Наступ на корупцію
14 жовтня хвора на
корупцію Україна отримала реальний шанс на зцілення. Депутати ухвалили
Антикорупційну стратегію на 2014–2017 роки. Відтак усі три гілки влади взяли на
себе відповідальність за реальну, а не примарну боротьбу з корупцією. Україна
отримала потужні інструменти, які держава й громадянське суспільство зможуть
спрямувати на подолання цього зла у вищих ешелонах влади. Та чи не обмежиться
наступ на корупцію бажанням політичних сил заробити бонуси на популярній
тематиці? Про це – на шпальтах нашого видання.
Останній шанс
Упродовж двох десятиліть Україна очікувала прозорої влади,
чесних прокурорів і суддів. І увесь цей час влада годувала суспільство
обіцянками, що неодмінно здолає це зло. Та обіцянки так і залишалися
передвиборчими гаслами, а у вищих ешелонах влади корупція розрослася до
нечуваних масштабів. Влада жирувала у царських маєтках, нарощувала власні
статки за рахунок народу, який натомість прирекла на вічне жебракування.
Але терпець народу увірвався. Це довів Майдан.
Громадськість не дозволить вкотре «забалакати» одвічну тему боротьби з
корупцією. Влада мусить сповна виконати зобов’язання перед народом України.
Ухвалення антикорупційних законів, на переконання експертів, – не тільки
обов’язок перед громадянами України, а й зобов’язання за Угодою про асоціацію і
меморандумом про співпрацю з МФВ. Це останній шанс, скориставшись яким можна
сподіватися, що за декілька років корупція залишиться в минулому. Та лише за
однієї умови: якщо закон ефективно запрацює вкупі з люстраційним. Для цього
потрібні три речі, вважають політичні експерти. Найперше – ухвалити
революційні закони. Друге – наявність у влади політичної волі ці закони
виконувати. І третє, найголовніше – перезапустити судову систему країни.
За словами Прем’єр-міністра Арсенія Яценюка, ухвалені
антикорупційні закони – це базові документи, які містять основні принципи, як
оголосити війну корупції та виграти її.
На думку доктора економічних наук Олексія Плотнікова,
ухвалення антикорупційного пакету – це передусім сигнал широкому міжнародному
співтовариству, що Україна, нарешті, почала рух у правильному демократичному
напрямі.
«Якщо Україні всі дорікають, що вона залишається серед
лідерів у поширенні корупції, якщо всі міжнародні інституції закликають до
боротьби з корупціонерами, то сам факт того, що Верховна Рада ухвалила
антикорупційний пакет – це значний позитивний крок, це певний сигнал і до міжнародної
спільноти, і до громадян України. Це, швидше, певний жест, символ», – вважає
експерт. Водночас він зауважив, що оцінювати конкретні механізми реалізації
закону сьогодні ще зарано. Ось чому немає особливого захоплення від прийняття
цього антикорупційного пакету. Щоб цей закон насправді став «останнім цвяхом
у домовину корупції», потрібні неабиякі спільні зусилля і влади, і
громадськості.
Однак сьогодні ніхто не заперечуватиме, що на нинішньому
етапі розвитку України боротьба з корупцією не на словах, а на ділі – це
питання життя і смерті української нації. За словами Глави держави Петра
Порошенка, «питанням обороноздатності є і пакет антикорупційних законів».
Кінець офшорної зони
Яку зброю у боротьбі з корупцією запропонували
парламентарі? Якщо коротко охарактеризувати ЗУ «Про запобігання корупції», то
він має п’ять нюансів. Найперше – документ сконцентрований на чиновниках
І–ІІІ категорій – від членів уряду, Адміністрації Президента, міністрів до
керівників центральних органів виконавчої влади, очільників місцевих
адміністрацій. Закон також безпосередньо стосується правоохоронців, прокурорів
і суддів. Другий важливий нюанс полягає у запровадженні обов’язкового
електронного декларування доходів і, що особливо важливо, – витрат усіх
чиновників зазначених категорій. Будь-яка людина може отримати доступ до
електронної декларації.
