Велика чистка
Багатостраждальний
люстраційний Закон «Про очищення влади», ухвалений парламентом і підписаний
Президентом України, набрав чинності з 16 жовтня. Відтак в Україні почала діяти
процедура очищення влади, себто звільнення тих, хто своїми діями цю владу
заплямував. Одночасно з викриттям поплічників режиму Януковича закон
передбачає можливість перевірки та контролю осіб, які претендують на посади в
органах державної влади та місцевого самоврядування.
Кого звільнять, а хто залишиться поза увагою закону, а також
кому це належить вирішувати, «Профспілкові вісті» з’ясовували разом з експертами
та політологами.
Операція «Люстрація»
Під люстрацію з позбавленням права обіймати будь-яку
державну посаду впродовж 10 років потраплять чимало чиновників. Крім колишніх
радянських керівних партпрацівників і співробітників КДБ, людей, внесених до
єдиного держреєстру як корупціонерів, у владу більше ніколи не зможуть
потрапити всі вищі посадові особи часів Януковича. У законі цей період
означений конкретними датами: від 25 лютого 2010 до 22 лютого 2014 років. Тож
люстрації підлягають екс-президент, екс-прем’єр, міністри, глави силових
відомств, усі члени Вищої кваліфікаційної комісії суддів і Вищої ради юстиції,
а також члени РНБО. Люстрація поширюється і на представників ЦВК та
виборчкомів, винних у фальсифікаціях виборів, і на місцевих чиновників, які
так чи інакше перешкоджали проведенню мирних акцій протесту. Іншими словами,
продемонстрували повну безвідповідальність влади. В інтерв’ю українському
телеканалу міністр юстиції Павло Петренко розтлумачив цю норму закону: «З
точки зору нашого законодавства, ці люди начебто і не злочинці. Вони не брали
безпосередньої участі в організації протиправних дій на Майдані. Але ці люди
були наділені владою, повноваженнями. На той час вони були публічними діячами.
Ті ж міністри, заступники міністрів, особливо перші заступники міністрів.
Загалом, тодішня влада мала б бути відповідальною».
З такими висновками важко не погодитись. Адже чиновники не
тільки пору
шували права людини,
а й сприяли, аби мирні демонстранти потрапили до в’язниць. Це і прокурори, і
слідчі, і пересічні співробітники відомств. Таких, стверджують у Мін’юсті,
очікує справедливе рішення суду. Покарання не вдасться уникнути нікому.
Звісно, якщо Закон «Про очищення влади» не стане черговою передвиборчою
обіцянкою.
Позитив цього закону в тому, переконують політологи, що це
документ прямої дії. Перебував чиновник на керівних посадах більше року в
період з 2010 по 2014 роки? Працював на вищих керівних посадах у період
революції гідності? Фабрикував чи сприяв фабрикації судових рішень проти
учасників Майдану? Такого чиновника мають звільнити – і крапка. Рішення
оскарженню не підлягає.
Та головне, стверджують незалежні експерти, аби кадрова
гільйотина не зачепила всі голови підряд, як за часів Французької революції,
коли кати опісля самі ставали жертвами. Треба неодмінно враховувати право
громадян на правовий та інформаційний захист, аби кожен міг відстояти свої
права. Правозахисник Едуард Багіров закликає владу при застосуванні закону
керуватись більше розумом, аніж емоціями.
Політичні експерти занепокоєні механізмами реалізації
закону. Провідний політолог Володимир Фесенко стверджує, що документ
суперечить і Конституції, і трудовому законодавству, відтак може стати прямим
приводом для подання позовів до суду. «Якщо влада звільнить сотні тисяч,
мільйони людей, ми отримаємо в умовах революції армію контрреволюціонерів», –
застерігає він.
У авторів закону – своя логіка. Люстрація, кажуть вони, не
каральна операція і не порушення прав людини, а своєрідний фільтр і процедура
недопущення до влади тих, хто працював там раніше і при цьому надто завинив
перед народом.
