Українці обрали проєвропейську Раду
Навіть до оголошення
остаточних результатів позачергових виборів до парламенту очевидно, що вперше
в історії України переважну більшість матимуть проєвропейські, а не
проросійські сили. Міжнародні спостерігачі вважають дочасні вибори в Україні
прозорими, чесними й законними. Політтехнологи учасників перегонів спішно
розпочали роботу над помилками, а пересічним українцям лишається чекати, як
швидко політики виконуватимуть передвиборчі обіцянки. Чи готові вони сприйняти
нагальні, але непопулярні реформи нової влади? І хто запропонує кращий варіант
життя по-новому? Про це – на шпальтах нашого видання.
Рейтинги – річ
невдячна
Навіть за день до проведення виборів жоден експерт – ні
український, ні міжнародний – не міг спрогнозувати результатів голосування.
Адже рейтинги і соціологічні опитування змальовували дещо іншу картину. Єдине,
що справдилось у передбаченнях експертів, так це те, що націоналістичні партії
із занадто радикальними гаслами не подолали прохідний бар’єр. Другий важливий
момент: громада не впустила до парламенту жодного кандидата від комуністів.
Сталося це вперше в історії незалежної України. Це свідчення того, як сильно
українці прагнуть відмежуватись від радянського минулого. До того ж, це дає
неабияку можливість для створення та розвитку всім нормальним лівим рухам в
нашій країні, адже раніше цей простір був монополізований комуністами,
стверджують експерти.
Якщо вірити результатам екзит-полів, до Верховної Ради VIII
скликання мали б пройти сім партій. Трійку лідерів формували Блок Петра
Порошенка, Народний фронт і Об’єднання «Самопоміч». Під знаком питання була
участь у парламенті «Батьківщини», ніщо не віщувало
поразки ВО «Свобода».
Та не так сталося, як гадалося. Партія Олега Тягнибока не подолала
п’ятивідсоткового рубежу, зате однопартійці Юлії Тимошенко втримались у
підсумковій таблиці.
Після остаточного підрахунку голосів відбулися зміни і на
верхніх щаблях. Блок Петра Порошенка, якому напередодні пророкували левову
частку голосів – аж до 40%, опинився на другому місці. Відрив від «Фронту
змін» мінімальний, однак політологи уже почали детальний аналіз символічної
«поразки».
На потужну підтримку виборців розраховував і Олег Ляшко,
знову ж таки зважаючи на рейтинги та соцопитування. Радикальна партія впродовж
місяця вдвічі втратила рейтинг. Імовірно, кажуть експерти, через те, що лідер
усе ж переграв, і люди втомились від популізму. Це вкотре доводить, що
депутати мають виправдовувати очікування Майдану діями, а не ексцентричними
витівками. Особливо нині, коли країну треба починати будувати з нуля.
Експерти стверджують, що великий відсоток підтримки партії
«Самопоміч» – це наслідок бажання виборців побачити справді нові обличчя у
владі. А їх не так уже й багато, нових облич. Із «бувалих» до нового складу
Верховної Ради потрапила тільки ВО «Батьківщина». Щоправда, в списках інших
п’яти політичних сил дуже багато знайомих облич. Адже переможець виборчих
перегонів Народний фронт – символічна «реінкарнація» «Фронту змін» і добрий
кусень «Батьківщини» з тими ж керівниками, а Блок Петра Порошенка дуже нагадує
«Нашу Україну» Віктора Ющенка за принципами свого створення. Щодо
«Опозиційного блоку»,
то це без перебільшення «двійник» Партії регіонів, яка не наважилася брати
участь у цьогорічних виборах після всього, що сталося за її участю в Україні.
Формат коаліції
Щойно стали відомі результати народного волевиявлення, як
депутати ВР нового скликання зайнялися формуванням коаліції. Тут прогнози
експертів передбачувані. Коаліційна угода буде укладена між Народним фронтом,
БПП та «Самопоміччю». Лідери просто приречені домовлятись. Навіть чисто арифметично
кількість мандатів у Блоку Порошенка та Народного фронту не дає змоги утворити
коаліцію самостійно, без підтримки іншого учасника.