За Законом, розширюється перелік власності, яка підлягає
обов’язковому декларуванню. Окрім нерухомості та автопарку, чиновники віднині
повинні декларувати коштовності, метали, готівкову валюту. Золоті батони не
мають залишатися поза такими деклараціями.
Схвально сприйняла громадськість іще один аспект Закону –
моніторинг життя високопосадовців. Спеціальна комісія дістане повноваження під
час перевірки високопосадовців отримувати інформацію з інших джерел. Це
означає, що відтепер суспільство більше не сприйматиме на віру «доходи і
витрати» чиновників. Навпаки – пильнуватиме, чи відповідає зазначене в
деклараціях стилю життя того чи іншого чиновника з високих кабінетів влади.
Національна комісія створюється за публічним, прозорим конкурсом, а до її
складу входять представники громадськості, які становитимуть у ній більшість.
Та найголовніше, як стверджують експерти, це те, що Закон
передбачає суттєве підвищення відповідальності за корупційні дії.
«У 2013 році у нас не було складено жодного протоколу про
корупційні діяння стосовно чиновників І–ІІІ категорій, узагалі не було
корупції. Якщо не прийняти ці закони, то залишиться схема, де ганяються за
дрібними чиновниками, а високопосадовці, судді, прокурори, правоохоронна
система перебувають під імунітетом, під корупційним імунітетом», – наголосив
Прем’єр-міністр Арсеній Яценюк. Глава уряду покладає великі надії на
ухвалений антикорупційний пакет. На його думку, щойно закони почнуть діяти,
офшорній ері в Україні настане кінець. Бо життя кожного чиновника буде як на
долоні. А ті, хто незаконно володіють державною власністю, будуть притягнуті
до відповідальності на абсолютно законних підставах.
Експерти практично одностайні в тому, що з ухваленням
антикорупційних законів Україна запізнилась. Та краще пізно, аніж ніколи.
Експерт Центру політико-правових реформ Олександр Банчук пророкує складний
період боротьби з корупцією, бо «надто глибоко вона в’їлась у свідомість
чиновників». «Однак буде значно складніше, якщо ці закони з якихось причин не
діятимуть», – переконаний експерт.
Дещо песимістично налаштовані і депутати, які хоч і
проголосували за ухвалення законів, та не дуже вірять у їх ефективність. І
сумніваються, що постраждають саме ті, хто причетний до корупційної
діяльності. Таких чиновників чомусь надто багато в системі, котра покликана
боротися з корупцією – серед суддівського, прокурорського та міліцейського
корпусу.
На сторожі закону
Кому належить пильнувати, аби антикорупційні закони реально
втілювались у життя? З огляду на те, що суддівсько-прокурорська система
повністю втратила довіру народу. Президент України Петро Порошенко
запропонував створити Національне антикорупційне бюро. Парламент підтримав цю
ідею. Тим часом закон про протидію корупції передбачає створення спеціальної
Нацкомісії. Чи не дублюватимуть вони один одного? Експерти з цього приводу
мають сумніви. Однак парламентарі стверджують, що функції та завдання бюро та
комісії геть різні.
Антикорупційне бюро – це слідчий правоохоронний орган із
повноваженнями здійснювати процесуальні, слідчі дії та оперативно-розшукову
діяльність. Це швидше каральний орган. Його функції – збирати докази щодо
можливої причетності до корупційних злочинів високопосадовців I–II категорій.
Це міністри, їхні заступники, депутати, керівники прокуратури, судді. А власне
Національна комісія має запобігати корупції. Саме Нацкомісія й проводитиме
моніторинг стилю життя. Ці два органи не дублюватимуть, а доповнюватимуть
один одного. Очікується надто великий масив декларацій доходів і видатків
високопосадовців, тож роботи вистачить обом.
