Інформаційна війна – зброя, страшніша за ядерну
Довкола України точиться потужна інформаційна війна,
наслідки якої можуть бути драматичними для майбутнього держави. І всередині
країни, і за її межами. Міжнародні експерти наголошують: від результату
інформаційної війни залежить, якою світ уявлятиме Україну. В образі мирних
демонстрантів, які повстали за майбутнє своїх дітей, чи в потворі правих
екстремістів, які жбурляють коктейлі Молотова до помешкань громадян. Україна
поки що програє інформаційний поєдинок із Росією. Чому так сталося, намагалися
з’ясувати «Профспілкові вісті».
Щит або меч?
Років із 30 тому американський дослідник Маршалл Маклюен
почав детально аналізувати роль інформації в сучасному світі. Вчений дійшов
несподіваного висновку: засоби комунікації стали новими «природними ресурсами»,
що збільшують багатство суспільства. Він запропонував світу цікаву тезу:
«Істинно тотальна війна – це війна за допомогою інформації». І на основі
багаторічних досліджень довів, що сучасні війни зазвичай ведуться в
інформаційному просторі та за допомогою інформаційних видів озброєнь.
Інформацію можна використати і у вигляді щита, і в образі меча. Усе залежить
від того, чиї ресурс та пропаганда будуть потужнішими. Інформаційна війна
безпосередньо не призводить до кровопролиття, руйнувань чи масштабних жертв.
Саме це породжує безпечність, а то й легковажність у ставленні до «словесних
баталій». Саме так сталося в Україні. Ми недооцінили ступінь руйнувань і
шкоди, яких завдає інформаційна війна суспільній психології, не усвідомили, що
за масштабами і наслідками вони можуть переважати наслідки збройних
конфліктів. Тільки зараз, у роз пал інформаційної війни Росії й України ми,
нарешті, збагнули, яку загрозу не тільки нашій державі, а й міжнародному
співтовариству вона несе. Народний депутат України Олександр Бригинець зізнається:
«Війна нині не ведеться лоб у лоб. Війна – поняття об’ємне, і часом воїнам
доводиться стояти, а атакувати – журналістам, політикам, економістам».
Головне завдання інформаційних воєн полягає в маніпулюванні
масами, дезорієнтації та дезінформації громадян, залякуванні супротивника
своєю могутністю. Нещодавно в ефірі одного з українських політичних шоу
журналіст Євгеній Кисельов пояснив особливість нинішньої інформаційної війни.
За його словами, російська пропаганда діє за зразками Геббельса. У Росії добре
засвоїли його урок: чим страшніша брехня, тим легше в неї повірити.
Інформаційна війна коштує дорого. Та якщо є конкретне
«державне замовлення», рясні фінансові кошти спрямовуються на його
обслуговування. Росія щедро підживлює медіа-фронт, не шкодує ресурсів.
Стосовно кадрів, то й тут старші браття нас випередили. За роки диктату Путіна
сформувався прошарок активних підспівувачів і медійників із жорсткою
внутрішньою цензурою.
Експерти переконані, що інформаційна навала почалася
задовго до Євромайдану. Кремль настирливо гнув свою лінію, що Україні нема
чого робити в Європейському Союзі, бо її доля – виключно Митний союз та
найглибша інтеграція в Росію. Деякі пропагандисти кремлівської політики
відверто натякали, що перспектива України – губернія в складі net
РФ. Інакше – розруха, беззаконня, кінець незалежності і крах
держави як такої. Однак перший етап інформаційної війни Росія провалила. Бо
переміг Євромайдан. Та це тільки розлютило оточення нового диктатора, який не
полишив і не збирається полишати мрію про відродження імперії. Відтак
інформаційна війна набрала таких шалених обертів, що Україна розгубилась. Наша
країна ніяк не очікувала такого удару з боку «гаранта національної безпеки».
