Особливим потребам – особливу увагу
Щороку на початку
грудня у Міжнародний день інвалідів ми разом з усією світовою спільнотою ще
раз переосмислюємо все, що зроблено на підтримку людей з особливими потребами,
консолідуємо наші зусилля для їх гармонійної інтеграції у сучасне суспільство.
Інвалідність – явище соціальне, і уникнути його не може жодна держава.
Відповідно до рівня свого розвитку, пріоритетів і можливостей кожна
цивілізована країна формує власну соціальну та економічну політику щодо осіб з
фізичними чи розумовими вадами.
Що і як Україна здійснює для соціального захисту людей з
особливими потребами – на шпальтах нашого видання.
Крок
до власної
цивілізованості
Інваліди – не просто категорія людей. Це окремі життя.
Окремі трагедії. Окремі людські сподівання, що все буде добре. І байдуже, чи
стали вони інвалідами від народження, в дитинстві або дорослому житті. Причини
каліцтва різні, і від втрати здоров’я, на жаль, не застрахований ніхто.
Хвороби, травми, нещасні випадки, поранення в зоні АТО, а в кінцевому підсумку
– інвалід, який потребує медичної, соціальної, психологічної підтримки. Не
співчуття, а саме підтримки. Бо у більшості це люди незламної сили й духу.
Вони лише прагнуть, щоб суспільство почуло їх. Аби зреагувало на їхні проблеми,
допомогло стати рівними з іншими громадянами країни. Щоб подальше життя в суспільстві
не нагадувало ізоляцію, не залишало людину наодинці зі своєю бідою.
Жаліти людину в інвалідному візку значно легше й простіше,
ніж перейняти
ся її проблемами.
Однак це єдиний шлях до подолання головного бар’єра, який існує між суспільством
загалом і людьми з особливими потребами. Ставлення до людей з обмеженими
можливостями – проблема не тільки медична чи соціальна, а й етична та
економічна. Жодні закони самі по собі не полегшать долю інвалідів, якщо
суспільство залишить їх наодинці зі своїми проблемами. Член Національної
асамблеї інвалідів Володимир Азін вважає, що інвалідність – це не хвороба, а
відмінність, як колір шкіри чи коли людина народжується шульгою. «Що більше ми
наголошуватимемо, що людина з тими чи іншими вадами відрізняється від інших, то
відчутнішої моральної шкоди вона зазнає, – вважає пан Азін. – Створімо рівні
умови для всіх, інвалідів у тому числі, як це прийнято в усьому цивілізованому
світі. Ми в змозі компенсувати незручності, спричинені станом здоров’я. Треба
лише захотіти».
Наразі в Україні, напевно, як і в усьому світі, основними на
шляху до створення для людей з інвалідністю необхідних та належних умов
життєдіяльності є ментальні та інформаційні бар’єри, а також перешкоди при
доступі таких осіб до фізичного оточення, транспорту, освіти, праці,
відпочинку, культури, спорту, інформації, туризму тощо. Самотужки Україна долатиме
цей шлях дуже довго. Тож не варто нехтувати європейським та світовим досвідом,
а тісніше співпрацювати з державними структурами європейських країн, аби
якомога швидше створити й упровадити власну модель допомоги інвалідам.
«Люди з інвалідністю
мають стати центром уваги для держави. Інвалідність – це не проблема людини,
це проблема влади та її інституцій. Нова українська влада має якнайшвидше
вивчити європейський досвід і шукати шляхи реалізації цього досвіду в реалії
формування державної політики щодо людей з інвалідністю», – впевнений щойно
призначений Уповноважений Президента України з прав інвалідів Валерій Сушкевич.
Світ без бар’єрів
Експерти називають рішення про запровадження в Україні
інституту Уповноваженого Президента з прав людей з інвалідністю виявленням
європейського підходу до людей з особливими потребами.
