Реформування ЖКГ: реалії та перспективи
Більше 20 років ми говоримо про реформу складної галузі
житлово-комунального господарства, ухвалюємо рішення, намагаємося змінити
ситуацію на краще, але справа йде дуже повільно. Держава робить несміливі
спроби перетворень, суспільство, по суті, не бере участі в цьому процесі.
Відтак галузь ще більше занепадає. Рік у рік технічний стан систем забезпечення
ЖКГ
погіршується, підготовка до
кожного осінньо-зимового періоду проходить все важче. Україна – єдина держава в
Європі, де підприємства галузі перебувають в аварійному стані, і ніхто навіть
приблизно не уявляє, як провести модернізацію обладнання, аби вийти на елементарну
формулу зберігання енергії. Чому не вдається змінити систему ЖКГ
та системно її реформувати? Над цим
питанням розмірковують «Профспілкові вісті».
ТУПЦЮВАННЯ НА МІСЦІ
Ще 2009 року всі 350 народних обранців проголосували за
реформу галузі. Наступного 2014-го мали б звітувати про її результати. Однак,
на думку багатьох експертів, так звану реформу житлово-комунального
господарства в Україні повністю провалено. Бо, категорично стверджують
фахівці, вона ще як слід і не починалася. Те, що закладалося в програму
реформування, врегульовано хіба що на папері. Жоден пункт програми не виконано.
До вирішення комплексних проблем ми навіть не наблизились. Головними
проблемами житлово-комунальної сфери залишаються застарілість обладнання,
неефективність управління процесами, невміння вчасно запобігти проблемам,
відсутність системного підходу до їх розв’язання.
Реалії такі: понад третина житлових будинків потребують
капітального ремонту. Більше третини котлів, що забезпечують теплом
багатоквартирні будинки, є застарілими і енергоємними. Газ, що сьогодні
дістається Україні нелегкою ціною, вилітає в повітря. Комунальна інфраструктура
зношена більш ніж на 60%. П’ята частина теплових мереж перебуває в аварійному
стані. Не дивно, що за останні 10 років кількість аварій збільшилася майже
вп’ятеро.
Житлово-комунальна сфера – чи не єдина на сьогодні галузь
народного господарства, якої майже не торкнулися ринкові перетворення. Вона
працює за найгіршими зразками радянських часів. Несприятливі економічні та інституційні
умови функціонування житлово-комунального господарства України, адміністративне
втручання в ціноутворення та відсутність сильної політичної волі проводити
структурні реформи в секторі суттєво зменшують його ефективність. Як наслідок,
замкнене коло проблем, або тупцювання на місці. Фінансові проблеми, низька
конкурентоспроможність, незадовільна якість обслуговування, неплатежі,
неефективне управління, відсутність уваги до споживача, монополія на ринку
послуг і ще багато чинників, які гальмують реформування галузі.
Партнерські стосунки між підприємствами ЖКГ і споживачами
побудувати так і не вдалося. Замість цього – намагання «закрутити гайки»,
затиснути споживача і не лишити йому вибору.
Серед причин, чому реформи не просуваються, більшість
експертів називають і суто управлінську: впродовж трьох років змінилося шість
міністрів ЖКГ. Себто шість команд, які б могли реалізувати бодай частину
програми реформування, працювали в режимі вакууму. І це почасти призвело до
того, що стан житлово-комунального господарства не задовольняє ні мешканців,
котрі за досить високу плату отримують неякісні послуги, ні державу, яка
змушена виплачувати чималі дотації та субсидії. А зношеність основних фондів
галузі подекуди сягнула критичної позначки, що загрожує техногенними
катастрофами, які вже час від часу трапляються, і соціальними протестами проти
бездіяльності керівників галузі.
МІРАЖІ НА ВІРАЖАХ
Стрімкий крок здійснила галузь свого часу, коли оголосила
про створення об’єднань співвласників багатоквартирних будинків. Справді,
кількість ОСББ в Україні неухильно зростає і сягає 14 тис., а уряд планує вийти
на показник у 45 тис. об’єднань. Представники ЖКГ виступають з оптимістичними
заявами про успіхи в кількісному зростанні, напевне, сподіваючись, що створення
ОСББ саме по собі вирішить усі проблеми, відтак реформувати вже нічого не
доведеться.