Каяття без вороття
Отже, хто був раніше при владі і при цьому має «гріхи» перед
законом, підлягає люстрації в першу чергу. Той, хто без «гріхів», має довести
свою правоту. Справедливо, що відтепер ухилитися від процедури очищення не
дано і не дозволено нікому, хто потрапить у рамкові положення Закону «Про
очищення влади». І тут постає закономірне запитання: хто з чиновників не хоче
люстрації? Відповідь очевидна: той, хто боїться її наслідків, хто вперто
тримається за свою посаду. Людина, за душею якої немає провини перед власним
суспільством, погоджується на громадське опитування без жодного сумніву й
роздуму.
Остерігаються чиновники й перевірки своїх декларацій.
Майнова люстрація, стверджують в Міністерстві юстиції, торкнеться всіх без
винятку, хто має намір обійняти посаду на державній службі. Масштабність
майнової перевірки на місцевому та районному рівнях багато в чому залежатиме
від контролю громадськості та журналістів за цим процесом. Не зайве перевірити
декларації доходів і в родичів можновладців. В Україні, як ніде в іншій
демократичній державі, процвітає практика, коли всі статки, особливо незаконно
зароблені, оформляються на дружин, дочок, зятів і навіть домашніх собак та
котів. Тож якщо особа задекларувала дохід у 20 тис. грн на рік, а придбала
квартиру чи маєток за півмільйона, їй не уникнути ретельної перевірки
вартості майна і правильності заповнення декларації. Занепокоєння громади
викликає той факт, що чиновники поспіхом вигадують схеми, як уникнути
люстрації. В законі є норма, що учасники АТО можуть отримати певну амністію.
З’явилась інформація, що вже почали надавати таку послугу за великі гроші.
Схема проста: людина їде в зону АТО, отримує довідку від командира частини, нібито справді
воювала, себто покаялась за свої гріхи. Нині таку інформацію ретельно
перевіряють громадські активісти. Тих, хто намагатиметься за будь-яку ціну
отримати «корочку» учасника бойових дій, чекає невідв оротна кара, стверджують
бійці Національної гвардії.
Власне, Закон «Про очищення влади» був ухвалений через
активну позицію журналістів та громадських активістів. Його втілення потребує
посиленої уваги і зусиль громадськості. Однак сам по собі закон працювати не
буде, переконують експерти. Потрібна адміністративна реформа, реформа
державної служби, реформа діяльності центральної виконавчої влади. Та це
робота влади на майбутнє. Нині ж Україна чекає від влади революційних і
водночас виважених кроків у питаннях люстрації.
Перепустка до сміттєвого контейнера
Поки українці чекали підпису Президента під Законом «Про
очищення влади», саме влада поставила під сумнів законність люстрації.
Генеральний прокурор України Віталій Ярема заявив, що деякі норми очікуваного
документа не відповідають українській Конституції та міжнародному законодавству
і спровокують численні позови до Європейського суду з прав людини. У заяві
йшлося й про те, що Верховна Рада ухвалила закон під тиском громадськості.
Широкий загал збентежила така заява високопосадовця. Один із
співавторів закону Віктор Чумак мусив публічно відповідати генеральному
прокурору:
«Так, закон жорсткий і дещо несправедливий до декого. Але
треба усвідомити його вагу. Якщо ми зберігаємо старі еліти, бо боїмося їхніх
позовів до Європейського суду, то давайте відразу йти назад. Якщо ні, то йдемо
вперед і приймаємо екстраординарний закон, бо ситуація нині вкрай
екстраординарна».
Щодо твердження про закон, ухвалений виключно під тиском
громадськості, у більшості депутатів своє бачення. Саме тому, що такого закону
не існувало, українці самі взялися «люструвати» чиновників через сміттєві
баки, привселюдно кидаючи туди тих, хто був заплямований корупцією,
пов’язаний з Партією регіонів чи причетний до побиття активістів Майдану
взимку. Сміттєбаки, побиття політиків – усе це наслідок відсутності державного
механізму люстрації. Закон має дещо остудити гарячі голови, переконані
експерти.
