Угода про асоціацію з ЄС: плюси і мінуси
До саміту ЄСу Вільнюсі, де Україна має підписати Угоду про
асоціацію з Європейським Союзом, залишається трохи більше тижня. Про
європейську інтеграцію України говорять давно, переважно політики, економісти,
політологи тощо. Для пересічних громадян ця тема поки що вкрай непрозора.
Більшість наших співвітчизників навіть плутає Угоду про асоціацію із
членством в Європейському Союзі. Тим часом пересічні українці воліють знати
напевне, що зміниться для кожного із них після 28 листопада, якщо Угоду про
асоціацію таки підпишуть. Які вигоди матиме держава загалом і що доведеться
зробити, аби не виявитися в європейському домі падчеркою? Що на практиці
означатиме наближення України до політичних та економічних стандартів Європи?
ОБОПІЛЬНИЙ ІНТЕРЕС
Так чи інакше, майбутнє нашої країни вирішуватиметься
наприкінці листопада у Вільнюсі. Експерти одностайні у тому, що Угода – це
унікальний формат партнерства, якого об’єднана Європа не має з жодною іншою
країною. І в такому форматі зацікавлена не тільки Україна, а й Європа. Про це
Президент Віктор Янукович заявив під час презентації інвестиційних можливостей
України в рамках Всесвітнього економічного симпозіуму в Нью-Йорку. «Я
переконаний, що приєднання внутрішнього ринку України, її виробничих і
сільськогосподарських потужностей до європейського економічного простору
матиме позитивний вплив на загальноєвропейську економічну ситуацію і сприятиме
виходу Європи з кризи», – зазначив Віктор Янукович. Смілива заява, чи не так?
Однак вона має економічне підґрунтя. Більшість політологів та економістів теж
вважає, що від результатів Вільнюського саміту серйозну вигоду матиме і
Європа.
Народний депутат Ігор Єремєєв вважає: «Для ЄС – ми цікава
країна. У центрі Європи, без війни, 46 млн населення, величезні запаси
чорнозему, є ринок збуту, сировина. ЄС в Україні зацікавлений не менше, ніж ми
в ньому».
Тож якщо євроінтеграція України виявиться реальністю, то ЄС
виділятиме солідні кошти на реконструкцію підприємств, адаптацію українського
законодавства до європейських стандартів. Відтак Україна у своєму розвитку
зробить серйозний крок уперед. Європі вигідно мати такого передбачуваного й
цивілізованого сусіда. З огляду на ці міркування, європейці не залишать
Україну сам на сам зі своїми проблемами, а опікуватимуться нею на цілком
законних підставах.
Європейська інтеграція створює потужні передумови для
розвитку потенціалу кожної країни. Яскраве підтвердження цьому – Польща, яку
на початку 1990-х за всіма показниками порівнювали з Україною. Натомість Польща
завдяки підтримці європейської спільноти зуміла з постсоціалістичної держави
перетворитися на одну із держав, що має найстабільнішу економіку в ЄС. Допоки
ми розмірковували, який шлях розвитку найбільш прийнятний, поляки сміливо
вирушили у бік Європейського Союзу. Нехай ми трохи запізнилися, проте це не
означає, що у нас не лишилося шансів стати якщо не найкращими, то однозначно
не гіршими. І не біднішими. Варто лишень скористатися можливостями, які
пропонує Європа.
Іще один момент. На думку політологів, Європа неабияк
зацікавлена в тому, аби підписати Угоду про асоціацію без будь-якого
перенесення термінів. Щоб не скомпрометувати весь проект Східного партнерства.
Євросоюз як ніколи сповнений бажання, аби Україна саме зараз стала ближчою.
Голова Представництва ЄС в Україні Ян Томбінський
підтверджує цю позицію: «Коли мене запитують, чому я виступаю за те, аби
Україна стала асоційованим учасником Європейського Союзу, то я пояснюю, що
Європейський Союз зацікавлений, щоб його країна-сусід добре розвивалася.
Україна є найважливішим сусідом Європейського Союзу».
ПЕРЕВАГИ «ШЛЮБНОГО КОНТРАКТУ»
Допоки політики кожен на свій лад вихваляють чи, навпаки,
лають європейський вибір України, не зайве пильніше придивитися, які реальні
вигоди матиме Україна після вільнюських «заручин». Спершу, пояснюють експерти,
треба охарактеризувати ринок ЄС і можливості України – гравця на цьому ринку.
