Зима іде – проблеми несе
Календарна зима не за
горами. Перший її подих уже відчули мешканці західних регіонів України,
Запоріжжя та Дніпропетровська. А нещодавно – і кияни. Сніг, заморозки, ожеледиця.
І все, як завжди, зненацька. Як і в минулі роки, сподіваємося, що все це не
надовго. Що справжня зима ще попереду, що встигнемо підготуватися до її
приходу. І лише по-справжньому зимовий день покаже і пересічним громадянам, і
комунальникам, і рятівникам – чи готові ми до зими. Звичайної чи аномальної.
Перший сніг проінспектує на готовність до холодів передусім житлово-комунальні
управління. «Профспілкові вісті» провели таку інспекцію завчасно.
Прогнози. Прикмети.
Сподівання
Хто тільки не береться передбачати, якою буде нинішня зима.
Професійні синоптики, народні спостерігачі, вчені-кліматологи і навіть
астрологи. Так от – їхні прогнози багато у чому збігаються. Подейкують, що
нинішня зима буде ранньою, засипле снігом, завіє буревіями і затягнеться
надовго.
Зарадити цьому не можна. Вчені прогнозують сильний холод у
січні-лютому 2015 року. Пов’язано це з аномаліями у далекому Тихому океані. Там
температура зросла на один градус, і це означає, що у напрямку України
впродовж зими рухатимуться полярні повітряні маси. Тож варто очікувати затяжну
зиму з аномальними морозами аж до мінус тридцяти та потужними сніговіями.
Тим часом прогноз фахівців Гідрометцентру – доволі
оптимістичний. Обробивши статистичні дані про погоду за останні шість років,
деякі метеорологи склали орієнтовний прогноз на перший зимовий місяць. Та на
всю зиму синоптики не беруться передбачати. Відтак початок зими має бути без
сильних холодів. У столиці, запевняють метеорологи, температура у грудні лише
на короткий проміжок часу опуститься нижче 10 градусів морозу.
До прогнозів
долучились і народні синоптики. Так, «синоптик» із Херсонської області Валерій
Бідний прогнозує дуже холодну та сніжну зиму. «Такої холоднечі Україна не
пам’ятала давно, – констатує пан Валерій. – Сніг лежатиме всю зиму, а весна
завітає на терени України аж наприкінці березня».
А от народний синоптик із Дніпропетровська Валерій Некрасов
не такий категоричний. Він вважає, що зима виявиться помірно холодною і
малосніжною, але затягнеться до середини березня. Морози до мінус 22 градусів
імовірні лише у першій половині лютого. У грудні ж буде не нижче 10-ти, а на
Новий рік узагалі можлива відлига.
Свої прогнози оприлюднили й українські астрологи та екстрасенси.
Практично всі вони пророкують затяжну зиму, зі снігом та морозами до 20–25
градусів. Великих відлиг не передбачається, а наприкінці березня випаде
мокрий сніг, усе вкриється льодяною кіркою, яка додасть роботи комунальникам.
Ті, хто не впевнений у своїх передбаченнях, відбуваються черговими фразами:
погода в Україні буде нестійкою й мінливою. Це ми знаємо й самі. Тож
залишається сподіватися, що холоди не заскочать нас зненацька, а зима не
прийде несподівано – як сніг на голову.
Готуй сіль улітку
По-справжньому незабутньою видалась для українців зима
2009–2010 років. І зовсім не тому, що тоді випала рекордна кількість снігу, а
почасти через те, що давати собі раду у складній ситуації людям доводилося
самотужки. Міські служби не тільки у столиці, а практично по всій Україні
виявилися не готовими до аномальних примх зимової погоди. Чи навчила чогось
комунальників та пам’ятна зима і чи готові відповідні служби до аномальних
ситуацій прийдешньої? На словах – так. На всі сто відсотків. На ділі – зима
покаже.