Та що насправді очікує співвласників багатоквартирних
будинків, якщо реформа й надалі рухатиметься такими ж млявими темпами? На
думку експертів, як новостворені, так і старі ОСББ перебувають у «підвішеному»
стані, бо, як правило, не мають автоматичних прав на землю, прибудинкові
території та сходові клітки. Поки держава чи місцеві органи не зроблять у
житлових будинках ОСББ капітальних ремонтів і не переведуть їх на баланс
об’єднань, говорити про реальну самостійність немає сенсу. Тож оптимістична
цифра, що до 2015 року силами ОСББ утримуватиметься 70% житла, підлягає
ревізії. Адже сьогодні цей показник ледве дістається 15%.
Експерти стверджують, що нині побільшало будинків, мешканці
яких не бажають бути об’єднанням і навіть готові судитися. Причина? ОСББ в
його нинішньому вигляді – недієздатний механізм із купою проблем. Звісно, є
приклади, де вони дуже продуктивно й позитивно працюють. Але вони створені
тільки і виключно завдяки ентузіазму. Реальної підтримки чи стимулювання з боку
держави вони не мають. Тож ОСББ чи кондомініуми – не панацея. Насамперед uaтому,
що не існує адекватних, прозорих правил для цих об’єднань. І замість того, щоб
раз і назавжди законодавчо їх визначити, людей правдами і неправдами намагаються
загнати в нинішні, далекі від досконалості ОСББ. Експерти ринку виступають
проти такого підходу і мотивацій. На їхню думку, спершу треба вирішити
проблеми застарілого житлового фонду та забезпечити власникам бодай мінімальну
підтримку і гарантії з боку держави. Щойно це станеться, жодних «примусових»
заходів і додаткової агітації не знадобиться. Люди побачать і оцінять
переваги, повірять в ефективність і самі до цього прийдуть. Адже, за великим
рахунком, об’єднання співвласників багатоквартирних будинків – реальний
механізм розв’язання житлових проблем мешканців. Він дає змогу вільно обирати
способи управління спільним майном багатоквартирного будинку, раціонально
використовувати кошти співвласників, вільно обирати виконавців
житлово-комунальних послуг.
Директор аналітично-дослідницького центру «Інститут міста»
Олександр Сергієнко налаштований не так оптимістично. Він уважає ОСББ
фантастичною ілюзією. На переконання п. Сергієнка, є чимало випадків, коли
правління ОСББ стає «некерованим», а рядові члени втрачають контроль над ним і
жодним чином не можуть впливати на його діяльність.
У СУСІДА ХАТА БІЛА…
Практично щороку в Україні проходять міжнародні зібрання,
головна тема яких – реформування ЖКГ. От і нинішнього року 5–9 листопада
відбувся IХ міжнародний конгрес «Інституційні та технічні аспекти реформування
житлово-комунального господарства – 2013». У роботі конгресу і виставок взяли
участь представники центральних органів виконавчої влади, голови обласних та
районних державних адміністрацій, керівники місцевих органів влади, представники
міжнародних організацій та фондів, науковці, зарубіжні експерти, керівники
житлово-комунальних та будівельних організацій. Відкриваючи форум, міністр
регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ Геннадій Темник сказав: «Галузь
ЖКГ – потужна, інвестиційно приваблива, вона може запропонувати впровадження
тих технологічних, інституційних та інших напрацювань, які вже є в Європі, та
й, у кращих прикладах, в Україні». Про українські ми знаємо не з чужих вуст. А
на які кращі європейські зразки можемо орієнтуватись? Експерти практично
одностайно агітують за польську модель реформування ЖКГ.
