Вища школа отримала новий закон
Закон «Про вищу
освіту» набув чинності 1 серпня, щойно Президент Петро Порошенко його підписав.
Це один із багатостраждальних документів, котрий чи не найдовше чекав свого
ухвалення. Представники Міносвіти стверджують, що це – остаточна перемога нової
реальності над радянськими рецидивами. Тим часом педагоги вишів іще не до
кінця збагнули бодай суть нового закону. Документ доволі «вагомий» – понад 100
сторінок, 15 розділів, 79 статей. Утім, і викладачі, і студенти сподіваються,
що закон стане поштовхом до справді масштабних, давно назрілих реформ у царині
вищої школи. Експерти ж вдалися до ґрунтовного і всебічного аналізу ухваленого
документа.
За європейськими
стандартами
Освітяни пояснюють, що новації закону передбачають
максимальну стандартизацію вищої школи під Європу, а виші мають реально
трансформуватися з контор із видачі дипломів на науково-педагогічні заклади.
Причому виключно в такому порядку, аби на чільному місці насамперед була наука.
Щодо європейських стандартів, то експерти у своїх оцінках
обережні, адже за два десятиліття ми не надто наблизилися до Заходу.
Відбувалося банальне перелицювання старих реалій на новий лад. А український
диплом так і не визнавався за межами держави. Обіцянками про видачу дипломів
омріяного європейського зразка годували не один рік, та до фактів так руки й
не доходили.
Чи запрацює новий закон «Про вищу освіту» на користь
випускників, покаже час. Поки що всі сподіваються, що відтепер студенти
зможуть бути більш мобільними і матимуть змогу продовжува
ти освіту в будь-якій
європейській країні. Адже новий закон, переконують його автори, орієнтований
на те, як зробити вітчизняну систему освіти відкритою міжнародному загалу, аби
українські викладачі та студенти отримали доступ до колосальних можливостей,
які пропонує світ. Закон має забезпечити якісну вищу освіту для всіх. І щоб ця
освіта не обмежувалась елементарною видачею «корочки», а сприяла
працевлаштуванню. Нині ця проблема надто актуальна.
З європейського досвіду слід запозичувати кращі зразки для
реформ освіти в Україні. У Західній Європі усвідомлюють, що наука має
приносити задоволення науковцю і користь людям. Наші ж викладачі почасти
займаються нескінченною звітною писаниною, складанням планів, конспектів тощо.
Новий закон обіцяє полегшити умови праці для українських
дослідників, зокрема зменшити навчально-педагогічне навантаження, яке, на
думку освітян, не витримує жодних європейських стандартів. Пересічний
український викладач має до 20 аудиторних годин на тиждень, тоді як на Заході –
не більше 12 годин. Максимальне навантаження на викладача в Україні становило
900 годин на рік. За новим законом його знижено до 600. Тобто з’являється
бодай невелика можливість сконцентрувати зусилля саме на науковій діяльності, а
не на формальних моментах чи бюрократичних процедурах.
Це означає, що деякі теми студенти вивчатимуть самостійно.
На думку керівників університетів, нині студенти не мають мотивації працювати
самостійно.
Надто ті, хто платить
за навчання. Тож як обернеться «розвантаження» викладачів для самих студентів,
поки що невідомо.
Викладачів вишів, яким не сподобається новий закон «Про
вищу освіту», тримати не будуть. Про це журналістам повідомила перший заступник
міністра освіти та науки України Інна Совсун: «Викладачі вишів, які не
сприйматимуть новий закон «Про вищу освіту», будуть звільнені зі своїх посад.
Хочемо ми цього чи ні, а іншого шляху, як рухатися до більшої автономії та
європейського вибору вищої освіти у нас немає. Якщо ці люди не будуть рухатися
у новому напрямку, то шукатимуть роботу деінде. В нових умовах викладачі мають
вчитися брати на себе відповідальність і звітувати про те, що вони роблять».
