Вудка для злидаря
Як краще зарадити бідним людям? Періодично передавати їм
валізи з елементарно необхідними речами, дарувати комп’ютери дитячим будинкам,
збирати з миру по нитці, щоб виручити тих, хто потрапив у біду, чи виробити і,
головне, постійно витримувати відповідну державну стратегію подолання бідності
як такої? Відповідь для абсолютної більшості громадян очевидна. 17 жовтня –
Міжнародний день боротьби із бідністю. Отже, варто проаналізувати успіхи та
невдачі держави у цій царині.
Країна працюючих
бідняків
Спершу відповімо на запитання: бідна людина в Україні – це
хто?
Директор соціальних програм Центру Разумкова Людмила
Шангіна, схоже, звикла відповідати на нього, бо одразу ж відказує: «Це особа,
яка витрачає на їжу більше половини свого доходу». Загалом, експерт констатує,
що середньостатистична сім’я з умовно небідних громадян сьогодні витрачає
50–60% власного бюджету на харчування, 10–20% на утримання житла, 20– 30% на
покращення добробуту. А де ж так звані умовно вільні кошти? А раптом біда чи
хвороба? Тобто, хистка також і категорія умовно небідних людей.
А яка нині ситуація в країні з рівнем бідності? Тут в
оцінках є розбіжності. Так, міжнародні експерти, базуючись на даних ООН,
констатують, що рівень бідності в Україні протягом 2013 року знизився.
Вітчизняні аналітики, обережно попереджаючи, що в нас серйозних досліджень
цієї теми немає, тим не менш запевняють, що рівень бідності справді зменшився.
Хай на якісь там кілька десятих відсотка, але така тенденція позначилась.
Втім, вітчизняні соціологи менш оптимістичні. Так, директор
Київського міжнародного інституту соціології Володимир Паніотто головною
соціально-
економічною зміною в житті українців за останні два десятки
років називає те, що в країні істотно зріс рівень бідності. Вчений аргументує:
статистика свідчить, що близько третини населення перебуває на межі бідності,
й приблизно половина сімей може бути віднесена до групи із середнім (за нашими
мірками) рівнем доходів. Дослідження та опитування свідчать, що апріорі
бідними в Україні слід вважати таку соціальну верству населення, як
пенсіонери. Не є секретом, що цілі регіони нашої країни страждають на бідність
своїх жителів.
Аналітики з відповідних питань в один голос кажуть, що
загалом високий рівень бідності в країні ще прикріший, коли згадати дві
очевидні речі. По-перше, Україна – традиційно багата різними ресурсами країна,
що її, як сумно жартують громадяни, неможливо розграбувати. По-друге,
наявністю прошарку дуже багатих людей, котрі не горять бажанням зробити
щасливими всіх співгромадян.
Про це часто розмірковує завідувач відділу досліджень рівня
життя населення Інституту демографії та соціальних досліджень НАН України
Людмила Черенько: «Сьогодні склалася ситуація, коли 5% населення живе не так,
як решта. А 95% у градації розташовуються ступінчасто-поступово від найбідніших
до найбагатших. Останні різко виокремлюються з-поміж загалу: в них якісно
інший рівень споживання та якісно інший рівень життя порівняно з рештою
населення».
Причини такого стану криються переважно в політичній
площині, що накладає тяжкий відбиток на економіку та розподіл матеріальних
благ. Ситуацію з бідністю ускладнив збройний конфлікт на території нашої
країни, що, ясна річ, зведе показник рівня бідності до негативного. Загалом,
причини високого рівня бідності обумовлюють сповільненням економічного
зростання, низьким рівнем доходів громадян, особливо на селі, відсутністю не
те що варіантів, а можливостей для працевлаштування, низькою
конкурентоспроможністю певних категорій осіб, зокрема молоді.
Як назвешся, так і поведешся
Втім, на переконання фахівців, є ще одна причина, що лежить
у площині психології та переконань. Одну з найглобальніших для України
проблем, на думку відповідних фахівців, не можна подолати жодним заходом чи
навіть комплексом програм державного рівня. Причина нашої бідності – наша
надія на те, що, як казав Остап Бендер, «закордон нам допоможе». Ну, якщо не
закордон, то будь-хто, але не сама людина.
