Чи загрожує Україні житловий майдан?
Інформаційний простір захопили «жахи» – коментарі тих, хто
читав проект Житлового кодексу (ЖК). Ті, хто не читав, змушені їм вірити.
Таким чином, внутрішнє напруження громадян зростає, оскільки немає у людини
нічого більш особистого, ніж квадратні метри та дах, які дозволяють їй
сховатися від ворожого світу й негоди. За них вона готова хоч на майдан. Чи
варто довіряти цим коментаторам, і чи можливий в Україні житловий майдан,
спробували з’ясувати «ПВ».
Український законопроект Житлового кодексу безперечно
гідний Книги рекордів Гіннесса. Його пишуть майже 20 років. За цей час
подібний документ прийняли всі країни СНД. Ми ж продовжуємо жити за
документом 1983 року, що починається словами: «У результаті перемоги Великої
Жовтневої соціалістичної революції...»
У профільному комітеті ВР сьогодні йде робота над 18-м(!)
варіантом ЖК в 68-ій(!) редакції. І хоч Верховна Рада в листопаді 2009 року
все ж таки прийняла документ у першому читанні, його зміст залишається сирим
і суперечливим. Це визнають майже всі фахівці, що долучилися до роботи з ним.
Пересічні громадяни, в свою чергу, схвильовані низкою статей, які пропонують
їм відмовитися від ЖЕКів та самотужки утримувати своє житло або погрожують
штрафами та втратою житла.
КОГО ХОЧЕ ОБРАЗИТИ КОДЕКС?
Критики багато: і конструктивної, і просто в’їдливої. Але
це добре: краще все тримати під контролем, ніж кинути напризволяще. Аж надто
важливе для нас житлове питання, аж надто запущене наше житлове господарство!
На сайті Верховної Ради розміщено останній варіант документа, зареєстрований
17 березня 2009 року. Не пошкодувавши часу, ознайомилася з розділами та
статтями, що зайняли більше 100 сторінок, і визнаю, що нічого в них не
викликає у мене підозри. Принцип зрозумілий: хочеш користуватися житлом –
плати, інакше доведеться постати перед судом. Тому дослухаймося до фахівців.
За справедливим зауваженням директора
аналітико-дослідницького центру «Інститут міста» Олександра Сергієнка (Київ),
Житловий кодекс мав би дати відповіді на головні питання української
дійсності: як управляти багатоквартирним будинком, де всі квартири
приватизовані, а місця загального користування, як і раніше, в комунальній
власності; як уникнути диктату управлінців і постачальників комунальних
послуг; як утримувати застарілий житловий фонд (переважно йдеться про
хрущовки); що робити з чергою на квартиру, що тягнеться з радянських часів; де
жити тим, хто не в змозі купити власне помешкання.
Проблема реконструкції застарілого житлового фонду, на
думку Олександра Сергієнка, за кодексом, зводиться виключно до відселення та
виселення. При цьому людина належним чином не захищена від зловживань з боку
влади і забудовників. Експерт також акцентує увагу на тому, що безкоштовну
квартиру з фонду соціального житла не можна буде приватизувати, бо надаватися
вона буде на певний термін, та й то на умовах платної оренди. Інакше кажучи,
людина з сім’єю, навіть отримавши житло, залишається на «пташиних правах».
Олександра Сергієнка насторожує й та поспішність, з якою влада намагається
людей, що живуть в багатоповерхівках, розвести по ОСББ (Об’єднаннях співвласників
багатоквартирних будинків). Адже більшість громадян до такого загального
господарювання не готові, насамперед психологічно. На його думку,
нав’язування новосельцям, що не створили ОСББ протягом трьох місяців,
управителя комунальних послуг суперечить нормі Цивільного кодексу щодо
добровільності у виборі контрагента та укладання договорів.
На порушення цієї та інших норм звернули увагу й фахівці
юридичного департаменту ФПУ, які дали ЖК власну оцінку. Дійсно, чи
справедливо, коли людина, яка отримала за чергою житло з державного або
комунального фонду, зобов’язана безкоштовно передати свою приватизовану
житплощу (якщо така є) органу, який «покращив їй житлові умови»? А як же право
недоторканності приватної власності? Не можуть погодитися профспілкові юристи
і з статтею, за якою пропонується встановити порядок виселення у разі
неповернення кредиту за житло. Несвоєчасним вважають вони і нарахування пені
при простроченій оплаті за комунальні послуги, оскільки в багатьох випадках
це відбувається не з вини громадянина, а через затримку зарплати.
