Справедливість одна для всіх
20 лютого – Всесвітній день соціальної справедливості.
Міжнародна спільнота вважає його одним із головних інструментів для
забезпечення ефективного соціального діалогу для формування справедливого
суспільства. В Україні цього дня намагаються привернути увагу органів державної
влади, місцевого самоврядування, об’єктів господарювання, громадських
організацій, профспілок до вирішення наболілих проблем встановлення
соціальної справедливості. Не тільки з точки зору аналізу, а реальних кроків
досягнення соціальної рівності. Які здобутки маємо на цьому шляху і чого бракує
для подолання несправедливості, намагалися з’ясувати «Профспілкові вісті».
Третя спроба
Цьогоріч День соціальної справедливості Україна відзначає
втретє. 2013 рік за ініціативи Президента було оголошено Роком соціальної
рівності. Чи можна сьогодні говорити про здобутки у цій сфері? На думку
профспілкових лідерів, до повної перемоги ще далеко, але помітні зрушення
відбулися. Серед незаперечного позитиву – налагодження тісної співпраці
Міністерства соціальної політики та Федерації профспілок України у роботі над
усуненням соціальної несправедливості.
Першим вагомим кроком на цьому шляху стало підписання
Декларації соціальної справедливості: гідна праця та соціальний захист.
Документ містить конкретні пропозиції для побудови справедливої соціальної
держави. Напрацьовано проект Концепції соцполітики України до 2023 року. Нині
документ проходить експертизу та опрацювання у наукових колах. Вчені
залучають до роботи над проектом не тільки вітчизняних, а й зарубіжних
фахівців.
Федерація профспілок України чимало зусиль спрямувала для
виявлення «зон соціальної несправедливості у сфері праці». За результатами
роботи створено Дорожню карту спільних дій Федерації профспілок України та
Міністерства соціальної політики. Її мета – не лише констатувати та
зафіксувати, а й боротися усіма доступними засобами з проявами несправедливості
у сфері праці.
«Федерація профспілок України сформувала системний погляд
на проблему соціальної несправедливості у сфері праці й підготувала комплекс
питань із виявлення зон соціальної несправедливості або дискримінації.
Зазначені зони стосуються усього спектру життєдіяльності працівника аж до
виходу його на пенсію і показали, які маємо проблеми у сфері оплати й охорони
праці, оподаткування трудових доходів, публічного визнання престижності праці.
Однак ми не лише діагностували проблеми, а й спробували визначити власне
профспілкове бачення, як ці проблеми подолати», – заявив заступник Голови ФПУ
Сергій Кондрюк.
Для того, аби долучитися до формування економічної та
соціальної політики держави, започатковано підготовку щорічної Національної
доповіді, у якій відображатиметься забезпечення соціальної справедливості в
Україні й акцентуватиметься на порушеннях.
Профспілки не залишилися осторонь розв’язання проблеми
вдосконалення методики формування базового державного стандарту – прожиткового
мінімуму.
Уперше представників профспілок запросили до участі у
підготовці доповіді уряду про хід виконання Європейської соціальної хартії.
Пильно стежитимуть профспілкові лідери і за виконанням
Мінсоцполітики обіцянки зрівняти до кінця нинішнього року мінімальну заробітну
плату і рівень прожиткового мінімуму. Виконувач обов’язків міністра Наталія
Королевська зауважує, що зробити це буде непросто, однак сподівається на
допомогу і порозуміння з Федерацією роботодавців.
«Саме несправедливість найбільше загострює ситуацію у
суспільстві, – наголошує високопосадовець. – Коли людина перебуває у скруті й
бачить, що хтось користується надмірними і незаслуженими благами, це викликає
відповідну реакцію». У нинішньому році її відомство спільно з ФПУ боротиметься
за дотримання принципу соціальної справедливості.
Насправді громадяни України хочуть не так уже й багато.
Тільки те, на що мають право, що гарантує їм Конституція. Право на місце
роботи та заробітну плату, можливість навчатися, лікуватися, відпочивати, мати
пристойне житло. Виключно те, що передбачено в Основному Законі держави. І щоб
решта законів основному не суперечили, а лиш утверджували ці права. Цього для
соціальної справедливості цілком достатньо.