Народний депутат України Павло Розенко вважає створення
Антикорупційного бюро великим кроком уперед, однак зауважує: аби цей орган
запрацював, потрібна неабияка політична воля. Бо головна проблема для
України, на переконання пана Розенка, – це практика застосування законів. Він
не виключає, що спостерігатимуться спроби звузити антикорупційне
законодавство шляхом нормативних актів чи поправок. На це у депутата є
підстави. Адже у процесі обговорення в парламенті були внесені деякі правки,
які, на його погляд, нівелюють незалежність Антикорупційного бюро. Так,
скасовано вимогу проходження поліграфа, детектора брехні, тесту для потенційних
працівників бюро, скасовано гарантії заробітної плати для тих, хто має
протидіяти корупції.
Питання заробітної плати спричинило гарячі дискусії.
Більшість народних депутатів критикували високу заробітну плату – 15–18 тисяч
гривень. Опоненти натомість стояли на своєму: робити зарплату нижчою не варто.
Бо тоді слідчі з широкими повноваженнями і слідчі, яким належить розслідувати
справи на мільйони чи мільярди, можуть не втриматися від спокуси ці справи не
розслідувати за додаткові 10 тисяч доларів.
Більшість експертів вважає, що ніщо не працюватиме на повну
силу без постійного контролю громадськості. Ці закони, на переконання
виконавчого директора Центру протидії корупції Дарини Калинюк, чи не найкращі
на усьому пострадянському просторі, а можливо, навіть і в Європі. Але треба їх
правильно використовувати й пильнувати, щоб вони почали діяти.
Тільки у такий спосіб можна досягти очищення влади. І
депутатського корпусу, і чиновників, які мають за собою якісь корупційні
гріхи.
Незалежне дослідження показує, що рівень корумпованості в
Грузії у чотири рази нижчий, ніж у країнах Євросоюзу. У цій країні теж свого
часу брали й давали хабарі: купували дипломи, довідки, водійські посвідчення
тощо. Знадобилося чотири чи п’ять років, аби зламати цю систему, змінити соціальний
стереотип. І це вдалося. І громадяни аж ніяк не жалкують, що зважились на такі
революційні перетворення. У 99% опитаних грузинів за останній рік жодного разу
не вимагали хабара. 77% респондентів вважають заходи уряду в боротьбі з
корупцією доволі ефективними, хоча й запізнілими.
Стратегія Грузії – готовий і головне реальний рецепт
зниження рівня корупції. У чому він полягає? Найголовніше, стверджують дослідники
грузинського феномена, запровадження «принципу єдиного вікна» для усіх
державних служб, а відтак – ліквідація ланцюжка, за яким треба було давати
хабара кожному за будь-який папірець. Далі – реформа МВС. Унаслідок
реформування штат поліцейських і дорожніх інспекторів був оновлений на 85%.
Ті, хто попався на хабарах, були звільнені, більшість із них потрапили до
в’язниці. Запрацювала програма популяризації поліції, яка доволі швидко дала
бажані результати.
Важливим аспектом боротьби з корупцією грузинський уряд вважає
підвищення заробітної плати чиновникам, адже від цього залежить мотивація
співробітника. Спокуси отримати тюремний термін за хабар навіть у кілька доларів
просто немає.
Грузинська влада ретельно проаналізувала, у яких службах процвітала
корупція. Виявилося, що це, як і в нас, державтоінспекція,
санітарно-епідеміологічний нагляд, пожежна інспекція. Грузія ліквідувала дві
останні служби, і, з огляду на статистику, кількість пожеж на її теренах
жодним чином не збільшилася. А державтоінспекцію було реформовано за кращими
європейськими зразками.
Та основне досягнення цієї країни в тому, що вона досить
швидко викорінила із свідомості своїх громадян потребу давати хабарі, бо за
це у них теж «світить» кримінальна відповідальність.
Чи варто сподіватися, що методи Грузії візьмуть на озброєння
українські борці з корупцією? Час покаже, чи не забракне нашій владі сили й
рішучості для таких реформ.
27.10.2014
Раїса ЧИРВА, «ПВ»
|