Новий навчальний рік: без канікул до грудня?
Напередодні 1 вересня є привід замислитися: яким буде новий
навчальний рік? Схоже, що непростим. На Донеччині та Луганщині, де йдуть бойові
дії та триває АТО, навчання нині під загрозою зриву. В мирних регіонах місцеві
органи влади ламають голову, як учити дітей, якщо газу на опалення навчальних
закладів, м’яко кажучи, бракує. І хоча питання щодо організованого початку
навчального року та готовності закладів освіти до роботи в осінньо-зимовий
період перебувають на постійному контролі органів управління освітою, проте
запитань нині більше, ніж відповідей на них. Бо українські школи теж зачепила
війна. Відтак у навчальний процес довелося вносити корективи, котрі
неоднозначно сприйняли і учні, і батьки, і педагоги.
Осінній переполох
Початок навчального 2014/15 року практично до середини літа
був під знаком питання. У Міністерстві освіти та науки спершу обговорювали
дещо незвичні дати, коли учні мають сісти за парти: з 1-го або ж із 15 серпня.
Проте така ініціатива не мала достатньої кількості прихильників для її
реалізації. Так само немає одностайної думки серед чиновників і щодо перебігу
зимових канікул. Розглядаються два шляхи: школярі вчаться з першого вересня до
15 грудня, а потім ідуть на півторамісячні канікули. До навчання повертаються
на початку лютого. Інший варіант – зимові канікули триватимуть місяць.
Остаточного рішення ще немає.
Та найбільш суперечливими виявилися інші пропозиції щодо
зміни навчального процесу нинішнього року. Так, дітям доведеться вчитися
шість днів на тиждень, а не п’ять, як це було завжди. У зв’язку зі збільшенням
канікул їм доведеться докласти неабияких зусиль і відсиджувати по 8–10 уроків
щодня. Педагоги вже тихо «бунтують» і кажуть, що і на освітян, і на школярів
це непомірне навантаження.
Іншого виходу з непростої ситуації поки що не бачать ані в
Міносвіти, ані на місцях. Обмежене постачання природного газу зачепило всю
країну і не оминуло освіту. Єдине, що може трохи пом’якшити «газові» проблеми,
– пропозиції щодо ефективного й ощадливого використання енергоресурсів. У
більшості шкіл України вже запланували внести зміни у проведення позакласних
виховних заходів, роботу гуртків і груп продовженого дня. Деякі регіони
погодилися проводити навчальні заняття упродовж червня 2015 року.
Усе задля того, аби заощадити на комунальних тарифах. Уже
цієї осені школи сплачуватимуть за тепло за звичайними, а не пільговими
розцінками. Це означає, що одній школі впродовж опалювального сезону треба
буде заплатити близько мільйона гривень. Керівники шкіл сподіваються, що в
бюджеті знайдуться кошти на тепло для дітей, однак не виключають, що
доведеться звертатися за допомогою до батьків.
Через це приватні школи готуються переглядати розцінки за
свої послуги. Тож на скільки зросте вартість навчання, іще достеменно не
відомо.
Скільки вдасться зекономити газу, запроваджуючи шестиденний
навчальний тиждень, жоден експерт наразі сказати не може. Пояснюють, що давати
прогнози абсолютно нереально, оскільки тарифи, швидше за все,
підвищуватимуться й надалі. Єдине, що гарантують чиновники – ані ситуація в
державі, ані заходи переформатування освітнього процесу не вплинуть на якість
освіти. Адже навчальні програми не змінюватимуться, просто їх засвоєння
здійснюватиметься у прискореному темпі.
Контрольна робота на завтра
Нинішній навчальний рік буде особливим і з точки зору
ведення виховної роботи. Є діти, батьки яких загинули на Майдані, зазнали
поранень у збройних сутичках на сході України, унаслідок воєнних дій втратили
батьків.
Міністерство освіти і науки України у контексті нових
викликів, що постали перед країною, рекомендувало педагогічним працівникам
переглянути практику виховної роботи та захисту дітей у навчальних закладах.
