відповіді разом з експертами шукають «Профспілкові вісті».
Шок без терапії
Якщо проаналізувати зміст програми, то нічого нового
побачити не вдасться. Ті самі слова: покращити, поглибити, розширити. Їх
знаходимо практично у всіх урядових програмах за роки української
незалежності. За ними й раніше нічого не стояло. І не стоїть зараз. Бо без
конкретних цифр, прогнозів, термінів виконання перетворюються на звичний
заклик. Такої думки дотримується переважна більшість експертів.
Якщо реформи називають «шоковою терапією», то зараз маємо
«шок без терапії», стверджують провідні аналітики. Прем’єр, презентуючи
програму на засіданні парламенту, сказав, що наступний рік буде роком
виживання. Тож якщо реформи не спрацюють чи матимуть зворотний ефект, то Арсеній
Яценюк завжди може сказати, що він попереджав про труднощі.
Насправді не те, щоб ми вижили, є завданням голови уряду.
Кожен українець виживатиме як хоче і як може. Натомість уряд має пропонувати
конкретні кроки, які допоможуть людям вижити. Саме ці конкретні кроки
викликають найбільше нарікань з боку громадськості. Бо в пакеті ініціатив
передбачається ліквідувати безоплатну освіту та медицину, урізати пенсійне
забезпечення, повторно «заморозити» прожитковий мінімум та будь-яке зростання
заробітних
плат, скасувати
виплату стипендій, пільги ветеранам праці, чорнобильцям, іншим соціально
незахищеним верствам населення. Це не просто економія бюджетних коштів
виключно за рахунок обмеження, а в окремих випадках скасування законних прав
та гарантій населення України. Зокрема, вилучення з Конституції норм про
безоплатну освіту та медицину.
Та найбільше запитань викликає ініціатива про підвищення
пенсійного віку. Як зазначено в опублікованому документі, її ухвалення
«забезпечить економію державних коштів у обсязі близько 27,1 мільярда гривень,
а також збільшить дохідну частину Держбюджету на суму близько 0,9 млрд
гривень». Звісно, якщо всі пенсіонери виживуть чи доживуть.
Запропонована програма дій Кабміну не розв’язує жодної
проблеми і не дає рецепта, плану дій, як їх можна вирішити. Це питання
фінансової кризи, нестабільної гривні, зубожіння кожного українця, заморожені
пенсії та зарплати, величезні борги з їх виплати, неефективна економічна
політика й фактична економічна криза, падіння промислового виробництва,
втрата великої кількості робочих місць, відсутність плану соцполітики. У
людей відбирають віру в те, що Україна є соціальною державою.
Українці раніше повірили уряду, погодившись із необхідністю
тугіше затягнути паски. Та зараз це є затягуванням зашморгу на шиї. Про це
говорять профспілкові лідери держави. І радять вишукувати необхідні резерви з
інших джерел наповнення бюджету. Економіст Борис Кушнірук відверто обурюється:
«Як можна позбавляти вчителів доплат, якщо у них і так мізерна заробітна
плата. І при цьому залишати схеми, де триває дерибан бюджетних коштів?»
Точка кипіння
Презентуючи програму уряду, прем’єр кілька разів наголосив
про незмінність курсу України на євроінтеграцію. Власне, цей курс Україна
обрала рік тому. Він буквально скріплений кров’ю учасників Революції Гідності.
Та погляньмо на «європейські цінності» під іншим кутом зору. В демократичних
країнах труднощі кризи та реформ зазвичай покладаються на трьох безпосередніх
учасників – державу, бізнес і народ. Та якщо увесь тягар дістається виключно
народу, то сумнівно, що демократія перемогла в Україні. Бо проблеми не можна
вирішувати тільки за рахунок спустошення кишень пересічних громадян. Значної
частини непопулярних обмежень, стверджують профспілкові активісти, влада могла
б уникнути, змусивши олігархів поділитися надприбутками.
За останній час доходи населення України скоротилися утричі,
зросли обсяги тіньової економіки, що призвело до абсурдної ситуації, коли з 22
мільйонів працездатних громадян менш як 9 мільйонів – це легально зайняті
працівники, які сплачують податки та наповнюють соціальні фонди.
Профспілки вимагають від уряду згадати цивілізований,
європейський шлях формування державних рішень – невідкладно розпочати
консультації з роботодавцями та профспілками, щоби спільно проаналізувати
економічні ресурси країни, віднайти альтернативні джерела наповнення бюджету.
І першим ефективним кроком має стати виведення з тіні понад 200 мільярдів гривень
заробітної плати. Це майже 100 мільярдів додаткових надходжень до бюджету,
пенсійного фонду та інших соціальних фондів.
Та для цього потрібна
насамперед політична воля. Її поки що замало. Бо як інакше пояснити, що вкотре
«антикризові» ініціативи ухвалено без обіцяного обговорення з громадськістю,
без урахування позиції профспілок.
Федерація профспілок України напрацювала низку ініціатив,
які мали б забезпечити наповнення бюджету у цивілізований спосіб, оминувши і
так діряві кишені громадян. На переконання профспілкових лідерів, такими
заходами мають стати запровадження податку на багатство, розширення об’єктів
оподаткування рентною платою, збільшення податку на дивіденди, запровадження
податку з валового доходу великих підприємств для забезпечення обороноздатності
України, збільшення акцизів на шкідливі для здоров’я товари, застосування
механізмів із протидії ухиленню від сплати податків, продаж неефективного та
збиткового державного майна, декларування не тільки доходів, а й витрат.
