Влада розпочала боротьбу з корупцією
Попри складну й
невизначену політичну обстановку парламент упродовж останніх тижнів нарешті
ухвалив закони, яких Україна так довго чекала. Експерти кажуть, що негайного
позитиву від нововведень чекати зарано, але закони так чи інакше працюватимуть
на подальшу стабільність України. Чого очікувати від ухвалених у ВР законів
простим українцям, з’ясовували «Профспілкові вісті».
Латка на корупційну
дірку
Ухвалення закону «Про внесення змін до ЗУ про державні
закупівлі», напевне, найбільш очікувана подія для суспільства. Адже відтепер
з’явилася реальна можливість зробити процес здійснення державних закупівель
прозорим. А це означає, якщо вірити аналітикам, що корупцію в цій галузі
вдасться припинити. Представниця громадської організації «Реанімаційний пакет
реформ» Світлана Заліщук сподівається, що цей закон зніме завісу з процесу
проведення державних закупівель, завдяки якому щороку 50 млрд грн осідали в
кишенях Януковича та його сім’ї.
Сьогодні вже ні для кого не секрет, що впродовж останніх
років так звані «відкати» на державних тендерах становили 50–80% суми
закупівлі. Закон «Про здійснення державних закупівель» було дуже досконало
підігнано під злочинні схеми.
На думку експертів, нинішня редакція закону докорінно не
зламала систему. Бо новий закон розроблено на базі існуючого раніше. У ньому
залишилось чимало недоліків, з’явилось багато популізму. Однак з його
ухваленням досягнуто двох важливих речей. Головне, що віднині результати всіх
закупівель державних органів і підприємств мають бути опубліковані у Віснику
державних закупівель. Немає значення, підпадають вони під дію ухваленого
закону чи ні. Раніше у ВДЗ було кілька рівнів доступу для контролюючих органів
і громадян. Та пересічним громадянам знайти інформацію на сайті було просто
нереально.
Втішає, що закон схвалили представники Світового банку та
Єврокомісії. Відтак Україна виконала одну з вимог для надання їй фінансової
допомоги. Як заявив Арсеній Яценюк, «уряд перший, хто буде аплодувати кожній
пропозиції, що пов’язана з демонополізацією цього ринку, прозорістю ринку
державних закупівель».
Самі по собі навіть дуже досконалі норми закону не зможуть
працювати без адекватних інституцій в суміжних системах. Адже проблема
держзакупівель тісно пов’язана з іншими факторами – корупції, недосконалості
судової системи, необхідності забезпечення адміністративного потенціалу. Тож
чи здатен новий закон перекрити найбільші корупційні дірки? На думку
аналітиків, деякі, можливо, відразу закрити і не вдасться, але їх точно можна
відстежити. Далі все залежатиме від адекватних дій Антимонопольного комітету,
прокуратури, МВС, інших органів, покликаних боротися з корупцією в сфері
державних закупівель. Власне, основна вимога, яку було поставлено перед
розробниками, це те, що документ повинен максимально унеможливлювати будь-які
корупційні дії. На цьому наголошує міністр Кабінету Міністрів Остап Семерак.
Те, що законопроект розроблявся спільно з профільним Комітетом Верховної
Ради, громадськими організаціями й експертним середовищем, вселяє надію, що
закон працюватиме на благо всього суспільства, а не купки олігархів. І що
нарешті в сфері державних закупівель налагодять чіткий і прозорий контроль.
А судді хто?
Не секрет, що суддівська влада замість законів України
досить довго керувалася так званим «телефонним правом». Хабарництво за часів
Януковича та його «контролера за суддями» Портнова сягнуло найвищого ступеня
цинізму, бо хабарі бралися з обох сторін, справа вирішувалась за вказівкою і
на користь наближеної до влади особи. Шалені суми сплачувались і за
призначення на посаду судді. Інколи рахунок ішов на мільйони доларів. Після
призначення такий суддя мав «відбити» свої інвестиції. Про яку справедливість
можна було говорити? Та от парадокс: замішані в мільйонних оборудках судді не
тільки не покарані, а продовжують обіймати свої посади. Без очищення судової
влади суспільству нині не обійтися.
І хоча до повної – класичної люстрації органів влади та й
суспільства загалом ще далеко, кажуть експерти, цей процес в Україні
започаткований. Верховна Рада ухвалила Закон «Про відновлення довіри до судової
влади в Україні». На яких засадах та принципах має відбуватися оновлення
суддівського корпусу? Цим питанням переймались не тільки автори відповідного
законопроекту, а й судді, експерти, громадськість. Проблема не настільки
проста, як видається з першого погляду. Адже в нинішніх українських реаліях
будь-яке реформування судової системи приречене на провал за умови, що
персональний склад судової гілки влади не буде «оздоровлений» шляхом звільнення
з посад непрофесійних, корумпованих суддів, кількість яких, на жаль, за останні
чотири роки значно збільшилась.
При цьому слід врахувати, що оновлення суддівського корпусу
є досить делікатним процесом, який вимагає виваженості та суворого дотримання
вимог закону. Інакше судова система України ризикує втратити тих чесних та
профе
сійних суддів, які в ній залишилися. Не можна говорити, що
сьогодні всі судді наскрізь продажні і слугують виключно інтересам олігархів.
Голова люстраційного комітету Єгор Соболєв переконаний: «Порядних
суддів багато. За судової системи Ківалова-Портнова, яка була в нас, ці люди допомагали
нам, ризикували своєю кар’єрою. Тепер вони можуть судити іменем України, а не іменем
долара та влади».