Київського адвоката Тетяну Монтян, окрім іншого, лякає
створення чергового бюрократичного монстра для державного нагляду і контролю –
Державної житлово-комунальної інспекції.
ВЕСЬ СИР В ОДИН ВАРЕНИК
– У першу чергу мені не подобається в законопроекті його
обсяг, – говорить Мераб Горделадзе, професор кафедри Житлової політики і
утримання житла Державної академії ЖКГ (Київ), який брав участь в розробленні
одного з перших його варіантів. – Звичайно, порівнювати його з радянським
документом, коли в Україні був один вид власності, не доречно. Нині ж потрібно
дати визначення відносинам, правам та обов’язкам трьох власників – держави,
муніципалітету і приватної особи, та все одно кодекс має бути лаконічнішим.
Половина матеріалу взагалі не стосується практики кодексу і навіть має на меті
підмінити собою чинне законодавство – Цивільний і Кримінальний кодекси, закони
«Про житловий фонд соціального призначення», «Про житлово-комунальні послуги»,
«Про комплексну реконструкцію кварталів (мікрорайонів) застарілого житлового
фонду» тощо. ЖК, насамперед, має бути базовим документом, від якого відгалужувалися
б інші «житлові» закони, має бути орієнтиром у головних питаннях: які види
житла існують, як його отримати, на яких умовах можна ним володіти та
розпоряджатися, як зберегти. На думку Мераба Горделадзе, дуже багато місця
(понад п’ята частина документа) займають статті про ОСББ, хоча існує окремий
закон «Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку».
– При цьому не приділяється належної уваги орендарям
житлових приміщень, – говорить він. – Як, скажіть, створювати ОСББ і спільно управляти
майном, якщо половина будинку перебуває в оренді, тобто володіє ним один, а
користується – інший?
Законодавець хоче розділити функції управителя та
виконувача комунальних послуг. Але незрозумілими є сенс створення управляючих
компаній і їх відмінність від ЖЕКів. Потрібно чіткіше виписати, що нерухомість
як власність – це не квартира окремо, а будинок і земля під будинком, а також
прибудинкова територія, яка може бути залучена до виробничих процесів з його
утримання. Крім того, людям важливо усвідомити таку річ: так само, як квартира
є частиною будинку, так і будинок – це частина міста. Не можна спотворювати
власний будинок навіть на правах власності або співволодіння. Необхідно
зберігати архітектуру та архітектурний ансамбль...
До речі, законопроект № 2307, про який іде мова, не витримує
критики й фахівців Головного науково-експертного управління, які надали до
профільного комітету свої висновки. Словом, на загальну думку всіх експертів, у
такому вигляді ЖК приймати не на часі. Не можна залишити поза увагою і
політичну складову. Яким би досконалим не став законопроект найближчим часом,
чинний уряд, пам’ятаючи про майдан податковий, навряд чи зважиться лобіювати
його. Адже наразі справу доведеться мати не лише з підприємцями, а з усім
населенням.
НЕ ТАКИЙ СТРАШНИЙ ЧОРТ, ЯК ЙОГО МАЛЮЮТЬ
Олег Адамов, голова Федерації роботодавців ЖКГ, – один з авторів,
що активно працюють над нинішнім варіантом законопроекту. за його словами,
після першого читання враховано більше 70 зауважень щодо найголовніших питань.
– Ви як представник роботодавців насамперед обстоюєте їх
інтереси, а не населення?
– Ми залежимо безпосередньо від населення як основного
споживача житлово-комунальних послуг, від рівня їх оплати, тому не враховувати
інтереси цих людей не можемо.
– Якщо з ЖК стільки проблем, чи не розумно відмовитися від
нього і вдосконалювати «житлові» чинні закони?
– Є й така думка. кодекс спочатку планувався як документ, що
мав кодифікувати житлове законодавство, але цього не сталося. До нього
потрапило багато з того, що є предметом відповідальності цивільного та
кримінального кодексів. наприклад, відселення в разі неповернення іпотечного
кредиту, несплати за послуги, нарахування пені тощо. можливо, ці статті
вилучатимуться з нього, але в цілому структура збережеться. Попереду – громадські
слухання із Житлового кодексу, розгляд у профільному комітеті. сподіваємося,
що влада знайде політичну волю, щоб прийняти його, бо ми – остання країна на
пострадянському просторі, яка житлову реформу навіть не починала.
