Все заради миру
Україна робить усе
можливе для збереження миру на сході держави. Мирний план, запропонований
керівництвом країни, базується на повазі до суверенітету та цілісності України.
Тим часом реалізація мирного плану просувається важко. Надто багато
зацікавлених в ескалації напруги на Донбасі. Та все ж перші кроки до
стабільності в регіоні вселяють надію. Так само, як і очікуване перемир’я, яке,
на думку експертів, допоможе продовжити політичний діалог. Виключно за столом переговорів.
Як довго триватиме перемир’я? Що виграє від цього Україна? «Профспілкові
вісті» шукали відповіді з допомогою відомих аналітиків.
РЯТІВНА ПАУЗА
Мінські домовленості про припинення вогню хоча й
порушуються сепаратистами, та все ж дають нашій армії можливість відновити
сили. Прикро, але факт залишається фактом: українська армія поки що не може у
фронтальному зіткненні протистояти російській. Це підтверджують не тільки
вітчизняні експерти, а й провідні аналітики НАТО. Відтак кожен день перемир’я
– це додатковий час для переозброєння та накопичення сил. Це та рятівна
соломинка, за яку варто триматись. Є й інші фактори, котрі вселяють надію, що
пауза затягнеться. Санкції Заходу проти Росії почали діяти, ціна на нафту
поволі падає, тож північному сусідові доведеться якийсь час займатися
виключно своїми проблемами.
Однак, попри оголошення перемир’я, на Донбасі лунають не
лише поодинокі постріли, а й гуркіт канонади важкої артилерії. Тож який сенс у
нинішньому перемир’ї? Що буде далі? На думку експертів, усе залежатиме від
подальших кроків української влади. Паузу у війні ми маємо обернути на свою
користь, аби здобути перевагу у майбутніх бойових діях. Найголовніше – ця пауза
допоможе нормально провести позачергові вибори до парламенту. І
продемонструвати Заходу, який на нашому боці, що загалом Київ прагне миру.
Навіть за умови, що
сепаратисти
намагаються будь-що зірвати мінські домовленості та порушують режим припинення
вогню.
Ще одна обставина грає на нашу користь. Аналітики впевнені,
що за чіткого плану можна здобути «організаційно-мобілізаційну» перевагу.
Тобто маємо час, щоб створити належні умови для проведення
нового етапу мобілізації, перегрупування військ, розв’язання проблем їхнього
забезпечення зброєю і військовою технікою. За деякими оцінками, для того, щоб
завдати вирішального удару по силах терористів, Києву потрібно мобілізувати
60–70 тисяч громадян. Бо головне у кожній війні – це виграти не окрему битву,
а власне всю війну. І бажано з найменшими втратами.
Нагадаємо, що на початку вересня у Мінську був підписаний
протокол про припинення вогню на Донбасі з 18.00 5 вересня. Текст «мінського
протоколу», що його підписали Україна, ОБСЄ та терористи із ЛНР і ДНР, було
оприлюднено наступного дня після підписання.
Одразу після озвучення основних тез документа почалося його
жваве обговорення. Темою номер один, звісно, була імовірність припинення вогню
тимчасово і назавжди. Самі мешканці Донбасу були практично одностайними: більшість
не вірить у справжність намірів бойовиків так званих самопроголошених ЛНР і
ДНР. Скептично до тимчасової тиші поставились і ті, хто продовжує симпатизувати
сепаратистам. Адже впродовж першої «мирної» ночі російська бронетехніка
рухалася біля позицій сил АТО, провокуючи постріли.
Перемир’я на Донбасі, зауважують військові експерти,
порушуватиметься доти, доки не діятиме надійний механізм міжнародного контролю
за припиненням вогню. Але перемир’я потрібне, як ніколи. Найперше для того,
стверджує директор Центру досліджень армії, конверсії та роззброєння Валентин
Бадрак, щоб відновити сили та перевести
дух після трагедії,
що сталася під Іловайськом.
