Україна готова до «шокової терапії»
Державна скарбниця розграбована, бюджет – із шаленим
дефіцитом, казна порожня. Такі реалії озвучив під час свого призначення у
парламенті Прем’єр-міністр Арсеній Яценюк. На його переконання, нині Україна
переживає найглибшу за всю історію незалежності економічну, соціальну та
політичну кризу. Тож кожному слід готуватися ще міцніше затягти паски. Що
насправді означатимуть ці жорсткі реформи і як українцям пережити складний
період? Про це на шпальтах нашого видання розмірковують експерти, політики,
економісти, зарубіжні фахівці.
Спадщина після «покращення»
Навіть ті, хто не має втрачати оптимізму, наголошують, що
Україна нині перебуває на порозі економічної катастрофи, від якої до повного
краху – лише кілька кроків. Фактично держава після термінової ревізії визнала
себе банкрутом. Тож серед перших і головних викликів новопризначеного уряду –
фінансова стабілізація і неймовірні зусилля, аби втримати країну від дефолту.
Якщо впораємося з цими проблемами, можна буде говорити про реструктуризацію
національної економіки.
Про жахливу спадщину після обіцяного попередніми
можновладцями покращення чесно заявив виконувач обов’язків глави держави
Олександр Турчинов: «На тлі підйому світової економіки українська котиться у
прірву і перебуває у переддефолтному стані. Оздоровлення економіки – це місія
нової команди, яка остаточно буде сформована після президентських виборів.
Завдання нового уряду – зупинити сповзання країни у прірву, стабілізувати
валютний курс, гарантувати своєчасні виплати зарплат, пенсій, стипендій,
повернути довіру інвесторів, сприяти розвитку підприємств і створенню нових
робочих місць».
Однак як гарантувати виконання того, чого насправді не
існує? Державна казна зяє дірками. Макроекономічні параметри, закладені до
бюджету на нинішній рік, не відповідають реаліям з точки зору економічного
зростання, інфляції, дефіциту державного бюджету. Директор Центру світової
економіки і міжнародних відносин НАНУ Олег Устенко закликає переглянути цифру
дефіциту бюджету, бо, на його думку, маємо всі передумови, що цьогоріч дефіцит
держбюджету може значно перевищити песимістичну позначку в розмірі 5% ВВП.
На нежиттєздатності основних бюджетних показників наголошує
у коментарі Forbes економіст Міжнародного центру перспективних досліджень Олександр
Жолудь. «Той бюджет, який було прийнято на початку року, має завищені плани
доходів. Він не виконується, тому витрати робити немає з чого. Потрібно знизити
і доходи, і витрати, щоб не було великого дефіциту і бюджет реально виконувався»,
− переконаний експерт. Як це втілити в життя, обговорювали на Екстреному
економічному саміті для України, який відбувся у столиці 12 березня за
ініціативи Міністерства економічного розвитку й торгівлі. Колишні міністри
економіки країн Євросоюзу, а також Грузії поділилися досвідом реформування у
своїх країнах, пропонували рецепти для оздоровлення української економічної
ситуації. До честі учасників саміту, вони більше говорили про переваги шокової
терапії для країни в цілому й пропонували «адаптовані» заходи для нинішнього
стану економіки України. Один із поважних гостей, щоправда, заявив: «Ми вже в
шоку, однак терапії поки що не спостерігаємо».
Стосовно глибокої кризи в Україні, експерти одностайно
наголосили, що основними її проблемами є корупція і зарегульованість.
Аналітики вважають, що позбутися цих проблем можна, якщо зважитись на
непопулярні кроки і жорстко покарати винних.
Чого чекати від програми уряду?
«План дій» нового уряду написаний нашвидкуруч. Деякі
експерти вже піддали його критиці. Однак більшість аналітиків вважає такий
крок своєчасним і наголошує, що план діяльності Кабміну дасть позитивні
результати за умов прозорості. Суспільство, навчене негативним досвідом,
контролюватиме уряд, і він має це усвідомлювати, відтак зважати на критику на
свою адресу. У свою чергу, уряд має пояснити громаді, чому зважується на такі
кроки, у тому числі на непопулярні.