– Складається враження, що кодекс написано заради ОСББ.
– ОСББ – одне з головних питань, яке повинен вирішити кодекс.
власники багатоквартирних будинків мають отримати право вибору щодо
обслуговування й утримання своїх будинків (житлових і нежитлових приміщень).
таким чином, буде сформовано ринок житлових і комунальних послуг. головною
перешкодою в цьому процесі сьогодні виступає чиновник, йому вигідна існуюча
система управління, він не зацікавлений, щоб грошові потоки вислизнули з його
рук.
– А що в ЖК сказано про ЖЕКи? Вони мають право на існування?
– Створення ОСББ – не обов’язкова умова реалізації мешканцями
своїх прав і обов’язків із утримання житла. наприклад, старому будинку з
невеликою кількістю квартир це може бути невигідно. тому Жк передбачає
альтернативні форми реалізації мешканцями своїх прав, наприклад, шляхом
загальних зборів мешканців багатоквартирного будинку. збори, провівши тендер,
можуть вибрати як управителя комунальний або приватний ЖЕК, юрособу або
фізособу. але управитель має бути обов’язково, адже будинок не може залишитися
безгоспним. це дасть поштовх розвитку ринку комунальних послуг, стимулюватиме
їх якість.
– Що буде із черговиками?
– Усі, хто стояв у черзі, в ній залишаться. крім того, Жк
передбачає механізм надання соціального житла, регламентує зобов’язання
держави. Перелік громадян, що мають право на соціальне житло, розширено.
– Людей хвилює питання хрущовок, що давно вичерпали свій
ресурс…
– ЖК передбачає проведення перших постприватизаційних
капітальних ремонтів. Але яким чином і в якому обсязі їх проводити, залежатиме
від уряду та органів місцевого самоврядування: які кошти вони закладуть на ці
потреби до бюджетів. Раніше розглядалася норма, за якою лише ОСББ могло
претендувати на капремонт, нині ж на допомогу держави може розраховувати
будь-який будинок, який визначився з управителем.
ПРОПОЗИЦІЇ ФПУ, ЯКІ ВРАХОВАНО
При підготовці проекту Житлового кодексу було враховано 12
пропозицій, підготовлених Федерацією профспілок і внесених до Верховної Ради
Головою ФПУ, народним депутатом Василем Хара. Ось деякі з них:
До повноважень Кабміну включено «розроблення засад цінової
політики у житловій сфері», до повноважень центрального органу виконавчої
влади з питань ЖКГ у житловій сфері – забезпечення діяльності місцевих
держадміністрацій щодо «контролю за цінами (тарифами) на житлово-комунальні
послуги та послуги з управління житлом».
Порядок проведення житлового обліку, взяття громадян на соціальний
житловий облік, формування наглядових рад за розподілом соціального житла при
органах місцевого самоврядування має погоджуватися з всеукраїнськими
профспілками та профоб’єднаннями, що уклали Генеральну угоду.
До числа тих, хто має право на позачергове отримання соціального
житла, додано сім’ї, які виховують п’ятеро і більше дітей чи одночасно народили
трьох чи більше дітей; сім’ї, які мають дитину-інваліда до 18 років або інваліда
з дитинства І чи ІІ групи; молоді або неповні сім’ї, в яких вік чоловіка та
дружини не перевищує 35 років; відзначених високими званнями та нагородами
військових; звільнених у запас або відставку військових.
Виселити з гуртожитку можна тільки тих працівників, які
звільнилися за власним бажанням без поважних причин, за порушення трудової
дисципліни або вчинення злочину.
У разі переобладнання чи виникнення загрози обвалу гуртожитку
інше житлове приміщення має розміщуватися в межах того ж населеного пункту,
відповідати санітарним, технічним нормам та розміру попереднього приміщення.
На продовження теми в
найближчих номерах газети читайте інтерв’ю із заступником міністра з питань
житлово-комунального господарства України Віталієм Шаповаленком.
10.03.2011
Олена СУХОРУКОВА, «ПВ»
|