ОСОБЛИВИЙ СТАТУС
Українському парламенту, який фактично доживає останні
тижні, довелося вирішувати одне доволі незручне й непросте завдання. Депутати
ухвалили проекти, запропоновані Президентом у рамках домовленостей із Росією,
про припинення війни на Донбасі. Пакет містить закони про амністію та про
особливий статус окремих районів Донбасу. Згідно із текстом акта про
помилування, кримінального та адміністративного покарання зможуть уникнути всі
терористи, які складуть зброю і не займатимуть адміністративні споруди чи не
блокуватимуть роботу місцевих державних органів влади. Водночас амністуванню
не підлягатимуть особи, що скоїли тяжкі злочини, а також ті, хто причетний до
катастрофи літака Boeing 777 або заважали розслідувати цю авіакатастрофу.
Саме словосполучення «особливий статус» ледь не розкололо
суспільство навпіл. Масла у вогонь підливали й народні депутати – мовляв, це зрада
національних інтересів. Аналітики вбачають у такій «активній революційній»
риториці бажання за будь-яку ціну потрапити до нового складу ВР.
Народний депутат України, уповноважена Президента України з
мирного врегулювання конфлікту в Донецькій та Луганській областях Ірина
Геращенко заявила: «Немає жодного особливого статусу Донбасу, законом
встановлюється лише особливий порядок місцевого самоврядування в окремих
районах Донецької та Луганської областей». Це аж ніяк не означає зраду
національних інтересів. По-перше, особливий порядок діятиме тільки впродовж
трьох років і поширюватиметься виключно на території, де триває АТО. А
по-друге, у законі лише зафіксована складна реальність, яку маємо нині.
Документи визначають,
що районам, які
наразі перебувають під контролем бойовиків, українська влада надає спеціальні
можливості місцевого самоврядування, аби вирішити ситуацію у мирний спосіб.
Переважна більшість експертів наголошує на тому, що
ухвалені парламентом законопроекти щодо врегулювання ситуації на Донбасі треба
розглядати у контексті з голосуванням стосовно ратифікації Угоди про асоціацію
між Україною та ЄС. Це не тільки наша геополітична перемога, а й найбільша
геополітична поразка російського ворога.
Опоненти чомусь в один голос волають про «особливий статус»
двох областей – Донецької та Луганської. Радник Президента Юрій Луценко
спростовує такі заяви: «Особливий статус може отримати тільки третина території
Донбасу, але у складі цілісної України». І закликає політиків уважніше
вивчати текст документів, бо там чітко зазначено, що особливий порядок
упроваджуватиметься тільки у тих районах, котрі поки що непідконтрольні
українській владі.
ВИМУШЕНИЙ КРОК
Тим часом є категорія людей, котрі не коментують, а тим паче
– не критикують ухвалених законів. Це військові. У них своя точка зору на цю
ситуацію. Вони радіють бодай тимчасовій паузі, якою б примарною вона не
видавалася. Кажуть, що нині час працює на них. Вони дістали змогу перевести
дух, перегрупуватись, призначити нових командирів, дочекатися допомоги від
Заходу, створити резерви, визволити бранців із полону. І підготуватися до
зими, адже у наметах морози не перечекаєш. Одним патріотизмом зігрітися не
вдасться.
Щодо українського патріотизму нині висловлюються насамперед
ті, хто спостерігає за перебігом військових дій, лежачи перед телевізором,
або «диванна сотня», як їх ще називають. У псевдопатріотизмі звинувачують усю
вертикаль влади. За ухвалення законів із врегулювання конфлікту на Донбасі
«дісталося» і Президенту, і Верховній Раді, і Уряду.
«Та чи був вибір у Президента України Петра Порошенка та
Верховної Ради?» – пише на своїй сторінці у «Фейсбуці» радник міністра
внутрішніх справ Антон Геращенко. – Відмовитися від прийняття цих законів – і
просування російських танкових колон продовжилося б у бік Маріуполя,
Дніпропетровська, Запоріжжя, Харкова, забираючи все більше української
території, тоді як жодна країна світу не дала своєї згоди постачати нам зброю
і відкрито підтримувати у протистоянні з Росією».
