Україна і світ проти дискримінації
21–22 листопада в Києві відбулася Національна конференція
«Подолання дискримінації в оголошеннях про вакансії: нинішня ситуація та
передовий досвід країн Європи». Це був спільний захід Міжнародної організації
праці та Міністерства соціальної політики України. Виявилося, що ця тема болюча
й актуальна не лише для України, а й для європейських країн. Будь-кому можна
відмовити в працевлаштуванні: через стать, вік, релігію, національність,
інвалідність або ВІЛ-статус. Наскільки гостро постала ця проблема в світі і як
її намагаються вирішити в Європі й Україні, дізнавалися «ПВ».
ЖІНКА, ІНВАЛІД, СТУДЕНТ? РОБОТИ НЕ ОТРИМАЄШ!
Чи доводилося вам читати оголошення: на роботу в ювелірну
крамницю потрібна жінка до 30 років приємної зовнішності? Або ж: директор
філіалу, обов’язкова вимога – чоловік. Або таку: на роботу адміністратором
потрібен працівник, який має велику фізичну силу. Все це приклади прямої або
непрямої дискримінації на першому етапі прийняття на роботу – в рекламних оголошеннях
про вакансії.
Підступність такого підходу полягає в тому, що людину із
самого початку позбавляють права виявити свої професійні якості, застосувати
вміння та знання. Їй відмовляють у роботі вже на підставі того, що вона жінка
(чоловік), занадто стара (занадто молода), чорна (біла) тощо.
Що ж це таке: дискримінація? Згідно із словником, це
будь-яка відмінність, виключення, обмеження або перевага, що заперечує або
зменшує рівне здійснення прав. Поняття охоплює виклю чення або обмеження
можливостей для членів певної групи відносно можливостей інших груп.
Якщо говорити про основні групи дискримінації, то
дискримінуються, як правило, жінки порівняно з чоловіками, чорношкірі
порівняно з білими (в основному, в західних країнах), місцеві жителі порівняно
з приїжджими. Зрозуміло, що дискримінація певної групи людей знижує рівень її
доходів та можливостей, обмежує або й унеможливлює доступ представників цих
груп до високооплачуваних професій.
Чому виникає дискримінація? Через численні упередження
роботодавців. Це може бути особиста неприязнь до певної групи людей – за расою,
національністю тощо. Досить часто дискримінують жінок. Як пояснюють вчені,
опитування роботодавців показало, що вони вважають представниць прекрасної
статі менш орієнтованими на професію, а більше – на родину та дітей, а тому
менше здатними до професійної діяльності, ніж чоловіки. І частіше відмовляють
їм у працевлаштуванні на престижні посади.
Заради справедливості слід зазначити, що не всі оголошення,
які містять вимоги щодо віку чи статі претендентів, є дискримінацією. Один з
яскравих прикладів таких оголошень: потрібен доглядач певного віку у відділ
безпеки, наприклад аеропорту. З морально-етичних мотивів проводити особистий
догляд чоловіків має лише представник тієї ж статі, так само – жінок. Тому в даному
випадку стать є невід’ємною професійною вимогою.
Ще один приклад: на роботу до театру запрошується виконавець
головної ролі в шекспірівській п’єсі «Отелло». Зрозуміло, що серед
обов’язкових вимог указуватиметься «чорношкірий». І це не є дискримінацією.
ЄВРОПА ПРОТИ ДИСКРИМІНАЦІЇ
Незважаючи на те, що оголошення про вакансії рясніють
різними дискримінаційними вимогами, в Україні мало хто звертає на це увагу. За
словами представника Уповноваженого Верховної Ради з прав людини Аксани
Філіпішиної, з моменту створення інституту омбудсмена 1996 року було лише одне
звернення, що стосувалося дискримінації при прийомі на роботу. І справа не в
тому, що таких випадків мало – щодня фахівці «виловлюють» в газетах та Інтернеті
оголошення, що мають дискримінаційний характер. Біда в тому, що ця
дискримінація не оскаржується. Люди просто не хочуть нікуди звертатися. А
оскільки немає конкретного адресата (потерпілого) й не встановлено завданої
йому шкоди, отже, притягати до відповідальності нікого.