Крім того, ні НФ, ані БПП без взаємної підтримки одна одної
не зможуть сформувати потужну коаліцію. Тож партії «Самопоміч» у цьому форматі
відвели роль молодшого партнера. Ймовірна участь у переговорному процесі і ВО
«Батьківщина», а також Радикальної партії Олега Ляшка. Мовляв, чим ширша
коаліція, тим менше можливостей у партійних бонз монополізувати ухвалення
рішень.
Політологи одностайні в тому, що домовленості мають бути
уже найближчим часом. Бо якщо переможці виборчого процесу не сформують
коаліцію, Уряд перебуватиме в статусі виконувача обов’язків, а отже, йому
міжнародні партнери фінансової допомоги не нададуть.
Сам Арсеній Яценюк заявляє, що «відповідальність за долю
держави лежить на Президентові і партії, яка посідає перше місце на цих
парламентських виборах». І додав, що до участі в перемовинах про створення
коаліції запрошуються інші учасники перегонів, за винятком «Опозиційного
блоку».
Керівник виборчого штабу партії БПП Віталій Ковальчук
окреслив майбутній склад коаліції: «незалежно від того, які дискусії точаться
між майбутніми суб’єктами коаліції, фракція Блок Петра Порошенка буде основою
цієї коаліції, оскільки вона найчисельніша у парламенті VIII скликання».
Залишається інтрига, хто стане Прем’єр-міністром. Партія,
яка набрала більшість голосів виборців, наділена правом формувати коаліцію з
партнерами, гарантовано отримуючи при цьому крісло Прем’єр-міністра України.
Але ж той факт, що НФ переміг за партійними списками, не означає, що у партії
Яценюка буде найбільша фракція у парламенті. Як стверджують у команді Президента,
після того, як ЦВК визначиться з переможцями на мажоритарних округах, фракція
БПП буде найчисельнішою.
До слова, Конституція передбачає формування парламентської
більшості впродовж місяця з дня відкриття першого засідання Верховної Ради
нового скликання. Однак потенційні лідери позачергових парламентських
перегонів заговорили про необхідність ухвалення коаліційної угоди «на
майбутнє» задовго до 26 жовтня.
Україна пережила не один коаліційний марафон. Чи стане
особливим нинішній – покаже час. Проблема, ймовірно, полягатиме в розподілі
крісел та портфелів у комітетах ВР та Кабінеті Міністрів. Скільки б не
говорили очільники партій про чистоту своїх намірів, відсутність особистої
вигоди і неприйняття квотного розподілу місць у комітетах та міністерствах,
насправді за коаліційними домовленостями стоїть саме це питання. Про бажання
нести персональну відповідальність за все, що відбувається в країні, говорять
усі, але народ сприймає це як чергові популістські обіцянки. Громаді не
байдуже, хто з учасників коаліції запропонує реальний, а не примарний шлях
виходу з політичної та економічної кризи.
Дорожня карта для України
І БПП, і НФ запропонували свої варіанти коаліційних угод
дуже швидко, з різницею в кілька годин. Президентський варіант – це величезний
стус у понад 40 сторінок. Прем’єрський – на дві з половиною. Основою коаліційної
угоди від БПП є Стратегія сталого розвитку «Україна 2020» – розроблений
Президентом план змін, реалізація якого забезпечить впровадження європейських
стандартів життя і гідне місце України в міжнародному співтоваристві. У
документі перераховані реформи, котрі вже були озвучені. Це зобов’язання
України перед Міжнародним валютним фондом щодо програми кредитування stand-by,
а також ЄС у рамках підписання Угоди про асоціацію.
Головне в політичному проекті – формування Уряду і зміни
регламенту його роботи, відставка КМУ у випадку непогодження з коаліцією
основних макроекономічних та бюджетних показників. Першочергове завдання: Уряд
має надати на розгляд ВР проект державного кошторису на наступний рік до 15
грудня, а також щомісяця звітувати перед парламентарями про виконання
коаліційної угоди.
