Люди та люки
Крадіжка каналізаційних люків – одна з болючих проблем усіх
міст України, байдуже – великих чи малих. Унаслідок «рейдів» мисливців за
металобрухтом, які викрадають кришки люків, залишаються провали, що
надзвичайно небезпечні для пішоходів та автомобілістів. Почасту саме
відсутність кришки стає причиною нещасного випадку, а то й трагедії. Нещодавній
випадок у Львові з дворічним Дмитриком, який упав у зяючий отвір
каналізаційного люка й загинув, збурив громадськість. «Профспілкові вісті»
з’ясовували, чи до снаги комунальникам побороти це зло.
Каналізаційний бізнес
Кришки почали масово зникати з-під ніг мешканців українських
міст на початку 1990-х років. Це були часи, коли після розвалу Союзу
зупинилися заводи й фабрики й почалося масштабне скорочення працівників.
Чимало людей опинилося на вулиці. Саме тоді відкрилися перші пункти приймання
металобрухту, а для бізнесменів «від металу» склалися надзвичайно сприятливі
умови. Аби заробити на хліб і до хліба, охочі тягнути все, що погано лежить,
почали красти металеві кришки люків.
Відтоді звичною стала картина, коли на тротуарі чи проїжджій
частині замість каналізаційного люка зяє чорне провалля, наражаючи на
небезпеку як водіїв, так і для пішоходів – дорослих і дітей. Надто увечері та
вночі. Комунальні служби, на превеликий жаль, не поспівають за крадіями:
щойно замінять люк, як його відразу ж викрадають. Із безвиході вони заходилися
виготовляти кришки з дерева, однак виявилося, що такі кришки абсолютно
ненадійні, навіть більше – ще небезпечніші, аніж порожні отвори. Тож поки
комунальникам надійде сигнал про чергову крадіжку, водії та пішоходи ризикують
повернутися додому скаліченими або навіть не повернутися ніколи.
Натомість каналізаційний бізнес процвітає. Надто у столиці.
З початку року в Києві безслідно зникло майже чотири сотні каналізаційних
люків. Лише у двох районах столиці – Святошинському та Солом’янському збитки
сягнули близько 20 тисяч гривень. «Київводоканал» б’є на сполох. Експерти
припускають, що нинішній рік може виявитися рекордним за кількістю крадіжок.
Найчастіше злодії полюють не за 120-кілограмовими люками, а
переважно за кришками середніх і легких люків (40–50 кг), розміщених на
тротуарах, газонах, прибудинкових територіях. І вони коштують недешево – від
800 до 1,5 тисячі гривень без витрат на встановлення. Іще більше «потягнуть»
кришки від важких люків (78–80 кг). Їх вартість сягає трьох тисяч гривень. Та
через те, що вони встановлені переважно на проїжджих частинах, не всі злодії
наважаться на таку крадіжку. Натомість здають такі люки практично за безцінь.
Правоохоронці пояснюють, що зазвичай за них намагаються виручити не більш як
50 гривень. У свою чергу, у пунктах приймання металобрухту присягаються, що
люки не приймають, бо ж у такому разі відповідатимуть за законом. Тоді чому
зловмисники почуваються безкарними і ані вдень, ані вночі не полишають свого
каналізаційного ремесла? У гонитві за примарною наживою вони геть не замислюються
над тим, на які ризики наражають себе та решту люду.
Проти лому є прийоми
Правоохоронці борються з розкрадачами «шляхом жорсткого
контролю за пунктами приймання металобрухту». Власникам таких закладів під
загрозою кримінальної відповідальності заборонено приймати кришки
люків, а також металеві сходи, деталі оглядових колодязів, обладнання пожежних
гідрантів. В іншому разі, згідно зі статтею 198 Кримінального кодексу України,
їм доведеться три роки відсидіти у буцигарні або ж шість місяців перебувати
під арештом.
