Нещодавно у Верховній
Раді перше читання пройшов новий Закон «Про вищу освіту». Документ не могли ухвалити
впродовж останніх трьох років. Нардепи зламали купу списів довкола трьох проектів
– від регіоналів, тодішньої опозиції та групи науковців, яку очолював ректор КПІ
Михайло Згуровський. Нарешті спинились на реформаторських ідеях останнього. Чи
означає це, що і подальші кроки щодо змін в українській освіті, й не тільки у вищій,
не забаряться, з’ясовували «Профспілкові вісті».
Нагальні перетворення
Реформування освіти – справа самих освітян, переконують аналітики.
Воно в жодному разі не повинно бути прерогативою політиків чи партійних лідерів.
Тут, наголошують освітяни, не треба вигадувати велосипед, бо на ньому вже давно
катаються інші. Необхідні алгоритми давно вивчені практично в усіх країнах світу
і успішно реалізовуються. Треба тільки адаптувати напрацьоване іншими і застосувати
на практиці.
Перелік реформ у тій же вищій школі, до реформування якої активно
взялися нині, насправді зводиться до кількох важливих кроків. Найперше – слід запровадити
реальну університетську автономію в усіх площинах, передусім у фінансовій, академічній
та кадровій. Іншими словами, університети повинні самі давати собі раду, не чекаючи
вказівок згори.
Друга умова успішного реформування вищої школи – безумовне виконання
болонських зобов’язань, які Україна взяла на себе, але фактично так нічого і не
зробила, аби почати рух до єдиного європейського простору вищої освіти. Було багато
балачок про формальні й сторон
ні речі, що до духу болонських
реформ не мали жодного стосунку. А треба було б звернути першочергову увагу на університетську
автономію, академічну мобільність, знання англійської мови.
Без останньої умови неможливо забезпечити мобільність студентів
та викладачів, аби вони могли вільно навчатися, стажуватися, викладати і проводити
наукові дослідження не лише в Україні, а й за її межами. Ця мобільність вимагає
досконалого знання англійської мови. Відтак розробники закону про вищу освіту
додали вимогу знання англійської мови при вступі до університету на рівні вільного
спілкування.
Автори законопроекту наполягають, що слід змінити структуру університетів.
Знову ж таки посилаються на міжнародний досвід. Навчальний процес університетів
усього цивілізованого світу організовано довкола наукових досліджень. Тож національним
вишам доведеться докласти чимало зусиль, аби досягти глибокої взаємної інтеграції
між університетами та Національною академією наук. Поділ науки на вузівську та
академічну – то вчорашній день, шлях абсолютно безперспективний, переконують експерти.
Чим швидше ми позбавимось бюрократичних кайданів у системі національної
вищої освіти, тим швидше побачимо перетворення в інших галузях. Бо наука задля
науки сьогодні нікому не потрібна. Диплом заради диплома – це крок назад. Від такої
практики, кажуть освітяни, треба відмовитись якнайшвидше. І новий закон про вищу
освіту сприятиме нагальним перетворенням.
Голова Комітету Верховної Ради з питань науки й освіти Лілія
Гриневич прокоментувала переваги закону про вищу освіту і висловила надію, що парламент його ухвалить: «Закон забезпечить створення більш конкурентоспроможної
моделі вищої освіти в Україні за рахунок двох механізмів: перше – автономія вишів
та академічна свобода і друге – система забезпечення якості вищої освіти. Автономія
дасть вишам більше можливостей для залучення коштів, найкращих викладачів, впровадження
новітніх технологій, а система внутрішнього і зовнішнього контролю забезпечить
відповідальність вишів за якість освіти».
В очікуванні змін
У Міністерстві освіти та науки говорять, що новації торкнуться
не тільки вищої школи, а й середньої та початкової. Але це буде згодом. Поспіх
у такій важливій справі ні до чого. Відтак на цьогорічних абітурієнтів та їхніх
батьків радикальні зміни не поширяться. Хоча вони і є. І ці зміни, на переконання
експертів, полегшать життя абітурієнтам, з одного боку, а також університетським
приймальним комісіям – з іншого.
Найперше – вилучено пункт про 70 балів за видатні інтелектуальні
досягнення, оскільки критерій їх визначення досить суб’єктивний і сумнівний. Нинішнього
року серед новацій – скорочення термінів вступної кампанії, оскільки два місяці
– забагато. Вступна епопея практично позбавляє університетських викладачів права
на літній відпочинок.
Дещо змінюються правила вступу до вишів. Насамперед це стосується
державних підсумкових атестацій. За словами міністра Сергія Квіта, стосунки ДПА
і ЗНО давно треба змінювати на користь останніх. Але ці зміни треба було впроваджувати
завчасно, тож цьогорічним випускникам ще доведеться складати атестації за старим
принципом. Разом з тим Квіт наголосив, що, де тільки буде можливо, атестації полегшать.
«Середній бал атестату при вступі цього року буде зменшено. В
умовах, коли у школах немає єдиного підходу до оцінювання результатів навчання,
говорити про те, що середній бал атестату є об’єктивним показником дуже складно.
Тому ми прийняли рішення, що у цьому році будуть прийматися відповідні зміни до
Умов прийому до вишів. Середній бал атестату буде враховуватися, але в сумі не
200, а 12 балів. Проект цього рішення буде підготовлений найближчим часом», – розповіла
перший заступник міністра Інна Совсун.