Депутат від партії «Удар» Валерій Пацкан вважає, що ухвалені
закони сприятимуть стабілізації ситуації в Україні. «Хоч би що хто не казав, це
– угода про мир. Верховна Рада своїм голосуванням дала початок завершенню військового
конфлікту в Україні. Це політична угода про мир», – вважає він.
Так, це вимушений крок. Переважна більшість українців це
розуміє і схвалює. Бо кожен день війни забирає нові життя наших вояків. І
цивільного населення також. ООН поки що не може визначити точну кількість
жертв. Але констатує, що продовжують гинути жінки і діти, а це не просто
страшно, а жахливо і неприпустимо у ХХІ столітті. І якщо Донбас перетвориться
на зону замороженого конфлікту, список жертв і надалі поповнюватиметься новими
іменами. Хоч би як не називалась третина території Донбасу, найголовніше, аби
там запанував нарешті мир і спокій.
Провідні аналітики не впевнені, що закони виконуватимуться
легко. Директор Інституту глобальних стратегій Вадим Карасьов зазначає:
«Перспективи виконання законів доволі туманні. Дуже важко втілити ці закони.
Але спробувати треба. Вдасться – добре. Не вдасться – тоді шукатимемо інші
шляхи. Сьогодні основне – виграти час».
Сам Президент держави Петро Порошенко пояснив громаді, чим
керувався, готуючи підґрунтя для «особливого статусу»: «Це мій шлях, а той,
хто хоче шляху війни, той, хто хоче брати зброю та йти вбивати, той, хто хоче
на вулицях густонаселених міст забезпечити десятки тисяч жертв, мені з ним не
по дорозі. Україна сьогодні благає миру, і мир буде».
-
СЕПАРАТИЗМ У ЄВРОПІ –
НЕ ДИВИНА
Анексія Криму та
події на сході України сколихнули увесь світ. І спровокували сплеск
сепаратистських настроїв. Адже організації та регіони, що домагаються права на
незалежність, існують практично у всіх країнах Європи. Зазвичай багатші
регіони намагаються відділитися від бідніших, щоб не «годувати» менш розвинених
і цивілізованих. Свіжий приклад: північний регіон Італії – Венето, столицею
якого є Венеція, волів би відділитися від Італії. Однак офіційна влада чинить
спротив будь-яким спробам проведенню референдуму щодо виходу якогось регіону
зі складу країни.
Найбагатший регіон Іспанії – Каталонія – теж не проти
отримати статус незалежної країни. На частку регіону припадає чверть ВВП, але
самі каталонці від цього мають незначний зиск. Глава каталонського уряду
призначив проведення референдуму про незалежність на початок листопада
нинішнього року. Однак схвалення ні уряду Іспанії, ні Конституційного суду
країни не надходило. Тим часом вийти зі складу Іспанії хоче і Країна Басків.
Причому дуже давно. Та поки що марно.
Не можуть поділити сфери впливу і два народи в Бельгії,
котрі говорять різними мовами і мислять різними економічними категоріями:
валлони і фламандці. Кожен з них намагається довести свою перевагу і щоразу погрожує
референдумом, однак питання досі залишається відкритим.
Найсвіжіший приклад: Шотландія зі своїм референдумом про
відокремлення від Великобританії. Він відбувся 18 вересня. Причому це питання
розглядалося не один рік. У 2012 році прем’єр- міністр Великобританії Девід
Кемерон та перший міністр Шотландії Апекс Салмонд підписали угоду про
проведення такого референдуму у 2014 році. Головною умовою був вибір населення.
Якщо воно проголосує за відокремлення, то незалежність буде оголошена 24
березня 2016 року. Референдум засвідчив, що більшість шотландців – понад 55%
– не хоче виходити зі складу Великобританії. Щоправда, тепер мешканці
Шотландії чекають від Лондона поступок і преференцій, обіцяних в обмін на
«ні» незалежності.
28.09.2014
Раїса ЧИРВА, «ПВ»
|