На Уповноваженого покладається здійснення конституційних
повноважень для забезпечення дотримання прав і законних інтересів людей з
інвалідністю. Зокрема, Уповноважений опікуватиметься питаннями забезпечення
належних умов для реалізації громадянських, соціальних, економічних та
культурних прав і законних інтересів людей з інвалідністю. З урахуванням
досвіду багатьох європейських і світових держав.
Країни, рівня яких ми прагнемо досягти, вже давно
дотримуються принципу, що інвалід – частина суспільства, рівний, «один з».
Відтак першочерговим завданням, яке ставить перед собою суспільство таких
розвинених країн, як Німеччина, Ізраїль та США, – є побудова безбар’єрного
світу, в якому людина з інвалідністю матиме ті ж стартові умови, що й решта
громадян.
А що у нас? Які шанси має український інвалід на гідне
життя? Чи є він повноцінним членом суспільства? Що маємо робити ми, аби
пристосувати наш світ для українців з обмеженими можливостями? І чи готові
українці змінювати своє життя так, щоб створити комфортні умови для інвалідів,
яких з кожним днем стає дедалі більше?
Можна перелічити чимало проблем із цього приводу, але
найстрашніша проблема – це ставлення навколишнього світу до людини з
особливими потребами. Як правило, надзвичайно малий відсоток суспільства
по-справжньому замислюється над їхнім життям, не кажучи вже про допомогу цим
людям. Проте для виживання вони не потребують чогось особливого чи
надзвичайного. Лиш елементарного – можливість жити, жити серед людей, бути в
суспільстві та почуватися людьми. Такими, як і всі інші, здорові й успішні.
Інвалідам належить забезпечити реальну, а не примарну
можливість асимілюватися в сучасному світі і жити повноцінним життям. Це
головна теза Конвенції про права інвалідів, схвалена ще 2006 року. Проте
твердим і незаперечним правилом для України вона так і не стала. Лишилась, по
суті, порожньою декларацією, бо попереднім урядам зазвичай бракувало ресурсів,
щоб турбуватися про людей з фізичними чи розумовими вадами. Зобов’язання перед
світом так і залишились обіцянками.
Хоч би які закони для захисту інвалідів не ухвалювала
Україна, та реальної допомоги вони повною мірою не відчувають. Приміром, закон
«Про зайнятість населення» передбачав забезпечити роботою кожного другого
інваліда працездатного віку. Можна було б порадіти за тих, хто відчуває в собі
сили й бажання працювати, а не жити на саму пенсію з інвалідності. Однак майже
для 70% інвалідів таке працевлаштування стало черговою «паперовою липою». Або
звітом роботодавців, які дотримались усіх норм законодавства.
«Суспільство зміниться тоді, – пояснює інвалід з дитинства
Світлана Бідненко, – коли українці свідомо не захочуть поділу країни на людей
з обмеженими можливостями і тих, хто воліє не помічати обмежень, поки вони не
торкнуться його особисто».
Інваліди останньої війни
Основною проблемою, що непокоїть сьогодні українське
суспільство, є доля солдат, що повертаються із зони АТО з важкими пораненнями.
Дедалі більше бійців та добровольців стають інвалідами. Це спричиняє неабияку
тривогу в суспільстві і ставить його перед складними викликами. Яке життя
чекає на цих людей і чи зможуть вони адаптуватися? Чи здатна держава
підтримати матеріально й морально своїх захисників? У тому й полягає проблема,
що не на всі запитання можна відповісти ствердно.
За останні півроку внаслідок бойових дій на сході України
кількість людей із травмами різного ступеня важкості різко зросла, і цей процес
набирає обертів. Зазвичай, щоб отримати лікування, їхнім рідним доводиться
шукати купу довідок про сам факт поранення у зоні АТО. А щоб отримати статус
інваліда – цілу низку паперів за місцем проживання. Ця процедура і в мирний
час займала доволі багато часу, іноді – до півроку, а допомога воїнам потрібна
сьогодні і зараз.