Це вкотре засвідчує, що освітяни налаштовані надавати ЗНО особливий
статус, аби середній бал атестату все менше впливав на вступ абітурієнтів. Бо це
єдина прозора система, якій довіряє суспільство. Це практично єдине освітнє нововведення,
яке має сучасне спрямування. Відтак у міністерстві обговорюють умови для неупередженості
та рівності при проходженні незалежного тестування. На сьогодні ЗНО немає альтернатив,
переконують і учні, і вчителі, й освітянські чиновники. Тож треба спільно захищати
його новаторський характер, усіляко його підтримувати, розвивати національні стандарти.
В майбутньому, коли в Україні буде підвищено якість університетів, останні будуть
зацікавлені у формуванні свого контингенту студентів. Не виключено, що кращі студенти
будуть висувати більше вимог, аніж пропонує ЗНО. Та це вже питання майбутнього.
Міністерство обмежує функції
Цього разу не вишам чи середній школі, а самому собі. Таке у
вітчизняній практиці трапляється вперше, тому заслуговує на особливу увагу. Міністр
освіти та науки Сергій Квіт заявив: «Замість зайвого контролю міністерство буде
намагатись сприяти підвищенню якості послуг навчальних закладів України. Це означає,
що міністерство відтепер стає партнером навчальних закладів, а не контролером. Ми
відмовляємось від репресивних функцій, зокрема їх втратила інспекція навчальних
закладів».
Така заява – добрий знак, стверджують освітяни. Надмірна централізація,
якою грішили донедавна міністерські чиновники, породжувала корупцію на всіх освітянських
щаблях. Задля справи міністерству слід залишити обмежені функції: розробку загальної
стратегії розвитку освіти, забезпечення її фінансування, організацію наукового
процесу у вищій школі, інтернаціоналізацію української освіти. Себто, виключно глобальні
напрямки. Надання конкретних дозволів, розгляд різноманітних скарг, втручання у
вирішення внутрішніх проблем того чи іншого колективу має проходити повз міністерство.
Для цього й надана реальна та широка академічна автономія навчальним закладам, аби
вони на місцях могли розв’язати ту чи іншу проблему.
І ще на один крок зважились чиновники Міністерства освіти та
науки. Будь-яке рішення міністерства тут обіцяють піддавати професійно-експертним
оцінкам. Причому залучати не лише вітчизняних, а й зарубіжних експертів. А це
означає, що будь-який закон, постанова чи конкретне рішення будуть доступними громадськості
ще до їх ухвалення. Залучення громадськості певною мірою убезпечить від прийняття
невиправданих чи кулуарних рішень.
МОН обіцяє також надавати фінансову звітність кожному, кому
вона потрібна. Чиновники міністерства запевняють, що на їхньому сайті можна ознайомитись
з історією усіх платежів. Виходить, що громадськість віднині має право контролювати
фінансові потоки відомства. Це означає, що не буде більше в історії нашої держави
фактів придбання «золотих підручників» чи шкільних автобусів за ціною броньованих
легковиків. До слова, новий очільник МОН повідомив, що звернувся до авторитетної
міжнародної аудиторської організації. Її члени погодилися на проведення аудиту
діяльності МОН України для проведення подальшої безсумнівної діяльності.
Самі освітяни кроки міністерства схвалюють і висловлюють впевненість,
що починати реформи з себе – добра ознака. Однак директор фонду «Демократичні ініціативи»
Ірина Бекешкіна застерігає: «Якщо не буде реформовано суспільство, якщо воно не
перейде до суспільства високих технологій, очікувати реформ в одній, окремо взятій,
галузі неможливо».
Якщо Україна всерйоз узялася за реформування національної освіти,
не зайве скористатись кращими взірцями європейських досягнень. Зважаючи на те,
що наша країна приєдналася до Болонського процесу в 2005 році, єдині європейські
стандарти і рекомендації для гарантії якості вищої освіти мають бути на чільному
місці. Хоча критика цих стандартів час від часу лунає і в європейських країнах,
це, стверджують експерти, не повинно вводити нас в оману, а тим більше примусити
вважати, що ці стандарти згубно позначаться на Україні.
Слід дуже ретельно проаналізувати, проти чого протестують студенти
провідних європейських вишів, і приміряти ситуацію до українських реалій.
Загалом освітяни прагнуть якнайшвидше впровадити державно-громадське
управління освітою, на кшталт британських вузів. Ті, хто має право перевіряти діяльність
коледжу чи університету, зустрічаються з керівництвом вищої школи, студентами
і викладачами. Себто мають об’єктивну інформацію з трьох джерел. Зазвичай перевірка
здійснюється раз на рік, але за потреби чи при надходженні сигналу компетентні
аудитори можуть перевірити діяльність закладу будь-коли. Перелік навчальних закладів
та звіти про перевірку доступні на сайті. Про таку прозорість в Україні тільки
мріють.
Варта запозичення і співпраця бізнесу з європейською освітою.
В Україні бізнес відсторонено спостерігає за тим, що відбувається в освітній сфері
і не поспішає надавати істотну допомогу на підготовку фахівців.
Поки що важко уявити, щоб в Україні успішно працювало визнане
і авторитетне агентство з акредитації, створене самими роботодавцями. Таке, як
FIBAA (Фонд міжнародної акредитації програм в сфері бізнес-адміністрування), заснований
роботодавцями Німеччини, Австрії та Швейцарії. Але українські виші вже входять
в міжнародний освітній контекст, поки що несміливо, поодинці, але налагоджують
контакти із західними акредитаційними агенціями. У МОН сподіваються, що з кожним
роком все більше українських університетів долучатимуться до європейських стандартів,
скориставшись рекомендаціями, які гарантують реальну якість вищої освіти.