Та схоже, що за довгоочікувані реформи вкотре мають платити
прості люди. Тим часом олігархи сподіваються й надалі отримувати преференції
та високі доходи від своїх оборудок. Така ситуація може спровокувати соціальний
вибух. Точка кипіння наростає. Профспілки заявляють, що використають усі свої
права та можливості для захисту людини праці й водночас застерігають можновладців
про відповідальність перед законом і громадянами України.
Профспілкова спільнота категорично відкидає радикальні
методи влади з ліквідації законодавчо визначених прав та гарантій.
Поправки на марші
Експерти продовжують аналізувати програму уряду. В кулуарах
парламенту прозвучала думка, що у прем’єра загалом був пристойний і глибокий
документ, але впродовж останніх двох днів він чомусь від нього відмовився. Це
дає підстави аналітикам сподіватись, що у процесі роботи кожен окремий член уряду
представить ґрунтовне бачення розвитку галузі та підшефного міністерства. Це
нормальна практика багатьох демократичних держав – вносити поправки з огляду
на ситуацію, економічні та політичні виклики. Та й сам прем’єр під час
презентації заявив, що уряд має бажання щось змінити, підправити.
Директор політичних програм Інституту Горшеніна Євген
Курмашов зазначив, що з прийняттям програми уряду Арсенію Яценюку дали
можливість зайти у брід, вийти з якого без втрат буде надзвичайно складно.
«Попри те, що Яценюк отримав схвалення депутатського корпусу, він також
отримав і низку серйозних попереджень про те, що блискавичних позитивних
рішень щодо ініціатив Кабміну від коаліції чекати не варто», – наголосив
аналітик.
Мабуть, і прем’єр, і уряд загалом не тішать себе надією, що
українська громада сприйме «на ура» непопулярні рішення. Але, як влучно
зауважив один із депутатів, «ми маємо розуміти, що сидимо в одному човні, і
якщо до весни в країні не станеться реформ – підемо на дно усі». Без реформ,
хоч би якими болісними вони не видавалися, нам не те що до Європи не
дістатись, нам хоч би вижити. Зараз чимало експертів агітують за новітню
коаліцію реформ, до якої увійшли б усі прогресивні політичні та соціальні
верстви населення: підприємці, кваліфіковані робітники, люди творчої праці,
громадські активісти.
«Зайве сподіватися лише на парламентську підтримку, –
заявив провідний політолог Вадим Карасьов. – Тут потрібна підтримка
суспільства, аби потім ніхто не міг дорікнути, що нам знову пропонують непопулярні
реформи, які тільки поліпшують життя верхівки суспільства, як це традиційно
відбувалося у нашій державі».
Поправки на марші очікують суспільство і через ситуацію на
сході. Тамтешні загрози змушують нас шукати компроміси й точки дотику. Не
варто ігнорувати і зовнішні чинники. Міжнародні гравці жодним чином не
зацікавлені у черговому витку внутрішньополітичного напруження в Україні.
Має рацію депутат від «Народного фронту» Сергій Пашинський:
«Не можна в одній програмі передбачити все. Але я впевнений: якщо уряд Яценюка
зробить хоча б 50% з того, що там написано, то увійде в підручники як
найкращий уряд».
Цікаво, а як самі урядовці сприймають програму дій для
українців? Новий міністр охорони здоров’я Олександр Квіташвілі зауважив: «Це
хороша реальна програма, з якою всі погодилися. Не декларативна, у ній
прописані реальні речі, які мають виконуватися».
Сподіваємось, що програма стане не тільки реальною, а й
спрямованою виключно на позитивні зрушення.
Уряд хоче змусити
українців сплачувати 30% податку з витрат, які перевищують задекларовані
доходи, якщо вони не зможуть довести, звідки взяли ці гроші. Так держава хоче
відстежувати витрати понад 12 тисяч гривень і контролювати неофіційні
прибутки. Однак таку ініціативу вже розкритикували експерти: податок
позначиться на пересічних українцях.
Більшість аналітиків вважає, що із запровадженням такого
податку – з урахуванням стрімкого зростання курсу долара – оподатковуватимуться
навіть холодильники і мобільні телефони.
Як уряд планує відстежувати тих, хто здійснює покупку на 13
тисяч гривень? Покупець має показати паспорт та ідентифікаційний номер, а
підприємство, що здійснює продаж, має відзвітувати податковій за покупку. А
вже податківці проглянуть річну декларацію, що підтверджує суму доходів, та
зіставлять її з витратами. Горе тому, хто не зуміє пояснити, що взяв у борг у
друзів чи знайомих.
Чому експерти так критично поставились до новації,
запропонованої урядом? Бо, на їхню думку, податківці навряд чи зможуть
проконтролювати всіх, відтак це оподаткування виявиться вибірковим і
розцінюватиметься як елемент корупції. Такий обов’язок загального декларування
дає нові можливості для тиску на будь-яку обрану податковим органом людину.
Таке нововведення, хоч і має заявлену мету виявити приховані
доходи всіх, хто працює у тіні, зрівняти кожного перед податковими
зобов’язаннями, насправді не зможе запрацювати так, як зразкові аналоги в США
та країнах Європи, стверджують експерти.
До слова, свого часу в США запроваджували податок на розкіш,
передусім на яхти. Гадаєте, постраждали багатії? Аж ніяк! Постраждав середній
клас. Заможні люди адекватно відреагували на фінансові стимули й утрималися
від придбання яхт. Зрештою без роботи залишились основні підрядники – дрібні
верфі та робітники невеликих доків, котрі обслуговували яхти. Намір покарати
податком багатіїв обернувся скороченням робочих місць і купою проблем для
бідних. Відтоді у Штатах у такі популістські ігри намагаються не грати. А у
нас вирішили спробувати…
18.12.2014
Раїса Чирва оглядач «ПВ»
|