Так от: ЄС являє собою ринок обсягом 17,6 трлн доларів і 500 млн споживачів.
Експорт України до країн ЄС сягає близько 15 млрд євро. Багато це чи мало? Це
близько третини загального товарного експорту країни. Значна його частка
припадає на металопродукцію, машинобудування і продукцію рослинництва.
Обсяг ринку ЄС у вісім разів більший, ніж країн Митного
Союзу, за вступ до якого нас активно агітує Москва. А про рівень
європейського ринку годі й казати. Тому шлях до Європи Україні вигідний не
тільки політично, а й економічно.
Після того, як на повну запрацює зона вільної торгівлі,
значно розшириться присутність України на європейському ринку, будуть створені
нові робочі місця, що стратегічно компенсує тактичні втрати, на які так
полюбляють вказувати нам із Кремля.
Український бізнес дістане широкі можливості для реалізації
власних товарів у ЄС, що неодмінно сприятиме модернізації української
економіки та виведе нашу державу на новий конкурентний рівень. Україна матиме
чимало плюсів унаслідок підписання Угоди. Насамперед, у нас уперше з’явиться
шанс утвер uaдитися як регіональний лідер, що, у свою чергу, сприятиме
зміцненню національної безпеки в Центрально-Східній Європі. Крім того, ми
отримаємо надійні гарантії національної безпеки, незалежності, територіальної
цілісності, екологічної безпеки. Зростання рівня доходів і соціальних гарантій
життя громадян у перспективі позначиться на міжнародному іміджі України. Крім
того, країна дістане можливість використовувати науково-технічний досвід
розвинутих країн, запроваджувати сучасні технології та останні досягнення науки.
Відтак суттєво зменшиться залежність української економіки та політики від
російської газової монополії.
Серед геополітичних переваг експерти називають те, що
нарешті держава позбудеться елементів економіки радянського минулого та
утвердиться як самостійний суб’єкт.
За великим рахунком, українців особливо й не треба
агітувати за європейські цінності. Вони знають про них з особистих вражень:
гарні дороги, безумовне дотримання вимог дорожнього руху, чистота на вулицях і
в парках, зелені зони у дворах багатоповерхівок, сучасні транспортні засоби на
маршрутах. Словом, добробут громадян у великому європейському домі. Та
найголовніше, як стверджують власне європейці, – правова захищеність. Упевненість
кожного у своєму майбутньому. Високі стандарти освіти й медицини, пенсійного
забезпечення. І ще багато складових, про які ми зараз лише мріємо.
У разі підписання Угоди українці житимуть хоч поки що і не
в об’єднаній Європі, але вже за європейськими законами. А це значний крок
уперед.
Єврокомісар Штефан Фюле повідомив, що ЄС готовий виділити
Україні 186 млн євро на реалізацію програми реформ і ще 610 мільйонів – після
того, як Київ виконає всі вимоги. Крім того, унаслідок режиму вільної торгівлі
з Євросоюзом, який запрацює у разі підписання Угоди про асоціацію України та
ЄС, щорічний приріст української економіки становитиме понад 6%.
ГРА НА РІВНИХ?
Підписання Угоди про асоціацію, звісно, не означатиме, що
після 28 листопада ми прокинемося в іншій, оновленій країні. На швидкі
позитивні результати годі й сподіватися. Економіст Борис Кушнірук переконаний:
«Ми не матимемо якихось швидких вигод. Навпаки, може статися, що ми
стикнемося зі ще більшою конкуренцією. Це означає втрату українськими
виробниками своїх позицій. Тобто у короткостроковому вимірі Україна навіть
може мати втрати... Якщо нам дають доступ до європейської зони, то це означає,
що ми маємо бути готові до жорсткої та нещадної конкуренції з тамтешніми
компаніями, для яких не існує поняття «альтруїзм». Вільна торгівля з таким потужним
партнером, як Європейський Союз, означатиме для українських підприємств шалену
конкуренцію, якої слабкі не витримають. Але ж здорова конкуренція ще нікому й
ніколи не зашкодила. Навпаки, була рушієм позитивних змін і в економіці, і в
аграрному секторі».