У Державній службі з надзвичайних ситуацій рапортують про
готовність усіх підрозділів до можливих погодних сюрпризів зими. Понад 900
одиниць потужної техніки ДСНС України готові до роботи під час надзвичайних
ситуацій в осінньо-зимовий період. Схвалено План протидії та реагування на
надзвичайні ситуації осінньо-зимового періоду 2014–2015 років. Фахівці служби
стверджують: якщо температура надворі знизиться до мінус 10 градусів, то ДСНС
готова розгорнути 550 пунктів для обігріву людей у населених пунктах,
запобігти випадкам переохолодження і надавати вчасно допомогу населенню.
Нинішньої зими, наголошують експерти, необхідно чітко скоординувати дії
рятувальників з іншими службами. Зокрема, з Укравтодором, обленерго та
комунальниками, а також працівниками Державтоінспекції. З урахуванням досвіду
попередніх років. Адже доволі часто техніка не може розчистити дорогу від
заметів тільки тому, що треба обмежити рух автотранспорту на певних ділянках. У
свою чергу, це можуть зробити тільки працівники ДАІ.
Ще одна біда, яку може заподіяти негода, – знеструмлення
населених пунктів. Нині ця проблема – на контролі рятівників. Передбачається
залучити понад 300 одиниць техніки підвищеної прохідності, яка зможе
доправляти до місць позаштатних ситуацій фахівців аварійних бригад. Готове до роботи відповідне обладнання для
відновлення ліній електропередач, звільнення територій від повалених дерев. А
ще, кажуть у ДСНС, у стані підвищеної готовності перебуває 520 пересувних
електростанцій для забезпечення функціонування насамперед об’єктів
життєдіяльності.
А от аналіз готовності дорожніх служб спонукає до
песимістичних висновків. За розрахунками ДАІ, дорожнім службам бракує половини
матеріалів, покликаних боротися з обледенінням та ожеледицею.
Технічний стан спеціальної дорожньої техніки не дотягує до
належного рівня. Це і солерозкидачі, й снігоочисники, і трактори та грейдери.
Навіть у столиці з 277 одиниць зимової техніки до роботи готові лише 182.
Схожа проблема із запасами солі. Їх лише 80% від потрібної
кількості. Приміром, у Києві в ангарах зберігається 25 тисяч тонн солі. А до
завершення зимового періоду знадобиться понад 50 тисяч тонн. Комунальники
запевняють, що сіль докуплять у період експлуатації.
Та якщо сіль і пісок можна завозити і взимку, то техніки,
яка мала би працювати на повну потужність, бракує. Для забезпечення
своєчасного розчищення снігових заметів відповідні служби планують позичати
тягачі та машини в інших компаній. Домовленості зі спільного рятування
України від зимових аномалій уже досягнуто.
Міру треба знати
Заяви, що інфраструктура міст і сіл України готова до роботи
у зимовий період, передається у ЗМІ з року в рік, наче олімпійський вогонь.
Разом зі стандартними чи то доповненнями, чи то роз’ясненнями: на автошляхи
готові виїхати понад (вказується кількість) одиниць техніки для прибирання та
посипання дорожнього полотна, а також така-то кількість допоміжної техніки.
Йдеться про автогрейдери, бульдозери та екскаватори. До того ж влада запевняє
населення, що інспекторський склад із благоустрою буде переведено в режим
посиленого контролю за прибиранням міст і сіл від снігу.
На жаль, ці запевнення не завжди збігаються із реальністю.
І часто з настанням зими ми зазвичай долаємо смугу перешкод, аби вибратися з
під’їздів та дворів своїх помешкань, а потім живими й нескаліченими
повернутися додому. Кучугури, вибоїни, лід – незмінні атрибути міських дворів.
Та ще й льодяні бурульки над головами, які завжди падають зненацька.
І це при тому, що за належне утримання прибудинкових
територій населення сплачує доволі солідні гроші. Відтак має право вимагати
пристойні послуги. Та якщо переглянути нормативи, за якими мають працювати
представники ЖЕКів – двірники, у переліку послуг зазвичай ні про яку
періодичність не йдеться. Коли та скільки разів чистити сніг чи вирубувати лід
на тротуарах обмежені сухою фразою – «у міру необхідності». Іншими словами,
хто, коли і як зможе.
