« на головну 25.11.2024
Архів номерів  •  Актуальний номер » (1261)
24
Жовтень
 
Інтерв’ю
 
ЗАКЛАД ВИЩОЇ ОСВІТИ – ЯК ОСНОВА СОЦІАЛЬНОЇ СТАБІЛЬНОСТІ ТА ВІДБУДОВИ УКРАЇНИ

ЗАКЛАД ВИЩОЇ ОСВІТИ – ЯК ОСНОВА СОЦІАЛЬНОЇ СТАБІЛЬНОСТІ ТА ВІДБУДОВИ УКРАЇНИ


РУБРИКИ


Передплата





Статті Тема номера

Влада розпочала боротьбу з корупцією

Влада розпочала боротьбу з корупцією

  Попри складну й невизначену політичну обста­новку парламент упродовж останніх тижнів на­решті ухвалив закони, яких Україна так довго че­кала. Експерти кажуть, що негайного позитиву від нововведень чекати зарано, але закони так чи інакше працюватимуть на подальшу стабільність України. Чого очікувати від ухвалених у ВР зако­нів простим українцям, з’ясовували «Профспіл­кові вісті».

  Латка на корупційну дірку

Ухвалення закону «Про внесення змін до ЗУ про державні закупівлі», напевне, найбільш очікувана подія для суспіль­ства. Адже відтепер з’явилася реальна можливість зробити процес здійснення державних закупівель прозорим. А це означає, якщо вірити аналітикам, що ко­рупцію в цій галузі вдасться припинити. Представниця громадської організації «Реанімаційний пакет реформ» Світлана Заліщук сподівається, що цей закон зні­ме завісу з процесу проведення держав­них закупівель, завдяки якому щороку 50 млрд грн осідали в кишенях Янукови­ча та його сім’ї.

Сьогодні вже ні для кого не секрет, що впродовж останніх років так звані «від­кати» на державних тендерах становили 50–80% суми закупівлі. Закон «Про здій­снення державних закупівель» було дуже досконало підігнано під злочинні схеми.

На думку експертів, нинішня редакція закону докорінно не зламала систему. Бо новий закон розроблено на базі існуючого раніше. У ньому залишилось чимало не­доліків, з’явилось багато популізму. Од­нак з його ухваленням досягнуто двох важливих речей. Головне, що віднині результати всіх закупівель державних ор­ганів і підприємств мають бути опубліко­вані у Віснику державних закупівель. Не­має значення, підпадають вони під дію ухваленого закону чи ні. Раніше у ВДЗ було кілька рівнів доступу для контролю­ючих органів і громадян. Та пересічним громадянам знайти інформацію на сайті було просто нереально.

Втішає, що закон схвалили представ­ники Світового банку та Єврокомісії. Відтак Україна виконала одну з вимог для надання їй фінансової допомоги. Як заявив Арсеній Яценюк, «уряд перший, хто буде аплодувати кожній пропозиції, що пов’язана з демонополізацією цього ринку, прозорістю ринку державних за­купівель».

Самі по собі навіть дуже досконалі норми закону не зможуть працювати без адекватних інституцій в суміжних сис­темах. Адже проблема держзакупівель тісно пов’язана з іншими факторами – корупції, недосконалості судової систе­ми, необхідності забезпечення адміні­стративного потенціалу. Тож чи здатен новий закон перекрити найбільші коруп­ційні дірки? На думку аналітиків, деякі, можливо, відразу закрити і не вдасться, але їх точно можна відстежити. Далі все залежатиме від адекватних дій Антимо­нопольного комітету, прокуратури, МВС, інших органів, покликаних бороти­ся з корупцією в сфері державних закупі­вель. Власне, основна вимога, яку було поставлено перед розробниками, це те, що документ повинен максимально уне­можливлювати будь-які корупційні дії. На цьому наголошує міністр Кабінету Міністрів Остап Семерак. Те, що законо­проект розроблявся спільно з профіль­ним Комітетом Верховної Ради, громад­ськими організаціями й експертним се­редовищем, вселяє надію, що закон пра­цюватиме на благо всього суспільства, а не купки олігархів. І що нарешті в сфері державних закупівель налагодять чіт­кий і прозорий контроль.

 

 А судді хто?

