Якість товарів чи якість життя?
Якість нашого життя
визначається безліччю факторів. Серед довгого списку важливих позицій істотну
роль відіграє і якість товарів та послуг, якими ми користуємося. Якимись
щодня, іншими – час від часу. Надто часто доводиться стикатися з товарами та
послугами, які за жодними параметрами не можуть задовольнити споживача. Ці негативні
моменти, безперечно, жодним чином не додають ані здоров’я, ані психологічного
комфорту. Проблема якості життя актуальна не тільки для України, а й для
усього світу. Через це щороку в листопаді відзначають Всесвітній день якості.
Що він означає для нашої країни? Про це – на шпальтах нашого видання.
Зроблено в Україні
Нинішній день якості для України особливий. І не лише через
тривожні події на сході. Після перемоги Революції Гідності попит на товари
українського виробництва – просто шалений. Люди готові купувати, тестувати й
куштувати все з національною символікою. На хвилі небаченого досі патріотизму
навіть автомобілі українці «зодягають» у вишиванки. Це означає, що споживач
шукає площини, на яких можна втамувати свій споживацький голод. Отут би й
проявити нашим виробникам спритність і без додаткових зусиль цей голод
утамувати.
Однак на полицях наших магазинів товари українських
виробників побачиш не часто. Натомість товари дешевого китайського вжитку
почуваються, наче вдома. Ми їх лаємо за погану якість, невідповідність
стандартам, часто просто викидаємо на смітник і взамін знову ж купуємо
китайське. Розрекламовані бренди італійських чи французьких будинків моди –
тільки для дуже вузького кола українців. Такі захмарні ціни по кишені не
багатьом. А нині, на тлі доларової лихоманки, це коло ще більше звузиться.
Через низьку купівельну спроможність населення зачиняються бутики, які ще
вчора прикрашали не тільки столичні вулиці, а й вулиці багатьох українських
міст. Власники таких крамниць бідкаються, чим заповнити полиці своїх дорогих
супермаркетів. Українським? Чом би й ні!
Експерти стверджують, що ніша торгових точок з продажу
продукції Made in Ukraine чекає гравців, які б задавали ритм та вектор бізнесу.
Український споживач шукає й хоче купувати саме українське. Аналітики кажуть,
що в Україні виробляють практично все – від зубних паст до мобільних телефонів.
Чимало підприємств, котрі виробляють продукти харчування, уже знайшли свого
споживача. Та багатьом українським виробникам нині бракує професійного маркетингу.
Тільки одиниці зважились запросити фахівців з-за кордону і зробити акцент на
клієнта. Решта орієнтацію на споживача відверто нехтує і сподівається
відбутися благальним: «Купіть у нас, бо у нас українське». Та це не спрацьовує.
Як і аргумент, що українське дешевше відсотків на 15–20. Потрібна абсолютно
нова філософія – і виробництва, і маркетингу, і торгівлі. Треба нарешті забути
про радянські ГОСТи, а орієнтуватися на кращі дизайнерські розробки українських
авторів. Ціла когорта майстрів, готових поділитись ідеями, як зробити
українське кращим у всьому світі, чекає свого замовника. Аби зробити будь-яку
галузь нашої економіки фантастично розвинутою. Однак зворотного руху поки що
немає. Виробники ладні все списувати на економічну скруту й власних підприємств,
і споживача загалом. З такими підходами, кажуть економісти, ми ще довго
залишатимемося територією, де майже половина населення зодягається з чужого
плеча. На розкладках секонд-хенд чи у стокових крамничках.