Світові тенденції в українських реаліях
Україна аналізує світові тенденції не заради того, аби
визначитись, яке місце посідає у рейтингу соціальної справедливості. Радше
задля того, аби уникнути помилок і прорахунків у «перерозподілі» соціальних
благ. Сьогодні у розвинених країнах склалася неординарна ситуація, коли
меншість працездатного населення здатна забезпечити і темпи зростання
економіки, і добробут непрацездатних верств, і навіть задоволення базових потреб
більшості працездатного населення. Іншими словами, відбувається парадоксальне
порушення принципів соціальної справедливості. Коли ті, хто прагнуть і вміють
працювати, фактично забезпечують благами тих, хто не бажає і uaне вміє
працювати як слід, а лиш сподівається на систему розподілу статків.
Через це експерти характеризують ситуацію так: маємо конфлікт
не між багатою меншістю і бідною більшістю, а між меншістю, яка напружується і
працює, і більшістю, яка відверто ледарює, посилаючись на економічну скруту,
неможливість знайти пристойну роботу тощо. От і виходить, що один працюючий
може «утримувати» десяток відвертих нероб, котрі, однак, вимагають соціальної
справедливості і благ.
Експерти вбачають у таких тенденціях передусім політичний
аспект. Адже виборець, який уже не в першому поколінні перебуває «на голці»
соціальної допомоги, має таке саме право голосу, як і той, хто самовіддано
працює, – і нерідко саме цей голос може виявитися вирішальним. То чому б не
використати його у своїх інтересах шляхом збільшення соціальних виплат.
В Україні простежується намагання визначитися з категорією найбільш
незахищених. В українському суспільстві, на думку експертів, побутує хибна думка,
що найбільш соціально незахищеними в Україні є пенсіонери. І з цією думкою
погоджується більшість: політики, управлінці, навіть пересічні громадяни. Однак
не варто ігнорувати той факт, що в державі існує ще більш незахищена категорія
населення – це молоді люди працездатного віку від 18 до 35 років, які не
можуть знайти роботу, відтак не мають жодних засобів до існування. Справді,
пенсіонер має хоч якусь фінансову страховку – пенсію, що дає йому можливість
споживати щодня бодай хліб з молоком, а молода людина, як правило, не має і
цього, і щоб вижити, змушена або красти, або сидіти на шиї у батьків чи тих самих
пенсіонерів. Виходить замкнене коло. Тож що швидше ми знайдемо з нього вихід,
то наочніше запрацює принцип соціальної справедливості. Треба, кажуть фахівці,
чітко відповісти на запитання: що насамперед потребує в Україні невідкладного
вирішення? Підвищення пенсій чи інтенсивна модернізація економіки, яка б
забезпечила роботою фізично здорову і працездатну молодь і яка б збільшувала
виробництво валового національного продукту на душу населення. На душу тих же
пенсіонерів.
Наряд чи існує одновимірна залежність між можливістю не
працювати і реальним неробством. Однак кількість тих, хто не працює і водночас
виступає за соціальну справедливість, зростає в геометричній прогресії. А це –
прямий шлях до зростання в суспільстві соціальної напруги, що загрожує
суспільно-політичним вибухом. Не тільки в Україні, а в цілому у світі.
Стандарти замість мінімумів
В Україні соціальна напруга має глибоке коріння. На
переконання експертів, найперше через штучно занижений рівень соціальних
стандартів і гарантій – прожиткового мінімуму, мінімальної зарплати, пенсій, державних
соціальних допомог, невиконання вимог Закону України «Про прожитковий мінімум»,
низький рівень оплати праці, ручне управління соціальними виплатами, недосконалу
податкову систему.