Крім того, можна просто не розпізнати дискримінацію.
Особливо якщо вона завуальована. Наприклад, потрібна «прибиральниця» або
«манікюрниця». Сама назва вакансії передбачає, що обіймати цю посаду можуть
лише жінки.
Ще одна причина, за якою дискримінацію важко розпізнати:
вона сприймається як відображення стереотипів та очікувань як роботодавців,
так і претендентів чи суспільства. Так, малого кого дивує, що в ролі керівника
частіше за все воліють бачити чоловіка, а няні для дитини – жінку.
«Протидія таким публікаціям має велике суспільне значення,
– зазначає А. Філіпішина. – Якщо цієї протидії немає, виходить, що суспільство
мириться із цим. Відсутність достатньої уваги призводить до того, що всі
вважають антидискримінаційне законодавство неефективним, а гарантії рівності
– порожнім uaзвуком». Представник омбудсмена зазначає, що потрібні активна
просвітницька робота й співпраця з державними інституціями та неурядовими
організаціями.
За словами незалежного експерта з питань гендерної рівності
у сфері зайнятості та соціальної політики з Німеччини Сільке Штайнгільбер, в
Європі приділяють багато уваги боротьбі з необізнаністю людей щодо
дискримінації. Щоб поліпшити інформованість суспільства в цій сфері,
проводяться соціальні кампанії, навчання та тренінги, видаються посібники та
рекомендації для роботодавців. Зрештою, якщо нічого не допомагає, звертаються
до акцій громадського протесту.
Своєю чергою, професор з міжнародного права щодо
недискримінації Лейденського університету Ріккі Холтмаат стверджує, що
Євросоюз дуже негативно ставиться до проявів дискримінації і ретельно
відстежує їх. Зростає кількість нормативних актів, директив ЄС. У Європі
зацікавлені в тому, аби під час прийому на роботу єдиним критерієм була чесна
конкуренція, що покращить ситуацію на ринку праці.
У законах Євросоюзу, що стосуються рівного ставлення до всіх
шукачів роботи, містяться вичерпні вимоги до всіх учасників ринку. Зокрема,
роботодавці мають стежити за тим, аби в їхніх рекламних оголошеннях не було
ознак дискримінації. Агентства, що розміщують оголошення від імені
роботодавців (державні та приватні служби зайнятості, газети, Інтернет тощо),
повинні займати випереджальну позицію для запобігання публікації описів робіт,
що мають ознаки дискримінації. Державні установи, що відповідають за
дотримання законодавства про рівне ставлення, зокрема інспекції праці та
органи з питань рівності, застосовують санкції за його порушення. І головне,
до чого закликають організації, що протидіють дискримінації, – повідомляти про
такі випадки.
А ЯК У НАС?
Україна також не пасе задніх у питанні протидії
дискримінації. У нас цим займаються кілька державних органів – інспекція з
питань праці та інспекція з питань прав споживачів, Уповноважений з прав
людини та суди різних інстанцій. У ширшому контексті до протидії дискримінації,
зокрема за ознакою статі, долучається Міністерство соціальної політики та
місцеві органи влади.
За словами міністра соціальної політики Наталії
Королевської, дискримінація при підборі і прийомі на роботу є серйозною
перешкодою для осіб, які шукають роботу. А подолання цієї дискримінації у
сфері доступу до зайнятості, на думку міністра, потребує комплексного підходу,
що включає законодавче забезпечення, зміцнення інституцій та вироблення
практичних підходів протидії та реагування.
Мінсоцполітики вже розпочало таку роботу. Так, на розгляд
парламенту подано проект змін та доповнень до базового закону про гендерну
рівність. У ньому, зокрема, повніше розкрито визначення понять прямої,
непрямої, множинної дискримінації, сексуальних домагань, позитивних дій, рівної
оплати за рівноцінну працю.
