ЄС відчиняє двері для українських товарів
Європейський Союз в
односторонньому порядку відчинив свої ринки для українських товарів. Це,
звісно, не означає масштабного просування продукції з українською маркою на
ринки ЄС. Однак зниження ввізного мита відкриває перед нашою державою чимало
перспектив. Преференції мають на меті стимулювати український бізнес, аби він
якнайкраще скористався цим інструментом. Що про це кажуть експерти, українські
й зарубіжні чиновники, – на шпальтах нашого видання.
ВІКНО В ЄВРОПУ
Більшість оптимістично налаштованих економічних аналітиків
без перебільшення вважають зниження митних тарифів на ввезення українських
товарів реальною підтримкою України. У рамках такої допомоги впродовж шести
місяців 94,7% промислових, 82,2% сільськогосподарських і 83,4% продовольчих товарів
будуть звільнені від сплати імпортного мита під час ввезення до ЄС. Єврокомісар
із торгівлі Карел де Гюхт так прокоментував рішення, ухвалене Радою ЄС: «Я
радий, що ми змогли так швидко прокласти шлях допомоги Україні. Ідея полягає
в тому, аби ЄС відчинив свої двері для українського експорту. Таким чином ми
даємо реальний поштовх бізнесу, і це вплине на повсякденне життя українців».
На важливості такого кроку з боку ЄС наголошує і президент
Європейської комісії Жозе-Мануель Баррозу. Бо це, крім визнання України на
міжнародному рівні, дасть іще й відчутну фінансову допомогу нашій економіці.
Низка торговельних положень, прогнозують експерти, принесе економіці держави
півмільярда
євро на рік. Це вже
будуть не примарні кредити, а гроші, зароблені власними зусиллями. Оскільки
преференції діятимуть до 1 листопада, кожен змарнований день – це додаткові
фінансові втрати. Відтак глава українського уряду звернувся до представників
УСПП бути готовими до постачання продукції у ЄС. «Кожен день – це гроші для
української економіки. Все, що ви можете постачати відповідно до Угоди, має
вже стояти на колесах. Це можливість, якою ми зобов’язані скористатися і
заробити гроші для нашої економіки», – наголосив Арсеній Яценюк.
Від того, наскільки вправно Україна скористається нагодою
«продемонструвати свої експортні можливості», залежить, чи захоче Європа
підписувати й економічну частину Угоди про асоціацію з нашою країною.
Жебраків і прохачів у Євросоюзі своїх вистачає. Однак те, що під час кризи нам
дали певний аванс, вимагає від України надзвичайної концентрації зусиль, аби
вікно до Європи не зачинилося раніше визначеного терміну.
Урядовий уповноважений з питань європейської інтеграції
Валерій П’ятницький зауважує, що терміни – до 1 листопада – надто стислі. Бо
«українським бізнесменам потрібен певний час на пошук партнерів та укладання
нових контрактів. До того ж ринок Європейського Союзу висуває високі вимоги до
безпеки якості продукції. І хоча Україна вже багато зробила, щоб гармонізувати своє
законодавство у цій сфері до європейського, процес іще не завершений, тому
кожному підприємцю треба самотужки вирішувати питання відповідності своєї
продукції європейським стандартам». Та іншого виходу в України просто
немає. Торговій війні
з Росією кінця- краю не видно. Нам треба терміново переорієнтовуватись на інші
ринки. Привабливі й доступні. І робити це не просто швидко, а надзвичайно
швидко.
НЕ СПІТКНУТИСЯ НА ПОРОЗІ
Як зауважив глава українського уряду, нам треба навіть не
входити у двері ринку ЄС, «а швидко-швидко забігати, тому що якщо ми не займемо
цей сегмент, його займуть конкуренти». Та чи готові вітчизняні підприємці
постачати товари до країн Європейського Союзу? Якщо вірити статистиці – так,
але з огляду на застереження експертів – не зовсім.
Якщо проаналізувати торговельний баланс України впродовж
останнього часу, картина виглядає так: структура експорту змінилась – у країни
ЄС зросла до 39,1%, СНД – знизилась до 16,1%. Аби наочніше показати результат,
достатньо згадати, що раніше експорт країни в цілому виглядав так: СНД – 21%,
ЄС – 27%, Азія – 34%, Африка – 34%.
Теоретично Україна має компенсувати за рахунок експорту в
ЄС зниження поставок до Росії та інших країн СНД. Та на практиці це не так
оптимістично. Бо продукцію, яку ми експортуємо до Росії, не так легко буде
проштовхнути на ринки Європейського Союзу. Навряд чи європейські
транснаціональні компанії дозволять зробити це без зайвих проблем. Тільки
через те, що конкурентів ніхто й ніде не любить.
Перспектива, одначе, заманлива. Загальний економічний ефект
від торговельних преференцій ЄС для української
економіки може
становити 497 мільйонів євро і включатиме, зокрема, 97 мільйонів економії
українськими експортерами від скасування ввізних мит, а також 340 мільйонів
від збільшення експорту української агропродукції і 53 мільйони від збільшення
експорту переробленої сільгосппродукції.