Кремлівські міфи, вигадки, брехня
Суспільний запит на інформаційну війну в Росії було
сформовано заздалегідь. З перших днів після повалення режиму Януковича
російські ЗМІ навперебій жахали своїх співгромадян: в Україні хаос, держава
розвалюється на дрібні шматки, країною керує купка бандитів, на вулицях міст
і сіл – озброєні радикали й бандерівці, які знищують пам’ятники, руйнують
церкви, а найстрашніше – вбивають людей. Усіх підряд. Молодих і старих.
Екстремісти, нацисти п’ють кров немовлят прямо посеред Києва. Та найгірше –
спалюють будинки «регіоналів», комуністів, російськомовних громадян.
Політичний бомонд Росії добре засвоїв уроки Геббельса: той,
хто контролює інформаційне поле, має владу. Відтак контроль над телебаченням, а
воно продукує 90% думок і фактів, тотальний. Росія влаштовує своїм глядачам
повноцінне шоу «про жахіття й беззаконня» в Україні. На нього не шкодують
великих uaгрошей – захоплюючий сценарій, вишукана акторська гра, відповідна
музика, спеціальні ефекти, шокуючий відеоряд. Кремль поспішає зобразити
протестувальників радикалами й екстремістами.
Тримати свого глядача за дурня – звична практика для
російських телевізійників. Інформація за будь-яку ціну. Не біда, що це
дезінформація, глядач чи слухач проковтне наживку. Головне – сформувати «правильну»
громадську думку.
Показують на каналі ОРТ, як українці покидають Україну і
шукають притулку в південних областях Росії – Брянській, Курській,
Вологодській. Називають число 140 тис. біженців, показують колони автівок і
навіть не прибирають з картинки назву пункту, розташованого за 80 км від
Львова на кордоні з Польщею. Ефіри практично всіх російських каналів заповнені
відвертою брехнею. Маніпулювання громадською думкою досягає апогею. Особливо
старається головний пропагандист Федерації, «приватний» журналіст Кремля
Дмитро Кисельов. Його передачі – цинічний сплав напівправди і домислів про
Україну. Кисельову дозволено все. Навіть погрози Сполученим Штатам про
перетворення їх територій на купку ядерного попелу. Після таких заяв росіяни,
певне, ще більше утверджуються в силі й могутності своєї держави, а Кремль
аплодує «сміливцю».
Позмагатися з Кисельовим намагаються й інші тележурналісти
та ведучі програм. Інформаційна машина Москви працює на підвищених обертах. Її
продукт безперешкодно надходить і до українського глядача. Російські канали
не забороняли, не відключали, не фільтрували. Ігнорували в надії, що люди самі
оцінять, де правда, а де відверте перекручування фактів. Словом – не реагували.
І як наслідок, поступилися Росії.
Перезавантаження не відбулося
Директор соціальних програм Центру Разумкова Людмила Шангіна
так змалювала ситуацію: «Росія веде інформаційну війну проти України. А ми,
українці, недооцінили масштаби і програли». Як наслідок, на думку експерта,
багато східних українців дійсно бояться західних, яких російські ЗМІ
зображують радикальними націоналістами, крайніми екстремістами. Пані Шангіна
вважає острах перед правими радикалами перебільшеним, але переконана, що
враховувати і говорити про такі настрої нині просто необхідно.
Сьогодні йде боротьба за «уми громадян». Це складова поки
що «холодної війни». Завоювати симпатії і прихильність громадян можна лише
зваженою, продуманою і дозованою інформацією. За словами керівника ГО
«Телекритика» Наталії Лигачової, одна з проблем полягає в тому, що медіа не
замислюються, як їхня інформація буде сприйнята в різних частинах країни. А
директор Фонду «Демократичні ініціативи» Ірина Бекешкіна більш категорична. На
її переконання, «ЗМІ останнім часом нагадують сміттєвий бак, куди скидається
все. Але в період інформаційної війни не перспективно протиставляти одним
брутальним технологіям інші. Протиставляти можна тільки правду. Тоді із шматків
цієї правди складеться мапа інформаційного простору України».
Та це буде в майбутньому, близькому чи більш віддаленому. А
поки що, на думку експертів, Україна фактично віддала свою медіа-сферу Росії.