Президент Київської школи економіки Павло Шеремета пояснює:
«Виникнуть труднощі звичайної конкуренції. Це нормальна конкуренція на
світових ринках, і я особисто в жодному разі не сприймаю цю асоціацію з
Євросоюзом як завершення дороги, я її сприймаю як початок дороги. Але це
початок складного шляху, ніхто не зустрічає нас із хлібом-сіллю на червоній
доріжці. Нам потрібно буде відстоювати, забирати, я б сказав жорстко –
вигризати ті сегменти світового ринку, які, як ми вважаємо, належать нам. І це
складна робота, тому що на них претендують інші, конкурентні, вкрай агресивні
та доволі амбіційні сторони: Азія, Північна Америка, європейські конкуренти».
Глава українського уряду Микола Азаров на засіданні Кабміну
заявив, що перспективи роботи українських компаній на євроринку – вже не
наочне питання, а практичне. Він наполягає на рівноправному партнерському
співробітництві в торговельно-економічній сфері між Україною та Європейським
Союзом після підписання Угоди про асоціацію.
«Ми розпочали адаптацію нашої економіки до умов євроринку,
і робити це потрібно доволі швидко. Не можна згаяти переваги, надані Україні в
перехідний період», – зазначив очільник уряду і додав, що у всіх ситуаціях
Україна керуватиметься виключно національними інтересами.
Так, це боротьба за економічне виживання, навіть природний
відбір для окремих сегментів галузей економіки, але боротьба, від якої виграє
громадянин України, її економіка і, зрештою, держава. Для найбільш чутливих
сегментів економіки країни будуть визначені певні перехідні періоди та
сприятливі адаптаційні умови, які дадуть змогу запобігти шоковим явищам. І
ніхто не зробить за нас нашу роботу. Треба діяти, працювати за новими
правилами й грати на рівних із сильними європейськими супротивниками.
А що ж, якщо раптом на Вільнюському саміті ми зазнаємо
поразки? Експерти заспокоюють: життя на цьому не завершується. Попри заяви
скептиків, криза у відносинах з Євросоюзом не виникне. Звісно, нам неабияк
потрібне зближення з Європою. Але не за будь-якої ціни, а зі збереженням
власних інтересів.
АСОЦІАЦІЯ – ЦЕ ЩЕ НЕ
ЧЛЕНСТВО В ЄС
Політики, які занадто романтизують перспективи європейської
інтеграції України, підводять людей до думки, що на Вільнюському саміті відбудеться
щось неймовірне. Мовляв, від підписання Угоди про Асоціацію залежить членство
України в Європейському Союзі.
Насправді це не зовсім так. Після підписання Угоди Україна
вважатиметься асоційованим членом Євросоюзу. Але цей статус геть не означає,
що країна автоматично увійде до євроспільноти. І ще одне: підписання Угоди про
Асоціацію не є першим етапом вступу до ЄС, у чому нас переконують деякі
політики.
Нині близько 30 країн уклали різноманітні Угоди про
асоціацію з Європейським Союзом. Але навряд чи колись вони стануть членами ЄС.
Адже у цьому списку – Алжир, Туніс, Ліван, Єгипет, Йорданія, Марокко,
Палестина, Чилі, Ізраїль.
Тобто ці угоди передбачають політику добросусідства та
співробітництва між ЄС та державою – асоційованим членом. Адже навряд чи
хтось всерйоз вважає, що країни Африки колись стануть повноправними членами
Євросоюзу.
Крім того, підписання Угоди про асоціацію між Україною та ЄС
не означає, що в країні стануться миттєві зміни. На нас чекає складний і
тривалий процес ратифікації документів. Адже у разі підписання Угоду спершу
має ратифікувати Верховна Рада України, тоді документ проходить відповідні
внутрішньодержавні процедури у 28 державах- членах Європейського Союзу, а
після того у разі отримання попередньої згоди Європейського Парламенту її має
схвалити Рада ЄС. Причому країни Європейського Союзу здійснюють ратифікацію
Угоди у два етапи – на союзному рівні та у національних парламентах.
Угода набуває чинності через місяць після здачі останнього
документа про ратифікацію або схвалення. Окремі положення Угоди
застосовуватимуться тимчасово до набуття чинності документа у повному обсязі.
Така тимчасова угода потрібна, аби якнайшвидше розпочати впроваджувати заходи
із економічного співробітництва. Адже процес ратифікації може затягтися на
роки. Тим більше, що ми вже маємо приклад: процес ратифікації Угоди про
партнерство і співробітництво між Україною, європейськими співтовариствами та
їх державами-членами тривав чотири роки: документ було підписано 1994 року, а
повністю ратифіковано лише 1998-го.
02.12.2013
Раїса ЧИРВА, «ПВ»
|