З 2012 року в Україні передбачена кримінальна відповідальність
за крадіжку люків. Згідно зі статтею 270-1 Кримінального кодексу злодії
караються штрафом 1700–17000 грн, дворічним терміном виправних робіт і
обмеженням волі на строк до 12 років. Однак до тюрми справа зазвичай не
доходить – злочинцям якимсь дивом вдається відбутися лише штрафом. Їхній злочин
класифікується як дрібне хуліганство.
Приміром, упродовж минулого року «Київводоканал» подав до
правоохоронних органів 12 заяв про скоєння злочину за статтею «крадіжка кришок
люків» на суму 10 тис. 510 грн. За цими фактами порушено дев’ять кримінальних
справ. Проте після розгляду справи закрили, збитки не відшкодували, а винних до
відповідальності так і не притягнули. Що це – лояльність правоохоронців чи
недолугість вітчизняного законодавства? Напевне, і те, й те.
То ж проти кого треба боротися? Проти зловмисників, які
викорчовують металеві кришки, чи проти тих, хто на цьому бізнесі наживається?
І ті, й ті завдають збитків не лише бюджету країни, а й пересічним громадянам.
Як правило, власники пунктів приймання металобрухту облаштовують їх на
території власних садиб. Про це не можуть не відати сусіди чи мешканці
прилеглих будинків. Тож проблема в тому, що не всі готові сприяти роботі
міліції, аби по гарячих слідах викрити зловмисників. Певне, наші
співвітчизники, не бажаючи псувати стосунки з сусідами, забувають, що в uaпошуках
металу крадій не обмине і їхню оселю. Та буде вже пізно.
Працівники одного з приймальних пунктів підприємства
«Західпромсервіс» кажуть: «Допоки люди не зрозуміють, яку біду вони чинять,
нічого не зміниться. Щоб ситуація змінилася на краще, має діяти закон для тих,
хто скуповує металобрухт, вочевидь знаючи про його сумнівне походження. Адже
не можна безкарно грабувати країну та ще й пишатися цим».
Тож чи є прийом проти лому? Експерти стверджують, що єдиний
спосіб, до того ж дешевий, надійний і дієвий, – заборонити скуповувати
виробниче обладнання. З проханням видати таке розпорядження до відповідних
органів неодноразово зверталися і звертаються комунальники: раз і назавжди
припинити приймання металевих виробів без документів власника. Натомість
порушників назавжди позбавляти ліцензій. Себто кожен підозрілий металевий
предмет має супроводжуватися відповідним документом, що саме цей виріб
підлягає утилізації. Комунальники не в змозі розв’язати цю проблему самотужки.
Потрібне втручання влади – і законодавчої, і на місцях. Якщо злодія не
вдається спіймати на гарячому, то єдиний шлях – жорстко контролювати пункти, де
збувають вкрадене. Не буде попиту, пропозиція щезне сама по собі.
Люк без права передачі
Є ще один спосіб боротьби з викрадачами каналізаційних
люків. У багатьох містах України місцеві водоканали рятують своє майно від
злодіїв за допомогою «хитрих люків». Приміром, у Донецьку на каналізаційних люках
встановили спеціальні замки й датчики, які заздалегідь сповіщають про спробу
викрадення. У такий радикальний спосіб вирішили запобігти крадіжкам, адже місто
щороку витрачає близько півмільйона гривень на придбання нового обладнання.
Донецькі комунальники втомилися від мисливців за металом, відтак вигадали спеціальні
кришки.
На перший погляд здається, що люк – традиційної
конфігурації, тож відкривається легко. Але зсередини його міцно й надійно
тримає конструкція, яку розробили фахівці місцевого водоканалу. Відчинити
кришку можна лише спеціальним ключем. Якщо раптом злодіям вдасться дібрати
відмичку, то несподівано спрацює сигналізація. Тож через дві-три секунди
повідомлення про це з’явиться на спеціальному диспетчерському моніторі. На
місце події негайно виїде охорона, відтак крадія спіймають на гарячому. З цією
метою міський водоканал уклав договори з охоронними фірмами, які за сигналом
тривоги зобов’язані за лічені хвилини виїжджати на місце пригоди.