Психологія «очікування манни небесної» не дозволяє
більшості українців вилізти з ями безгрошів’я. А ще – наша любов до
відпочинку. Такої кількості офіційних святкових вихідних немає в жодній
країні світу! Причому помічено: чим бідніша людина, тим сильніше «шаркнути по
душі» вона намагається під час свят та урочистостей. А в принципі, здається,
нужденність, злидарство сидить в українця вже не в крові, а в самісіньких
генах. Одна студентка університету ім. Т. Шевченка, яка писала курсову про
синонімічні ряди, зізналася, що її вразило, скільки синонімів у слова
«бідний». Злиденний, нужденний, убогий, незаможний, небагатий, нестатечний,
неситий, голий і босий… Це тільки класичні значення. А скільки ще є
діалектизмів!
Науковці Інституту соціальної та політичної психології
дійшли висновку, що традиційно протягом останніх років вважають себе бідними
близько 60% українців. Показово, що ця цифра невпинно зростає, минулого року
вона сягнула 65%. Природно, свою роль відіграє психологічний фактор. Фахівці
згадуваного інституту вивчали ситуацію на селі. І зрозуміли, що жалюгідний
стан українського селянства обумовлений не так економічними,як психологічними
факторами – сучасна сільська молодь не бачить майбутнього, не намагається
отримати професію і зламати складну ситуацію.
«Загартованість» українця щодо матеріальної скрути – це
палиця з двома кінцями. Як казав знаменитий грек Перикл, не вміти переносити
бідність соромно, але невміння позбавитися її працею – ще більший сором. У нас
воліють соромитися багатства, а от бідність… Не скажеш, що вона виноситься на
покуття, але для багатьох стала станом душі. Тільки в роки незалежності виділилася
категорія громадян, яких не заспокоюють жодні причини, вони шукають можливості
вийти із скрути.
Згадувана вже експерт Людмила Шангіна не вважає, що
українці спокійно ставляться до бідності. Якби це було так, то 5 чи навіть 7
млн наших співгромадян не гарували б за кордоном, а працювали на економіку
своєї країни. Виїжджаючи за кордон на роботу, вони протестують проти нинішньої
ситуації в країні. Щоправда, пасивним способом. Вони воліють виїхати з
України, бо відстоювати тут свої права не бачать сенсу.
Звичайно, є різні причини бідності, однак типово, коли
тільки крайня скрута стимулювала людину до виходу з цієї ситуації. Часто можна
чути від співвітчизників, що повернулись із зарубіжжя, що якби вони не
попрацювали десь, то не знали б своїх можливостей щодо темпу виконуваної
роботи. Тоді, може, як працюємо, так і маємо?
Імідж заможного українця
Тішить те, що дедалі більше українців переконуються: щоб
поїсти рибки, потрібно мати не добродія, готового пригостити, а вудку, щоб її
зловити. Тобто розв’язання проблеми бідності лежить передусім у політичній, а
не економічній площині. Той самий науковець Людмила Черенько заявила, що
ніхто в державі досі не займався в питаннях бідності стратегічним
плануванням, хоча гучні програми приймалися. Якби було бажання та політична
воля знайти кошти для створення робочих місць, перекваліфікації та
працевлаштування, це обов’язково було б зроблено. Однак такого бажання в
держави, на думку фахівця, поки ще не виявлено, тому завжди ми йшли шляхом
найменшого опору: гасіння пожеж у царині бідності.
Як не погодитися з висновком аналітика Сергія Наливки, що
нині для боротьби з повальною бідністю є один реальний захід: усебічне
стимулювання малого та середнього бізнесу. Ясна річ, що країні з пануючим в ній
олігархатом важко себе переломити, але без масового руху підприємців ми нічого
в економіці не зрушимо.