Що ж такого незвичного сталося в економічній ситуації
Польщі на початку 90-х років, при тому, що вона не дуже відрізнялась від
української? А сталося те, що там збагнули: загальні субсидії, якими однаковою
мірою користуються і ті, хто роз’їжджає на дорогих автомобілях, і ті, кому
бракує на найнеобхідніше, – головна перешкода для здійснення реформ. Замість
існуючої практики запровадили адресні субсидії для бідних і відповідний
соціальний фонд. З’ясувалося, що 65% населення таких субсидій не потребує. В
результаті муніципалітети заощадили до 50% коштів, які спрямували на
здійснення реформи. До того ж, на скасування субсидій добре відреагував бізнес.
Він буквально поринув у комунальне господарство, скуповуючи котельні та інші
підприємства. І держава підтримала таке поривання. Більше того, заснувала
єдиний спеціальний орган, що опікується тарифами на комунальні послуги.
Поляки впровадили методологію кількісного тарифу, за якою визначається не сам
тариф, а тільки його складові.
В Україні чомусь побутує думка, що скасування субсидій
призведе до соціального протесту. Ці розмови тривають не один рік, якщо не від
початку незалежності України. І наводять на думку, що когось цілковито
влаштовує планово-збиткова система, що забезпечує монополію на комунальні
послуги. Вихід із скрутної ситуації у ЖКГ – подолати монополізм і створити
конкуренцію на ринку житлово-комунальних послуг.
І насамкінець: експерти знайшли ще одну причину, яка гальмує
реформу відносин у ЖКГ. Це менталітет мешканців багатоквартирних будинків.
Інертність, байдужість до того, куди витрачаються їхні гроші, прагнення жити
по-європейськи за відсутності бажання для цього щось робити. Позиція «у сусіда
хата біла, а моя, як завжди, скраю» згубна для будь-яких ініціатив.
Коментує Олексій Романюк,
голова Профспілки працівників громадського
обслуговування
Головна проблема, яка стоїть на заваді успішного реформування
ЖКГ, – колосальна недовіра людей до влади. На мій погляд, один з кращих
європейських досвідів у цьому має Польща. І коли я запитав у своїх польських
колег, як їм удалося досягти ефективних результатів, мені відповіли: завдяки
довірі до влади. Адже якщо люди довіряють владі, вони легше сприймають навіть
ті пропозиції щодо ремонту та благоустрою своїх будинків, які потребують витрат
їхніх власних коштів.
Якщо говорити про монополії у ЖКГ, то тут є об’єктивні
причини. Справа в тому, що тарифи на комунальні послуги є збитковими. А якщо
так, то який же бізнесмен сюди прийде? Якби сьогодні було достатнє
фінансування, а тарифи покривали ті витрати, які несуть наші підприємства, тоді
не знадобилося б створювати якісь паралельні приватні структури.
Наведу показовий приклад. У м. Іллічівську Одеської області
100% підприємств сфери обслуговування перебувають у комунальній власності,
люди задоволені, мер більше 20 років на посаді. Цей же шлях обрали Німеччина,
Англія, Франція, які реприватизують підприємства сфери обслуговування. Адже
коли підприємство перебуває у власності міста, тоді місцевій владі легше його
контролювати – менше хабарництва, крадіжок, корупції тощо.
Що стосується ОСББ, то вони ніколи не працюватимуть
ефективно, поки ми не вирішимо принципові питання – тарифів і відповідальності
за капітальний ремонт будинків. Це у приватному будинку просто: господар сам
вирішує ці питання. А якщо у багатоквартирному будинку цих господарів кілька
сотень, з різними позиціями та менталітетом, які важко привести до одного
знаменника? Тому держава має знайти варіант для вирішення цієї проблеми.
Але, повторюю, ми нічого не зможемо зробити без єдиної
тарифної політики, зокрема щодо покриття витрат, які несуть комунальні служби,
а також відрахування частини коштів у фонди, щоб у перспективі ці гроші
повернути людям у вигляді нових квартир, капітальних ремонтів тощо. Без вирішення
всіх цих питань реформувати галузь неможливо.
13.11.2013
Раїса ЧИРВА, «ПВ»
|