Що пропонує новий склад уряду? Найперше – жорстку економію
бюджетних коштів. Цей розділ програми передбачає відмову від кількох соціальних
державних програм, без яких Україна поки що може обійтися. У планах міністрів
також скасування пільг і субсидій. Уряд обіцяє у найближчий час переглянути цю
статтю видатків із державного бюджету, аби визначити їх реальну соціальну
доцільність.
Громадськість з надією сприймає готовність нового складу
уряду протидіяти корупції. Якщо ця боротьба, звісно, виявиться не лише на
словах. В усякому разі, уже з перших днів створено антикорупційне бюро, яке,
на переконання ав uaторів такої ідеї, протидіятиме корупції передусім у вищих
ешелонах влади.
Показовим експерти вважають той факт, що режим жорсткої
економії уряд пропонує почати із себе. Кабінет Міністрів погодився на
тотальний контроль з боку суспільства за використанням бюджетних коштів на
утримання державного апарату. Зокрема, міністерствам і відомствам заборонено
купувати формений одяг, ноутбуки, автотранспорт, оплачувати мобільний
зв’язок, робити ремонти, оплачувати чартерні рейси, створювати нові бюджетні
установи, збільшувати чисельність працівників, заповнювати вакансії і
видавати грошові винагороди чиновникам. Уряд також скоротив кількість
заступників міністра до трьох, включаючи його першого заступника. Крім того, на
кожне міністерство залишили по одному черговому автомобілю, а парк у понад 1,5
тис. автомобілів буде оцінено і продано на аукціонах під контролем
громадськості. В усякому разі, так було задекларовано одразу після призначення
нового складу уряду.
Серед позитивних новацій – курс на демонополізацію
економіки. Кабмін обіцяє розширити свободу підприємницької діяльності та
скоротити функції адміністративного регулювання економіки.
Уряд має намір вдатися і до непопулярних кроків: підвищити
ціну на газ, комунальні тарифи, урізати соціальні гарантії. Як заявив
Прем’єр-міністр Арсеній Яценюк, держава не має іншого виходу, а всі
запропоновані заходи впроваджуватимуться виключно задля стабілізації економіки
і для її розвитку в майбутньому.
Від реальних кроків нового уряду залежить дуже багато.
Найперше, чи підтримає політику влади народ? Політолог Тарас Лутчин вважає, «якщо
ж влада знову все тільки декларуватиме і «заговорюватиме» – нічого не вийде.
Якщо ж влада закотить рукави, почне працювати разом і досягатиме результатів,
– це вже перемога Майдану. Інакше – знову народний гнів, що може погано закінчитися
для всіх».
У зоні ризику– соціальна сфера
Режим жорсткої економії, запропонований урядом, у першу
чергу позначиться на простих громадянах. Вимоги МВФ для надання кредиту –
незмінні: скорочення соціальних витрат, підвищення пенсійного віку, скасування
галузевої державної підтримки, підвищення тарифів на газ для населення і
комуналку до економічно обґрунтованих. Зараз вони нижче собівартості й
дотуються з державного бюджету. Якщо кредити вдасться отримати, тарифи
зростуть. Як відчутно? Точної цифри допоки не називають. За розрахунками незалежного
експерта енергоринку Валентина Землянського, тарифи зростуть більш ніж удвічі.
Щоправда, пан Землянський замовчує необхідність підвищити ще й якість надання
послуг.
Більшість аналітиків уже готові представити на «розгляд
громадськості» дані про те, скільки заощадить бюджет, якщо припинити
підвищувати пенсії і зарплати бюджетникам. Називають цифри від 12 до 15
мільярдів гривень. Кажуть, Україна повинна буде захистити малозабезпечених
громадян у разі отримання кредиту МВФ. Та поки що на словах. Тільки зрідка
лунають голоси про необхідність «пошуку інструментів соціального захисту», бо
це вже не питання МВФ, це наші внутрішні проблеми.
Як українцям виживати у реаліях запропонованого режиму? Цю
тему нещодавно порушували на зустрічі міністра соціальної політики Людмили
Денісової з представниками профспілкових організацій. Учасники зустрічі дійшли
згоди, що тільки спільними зусиллями можна поліпшити й удосконалити соціальний
захист громадян, забезпечити стабільність соціальних виплат.
Свою позицію оприлюднила і Федерація профспілок України. На
переконання її лідерів, непопулярні реформи мають бути прийняті суспільством,
стати зрозумілими для усього без винятку населення України.