Товари економкласу
Факт залишається фактом: українські виробники не поспішають
просувати свою продукцію на внутрішні ринки, відтак національні товари
поступово з них витісняються. І на наш ринок легально надходять імпортні
продукти низької якості – ті, на які немає попиту в країні виробника. Особливо
багато на полицях магазинів імпортних м’ясних продуктів. Приміром, ковбас і
сосисок стали завозити удвічі більше порівняно з минулим роком. Схожа
тенденція і в молочному сегменті. Полиці наших магазинів заповнені дорогими
сирами іноземного виробництва. Жорсткі вимоги, які висувають вітчизняним
сироварам, жодним чином не торкнулися іноземних постачальників. Тож поняття
ціна і якість надто проблематичні. Аналітики б’ють на сполох. «Ціна та якість
– категорії взаємопов’язані, але ці зв’язки не є прямими, – зауважує експерт з
якості Володимир Северинів. – Висока ціна не завжди означає високу якість.
Висока ціна доволі часто використовується нечесними виробниками, аби обдурити
споживача».
Тож те, що імпортні продукти коштують дорожче, геть не
свідчить про їхню високу якість. Питання безпеки таких продуктів теж
залишається відкритим.
Місцеві виробники, помітивши прагнення споживача купувати
дешевше, заполонили ринок продукцією доволі сумнівної якості. Центр споживчих
експертиз «Тест» провів дослідження, які показали, що частка неякісного
товару в молочній продукції становить 20–25%, у соняшниковій олії – до 33, у
ковбасах – 10–15%. Йдеться про замінники чи неякісні добавки.
Найчастіше в Україні підробляють молочну та м’ясну
продукцію, соки й мінеральні води, алкогольні напої. Під час вирощування
ранніх овочів та фруктів використовують наднормативну кількість добрив і
регуляторів росту. Тож при збереженні тенденції купувати дешеве буде завдано
ще одного відчутного удару по здоров’ю нації.
У нашій державі досі не встановлено норм продуктової безпеки
країни. Поки що не вдалося офіційно узаконити норми, які визначають денний
енергетичний раціон жителя України. У Штатах цей показник становить 3650
кілокалорій на добу, у країнах ЄС – 3400. В Україні озвучувати ці показники
вважають непристойним. Певно, є на те вагомі причини. Або цифри такі, що світ
може вжахнутися.
Навіть продукти сегменту економкласу стають недоступними
для значної частини українців. Дані статистики, озвучені недавно
представниками уряду, свідчать про різке зниження вживання біологічно цінних
продуктів. Приміром, споживання м’яса та м’ясопродуктів зменшилось на 37%,
молока й молочних продуктів – на 35, яєць – на 38, риби – на 81, овочів і
фруктів – на 49% при одночасному стабільно високому рівні споживання
хлібопродуктів, тваринного жиру, зернобобових продуктів, картоплі. Експерти
пояснюють такі тенденції бідністю українського середньостатистичного
споживача, який намагається вижити в умовах економічних та соціальних потрясінь...
Про те, що такі диспропорції у складі раціону є чинником для виникнення
усіляких захворювань, відповідальні за якість продуктів намагаються не
згадувати.
На жаль, на споживчому ринку, окрім вітчизняної продукції,
спостерігається величезна кількість продукції імпортного виробництва сумнівної
якості. Така продукція часто має невстановлене походження, на ній не
зазначається термін придатності, справжній перелік складових тощо.
За оцінками Міжнародної торгової палати, половина одягу,
який продається в Україні, – підробка. Кожна друга пара взуття – фальсифікат.
Це означає, що ми виробляємо підробки на свій внутрішній ринок і купуємо за
кордоном підроблене для нашого українського покупця.
Поле європейських перспектив
Нинішнє геополітичне становище поставило перед українським
бізнесом складну дилему: або він пробивається на європейські ринки, або
приречений на занепад. Російський ринок для українських підприємців за будь-якого
розвитку подій у найближчому майбутньому залишатиметься вкрай нестабільним, а
то й закритим. Аби вижити в нинішніх умовах, українському бізнесу необхідно
протоптувати дорогу на європейські ринки. Тим більше, що митні перепони для
нього ЄС зняв у односторонньому порядку. Зміна географічних орієнтирів проходить
доволі складно, однак Україна вже зробила певні кроки.