Отримати статус інваліда нинішньої війни – неабияка
проблема, переконані експерти. Адже ті, хто захищає Україну на Донбасі, умовно
поділені на дві категорії: бійці Збройних Сил України та добровольці. На
бійців першої категорії поширюється допомога держави, на іншу – ні. Парадокс?
Авжеж. Та ще більший парадокс полягає в тому, що у більшості випадків медиків
змушують замовчувати справжню причину інвалідності. От і виходить, що людині
розтрощили кістки не під час артилерійського обстрілу, а в ДТП чи при падінні з
висоти.
Юрист Мирослава Дмитришин такими випадками обурюється. «Це
аморально, абсолютно не по-людськи до тих, хто захищає нашу державу», –
говорить пані Мирослава і радить військовослужбовцям чи їхнім рідним звертати
увагу на медичні висновки. І вчасно виправляти «помилку» лікарів, аби спростити
процедуру отримання статусу учасника бойових дій.
Непоодинокі випадки, коли навіть у госпіталях, годі й казати
про звичайні районні лікарні, відмовляються реєструвати поранення через те, що
немає довідки про сам факт поранення. От і виходить, що навіть коли все тіло
понівечене осколками, а довідки бракує, бійцю чи добровольцю можуть
діагностувати «самостріл».
Речник Інформаційного центру РНБО Андрій Лисенко не
заперечує, що «іноді військові шпиталі не прописують причини поранення або
загибелі бійців, що унеможливлює отримання відповідних компенсацій у
майбутньому». Відтак радить родичам ретельно перевіряти всю інформацію.
Тим часом експерти б’ють на сполох щодо «закритості»
інформації. Через це більшість бійців у зоні АТО не знають своїх гарантій і
пільг. Вони не замислюються над своїм майбутнім. Буде воно звичним, як і
раніше, чи, на превеликий жаль, в інвалідному візку? І яким боком повернеться
до них держава, інтереси якої бійці й добровольці захищають на сході ?
На захисті
прав інвалідів
– Конвенція ООН
Наприкінці 1992 року Генеральна Асамблея ООН проголосила 3
грудня Міжнародним днем інвалідів. Комісія з прав людини ухвалила резолюцію,
яка визначила цей день днем рівних прав та можливостей інвалідів. А 13 грудня
2006 року було ухвалено Конвенцію «Про права інвалідів», яка також у грудні,
але вже 2009-го, була ратифікована Верховною Радою України. В березні 2010-го
документ набув чинності на теренах нашої країни.
Конвенція стала першим юридично обов’язковим документом для
всебічного захисту прав осіб з інвалідністю. У документі йдеться про те, що
такі люди рівні перед законом, мають право на життя, свободу і безпеку особи,
свободу від тортур, експлуатації, насильства і наруги, право на фізичну та
психічну недоторканність, свободу пересування і громадянство, право на життя в
громаді, свободу висловлювання думок і переконань, повагу до приватного життя,
повагу дому і сім’ї, право на освіту й охорону здоров’я, право на працю та
достатній життєвий рівень, право на участь у політичному, суспільному та культурному
житті тощо.
Підписання Конвенції – надзвичайна відповідальність для
держави, і не тільки перед нашим суспільством, а й перед міжнародною
спільнотою.
Чим відрізняється Конвенція «Про права інвалідів» від інших
документів ООН? Найперше – глибиною аналізу проблем інвалідів, бо торкається
практично всіх її аспектів. По-друге, Конвенція ООН «Про права інвалідів» – це
обов’язковий документ для виконання держав-учасниць Конвенції.
Україна – як держава-учасниця – має подавати до Комітету ООН
всеохоплюючий звіт про заходи, що їх вживає для реалізації зобов’язань за цією
Конвенцією, упродовж двох років після її ратифікації. На думку фахівців,
Україні поки що немає чого доповідати експертам Комітету ООН. Хоча Конвенція і
діє на території України, її потенціал використовується вкрай слабо. Тішить
надія, що нова влада до проблеми захисту прав інвалідів поставиться з усією
відповідальністю.
12.12.2014
Раїса ЧИРВА, «ПВ»
|