Відомий публіцист Сергій Рахманін зауважує: «Поняття інформаційної політики та
інформаційної безпеки в цій державі, як мінімум з 2000 року, відсутнє як таке.
Тобто, ми не реагували на відверто ворожі та провокаційні випади чужих каналів.
Ми не контролювали свою інформаційну політику, ми не враховували специфіку
регіонів та присутність в інформаційному просторі російських ЗМІ».
Україна, схоже, не може оговтатись, що вчорашній брат
перетворився на агресора. Відтак тривалий час журналісти майже соромилися
називати речі своїми іменами. Регулярні російські війська в українській
редакції звучали, як «активісти самооборони», «люди у військовій формі»,
«невідомі військові», «представники козацьких організацій», «війська
спецназу», «військові з автоматами», «зелені чоловічки» тощо. Навіть коли
російська армія вдерлася на територію Криму, українське суспільство
інформували, як одну за одною здають позиції військові Збройних Сил України.
Журналісти дещо захопилися пошуком «смажених» фактів: захоплення,
перестрілка, поранення, полон.
Та навіть коли відійти від болючої кримської теми, цікаво, а
що пропонують нашим громадянам з екранів телевізорів чи радіоприймачів?
Скоротити, скасувати, анулювати, примусити, заплатити, покарати… Чому не
агітують за стратегію прориву або те, як збираємось будувати нову країну?
Потрібне перезавантаження на всіх рубежах. Наявність такого
агресивного, ненадійного й ненаситного сусіда вимагає подбати про це
якнайшвидше. Експерти наголошують, що до переліку стратегічних питань
необхідно включити інформаційну безпеку. І разом із збільшенням витрат на
оборонний комплекс не забути про інформаційний.
Вони – в гущі українських подій. Вони – в гарячих точках. У
прямому і переносному сенсі. Коли палали шини на Грушевського, вони знаходились
у самому пеклі. Коли стріляли снайпери, діставалось і їм. Зараз їм відмовляють
у поїздках до Криму. Сьогодні їх викрадають і допитують з тортурами,
наставляючи автомат чи погрожуючи пістолетом. Йдеться про журналістів. Виявилося,
що для російських окупантів чесні журналісти з усього світу – практично вороги.
У них одна зброя – диктофон чи телекамера. Апаратуру нищать, а самих журналістів
ображають. Поблажка – виключно «для своїх, перевірених і схвалених у Кремлі».
Більшість великих медійних компаній Європи направили в
Україну власних кореспондентів. Якщо раніше вони послуговувались матеріалами
ВВС чи Reuters, то нині власники закордонних ЗМІ воліють отримувати інформацію
з перших рук. Іноземні журналісти охоче спілкуються з українськими колегами,
підтримують одне одного. Впродовж масових протестів, що сколихнули Україну,
під час виконання своїх професійних обов’язків постраждали півтори сотні
журналістів.
Нині їх число стрімко зростає. Так звані сили кримської
«самооборони» за підтримки російських окупаційних військ фактично здійснюють
силову зачистку Криму від представників засобів масової інформації. Робиться
це з однією метою: не допустити правдивого висвітлення подій у Криму. Йдеться
не просто про перешкоджання законній професійній діяльності журналістів, а про
криваві розправи над громадянами України та іноземцями, що призвели до
каліцтв, підриву їх фізичного та морального здоров’я.
Голова Кримської асоціації вільних журналістів Лілія
Буджурова ситуацію із свободою слова в Криму охарактеризувала гранично відверто:
на журналістів – українських та іноземних – оголошено «справжнє полювання із
стеженням, радіоперехопленнями, нападами, захопленням у заручники». Як на реальній
війні. Репортер ТСН та ведучий телеканалу «2+2» Руслан Ярмолюк, який
передавав свої репортажі з гарячих точок півострова, переконаний:
«Журналістам, які працюють нині в Криму, можна надавати статус учасників
бойових дій».
29.03.2014
Раїса ЧИРВА, «ПВ»
|