Тим часом світова спільнота трохи збентежена поспішністю
заяв Києва щодо співпраці з МВФ, хоча й розуміє бажання співпрацювати з
провідними глобальними фінансовими установами. «Однак економічна політика має
бути виваженою і спиратися на продумані національні інтереси», – заявив
економіст банку Goldman Sachs (США) Майкл Бретман.
Національні експерти реформам соціальної сфери схильні
відводити другорядну роль. Аналітики стверджують, що спершу треба запустити
економіку, а потім вдаватися до соціальних реформ, позаяк в умовах
економічної кризи вони будуть спрямовані на те, аби мінімізувати всі соціальні
витрати. А це означає, що паски належить затягувати всім. Що міцніше, то ліпше.
Чи зважимося на польський варіант?
У 1990-х роках, аби витягнути Польщу з убогості соціалізму,
тодішньому віце-прем’єру Лєшеку Бальцеровичу довелося вдатися до так званої
«шокової терапії». Тоді поляки зненавиділи цього реформатора. Натомість нині
його обожнюють. У липні 2007 року аналітичний центр European enterpris
institute (Брюссель) удостоїв Бальцеровича титулу «найбільшого реформатора в
країнах Євросоюзу». Самі поляки переконані, що без Бальцеровича шлях Польщі до
Євросоюзу був би довшим, або взагалі не відбувся.
Тоді високопосадовець запропонував власний план
щонайшвидшого переходу від планової державної економіки до ринкових відносин і
верховенства приватної власності. Комплекс реформ дістав назву «План
Бальцеровича», але частіше його називають «шоковою терапією» для економіки.
План передбачав суворе обмеження інфляції, приведення до
рівноваги протягом року державного бюджету, товарного та грошового ринків,
переведення всіх сфер економіки на ринкові відносини. Для цього підвищувалися
роздрібні ціни, скорочувалися бюджетні дотації, обмежувалися грошові доходи,
а для підприємств запроваджувався частковий внутрішній обіг злотого і
встановлювався його єдиний курс.
Щойно реформи почали втілювати в життя, енергоресурси для
населення подорожчали вчетверо. Зростали ціни і безробіття. На тлі такої кризи
команда Бальцеровича витісняла державу з реального сектору економіки. Ключовим
етапом польської перебудови стала стрімка приватизація. Вже за два роки в
руках корпоративного сектору опинилося 45% усієї промисловості. Люди, що
лишилися без роботи, зважувалися відкривати власний бізнес, бодай маленький.
Нині у Польщі навіть у малоосвічених сільських мешканців є широкі можливості
для ведення бізнесу. А міжнародна спільнота, побачивши переваги «шокової
терапії», додатково виділила Польщі понад три мільярди доларів на підтримку
малого та середнього бізнесу. І жодної копійки цього траншу поляки не
«проїли», а вклали у подальший розвиток своїх виробництв.
Чи готові українці після падіння влади Януковича до схожих
жорстких реформ? Чи усвідомлюють, що лише в такий непопулярний спосіб можуть
виборсатись із глибокої економічної прірви?
21.03.2014
Раїса ЧИРВА, «ПВ»
Коментарі
#1 02.02.2015 14:51 добавил: Elina Johnson | додати коментарВи шукаєте кредиту? Або ж ви відмовилися кредиту банку або фінансової установи для одного або декількох причин? У вас є підходяще місце для вашого кредиту рішень прямо тут! Еліна Джонсон кредит фірма ми обмежені в видаємо кредити для компаній і приватних осіб за низькою і доступною відсотковою ставкою 2%. Будь ласка, зв´яжіться з нами по сьогоднішній день по електронній пошті за допомогою elinajohnson11@hotmail. com
ЗАЯВНИК ДАНІ:
1) Повне ім´я:
2) Країна:
3) Адреса:
4) Стан:
5) Стать:
6) Сімейний стан:
7) Рід занять:
8) номер телефону:
9) В даний час становище в місці роботи:
10) Щомісячний дохід:
11) Сума кредиту Необхідні:
12) Кредит Тривалість:
13) Мета кредиту:
14) Релігія:
15) Чи зверталися ви раніше;
16) Дата народження;
спасибі,
Г-жа Еліна Джонсон
|
|
|