Насправді маємо чітко прописані норми прибирання снігу у
дворах. У кожній житлово-експлуатаційній конторі їх знають, але замовчують.
Адже залежно від погоди сніг зобов’язані прибирати впродовж дня не раз і
навіть не два.
Експерти пояснюють: існує клас або категорія тротуарів. Усе
залежить від частоти руху пішоходів. Себто скільки людських ніг проходить
протягом години двором чи тротуарною доріжкою. Більшість тротуарів біля
міських будинків належать до першої та другої категорій з інтенсивністю руху
відповідно до 50 людей за годину і до 100 людей за годину. Так от: якщо
температура повітря опускається нижче двох градусів морозу, двірник
зобов’язаний що три години чистити сніг на тротуарах першої категорії та що
дві години – на тротуарах другої категорії.
Якщо йде сніг і температура наближається до нуля, вимоги ще
жорсткіші: практично кожні півтори години прибиральник має очищати тротуари
першої категорії і кожну наступну годину очищати тротуари другої категорії.
Аналітики стверджують, що це норми, яких мають дотримуватись усі комунальні
служби.
Щоправда, цього року комунальні служби врахували власні
помилки і почали працювати так, як треба. Щойно випав перший сніг, у міських
дворах з’явилися спеціальні тракторці, а на дорогу виїхала «важка» техніка –
машини, що прибирають сніг і розсипають сіль. То ж сподіваємось, що зима цього
року буде для українців не стихійним лихом, а приємною та радісною порою року.
-
Коментує Олексій Романюк, голова профспілки працівників ЖКГ
Якщо вірити синоптикам, то зима буде такою собі – середньою.
Не дуже холодною і сніжною, але й не такою, як минулого року. Що стосується
підготовки до зимового періоду, то, за даними державних органів влади та наших
підприємств, готовність доволі непогана. І котельні всі готові, і посипні
матеріали є. Інша річ, що, як завжди, бракує техніки. Не всюди вона
відремонтована і має задовільний технічний стан. Іще одна проблема – низькі
зарплати, а в окремих колективах маємо й затримку виплати зароблених грошей.
Зараз як ніколи галузь непокоїть невизначеність, непевність у завтрашньому
дні. Адже якщо раніше ми бачили хоч малесеньку перспективу щодо фінансування,
то тепер закрили всі державні програми, визначили їх недоцільними. Тим часом
нові – не напрацьовуються. Всі говорять про реформування галузі, про те, що
альтернативи реформі ЖКГ немає. Навіть у програмі Президента є цей розділ. Але
знову ж таки – лише декларативно. Якщо раніше всі програми й реформи були
розписані по роках, по галузях, тепер цього немає. Отже, звідки буде
фінансування, хто інвестуватиме у галузь – таємниця за сімома замками.
Якщо говорити про зиму, то я переконаний: сьогодні всі
місцеві органи влади зроблять усе, щоб, як завжди, не зірвати опалювальний
сезон. За великим рахунком, на місцях усі служби залишилися, як і їхні
керівники. Це не ті посади, на які хтось зазіхатиме – вони робочі,
відповідальні, невдячні. Отже, тут мало що змінюється. Тому відверто скажу: ці
люди зроблять усе можливе і неможливе, аби все правильно зробити. Самі погляньте:
хоч би що не відбувалося у країні, комунальники завжди працюють. Навіть у
зоні АТО вони примудряються вивозити сміття, чистити сніг і робити все
можливе, аби не допустити хаосу. Тому я переконаний: зима не стане для нас
стихійним лихом. Комунальні служби чітко знають свою роботу і працюють
незалежно від того, яка в країні влада. Трохи більше б уваги до галузі та
фінансування – і взагалі було б добре.
05.12.2014
|