Парадоксально, але саме агресивна зовнішньоекономічна
політика Росії стала найбільш дієвим фактором того, що вітчизняні підприємці
почали орієнтуватись у західному напрямку. Якщо раніше постачання продукції в
ЄС для багатьох компаній було справою престижу та іміджу, то зараз це в
буквальному сенсі стало справою виживання.
Ситуація з підписанням угоди з ЄС нагадує ситуацію
п’ятирічної давності, коли Україну прийняли до СОТ. Тоді багато хто
сподівався, що вступ до СОТ дасть Україні поштовх до економічного розвитку. Але
цього за п'ять років, на жаль, не сталося. Причин багато, та головна –
неефективна внутрішня політика самої держави. Небажання пересічних українців збагнути
просту істину: жодні зовнішні міжнародні угоди не замінять внутрішньої
економічної політики.
І те, що Україну запросили пограти на європейському полі,
означає, що гра ведеться не тільки в європейські, а й в українські ворота. Тим
часом європейські правила гри відрізняються від тих, за якими звикли грати
вітчизняні підприємства.
Переважна більшість українських виробництв не дотягує до
вимог Євросоюзу. Тільки невелика частка молочних заводів України відповідає
стандартам ЄС. Щоб досягти реального європейського рівня, молочарям і сироварам
знадобиться майже три роки, стверджують експерти. Тваринникам і овочівникам,
аби поставляти свою продукцію на європейські ринки, доведеться спершу
модернізувати свої виробничі потужності. На це знадобиться майже мільярд
доларів, підрахували аналітики. Дорого, важкувато на тлі нинішньої
нестабільності. Але ж така потужна інвестиція раз і назавжди. І тільки за умов
модернізації українські виробники зможуть конкурувати по всьому світу. А їхній
прибуток не залежатиме від настроїв та вподобань екс-головного ветлікаря
Росії пана Онищенка.
-
З історії Всесвітнього
дня якості
Відзначати Всесвітній
день якості почали ще у 1989 році. Ініціаторами заснування такого свята
виступили шановані в усьому світі громадські організації, серед яких і Європейська
організація з якості та Американське товариство з контролю якості, Союз
японських учених та інженерів і Латиноамериканська організація з якості. За
підтримки ООН Всесвітній день якості почали відзначати щороку у другий четвер
листопада. Цей день покликаний акцентувати увагу на важливості високої якості
товарів та послуг, привернути увагу до цієї проблеми. Адже це насамперед безпека
споживачів. Пряма паралель зі здоров’ям людей.
Всесвітній день якості відзначається не тільки в Європі, а
й у багатьох країнах світу. А з 1996 року навіть відзначається Європейський
тиждень якості, частиною якого і стало це свято. Воно було задумане як захід на
підвищення якості всієї продукції, що сьогодні виробляється у світі. Ініціатори
свята намагаються переконати людей, що їхнє життя і здоров’я залежить від
якості товарів та послуг. А також привернути увагу до неналежної якості цілої
низки товарів, які шкодять не тільки організму людини, а й довкіллю загалом,
тобто всій планеті.
Що роблять цього дня ті, хто покликаний дбати про якість і
безпеку товарів? Зазвичай влаштовують виставки, які демонструють якісні та
конкурентоспроможні товари. Якісними нині вважаються товари, які зберігають
довкілля, фізичне та психічне здоров’я людини.
Заходи на підтримку принципів якості вироблених товарів і
послуг підтримали і профспілкові лідери України. За їхньої участі пройшов 23-й
Міжнародний форум «Дні якості в Києві–2014». Як завжди, форум відбувся під
знаком корисної та нової інформації, ділового спілкування з провідними
фахівцями і колегами з інших країн. Найбільше уваги привернула
науково-практична конференція «Через якість і досконалість – до європейських
ринків, до цілісної та процвітаючої України». І це особливо актуально сьогодні,
коли Україна прямує європейським шляхом розвитку.
28.11.2014
Раїса ЧИРВА, «ПВ»
|