Пенсійне забезпечення: зміна орієнтирів
Попри фінансову скруту та політичну нестабільність уряд у
жодному разі не збирається відмовлятись від впровадження другого етапу
пенсійної реформи. Він полягає у зміні солідарної пенсійної системи, за якої
працюючі забезпечують тих, хто на заслуженому відпочинку, на накопичувальну,
коли кожен українець буде власними зусиллями акумулювати кошти на пенсію. Що це
означатиме для 14 млн пенсіонерів та 16 млн працівників, аналізували
«Профспілкові вісті».
Плекати старість змолоду
Вітчизняна пенсійна реформа зазнала стільки змін, що особливої
довіри у населення не викликає. Єдине, що не викликає сумнівів, так це те, що
про пенсію слід замислитись і подбати реально задовго до її настання.
Прорахувати все до останньої копійки, аби говорити про гідне життя, а не
животіння після завершення трудового стажу.
Зарубіжні експерти винайшли систему підрахунку, скільки має
бути грошей на особистому рахунку для «щасливої» пенсії. Це має бути запас
заощаджень, який дорівнює восьми річним заробітним платам. Та для цього,
підкреслюють фахівці, слід дотримуватись режиму накопичень впродовж усього
життя. Починати економити, тобто накопичувати, слід з 25-річного віку. За
розрахунками експертів, уже в 35 років ви будете власником капіталу у розмірі
одного річного доходу, через десять років – у розмірі трьох зарплат і так далі,
до досягнення пенсійного віку. Накопичувати краще безперервно, починаючи з 6%
від зарплати і доводячи частку до 12%. Можна й більше, усе залежить від того,
яка у вас заробітна плата.
Автори розрахунків не заперечують, що можуть існувати й інші
варіанти планування майбутньої пенсії. Це тільки на очна модель, дотримання
якої забезпечить відповідний результат. Однак тут існує одне «але»: навіть у
розвинених країнах світу люди всерйоз замислюються над пенсією не в 25, а
значно пізніше – у 40, а то й 50 років. Як змінити ментальність, фахівці поки
що не знають.
Розмірковують над тим, як зробити пенсійну систему такою,
яка б зацікавила кожного громадянина, і в українському уряді. Прем’єр Микола
Азаров зазначив: «У нас нині склалася ситуація, що 4,5 млн людей взагалі не
сплачують жодних відрахувань із своєї зарплати до Пенсійного фонду. Як у
такому випадку підвищити пенсію, зробити її гідною? Тому завдання номер один –
створити стимули, за яких кожен думатиме, яка в нього буде пенсія на старість».
Пошуком інструментів та пенсійних програм для працівників
займаються чимало спеціалістів – і в Пенсійному фонді, і в наукових
інститутах. Поки що єдиної думки не дійшли. Самі ж українці частіше пристають
до ідеї приватних накопичень.
Якщо з пенсійного внеску щомісяця відкладати по 100 грн, і
щоб вони приносили 5% доходу на рік, впродовж 40 років на рахунку накопичилося
б 144 960 грн. Якщо по 200 грн, розрахунки будуть іншими.
Хоч як би там було, очевидним і незаперечним залишається
факт, що чиста солідарна пенсійна система не здатна вирішити проблеми
пенсійного забезпечення наших співгромадян. Дефіцит бюджету Пенсійного фонду,
на переконання фахівців, скоро загрожуватиме фінансовій стабільності країни.
І хоча агітувати за накопичувальну систему особливо не доводиться, українці
навчені гірким досвідом, коли всі заощадження більше 20 років тому
перетворились на мильні бульбашки. Тож потрібні реальні, а головне – надійні
механізми, які б не завдали збитків ні державі, ні громадянам країни.