Усі кольори веселки
Серед новацій закону – скасування кваліфікаційного рівня
«спеціаліст». Раніше він був основним. Замість цього студенти мають подолати
чотири рівні освіти – молодший спеціаліст, молодший бакалавр, бакалавр та
магістр. Трьом останнім категоріям видаватимуть дипломи. Думки щодо такого
нововведення викликали чимало нарікань з боку студентів і викладачів. Хтось
запустив із цього приводу жарт. Мовляв, якщо в ПТУ будуть присвоювати звання
«кваліфікований робітник», а після студентської лави можна отримати «доктора
філософії» чи «доктора наук», зберуться докупи всі сім кольорів веселки.
Однак законодавці
наполягають саме на таких структурних змінах за освітньо-кваліфікаційними
рівнями. Збережено і стару традицію: бакалавр не вважається закінченою вищою
освітою, тому особа, яка закінчила бакалаврат, до магістратури може вступати
лише на ту саму спеціальність.
Статус спеціаліста залишатиметься до 2016 року, а потім
ліквідовується. Це теж наближення до європейських стандартів. Для західних
європейців такий науковий ступінь, як «спеціаліст» завжди був чимось
невмотивованим. Суперечки про його ліквідацію час від часу спалахували з новою
силою, однак ніхто не наважувався скасувати такий дивний науковий ступінь.
Вищі школи продовжували готувати нові партії спеціалістів, котрі як для країн
ЄС, так і для всього світу залишалися непотрібними. Тож нововведення можна
вважати очікуваним і передбачуваним. А ті, хто раніше отримував дипломи
спеціаліста, матимуть такі самі права, які мали випускники магістратури.
Єдине, що насторожує у цій «райдужній перспективі», це те,
що державні заклади вже отримали цього року замовлення на «спеціаліста» і,
відповідно, прийняли до своїх лав студентів, котрі зараз у розпачі. Вони
налякані цим положенням закону і безперспективністю свого майбутнього
навчання. Що робити з ними, представники Міністерства освіти поки ще не
вирішили. Однак відмовлятися від світової практики не налаштовані. У
міжнародній практиці визнаються три цикли вищої освіти: бакалавр, магістр,
доктор філософії.
Щоб здобути третій рівень, треба пройти навчання в
аспірантурі. Згідно з новим законом термін навчання в аспірантурі подовжено
до чотирьох років.
Голова робочої групи, котра готувала законопроект, ректор
Київського національного технічного університету «Київський політехнічний
інститут» Михайло Згуровський переконаний, що всі новели нового закону
сприятимуть розвитку вітчизняної вищої школи, а в недалекому майбутньому
виведуть українську вищу освіту на європейський шлях розвитку. Це означає, що
українські випускники стануть більш конкурентоспроможними на ринку праці. І
вітчизняному, і європейському.
Національний чи дослідницький?
Довгоочікуваною новацією закону «Про вищу освіту» стала
максимальна автономія вузів. Роль міністерства зводиться до мінімуму.
Чиновники без ступенів позбавлені права диктату над доцентами і професорами.
Віднині саме вузи стають остаточними й незаперечними інстанціями з присвоєння
наукових ступенів і звань, надання «зеленого світла» на підручники тощо.
Контролювати все господарство вишів, звісно, будуть. Для цього мають намір
створити Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти. Агенція
формуватиметься із 25 членів від наукових академій, з’їздів викладачів, котрі
скоріш за все делегуватимуть ректорів кількох престижних вишів, громадських
організацій і студентів. Єдине, чого побоюються експерти, аби цей орган не
перетворився на монстра, котрий буде вимагати хабарі.
У новому законі чітко прописано, як обиратимуть керівників
університетів. Йдеться про те, що механізм управління вищою школою в Україні
змінюється. Ректора можна буде обирати тільки на два терміни, тобто на 10
років. Те саме стосується і деканів факультету. А от з приводу переобрання
завідувачів кафедр думка не одностайна. Більшість експертів вважають, що
ректор та декан – це передусім менеджери, тоді як завідувач кафедри – це
переважно кваліфіковані науковці. І усувати їх від наукової роботи недоцільно.
