За лаштунками фармацевтичної галузі
Несподівано холодна осінь 2013 року запам’ятається українцям
надовго. Коли не можна зігрітися ані вдома, ані на роботі, ані в школі, а тим
паче – на вулиці. Відтак унаслідок переохолодження дають про себе знати нежить,
кашель, гострі респіраторні захворювання. Тож люди поспішають до аптек за
рятівними пігулками. Що на них чекатиме там цього разу? Чи здивують черговими
сюрпризами представники фармацевтичної галузі? Це намагалися з’ясувати
«Профспілкові вісті».
ДОРОЖЧЕ НЕ БУВАЄ
Експерти вважають, що на здешевлення препаратів годі й
очікувати. Вони посилаються на те, що з початку року ціни на ліки зросли на
22%. Здавалося б, куди вже дорожче? Адже, за результатами дослідження
фармацевтичного ринку, в Україні ціни на ліки й так у кілька разів вищі, ніж у
Європі. Так, одна й та сама упаковка антидепресанту Rexetin у сусідній Польщі
коштує близько 59 грн, а в Україні – 160. Болгарська ціна серцево-судинного
препарату Tenox – 25 грн, а українська – від 80 до 160 грн.
Чому в Україні – практично найбідніший європейській країні
такі дорогі ліки? Радник міністра охорони здоров’я Віктор Чумак, колишній
директор фармакологічного центру, знає ситуацію ізсередини. Він пояснює, що
така шалена різниця у вартості препаратів пояснюється маркетинговою політикою
фармакологічних компаній. Адже у ціну препаратів закладають витрати на їх
просування на українському ринку. Суттєво здорожують вартість ліків і значні
витрати на рекламні кампанії. Просування одного препарату на українському ринку
автоматично підвищує його вартість на 50–70%, тоді як у західноєвропейських
країнах – не більш як на 30%.
Представники уряду вважають таку цінову політику іноземних
виробників ліків неприйнятною, тож намагатимуться впливати на неї усіма
можливими й дозволеними ринковими методами. Віце-прем’єр-міністр України
Костянтин Грищенко нещодавно заявив, що «уряд вживатиме всіх можливих, що
відповідають правилам СОТ, заходів для того, аби навести лад у цій сфері».
Єдине, що високопосадовець не уточнив, коли саме ці заходи почнуть діяти на
благо українців.
Як держава має намір боротися з нечесними постачальниками
ліків? Урядовці припускають можливе запровадження ПДВ на ліки. Поки що доцільність
цих дій обговорюється серед експертів. Натомість економісти вважають, що
постачальники основних лікарських засобів володіють таким потужним запасом
рентабельності, що жодним ПДВ їх не залякати. Однак експерти вбачають
безсумнівні переваги від упровадження ПДВ, бо в такому разі кошти можна буде
спрямувати на адресну допомогу тим, чиє здоров’я залежить від дорогих препаратів.
Тож хоч там як, а українські споживачі продовжують
переплачувати за ліки втридорога. Пояснити, що конкретно заважає Україні
придбавати імпортні лікарські препарати безпосередньо у виробника, не можуть
ані експерти, ані урядовці, ані власне аптечні працівники. Останні кажуть, що
національна бюрократія заважає фармакологічним компаніям самим прийти на
український ринок. Мовляв, якби виробники обходилися без посередників,
ситуація б змінилася на краще.
МАРКЕТИНГОВИЙ ПРИЙОМ
Минулорічна гучна урядова акція, спрямована на зниження цін
на ліки в аптеках, зчинила переполох серед вітчизняних аптекарів. Однак
очікуваного ефекту пересічні громадяни так і не діждалися. Після погроз
прем’єра позачиняти всі аптеки, які торгують медпрепаратами з шаленими
націнками, аптеки зарясніли вивісками на кшталт «низькі ціни», «соціальна
аптека», «дешеві ліки» тощо.
Насправді нововведення – це своєрідний маркетинговий
прийом. Такі надписи, як вважає директор однієї з аптечних мереж Костянтин
Андрійчук, маніпулюють свідомістю споживачів, адже будь-яка інформація, що
вводить в оману покупців, – неприпустима.
Харків’янка Олеся Мещерська розповіла власну історію. Після
візиту до лікаря вона вийшла з кабінету з довжелезним переліком препаратів
від гіпертонії. Соціальна аптека, послугами якої користалася останні півроку,
здавалася їй порятунком, адже для пенсіонерів там робили чималу знижку.
Частину препаратів вона придбала у соціальній аптеці, а решту змушена була
купувати у комерційному фармакологічному закладі, розташованому неподалік.
Тут знижок для пенсіонерів не передбачалося, тож пані Олеся про всяк випадок
поцікавилася, у скільки їй обійшлися б ліки за списком. І була шокована, коли
дізналася, що за препарати «зі знижкою» заплатила на 23 гривні дорожче(!), ніж
вони коштують у «комерсантів».
Власники аптек зізнаються, що у так званих соціальних
аптеках ліки дорожчі, ніж у комерційних. Найгірше, що наживаються вони на
найбільш незахищених і зубожілих верствах населення – пенсіонерах та
інвалідах. Довірливим стареньким, усміхаючись, повідомляють про знижки, іноді
доволі суттєві – до 10%, однак препарат, придбаний начебто дешевше, врешті-решт
виявляється на кілька гривень дорожчим, аніж у конкурентів.