Стосовно економічних пропозицій, то план від БПП такий:
реформування «Нафтогазу» і «Укрзалізниці», модернізація комунальної сфери,
лібералізація валютного регулювання, податкові перетворення, реформи в сферах
приватизації. Крім того, чимало уваги план приділяє децентралізації влади, що
передбачає реформу місцевого самоврядування.
На думку відомого аналітика Еріка Наймана, цей проект
виглядає «дуже гідно і продумано». «Він справді може стати доброю платформою
для запуску повномасштабних реформ. Залишилось їх лише запустити і питати про
виконання з відповідальних осіб», – наголосив експерт.
Що стосується пропозиції Народного фронту, то в угоді стисло
перераховані проекти, які мають бути ухвалені до кінця поточного року. Їх 36.
Сам Арсеній Яценюк звернувся до потенційних учасників
коаліції з пропозицією запропонувати кандидатури до Уряду майже негайно – до
3 листопада. «Формування Уряду – це не акціонерна угода про розподіл країни, а
угода про політичну відповідальність за долю Української держави. Тому ключову
вимогу, яку ставить українське суспільство, ми повинні виконати: прозорість
формування коаліції та формування складу Кабінету Міністрів», – зазначив він.
На необхідності якнайшвидших домовленостей наголошують і
провідні українські та зарубіжні експерти. Аналітик Центру Разумкова Віктор
Замятін радить новому парламенту діяти дуже швидко і дуже ефективно. А головне
– знаходити розумні компроміси. Не заради власної вигоди, а задля миру і
спокою, економічної стабільності всієї країни.
Історія не така
давня, аби про неї забути. З її уроків слід робити висновки, особливо лідерам
виборчого процесу. І в жодному разі не допустити протистояння поміж собою. Це
Україна вже пережила 2006 року, коли двобій між фракціями БЮТ і «Наша Україна»
призвів до трагічних наслідків для всієї держави. Потенційний «друг» по коаліції
– Соціалістична партія, так і не дочекавшись консенсусу стосовно розподілу
посад, перекинулася до табору Партії регіонів. І це зробило можливим друге
прем’єрство Віктора Януковича, а в перспективі – його президентство.
Однак більшість експертів не поспішають порівнювати нинішню
коаліціаду з подіями 2006 року. На думку голови правління Центру прикладних
політичних досліджень «Пента» Володимира Фесенка, навряд чи слід очікувати
протистояння між Порошенком та Яценюком за прикладом Ющенко – Тимошенко. «Між
ними немає жодного конфлікту. Є банальна конкуренція, змагання. І Народний
фронт, і Блок Порошенка пропонують свої умови створення коаліції. Це як на
базарі, даруйте за таке порівняння: продавець та покупець пропонують свою ціну
і, врешті-решт, домовляються», – переконаний політолог.
Чи розуміють Петро Порошенко й Арсеній Яценюк, що наважитись
на повторення конфлікту на кшталт Ющенко – Тимошенко означатиме обопільну
політичну смерть? На словах – так. До якого русла скерують свої амбітні
зусилля, покаже час. Та, як в один голос заявляють експерти, якщо раптом
протистояння стане неминучим, обидва втратять довіру не тільки своїх виборців,
а й міжнародних партнерів.
Світові експерти сподіваються, що цього разу українські
керівники виявляться мудрішими. «Я переконаний, що вони можуть домовитися і
домовляться, – зазначив аналітик з питань України при Атлантичній раді США
Адріан Каратницький. – Яценюк та Порошенко – найкомпетентніші лідери, яких
Україна ще не мала за свою історію».
Із свого боку, українська громада буде пильно стежити, аби
здорова конкуренція не переросла у війну на знищення. Ми це вже проходили у
помаранчевий період. Повторення історії не допустить Майдан. Він готовий
зібратись у будь-яку мить.
07.11.2014
Раїса ЧИРВА, «ПВ»
|