Реформа – по етапах
Перехід на другий рівень пенсійної реформи запланований уже
цьогоріч. І завершитися він має у 2015 році. Заступник голови Комітету
із справ пенсіонерів, ветеранів та інвалідів Валентина Лютикова вважає, що ідея
накопичувальної пенсійної системи може стати одним із шляхів виходу країни із
кризи. Водночас, за її словами, втрати ПФУ залишаться, і потрібно шукати
можливості виведення заробітної плати з тіні. Це може стати основним джерелом
накопичення бюджету та скорочення дотації держави. Але те, що затягувати
впровадження другого рівня не можна, п. Лютикова навіть не обговорює.
Які особливості другого рівня пенсійної реформи відзначають
експерти?
Планується, що на першому етапі запровадження другого рівня
під його дію потраплять люди молодше 26 років. З їх доходів до бюджету будуть
відраховувати не більше 2% місячного доходу. Це дозволить фондам отримати
майже 2 млрд грн. А вже з 2016 року другий рівень охопить громадян молодше 35
років, які сплачуватимуть 7%. За попередніми підрахунками, це може поповнити
бюджет на 7–16 млрд грн щороку.
Мінсоцполітики запевняє, що уряд готовий до введення
другого рівня пенсійної системи. Хоча більшість фахівців не виключають, що
його впровадження таки затягнеться. Директор департаменту пенсійного
забезпечення та соціального захисту інвалідів Мінсоцполітики Микола Шамбер
вважає, що уряд навряд чи встигне ввести в дію реформу вже із січня нинішнього
року. На його переконання, остаточний термін не наважиться назвати ніхто.
Натомість міністр соціальної політики Наталія Королевська запевняє, що є всі
можливості перейти до другого рівня пенсійної реформи вже сьогодні. «Ми
розуміємо, що ніколи лю uaдина не буде отримувати справедливу пенсію, якщо ми
залишимося на рівні солідарної системи», – підсумувала міністр. І зазначила,
що міністерство наполегливо шукає інструменти, аби ліквідувати дефіцит
Пенсійного фонду. Нині він становить понад 20 млрд грн. Серед напрацювань для
подолання дефіциту – способи легалізації, ліквідація заборгованості та
зростання зарплат. Фахівці Міністерства соціальної політики заявили про
готовність представити результати аналізу пенсійної реформи вже за показниками
роботи першого півріччя 2014 року.
Опоненти налаштовані песимістично і вважають, що другий етап
нічого доброго українцям не принесе. Позаяк, за офіційною статистикою, кожен
другий українець не доживає до пенсійного віку. А середня тривалість життя
стрімко скорочується. Для чоловіків – межа в 63 роки, для жінок – 73. Тож чи
наважиться Україна на запровадження другого етапу реформ, залишається
відкритим питанням.
Назріли зміни
Депутати прискіпливіше вивчають законопроекти, спрямовані
на запуск другого рівня пенсійної реформи вже в 2014 році. Предметом
детального вивчення стало введення персональних накопичувальних рахунків
майбутніх пенсіонерів. Такі рахунки дозволять справедливіше призначати пенсії,
адже в кого заробітна плата вище, в того й сума на картці стане вагомішою. За
нинішніми мірками, різниця мінімальна, хоча за працівника з вищою зарплатою
роботодавець сплачує більший єдиний соціальний внесок – 37% від нарахованої
зарплати, але все надходить до спільного котла Пенсійного фонду. Відтак
більшість експертів наполягають на необхідності змін до чинного законодавства,
аби реформа справді запрацювала на користь громадян.
Які зміни пропонують автори законопроекту, внесеного на
розгляд Верховної Ради? Депутат Сергій Горохов із Партії регіонів переконаний у
доцільності зниження ЄСВ з 37 до 20%. Це, на його тверде переконання, виведе
зарплату з тіні і компенсує зниження доходів ПФ. Він також виступає за
скасування вікового цензу, адже другий рівень передбачений лише для тих, кому
на момент впровадження буде менше 35 років. Іще депутат наполягає на введенні
другого рівня вже з 1 січня нинішнього року.