Не секрет, що суддівська влада за­мість законів України досить довго керу­валася так званим «телефонним пра­вом». Хабарництво за часів Януковича та його «контролера за суддями» Портнова сягнуло найвищого ступеня цинізму, бо хабарі бралися з обох сторін, справа ви­рішувалась за вказівкою і на користь на­ближеної до влади особи. Шалені суми сплачувались і за призначення на поса­ду судді. Інколи рахунок ішов на мільйо­ни доларів. Після призначення такий суддя мав «відбити» свої інвестиції. Про яку справедливість можна було говори­ти? Та от парадокс: замішані в мільйон­них оборудках судді не тільки не покара­ні, а продовжують обіймати свої посади. Без очищення судової влади суспільству нині не обійтися.

І хоча до повної – класичної люстрації органів влади та й суспільства загалом ще далеко, кажуть експерти, цей процес в Україні започаткований. Верховна Рада ухвалила Закон «Про відновлення довіри до судової влади в Україні». На яких засадах та принципах має відбува­тися оновлення суддівського корпусу? Цим питанням переймались не тільки автори відповідного законопроекту, а й судді, експерти, громадськість. Пробле­ма не настільки проста, як видається з першого погляду. Адже в нинішніх укра­їнських реаліях будь-яке реформування судової системи приречене на провал за умови, що персональний склад судової гілки влади не буде «оздоровлений» шля­хом звільнення з посад непрофесійних, корумпованих суддів, кількість яких, на жаль, за останні чотири роки значно збільшилась.

При цьому слід врахувати, що онов­лення суддівського корпусу є досить де­лікатним процесом, який вимагає вива­женості та суворого дотримання вимог закону. Інакше судова система України ризикує втратити тих чесних та профе­ сійних суддів, які в ній залишилися. Не можна говорити, що сьогодні всі судді наскрізь продажні і слугують виключно інтересам олігархів.

Голова люстраційного комітету Єгор Соболєв переконаний: «Порядних суддів багато. За судової системи Ківалова-Портнова, яка була в нас, ці люди допо­магали нам, ризикували своєю кар’єрою. Тепер вони можуть судити іменем Укра­їни, а не іменем долара та влади».

То що ж пропонує новий документ? Найбільшим досягненням закону екс­перти називають зміну виборів голів су­дів. Відтепер голови судів призначати­муться не Верховною Радою, а обирати­муться самими суддями відповідного суду, причому таємним голосуванням і терміном на рік. Це відкриває можливос­ті суддівської незалежності, яка подеку­ди існувала лише на папері. Однак про­блема настільки глибока, що відновити довіру людей до суддів одним законом просто неможливо.

Закон передбачає, що люструвати слу­жителів Феміди буде Тимчасова спеці­альна комісія з перевірки суддів судів за­гальної юрисдикції, що складається з 15 членів. Частину комісії представляти­муть колишні судді у відставці, які про­тягом останніх 5 років не займалися судо­чинством, та представники громадськос­ті, що мають вищу юридичну освіту.

За словами відомого юриста Дмитра Гудими, застереження викликає сама процедура створення тимчасової спеці­альної комісії, що має перевіряти суддів. «Це крок радикальний, якого ще не зна­ла наша правова система. Можливо, він доцільний, а може, ні. Усе залежить від того, яку мету переслідували автори цьо­го закону», – зазначив він.

В очікуванні волі

Суддівські помилки має виправити ще один закон, ухвалений парламентом, – «Про амністію». Голова Комітету Вер­ховної Ради з питань законодавчого за­безпечення правоохоронної діяльності Андрій Кожем’якін переконаний, що ухвалення цього закону в 2014 році дозво­лить відновити справедливість щодо осіб, засуджених за надуманими обста­винами, за велінням замовників поруше­них проти громадян справ. Значна част­ка тих, хто перебуває за ґратами, – пред­ставники малого та середнього бізнесу, які свого часу не поступилися своїми принципами й не віддали добровільно налагодженої справи. Точного числа по­терпілих від рейдерських атак не знають навіть правоохоронні органи.

Відновити справедливість і має на меті закон «Про амністію». Зрозуміло, його дія не поширюється на громадян, засуджених за насильство, вбивство, ка­тування, а також осіб, що скоїли повтор­ні злочини чи злочини проти безпеки держави.

Експерти вважають, що в такий спо­сіб удасться подолати негативні наслід­ки вибіркового правосуддя. І повернути до активної підприємницької діяльності кілька тисяч ув’язнених. Ті, хто потра­пить під амністію, мають відчути на собі дію ще кількох нововведень, ухвалених парламентом.

Два закони, затверджені депутатами ВР, спрямовані на спрощення відкриття і ведення бізнесу в Україні. Як запевня­ють експерти, в країні нарешті розпоча­то процес дерегуляції, який полегшить життя підприємців, з одного боку, а з ін­шого – поліпшить позиції України в між­народних рейтингах інвестиційної при­вабливості. Останнє є особливо важли­вим у нинішній період політичного не­спокою та економічної нестабільності.