Педагоги і психологи можуть зробити багато для того, аби
заспокоїти учнів і допомогти їм адекватно ставитися до подій. Постійний
контакт з учителями та друзями допоможе дітям відновити відчуття безпеки. У
такий час відданість, співчуття і навички вчителя особливо важливі та потрібні.
Їм уже зараз необхідно бути готовими до діалогу зі своїми учнями. До непростих
запитань. Адже діти мають безпосередній стосунок до всього, що нині
відбувається в державі. Деякі з їхніх батьків мобілізовані й за
uaстосовують зброю,
працюють волонтерами, перебувають у самому пеклі АТО. Діти мають отримати від
учителя чітке пояснення зрозумілою їм мовою. Вони не сприймуть нездійсненних
обіцянок. Наші діти стали іншими. Надто дорослими для свого віку. Вони мусять
чітко усвідомити, що держава і громадянське суспільство роблять усе можливе й
неможливе для відновлення миру та порядку в країні, відбиття зовнішньої агресії
проти нашої держави.
Розуміння, підтримки та психологічної допомоги потребують
передусім діти із Луганської та Донецької областей. На тимчасово окупованих
територіях заняття розпочнуться пізніше. Ті, хто встиг вирватися на мирні
території, потребують неабиякої психологічної реабілітації.
Як зазначила Уповноважений Верховної Ради України з прав
людини Валерія Лутковська, «досі психолог займав доволі символічну позицію.
Тепер він виходить на перший план».
Це, звісно, потребує додаткових кадрів. Нині їх
катастрофічно бракує. До того ж знадобиться певний час, аби вони пройшли
відповідну додаткову підготовку, адже з такими проблемами Україна зіткнулася
вперше.
Заступник міністра освіти і науки України Павло Полянський
на зустрічі з освітянами проблему безпеки учнів, їх психологічну захищеність
поставив на перший план. Посадовець наголосив на важливості інформаційної
роботи з дітьми і попросив педагогів долучатися до цієї роботи з усією
відповідальністю. «Проблеми, котрі зараз існують, не можуть вирішувати лише
уряд, парламент, громадські організації, благодійні фонди чи міжнародні
організації. Потрібна консолідація ресурсів та об’єднання зусиль держави,
бізнесових кіл, громадянського суспільства й міжнародної спільноти для
відновлення зруйнованих навчальних закладів, психологічної реабілітації
мешканців, ведення просвітницької роботи», – наголосив заступник міністра.
Поки що наданням психологічної допомоги займаються
волонтери. Але поступово до них долучаються і кваліфіковані фахівці. І навіть
просто небайдужі до чужої біди люди. Хто як може допомагає дітям зі сходу
подолати психологічну травму, повернутися до нормального безтурботного
дитячого життя, наперекір усьому – розкрити в собі творчий потенціал і нові
можливості. Щоб жити і вчитися, як усі їхні однолітки.
«Золоте» 1 вересня
Ще одн а проблема, котра постала перед батьками нинішнього
літа: скільки коштуватиме спорядити дітей до школи? Про ціни минулого року,
кажуть експерти, можна забути назавжди. І знову йдеться про неспокійну
ситуацію в країні. Про те, що гривня знецінюється, а бензин дорожчає. Відтак,
вирушаючи до супермаркетів чи на шкільні ярмарки, треба не забувати про
складові вартості товару. Нині батьки мають заощаджувати, аби не купити чогось
зайвого. «Профспілкові вісті» поцікавились у експертів шкільного ринку, чи
існує стандартний набір, який необхідний кожному учневі, незалежно від школи, в
яку він піде, педагогічних методів, які застосовує вчитель, та модних віянь.
Ось що нам розповіли. Найперше – потрібна шкільна форма. До
цього треба підійти надто ретельно. Дізнатися, чи вимагає статут школи, до якої
йде дитина, спеціального дизайну, кольору тощо. Також необхідний портфель чи
ранець. Тут діапазон цін вражає і не піддається жодному аналізу. Можна придбати
за 150 гривень, а можна «викинути» і 2600 гривень.