Директор комунального підприємства «Донецькміськводоканал»
Юрій Перебийніс стверджує, що такі люки красти не будуть, адже «його можна відкрити
тільки за допомогою динаміту. Та зловмисник навіть і цього зробити не встигне –
охорона зреагує миттєво».
Наразі у місті на водопровідних колодязях, де розташовані
важливі підземні комунікації, встановили понад тисячу незвичайних люків. Згодом
місцевий водоканал планує обладнати сигналізацією всі 100 тисяч колодязів.
Оригінальний метод боротьби зі злодіями запровадили в
Нікополі. Міський голова запропонував власникам приймальних пунктів
металобрухту за власний кошт встановлювати вкрадені каналізаційні кришки в
районі, де вони розташовані. Відтак виявилася цікава закономірність – кришки
вже не крадуть.
Наприкінці літа до Рівного завезли «іменні» кришки
водопровідних і каналізаційних люків. Їх за спеціальним замовленням
виготовили на Дубенському ливарно-механічному заводі. Коштує новинка приблизно
500 гривень, але міська влада погодилася на такі витрати й сподівається, що
вони невдовзі окупляться, адже відтепер кришки неможливо поцупити й здати на
металобрухт: вони містять відповідний логотип підприємства та спеціальний
пристрій для замикання. Досі комунальники «Рівневодоканалу» щороку зазнавали
збитків на суму понад 600 тисяч гривень, тож очікують, що запровадження люків
«без права передачі» розв’яже цю надзвичайно гостру проблему.
Експерти вважають, що біля всіх люків вартового не
приставиш, і тих, хто звик красти, спеціальними замками геть не залякаєш.
Очевидно, що доведеться вживати більш радикальних заходів, або ж дочекатися,
коли зміниться психологія тих, хто звик цупити чуже.
Коментує Олексій Романюк, голова Профспілки працівників житлово-комунального
господарства, місцевої промисловості та побутового обслуговування населення
України
«Проблема серйозна. Звісно, біля кожного люка стража не
поставиш. У містах, де заборонили приймати підозрілий металобрухт, ситуація
трохи ліпша. Отже, посилити відповідальність тих, хто працює у пунктах приймання
металу, надзвичайно важливо.
Та однаково, зловмисники знаходять вихід: розпилюють люки
на частини й усе одно здають. Що у цій ситуації можуть зробити комунальні
підприємства? Швидко й вчасно замінити вкрадену кришку люка іноді бракує
грошей. Звичайно, вони знаходять вихід: адже якщо комунальні служби не поквапляться,
може статися трагедія. І тоді працівники цих служб підпадають під кримінальну
відповідальність.
Головна проблема в тому, що хоч би скільки цих люків не
ставити, та злодії однаково їх крадуть і здають. Адже люк можна легко підчепити
гвіздком і зняти. Мені відомо, що зараз у деяких містах встановлюють нові люки,
які замикаються на замки, які спроможний відчинити лише спеціаліст. Та не
думаю, що це спинить зловмисників: якщо деякі специ відмичками відчиняють
квартири, то що їм зашкодить це зробити з люком?
Можливо, потрібно піти іншим шляхом: «знецінити» здобич крадіїв,
аби вони не змогли реалізувати метал. Зараз люки починають виготовляти із
суміші резини, пластмаси й металу, які не годяться для переплавлення.
Натомість, аби замінити залізні кришки на нові, пластикові, потрібен час. За
один день або тиждень це годі й зробити. Крім того, це ж великі витрати. Та
рано чи пізно ми до цього дійдемо. Щоправда, такі люки мають свої недоліки.
Якщо їх встановити десь у тихому дворі – не страшно. Але якщо на проїжджій
частині великої траси, то автомобілі розіб’ють їх набагато швидше, ніж
залізні. То ж, вочевидь, залишається сподіватися на те, що у крадіїв
прокинеться сумління, а працівники пунктів металобрухту припинять приймати підозрілі
предмети».
27.10.2013
Раїса ЧИРВА, «ПВ»
|