У пояснювальній записці до законо­проекту йдеться про те, що «прийняття закону дозволить забезпечити перехід України до більш простої, швидкої і менш витратної процедури створення нових суб’єктів господарювання, підви­щення надійності обороту в сфері під­приємництва, зменшення грошових і ча­сових витрат підприємців та можливос­тей для здійснення рейдерства».

Олександра Кужель, коментуючи цей законопроект, зазначила, що скорочення дозвільних документів і спрощення від­криття бізнесу дадуть змогу одному тільки агробізнесу заощадити до 380 млн дол. на хабарах. За її словами, закон лік­відує 113 «вотчин для підгодовування» корупціонерів-чиновників, але при цьо­му залишає дієву систему контролю там, де це необхідно.

 

  •  Й досі на порядку денному

  Українське суспільство чекає на ухвалення ще одного за­кону, що надав би безпосе­реднє та реальне право громадянам боротися з корупці­єю. Однак парламентарі вперто відмовляються розглядати такий законопроект. Створення антико­рупційного бюро, на якому напо­лягає ініціативна група, знову провалили. На народних обран­ців жодним чином не подіяло звернення Прем’єр-міністра Ар­сенія Яценюка невідкладно роз­глянути даний законопроект і «дати можливість створити неза­лежний орган, який не тільки розпочне боротьбу з корупцією, а й викорінюватиме корупціонерів з усіх органів виконавчої влади». Причину ігнорування законопро­екту чимало експертів убачають в тому, що серед депутатського корпусу нинішнього скликання бракує прихильників боротьби з корупцією.

Не діють на депутатів і аргументи, що в сусідній Польщі такий закон спрацював практично миттєво, піс­ля того як кілька разів громадяни зафіксували й оприлюднили ко­рупційні діяння. Чому Україна, ба­гато в чому наслідуючи приклад Польщі, за сценарієм західних су­сідів діяти відмовляється? Та над­то категорично висловлюється проти того, аби громадяни прово­дили відкриту чи приховану зйом­ку чиновників, яких підозрюють у корупції? Що протизаконного в тому, коли у випадку встановлен­ня фактів корупції громадяни бу­дуть звертатись до суду, оминаю­чи кабінети правоохоронних орга­нів? Конкретної відповіді суспіль­ство так і не отримало. Посилання на те, що наразі ухвалення таких законів є передчасним, не витри­мує жодної критики. Експерт Вале­рій Носкін вважає, що така ініціа­тива ніколи не втрачала своєї акту­альності. А надто нині, коли влада націлена на очищення, вона була б найбільш доречною. А якщо гро­мадському антикорупційному бюро надати широкі права з контролю та боротьби з корупці­єю, зросте довіра і до суду, і до влади загалом.

На думку фахівців, велика кількість народних депутатів та інших пред­ставників влади не зацікавлені в створенні спеціального антикоруп­ційного органу, оскільки його існу­вання суперечитиме їхнім власним корупційним інтересам.

27.04.2014


Раїса Чирва оглядач «ПВ»

ДОДАТИ КОМЕНТАР 2000
Ваше ім'я:
Коментар:
  введіть цифри на картинці
УВАГА!

З метою підвищення попиту на газету "Профспілкові вісті" редакція прийняла рішення припинити практику розміщення повного чергового номеру у pdf-форматі на власному сайті. Натомість обмежитися публікацією першої сторінки та анонсів найрезонансніших матеріалів. Пропонуємо читачам передплачувати видання. З умовами передплати можна ознайомитися у розділі ПЕРЕДПЛАТА.

НОВИНИ

11.11.2024 21:24

11.11.2024 21:23

25.10.2024 21:44

11.10.2024 22:50

10.10.2024 22:03

08.09.2024 21:09

23.08.2024 22:29

23.08.2024 22:00

10.07.2024 21:02

08.07.2024 20:16

Усі новини


Опитування

Якою б Ви хотіли бачити улюблену газету "Профспілкові вісті" надалі?

Традиційною паперовою, друкованою
- 0 %
Новітньою електронною (виключно в інтернеті за передплатою)
- 0 %
Змішаною (відкриття передплати на електронну версію при збереженні паперово-друкованого формату)
- 0 %
Усього: голосів






 

Профспілкові ВІСТІ, 1990-2023©

01042, Украіна, м. Київ
Майдан Незалежності, 2
Тел/факс: 528-70-49
Використання матеріалів сайту дозволяється за умови посилання