Учневі знадобиться спортивна форма і відповідне взуття для
уроків фізкультури. Цей перелік для батьківських гаманців найвагоміший. А ще
належить придбати купу канцелярських приладь. Зошити, обкладинки, папку для
зошитів, щоденник. Не виключено, що доведеться купити і деякі підручники.
Завчасно слід підготувати пенал, олівці, гумку, лінійку, навіть коректор. Крім
того, знадобиться також альбом для малювання, набір кольорових олівців,
акварельні фарби, пензлики, набір кольорового паперу та картону, фломастери,
пластилін, клей, ножиці. Проте необхідність останніх варто уточнити у вчителя
– ці речі точно не знадобляться у перші ж дні навчання, переконують експерти.
Єдине, чого аналітики не можуть спрогнозувати, як дорого
обійдеться «придане» для школяра. За словами економічного експерта Володимира
Смухи, продукції шкільного спрямування, яку виготовляють в Україні, не більш
ніж 15 відсотків. Решта або закордонного виробництва, або ж імпортними є
окремі елементи та комплектувальні. «Єдине, що можу сказати точно, що 1 вересня
для більшості родин стане "золотим"», – підсумовує фахівець.
І ще: обираючи шкільну форму, взуття, підручники, зошити,
батьки мають право вимагати сертифікат якості товару. Якщо продавці
відмовляються це зробити, є привід засумніватись у його якості.
Кожен обирає найбільш прийнятний для себе варіант.
Найголовніше – не жаліти грошей на якісні речі. Адже недарма кажуть: скупий
платить двічі. Не варто економити на дітях, надто якщо від цього залежить їхнє
здоров’я. Але й викидати гроші на вітер за нинішніх умов – не найкращий урок
економії для школярів.
Телефонувати можна – заборону
скасовано
Міністерство освіти дозволило користуватися мобільними
телефонами у школах. Точніше, скасувало заборону на використання мобільних
телефонів у навчальних закладах. Заборона діяла з 1 вересня 2007 року.
Чому ж несподівано посадовці змінили свою думку? У Міносвіти
пояснюють, що зроблено це «для поширення використання
інформаційно-комунікаційних технологій під час навчального процесу».
Мотивація начебто правильна: мобільний телефон – це той
самий комп’ютер, тільки в мініатюрі. Однак більшість педагогів переконана:
нічого доброго з цього не вийде. Діти одразу заходять у соціальні мережі і
роблять вигляд, що працюють. І якщо дозволити їм користуватися гаджетами, вони
просто не випускатимуть їх із рук. До того ж, зауважують педагоги, статки
родин надто різні, тому несправедливо одним дозволяти користуватися сучасними
телефонами, аби отримувати інформацію на уроці, а іншим просто чекати, бо ж у
них мобільний призначений тільки для дзвінків і повідомлень.
Учитель із тридцятирічним стажем Михайло Горбань коментує це
рішення Міносвіти так: «Мобільний у школі давно перетворився на проблему: не
дає змоги зосередитись, відволікає, часто відверто заважає, є своєрідним
«предметом культу» серед дітей. А тут ще й офіційний дозвіл! Цей наказ видали
люди, які школи не бачили й не бажають знати нагальних шкільних проблем!»
Однак чиновники сподіваються, що школярі користуватимуться
гаджетами лише для навчання. Кажуть, що це теж свого роду наближення до
європейських стандартів. Нововведення набуває чинності вже з вересня цього
року. Щоправда, на контрольні та іспити школярам не дозволять брати мобільні
із собою.
Як змінить такий указ навчання у школі, поки говорити
зарано. Педагоги зізнаються, що заборона реально не працювала. Звичайно, наявність
мобільного телефону може відволікати дітей від навчання і розсіювати їхню увагу
на дзвінки, смс-ки та ігри. З іншого боку, практика показує, що примітивними
заборонами успіхів добитися складно. Можна заборонити користуватися телефонами
під час уроків. Але перерва для кожного учня та студента – це його особистий
час, а для декого це острів свободи серед океану шкільного примусу.
01.09.2014
Раїса ЧИРВА, «ПВ»
|