Як і раніше, в основі державної соціальної політики України
замість державних соціальних стандартів гідного життя і гідної праці домінує
ідея соціальних мінімумів: мінімальна зарплата, мінімальна пенсія, прожитковий
мінімум тощо. При цьому навіть офіційно встановлені розміри мінімальних
державних соціальних стандартів і гарантій є заниженими. Профспілки докладають
чимало зусиль, аби зламати усталені стереотипи. Вони чи не єдині усвідомлюють
складність завдань, що стоять перед державою у цей непростий час. Однак переконані,
що за умови постійної взаємодії і співпраці влади, бізнесу, громадянського
суспільства поставлені цілі щодо досягнення в Україні соціальної справедливості
є цілком реальними.
Велику надію профспілкові активісти покладають на соціальний
діалог між органами влади, працівниками та роботодавцями. Адже тільки через
такий інструмент можна вирішити чимало соціальних проблем і водночас
забезпечити єднання суспільства і соціальну стабільність у державі. Мітингами
і революціями, як свідчить практика, на реальні зрушення сподіватися марно.
Якщо говорити про сьогодення, то ФПУ своїм обов’язком вважає
постійне нагадування владі про головні фактори соціальної несправедливості. Це,
перш за все, несправедливий розподіл результатів суспільної праці, що
виявляється у заниженні щонайменше вдвічі середньої зарплати порівняно з
європейськими країнами. Відтак спостерігаємо відплив робочої сили до щедріших і
заможніших країн. Профспілки неодноразово застерігали уряд, що невиправдано
низька частка фонду оплати праці в структурі ВВП гальмує поступ країни до утвердження
справедливого суспільства. Серед інших факторів – дискримінація в оплаті праці
працівників бюджетної сфери, недосконала податкова система, ручне управління
соціальними виплатами. Кожен пункт «соціальної несправедливості» – на контролі
у профспілок і Міністерства соціальної політики. Адже, за словами Наталії
Королевської, будь-якій проблемі значно легше запобігти, ніж потім долати її
наслідки. Ми поступово виходимо з режиму «гасіння пожеж», піднімаємо голову і
дивимося вперед. І це дає можливість розраховувати на більш результативну
роботу в майбутньому.
У пошуках ідеалу
Соціальна справедливість – поняття настільки широке й
неосяжне, що на практиці далеко не кожен може його окреслити. Фахівці під цим
терміном розуміють «вияв справедливості у сфері розподілу багатств, благ і
доходів між членами суспільства». Однак це в ідеалі. До нього можна прагнути,
але його, переконані експерти, у житті не буває. В Україні до нього ще точно
далеко. Але й нашим громадянам хочеться мати однаковий доступ до благ.
Хто опікується соціальною справедливістю? У глобальному
масштабі – Міжнародна організація праці, яка спрямовує зусилля на практичне
втілення загальних принципів справедливості. Вона напрацювала найдосконалішу на
цей час систему міжнародного контролю за виконанням ратифікованих конвенцій.
Упродовж десятиріччя МОП реалізовувала програму «Гідна
праця для всіх». Програма мала чотири розділи: зайнятість, права, захист і
діалог. Власне, ця програма і дала імпульс для історичної Декларації щодо
соціальної справедливості. У ній головний наголос зроблено на аспектах, які
роблять працю гідною і справедливою. Гідна праця в умовах свободи, безпеки та
поваги до людської гідності гарантує справедливий заробіток, свободу на
робочому місці й соціальний захист працівників і членів їхніх сімей. Себто
гарантує рівне ставлення й рівні можливості для всіх і кожного. І це реальне
наближення до ідеалу.
Декларація МОП щодо соціальної справедливості не тільки
вказує шлях до реальної соціальної справедливості, а й визначає її складові
та напрями роботи, конкретизує кожен пункт. Та все ж у документі вказані лиш
загальні принципи, а кожен національний уряд має «приміряти» їх до реалій своєї
країни. Наші реалії такі: за оцінками експертів МОП, в Україні ще дуже багато
несправедливості, яка гальмує розвиток держави, породжує невдоволення громадян
та численні конфлікти. Фахівці Міжнародної організації праці неодноразово
висловлювали готовність допомогти Україні конкретними пропозиціями. У свою
чергу, таку допомогу охоче сприймають і профспілкові лідери, роботодавці,
фахівці профільного міністерства.
21.02.2014
Раїса ЧИРВА, «ПВ»
|