Як заробити задекларовані мільйони? Найперше, треба щоб
Україна стала конкурентоспроможною у новому середовищі. Для цього треба
подолати певні бар’єри. Будь-яка країна, яка прагне пробитись на ринки
Євросоюзу, має відповідати його вимогам. І одночасно витримувати конкуренцію
з іншими гравцями ринку – країнами, що розвиваються. З урахуванням цих факторів
Україні необхідно якомога швидше вийти на світовий рівень у системі
міжнародної торгівлі. Європейський Союз зголосився надати Україні необхідну
для цього підтримку. Ці можливості треба використовувати, проте на
європейський ринок заходити слід із продуктами, конкурентоспроможними і за
ціною, і за якістю.
Генеральний директор Українського клубу аграрного бізнесу
Володимир Лапа стверджує: «Не всі виробники реально уявляють, що треба
зробити, аби потрапити на ринок ЄС. Коли вираховуєш вартісне значення
імпортного мита – ти начебто конкурентоспроможний. Та це ще не означає, що твій
товар потрапить до Європейського Союзу».
Інші експерти вважають, що Україні знадобиться не менше двох
років напруженої роботи, аби отримати доступ на європейський ринок за всіма
групами продуктів. Слід адаптувати законодавчу базу, вдосконалити
бізнес-практики, провести ревізію усієї експортної продукції. Словом, спокійно
пережити ейфорію від рішення Ради ЄС, аби у поспіху не спіткнутися на порозі
до західних ринків збуту. Уряд, зі свого боку, обіцяє спрямувати основну
політику на «захоплення європейських ринків».
ЧОГО БАЖАЄТЕ?
То з чим Україна йде підкорювати ринки Європи? На чільному
місці – чорні метали. Хоча експерти не вбачають тут зиску. Євросоюз і донині
був найбільшим покупцем продукції української чорної металургії, здебільшого
Італія, Польща, Угорщина і Болгарія. Відтоді, як Україна вступила до СОТ, вона
постачає свою металопродукцію, за винятком безшовних труб, без мита і квот.
Тож обсяги поставок цієї групи товарів обмежені попитом.
Україна найбільші сподівання покладає на експорт
сільськогосподарської продукції. Саме аграрії, на переконання економічних
аналітиків, претендують на основний виграш – близько 400 мільйонів євро з
обіцяних 500 мільйонів. Нині близько третини українського сільськогосподарського
експорту спрямовано на ринки ЄС, і найсильніші позиції – у продукції
рослинництва. До ЄС постачають 43% проданої за кордоном кукурудзи, 36% жита,
41% гречки і проса, 69% зернового сорго, 95% насіння й плодів олійних культур.
У структурі експорту України до ЄС аграрній продукції належить майже п’ята
частина, і поступається вона тільки металургії.
На відміну від рослинництва, тваринництво і харчова
промисловість навряд чи встигнуть «розжитися» на тимчасових пільгах. Для них
європейський ринок довгий час залишався неосвоєним, відтак компанії цих
галузей не готові до стрімкого виходу на нього через відсутність необхідних
сертифікатів якості.
За даними Української аграрної конфедерації, лише 7%
українських виробників мають міжнародні сертифікати якості ISO и HACСP, ще у
15% є тільки один із двох дозвільних документів. Здійснити сертифікацію у
повному обсязі за півроку, відпущеного на пільгову торгівлю, практично
неможливо, наголошують фахівці.
Шанси скористатися тимчасовою лібералізацією мають
виробники м’яса птиці, риби й меду. Та ці шанси обмежені низькими квотами.
Скажімо, ЄС дозволяє ввозити без мита тільки 5 тисяч тонн меду. Тим часом
минулорічні обсяги цього виду продукції становили 17 тисяч тонн.
Фахівці вказують на ще одну проблему, яку доведеться
розв’язувати тим, хто прагне у перших лавах підкорити європейські ринки. Це
відповідне фасування і упаковка, документальне підтвердження безпеки. Керівник
напряму «розвиток ринкової інфраструктури» Проекту USAID «Агроінвест» Микола
Гриценко саме у цьому вбачає велику проблему: «Не можуть наші фермери повезти
продукцію в ящиках з-під бананів. Необхідна копітка передпродажна підготовка
та охолодження. На мій погляд, це стримає просування товарів на ринки Європи».
Інші експерти наголошують, що повністю відповідає високим
вимогам ЄС плодоовочева продукція. Цього не можна сказати поки що про
м’ясо-молочну. Тож сподіватися, що продукція, котру виробляють в особистих
селянських господарствах, швидко потрапить на європейські ринки, не варто.
Хіба що Європейський Союз іще надасть бодай невеличкі послаблення. Та, попри
очікувані пільги, Євросоюз змусить нас розв’язати всі проблеми.
17.05.2014
Раїса Чирва оглядач «ПВ»
|