Його однопартієць Михайло Чечетов категорично проти введення
другого рівня без ретельного попереднього аналізу економічної ситуації в
державі. Він обстоює ідею бездефіцитного бюджету ПФ. Інакше, стверджує
депутат, неминуче виникнуть затримки з виплатами нинішнім пенсіонерам. Хоча
впевнений, що вирішувати проблему треба негайно, адже солідарна система скоро
не витримає, бо число працюючих неухильно зменшується, а пенсіонерів з року в
рік більшає. Дуже скоро четверо працівників повинні будуть утримувати п’ятьох
пенсіонерів.
Чимало експертів, аналізуючи переваги й недоліки другого
рівня пенсійної реформи, в один голос кажуть, що потрібно створити механізми,
за якими б накопичувальні фонди були надійними і перебували під суворим
контролем держави.
Щодо зниження ЄСВ, то тут опонентів практично немає.
Експерти прогнозують, що платити зарплату в конвертах буде невигідно тільки
тоді, коли соціальний внесок становитиме 15%. Гроші почнуть працювати на
економіку держави. А доти, доки понад 30% заробітної плати в Україні буде
виплачуватися в конвертах, неможливо говорити про реальне підвищення
пенсійного забезпечення. За деякими оцінками, в країні «прихована» зарплата, на
яку не нараховуються податки, становить 9–11% ВВП. Гіпотетично оподаткування
тіньових заробітних плат дасть змогу зменшити дефіцит бюджету ПФУ майже на 2%
ВВП. А коли тіньові зарплати зникнуть, особисті накопичувальні рахунки
працівників з’являться самі собою. Нікого не доведеться агітувати за другий чи
третій рівень пенсійної реформи. Потрібно лише чітко окреслити перспективи.
З міжнародного досвіду
Світовий досвід демонструє, що безболісних пенсійних реформ
не існує. Тож усі країни, котрі зважились на пенсійні перетворення, стикалися з
невдоволенням населення, протестами профспілок, складними періодами переходу
від старих до нових систем. Однак держави, яким удалось здійснити успішні
реформи, вже підвищили і продовжують підвищувати пенсії своїм громадянам. Ті,
хто не зважився на радикальні кроки, робили це пізніше, але втрати від реформ
були відчутнішими.
Прикладом успішного переформатування пенсійної системи
називають Швецію. Після радикальних змін у системі середня пенсія в країні
складає близько 2 тис. дол. США.
Водночас експерти вважають доцільнішим перейняти досвід
сусідньої Польщі. Як і решту економічних реформ, поляки здійснили пенсійну в
режимі шокової терапії. Фактично Польща нічого не реформувала. Вона в один
момент ліквідувала існуючу пенсійну систему і ввела нову. Аби стати на нові
рейки, країні знадобилось усього два роки.
Головна перевага польської системи полягає в тому, що вона
захищена від загрози дефіциту. Загальний обсяг виплат дорівнює обсягу зібраних
внесків.
Цього вдалося досягти завдяки базуванню всієї системи на
індивідуальних пенсійних рахунках. Кожен працівник отримає в майбутньому те,
що сам вніс у цю систему, плюс відсотки. Як результат, середня пенсія тут
сягає 450 дол. США. Пенсійний вік для польських чоловіків становить 65 років,
для жінок – 60.
Особи старшого віку в Польщі можуть також розраховувати на
пільги на житло, проїзд у громадському транспорті, знижки при купівлі
медикаментів, а також користуватися перевагами «дня пенсіонера» у торгових
центрах, де спеціально для них передбачені нижчі ціни на основні продукти. Це
значно полегшує життя, тож поляки особливо не нарікають на проблеми доволі
жорсткого заощадження фінансових ресурсів.
Вітчизняні фінансисти стверджують, що на 90% Україна
повторює шлях Польщі. Цей шлях експерти вважають одним з найбільш успішних.
Інша справа, що багатьох відлякує сам термін «шокова терапія».
31.01.2014
Раїса ЧИРВА, «ПВ»
|