То що ж пропонує новий документ? Найбільшим досягненням закону
експерти називають зміну виборів голів судів. Відтепер голови судів призначатимуться
не Верховною Радою, а обиратимуться самими суддями відповідного суду, причому таємним
голосуванням і терміном на рік. Це відкриває можливості суддівської незалежності,
яка подекуди існувала лише на папері. Однак проблема настільки глибока, що відновити
довіру людей до суддів одним законом просто неможливо.
Закон передбачає, що люструвати служителів Феміди буде Тимчасова
спеціальна комісія з перевірки суддів судів загальної юрисдикції, що складається
з 15 членів. Частину комісії представлятимуть колишні судді у відставці, які протягом
останніх 5 років не займалися судочинством, та представники громадськості, що
мають вищу юридичну освіту.
За словами відомого юриста Дмитра Гудими, застереження викликає
сама процедура створення тимчасової спеціальної комісії, що має перевіряти суддів.
«Це крок радикальний, якого ще не знала наша правова система. Можливо, він доцільний,
а може, ні. Усе залежить від того, яку мету переслідували автори цього закону»,
– зазначив він.
В очікуванні волі
Суддівські помилки має виправити ще один закон, ухвалений парламентом,
– «Про амністію». Голова Комітету Верховної Ради з питань законодавчого забезпечення
правоохоронної діяльності Андрій Кожем’якін переконаний, що ухвалення цього закону
в 2014 році дозволить відновити справедливість щодо осіб, засуджених за надуманими
обставинами, за велінням замовників порушених проти громадян справ. Значна частка
тих, хто перебуває за ґратами, – представники малого та середнього бізнесу, які
свого часу не поступилися своїми принципами й не віддали добровільно налагодженої
справи. Точного числа потерпілих від рейдерських атак не знають навіть правоохоронні
органи.
Відновити справедливість і має на меті закон «Про амністію».
Зрозуміло, його дія не поширюється на громадян, засуджених за насильство, вбивство,
катування, а також осіб, що скоїли повторні злочини чи злочини проти безпеки держави.
Експерти вважають, що в такий спосіб удасться подолати негативні
наслідки вибіркового правосуддя. І повернути до активної підприємницької діяльності
кілька тисяч ув’язнених. Ті, хто потрапить під амністію, мають відчути на собі
дію ще кількох нововведень, ухвалених парламентом.
Два закони, затверджені депутатами ВР, спрямовані на спрощення
відкриття і ведення бізнесу в Україні. Як запевняють експерти, в країні нарешті
розпочато процес дерегуляції, який полегшить життя підприємців, з одного боку,
а з іншого – поліпшить позиції України в міжнародних рейтингах інвестиційної привабливості.
Останнє є особливо важливим у нинішній період політичного неспокою та економічної
нестабільності.
У пояснювальній записці до законопроекту йдеться про те, що
«прийняття закону дозволить забезпечити перехід України до більш простої, швидкої
і менш витратної процедури створення нових суб’єктів господарювання, підвищення
надійності обороту в сфері підприємництва, зменшення грошових і часових витрат
підприємців та можливостей для здійснення рейдерства».
Олександра Кужель, коментуючи цей законопроект, зазначила, що
скорочення дозвільних документів і спрощення відкриття бізнесу дадуть змогу одному
тільки агробізнесу заощадити до 380 млн дол. на хабарах. За її словами, закон ліквідує
113 «вотчин для підгодовування» корупціонерів-чиновників, але при цьому залишає
дієву систему контролю там, де це необхідно.
-
Й досі на порядку денному
Українське суспільство
чекає на ухвалення ще одного закону, що надав би безпосереднє та реальне право
громадянам боротися з корупцією. Однак парламентарі вперто відмовляються розглядати
такий законопроект. Створення антикорупційного бюро, на якому наполягає ініціативна
група, знову провалили. На народних обранців жодним чином не подіяло звернення
Прем’єр-міністра Арсенія Яценюка невідкладно розглянути даний законопроект і «дати
можливість створити незалежний орган, який не тільки розпочне боротьбу з корупцією,
а й викорінюватиме корупціонерів з усіх органів виконавчої влади». Причину ігнорування
законопроекту чимало експертів убачають в тому, що серед депутатського корпусу
нинішнього скликання бракує прихильників боротьби з корупцією.
Не діють на депутатів і аргументи, що в сусідній Польщі такий
закон спрацював практично миттєво, після того як кілька разів громадяни зафіксували
й оприлюднили корупційні діяння. Чому Україна, багато в чому наслідуючи приклад
Польщі, за сценарієм західних сусідів діяти відмовляється? Та надто категорично
висловлюється проти того, аби громадяни проводили відкриту чи приховану зйомку
чиновників, яких підозрюють у корупції? Що протизаконного в тому, коли у випадку
встановлення фактів корупції громадяни будуть звертатись до суду, оминаючи кабінети
правоохоронних органів? Конкретної відповіді суспільство так і не отримало. Посилання
на те, що наразі ухвалення таких законів є передчасним, не витримує жодної критики.
Експерт Валерій Носкін вважає, що така ініціатива ніколи не втрачала своєї актуальності.
А надто нині, коли влада націлена на очищення, вона була б найбільш доречною. А
якщо громадському антикорупційному бюро надати широкі права з контролю та боротьби
з корупцією, зросте довіра і до суду, і до влади загалом.
На думку фахівців, велика кількість народних депутатів та інших
представників влади не зацікавлені в створенні спеціального антикорупційного органу,
оскільки його існування суперечитиме їхнім власним корупційним інтересам.
27.04.2014
Раїса Чирва оглядач «ПВ»
|