Одним з головних факторів протидії дискримінації є ухвалений
влітку 2013 року Закон України «Про зайнятість населення», в якому цьому
питанню приділяється належна увага. Варто зазначити, що до ухвалення цього
закону кожне друге оголошення про вакансію в Україні містило дискримінаційні
вимоги щодо віку або статі кандидата. Нині, після спливання піврічного
терміну, таких оголошень стало набагато менше.
Крім того, діє Закон України «Про засади запобігання та
протидії дискримінації в Україні», внесено відповідні зміни до Закону України
«Про рекламу». Зокрема, прямо заборонено публікувати оголошення про вакансії,
у яких висуваються вимоги не лише щодо статі можливих кандидатів, а й щодо
їхнього віку, раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань,
членства в профспілках або інших об’єднаннях, етнічного та соціального
походження, майнового стану тощо.
За словами заступника міністра соцполітики В’ячеслава
Коломійця, у новому Законі України «Про захист населення», що діє із січня
2013 року, закріплене гарантоване державою право особи на захист від
будь-яких проявів дискримінації за різними ознаками. «Хочу підкреслити
зростаючу роль у вирішенні цих питань Міністерства соцполітики України,
державних служб праці та зайнятості. Ми сподіваємося, що практична реалізація
інновацій у законодавстві припинить дискримінацію», – зазначив В’ячеслав
Коломієць.
Зрозуміло, що дискримінація при прийомі на роботу становить
серйозну загрозу. Через це страждають цілі групи людей – жінки, молодь,
інваліди і представники нацменшин. Україна досить успішно долає це явище,
руйнуючи стереотипи роботодавців. Адже відсутність будь-якої дискримінації є
ознакою цивілізованої країни.
КОМЕНТУЄ СЕРГІЙ КОНДРЮК, ЗАСТУПНИК ГОЛОВИ ФЕДЕРАЦІЇ
ПРОФСПІЛОК УКРАЇНИ
Федерація профспілок України дуже активно співпрацює з
Міжнародною організацією праці, й нам дуже приємно, що представники МОП завжди
активно відгукуються на порушувані нами проблеми та наші пропозиції. Нинішня
конференція, з одного боку, має вузьку тематику, але дуже актуальну. Це
дискримінація в сфері праці на першому етапі зайнятості – при прийомі на
роботу. На щастя, Україна пережила той ганебний період, коли роботодавці
дозволяли собі писати нахабні оголошення, вказуючи не лише вік або стать, а й
певні особистісні характеристики й «особливі» вимоги. Сьогодні такі речі
трапляються рідко. Але це не означає, що дискримінацію повністю викорінено як
при прийомі на роботу, так і на робочому місці, коли, наприклад, людина хоче
вступити до профспілки. Нам відомі й інші види дискримінації, наприклад за
ознакою професії. Ми маємо кричущі факти, коли громадяни України, що працюють
у бюджетній сфері, отримують на 30% менше, ніж належить, через штучне
заниження тарифів Єдиної тарифної сітки. Ми маємо дискримінацію в оподаткуванні
зарплати по відношенню до оподаткування доходів від підприємницької діяльності
чи отримання дивідендів від акцій. Також існує дискримінація за нарахуванням
пенсій: певні категорії людей отримують набагато більші пенсії, ніж звичайні
громадяни.
Прагнучи провести чесну діагностику зон соціальної
несправедливості, ФПУ
здійснила
велику роботу, визначила їх та направила до міністерства соціальної політики.
Приємно зазначити, що міністр Наталія Королевська відразу дала цілу низку
доручень, згідно з якими розпочалася спільна робота у напрямі формування
дорожньої карти виявлення та подолання зон соціальної несправедливості, зокрема
щодо дискримінації у сфері праці. Всі ці заходи відбуваються в рамках
підготовки до Дня соціальної справедливості, який за указом Президента
відзначатиметься 20 лютого. До цієї дати ФПУ
готуватиме щорічні звіти, в яких визначатимуться зони соціальної
несправедливості та шляхи їх подолання.
Впевнений: національна конференція, присвячена подоланню
дискримінації у сфері праці, додасть нам аргументів для досягнення нашої мети
– подолання дефіциту гідної праці.
02.12.2013
Раїса ЧИРВА, «ПВ»
|