Чому ці гарячі голови вдаються до таких низькоморальних
учинків, як побиття, обливання зеленкою, жбурляння яєць та вкидання до
сміттєвих контейнерів тих же депутатів? Не лише від власного безкультур’я.
Народ обурений бездіяльністю влади і не може збагнути, чому за безчинства на
Майдані жоден не поніс справедливого покарання. Якщо нинішня влада, переконані
провідні правники, зволікатиме з реальним виконання Закону про люстрацію, вона
ризикує зіткнутися з потужним суспільним спротивом, на тлі якого перепустки до
сміттєвого контейнера здаватимуться благом.
Хвилю актів фізичного насилля проти одіозних політиків і
депутатів засуджують не тільки в Україні, а й у Європі. Посол Євросоюзу в
Україні Ян Томбінський заявив, що акти насилля далекі від європейських
традицій. Від бажання судити правом натовпу застерігає і глава МВС України
Арсен Аваков. На своїй сторінці в Фейсбуці він попереджає: «Ще кілька розбитих
облич шуфричів, лінчованих пилипишиних – і Європа відвернеться від нас. Боюсь,
що й Америка також».
Натомість юрист, заступник голови правління Центру
політико-правових реформ Роман Куйбіда вважає, що український досвід очищення
влади може створити прецедент і сформувати нові правові міжнародні норми та
стандарти з проведення люстрації з урахуванням прав людини. «В Україні інші
виклики й унікальний досвід. Ті стандарти, що були вироблені в ході практики
люстрації у східноєвропейських країнах, у нас є неприйнятними. Там очищувалися
від радянських спецслужб, у нас же – від тотальної владної корупції», –
переконаний він.
-
Люстрація: чеський
варіант
Більшість експертів вважають люстрацію, яку здійснила Чехія,
найбільш дієвою та успішною. Вона полягала в буквальному очищенні апарату влади
– міністрів, віце-міністрів, ректорів вузів, керівництва силових служб та
відомств (оборони, МВС, спецслужб) від ступеня полковника і вище. Навіть якщо
хтось був студентом спеціалізованого дипломатичного вишу в Москві (а він не міг
не бути «під ковпаком» КДБ) чи на території СРСР більше трьох тижнів, то не міг
обіймати посаду на державній службі.
За різними даними, відповідно до закону, в Чеській
Республіці було проведено понад 300 тис. люстрацій, понад 140 тис. людей, які
протягом 1948–1989 років співпрацювали з комуністичним режимом і його
органами, були відсторонені від керівних посад. Більшість з тих, хто не подолав
люстраційного сита, нове державне керівництво перевело на посади з меншою мірою
відповідальності, тобто на такі, що не вимагають перевірки цим законом. Таким
чином удалось уникнути невдоволення кількох тисяч людей, яких держава не
викинула на вулицю, а лише надала їм іншу роботу.
Власне, закон про люстрацію у Чехії ухвалили ще 1991 року.
І теж під тиском громадськості. Народ вимагав рішучих змін, зняття з державних
посад людей, які скомпрометували себе співпрацею з державною службою безпеки та
загалом комуністичним режимом.
Самі ж чехи кажуть, що головну роль в повному очищенні влади
зіграв президент Чехословаччини, а потім і незалежної Чеської Республіки
Вацлав Гавел. Після свого обрання главою держави він запросив до
президентської адміністрації найкращих представників інтелігенції, які не
скорилися комуністичному режиму і не намагалися пристосуватись до нього. Це
були вчені, письменники, журналісти, психологи, актори, художники, музиканти.
На початку 1990-х радянські чиновники зневажливо називали
команду Вацлава Гавела кочегарами, вантажниками, мийниками вікон.
Стверджували, що люди, які не мають досвіду політичної діяльності та
державотворення, не можуть керувати країною. Передрікали її занепад і навіть
повний крах. Однак історія розсудила інакше. Під керівництвом «непрофесіоналів»
Чеська Республіка побудувала демократичне суспільство, стала повноправним
членом ЄС і НАТО.
14.11.2014
Раїса ЧИРВА, «ПВ»
|