Стосовно ректорів і деканів – цілковита підтримка освітян.
Зайнявши крісло керівника вузу, його очільник одразу має думати про виховання
свого наступника, який продовжить його менеджерський курс, а не пустить усе
за вітром, як це часто трапляється.
Спірною виявилась новела про статус національних
університетів. Його практично знівельовано. Бо цей статус отримали всі, хто
цього прагнув, і навіть ті, хто погодився на зміну вивіски задля моди. Згідно з
новим законом для національних університетів запроваджується іще вищий і
престижніший статус – «дослідницький університет». Аби його отримати, треба
видавати чимало якісної конкурентоспроможної наукової продукції, яка б
зацікавила зарубіжних партнерів. Якщо ці умови виконуються, вузові істотно
збільшують надходження із державного бюджету, а також надають право вільно
розпоряджатися власними заробленими коштами.
Голова Комітету Верховної Ради України з питань науки і
освіти Лілія Гриневич вважає закон «Про вищу освіту» документом, який зробить
автономію університетів справді реальною.
«Є ціла низка положень, які змінюють систему управління
вищою освітою, її демократизують, демонополізують, створюють баланс рівноваги
в управлінні, збільшують вплив студентського самоврядування, вчених рад,
запроваджують інститут незалежного національного агентства забезпечення якості
вищої освіти. Це є речі, які ми можемо робити вже, не очікуючи додаткового
фінансування, а тільки завдяки інтелектуальним зусиллям і зміні системи», –
зазначила пані Гриневич.
Єдине, чого побоюються освітяни, аби реформи не залишилися
благими намірами, відтак вітчизняна вища школа – на узбіччі Європи.
-
Ризики реформування
вищої школи
Закон «Про вищу освіту» не запрацює сам по собі. Потрібна
неабияка матеріальна підтримка. І в цьому криється один із головних ризиків.
Чинна система фінансування не в змозі утримувати в нормальному стані всі
навчальні заклади. Відтак цей закон мав би створити умови для конкуренції між
університетами. Поки що прозорості у плані фінансування немає.
Так само, кажуть освітяни, незрозумілою є система виборів
керівництва вишів. У законі мовиться, що ректора мають обирати всі
співробітники університету, однак як саме має відбуватися процедура, єдиного
тлумачення немає.
За словами керівників вітчизняних університетів, передбачено
впродовж двох років привести у відповідність із новим законом статути вишів.
Себто університетам дають час на впорядкування документів, на основі яких вони
діють. Але щоб закон запрацював на повну силу, треба провести неабияку роботу
на рівні уряду та профільного міністерства, адже досі не зрозуміло, яким чином
функціонуватимуть структурні підрозділи університетів, вираховуватимуться
тарифні ставки, змінюватимуться програми. Доволі багато посилань на загальні
новели закону. Серед них експерти нарахували понад тридцять, що скеровують до
ще не ухвалених підзаконних актів. Відтак норми не почнуть діяти, допоки не
буде відповідного підзаконного акта.
Чимало педагогів висловлюють таку думку: якби закон ухвалили
навесні і попередили, що він набуває чинності з 1 вересня, вони мали б якийсь
час для його опрацювання. Не виключено, що саме з 1 вересня навчальні заклади
почнуть масово й активно звертатися до Міносвіти з вимогою розтлумачити ті чи
ті норми. Якщо їх, звісно, до того часу врегулюють.
Поки що стверджувати, що закон запрацює з нового навчального
року, не доводиться. Він потребує і роз’яснень, і прийняття низки підзаконних
актів. Водночас переважна більшість освітян сподівається, що закон стане
відправним пунктом, який сприятиме реальному підвищенню якості освіти в Україні.
І зупинить, нарешті, процес відтоку українських студентів до Європи – за
рахунок високої якості освітніх послуг у себе вдома.
17.08.2014
Раїса ЧИРВА, «ПВ»
|