Людмила Шангіна також вважає, що подолання бідності в
молодій державі не було пріоритетом жодної влади: «Україна не є ні
демократичною, ні правовою, ані соціальною державою. Держава уособлює владу,
політика якої спрямована на виживання найсильніших. Тому я її називаю «соціал-дарвіністською»:
хто виживе, той і виживе», – говорить вона.
Найбільше, що ви можете зробити для бідних та злиденних, це
не стати одним з них. Цей фразеологізм є дуже показовим. За великим рахунком,
наша бідність буде подолана тільки із зміною психології сприймання ролі
особистості у власному заробітку. Розмовляючи про зарплату, вісім з десяти
співвітчизників вам скажуть: «Мені дали стільки-то грошей», і тільки інші двоє
висловляться точніше: «Я заробив стільки-то».
Закінчуючи розмову про вудку для злидаря, варто процитувати
одного з радників голови Житомирської облдержадміністрації Руслана Годованого:
«Не можна постійно говорити про українську бідність і мінімальну заробітну
плату й водночас намагатися вирватися із злиднів. Бо як людину назвеш, так вона
і будуватиме своє життя. Нам потрібно створювати імідж заможного українця,
який би вірив, що він може бути багатим. За мінімальну зарплату дітей не
вивчиш, нову машину не купиш. Тому розробляти стратегію слід на основі поняття
«заможний українець». А наші нинішні закони не сприяють цьому, бо в них все
крутиться навколо мінімального споживчого кошика, мінімальної пенсії,
мінімальної зарплати, неоподатковуваного мінімуму.
-
Бідність – головний
терорист
Головною причиною
жалюгідного стану економіки і злиденності левової частини громадян України є
несправедливий розподіл результатів праці між бізнесом і робітниками. Штучне
заниження оплати праці створило український феномен – «працюючий бідний».
Життя і навіть офіційна статистика довели, що вибір і реалізація українськими
«бізнесполітелітами» економічної моделі, яка «дешеву робочу силу» визначає
головною конкурентною перевагою і приманкою для іноземних інвесторів, є
науково хибним. Більше того, економічно провальним, соціально катастрофічним
та політично небезпечним. Та й з погляду конкурентності ця стратегія програшна.
Тому національна економіка і суспільні відносини потребують
негайного і докорінного реформування, що, власне, і зазначене в
президентській стратегії «Україна–2020». Однак в цій стратегії знову
заголовними стають численні бізнес-індикатори. А ми маємо домогтись, щоб усі
реформи, всі закони, всі стратегії і програми давали відповідь на кілька
запитань. Зокрема, як швидко будуть скорочуватись масштаби та глибина бідності,
передусім серед працівників? Наскільки динамічно зростатиме кількість
легально працюючих в Україні? Якими темпами скорочуватиметься розрив в оплаті
праці на українських підприємствах, у школах, лікарнях порівняно з оплатою
праці в країнах Євросоюзу? Як щорічно покращуватиметься міжнародний рейтинг
України за індексом людського розвитку?
Також потрібно негайно вирішувати питання ліквідації
заборгованості із заробітної плати, що сьогодні стосується 251 тис.
працівників. Для цього парламент має прийняти пропозиції ФПУ щодо економічного
захисту прав та інтересів працівника в разі затримки виплати йому заробленого.
Також формування держбюджету на 2015 рік має відбуватись на чесно підрахованому
прожитковому мінімумі. Бо сьогодні його розмір штучно занижено на 373 грн. А
вже наступний бюджет повинен базуватися на новому соціальному стандарті –
мінімальному споживчому бюджеті для працівника, а розмір мінімальної зарплати,
за нашими розрахунками, має складати не менше 4 тис. грн. Крім того, потрібно
повністю ратифікувати Європейську соціальну хартію, а також підготувати до
ратифікації Європейський кодекс соціального забезпечення та конвенції МОП із
соціального забезпечення. ФПУ вже напрацювала великий пакет конкретних, у тому
числі законодавчих, пропозицій для розбудови соціальної держави.
20.10.2014
Раїса ЧИРВА, «ПВ»
|