Коли фармацевти називають свої аптеки соціальними чи
анонсують, що у них низькі ціни, – це і маркетинговий хід, і недобросовісна
конкуренція. Експерти переконують, що «низькі ціни» і «соціальні аптеки» –
приманка для українців, чия купівельна спроможність останнім часом практично
на нулі. Адже в Україні майже всі так звані соціальні аптеки є звичайними
комерційними бізнес-проектами приватних інвесторів.
Експерти роздрібної торгівлі фармпрепаратами стверджують,
що тільки 10% недужих на хронічні захворювання реально контролюють ціни на
ліки. Лише 16 осіб зі 100, що відвідують аптеку, знають ціну на ліки, за якими
конкретно прийшли. На інші препарати ціни зазвичай не вивчаються, тож це і дає
можливість аптекам «низьких цін» маніпулювати ціновою політикою. Відтак за
принадними вивісками про низькі ціни приховані ті самі ліки і за тією самою
вартістю, що й в інших аптечних закладах.
КОМУ ФАЛЬШИВКУ?
Мова піде про підробки лікарських препаратів. Іншими словами
– фальшивку. «ПВ» поцікавились у експертів, які ліки підробляють найчастіше?
З’ясувалося, що не найдешевші, бо немає матеріального зиску фальшувати, наприклад,
аспірин. Однак і не найдорожчі, бо вони продаються надто мляво і на них багато
не заробиш. Тож серед препаратів, що найчастіше підробляються, – ліки
середньої цінової категорії. Зазвичай ті, що найпопулярніші серед лікарів і
хворих. Експерти стверджують: що більше рекламуються ті чи ті препарати по
радіо й телебаченню, то вищий шанс, що це виявиться підробка.
Найчастіше стикаються з підробкою антибіотиків – близько
42%. За ними йдуть гормональні препарати – до 20%. Третє місце посідають
протигрибкові ліки – 7%.
Перший заступник голови Державної служби України з
лікарських засобів Інна Демченко готова назвати три препарати, які насправді
такими не є: мезим, амізон, екстракт валеріани. І вони активно продаються у
вітчизняних аптеках.
За півроку Держлікслужба видала 65 розпоряджень про заборону
в Україні фальсифікованих препаратів. Переважно імпортного виробництва.
Українські ліки практично не підробляють, оскільки вони зазвичай належать до
низької цінової категорії.
Експерти Держлікслужби занепокоєні тим, що цього року в
одному з обласних центрів виявили фальсифікат препарату для зниження
артеріального тиску. Це може становити серйозну загрозу для життя хворих.
Боротися з фальсифікатом нелегко. Продаж контрафактних ліків
– найприбутковіший кримінальний бізнес у всьому світі. Україна, як свідчить
практика, не виняток. Якщо у 2009 році фахівці Державної служби України з
лікарських засобів вилучили близько 230 тисяч упаковок фальшивих ліків, то у
2011-му – уже понад 3,5 мільйона. Дані за минулий рік не розголошують. Лише
озвучують перелік препаратів, які найчастіше підробляють: супрастин,
трихопол, мезим, віагра, лінекс, но-шпа, ністатин.
Як стверджує один з учасників фармакологічного вітчизняного
ринку, на частку великих аптечних мереж припадає майже половина продажів
нелегальних медикаментів. Фальсифіковані, контрафактні та неліцензовані ліки
реалізують і столичні, й регіональні аптеки. Зазвичай їх спокушає нижча ціна,
ніж при оптовій закупівлі ліків, завезених легальним шляхом.
Потерпілий від фальшивих ліків, якщо він, звісно, залишився
живий, має надто мало шансів притягти до відповідальності несумлінного
продавця, дистриб’ютора чи виробника.
Тішить те, що невдовзі у листопаді відбудеться засідання
ВООЗ, на якому розглядатимуться проблеми реклами медичних препаратів та їх
підробок, а за його підсумками буде ухвалено обмеження, вимоги та рекомендації
щодо цієї проблеми. Можливо, ці рішення відіб’ють у фармацевтичних працівників
бажання заробляти собі надприбутки за рахунок здоров’я громадян.
ЯК РЕГУЛЮЮТЬ ЦІНИ НА
ЛІКИ У СВІТІ
Кожна країна вирішує
питання ціноутворення на ліки на власний розсуд. Окрім ринкового регулювання,
ціни регулює також і держава. У більшості країн держава регулює ціни на
препарати, вартість яких відшкодовується за рахунок бюджетних коштів або
медичної страховки. Найпоширеніший механізм стримування цін – державний орган
встановлює максимальну ціну на ліки. При цьому враховується вартість
аналогічних ліків, у тому числі в інших країнах. Таке регулювання, як правило,
поширюється на рецептурні ліки. Ціноутворення безрецептурних препаратів,
вартість яких не відшкодовується, зазвичай не підлягає держрегулюванню.
У більшості країн держава регулює ціни на ліки у тому чи
іншому вигляді. Це, зокрема, встановлення максимального рівня ціни на препарати,
запровадження граничного рівня торговельних надбавок, обмеження ціни на новий
препарат, внесення лікарських препаратів до переліку, за яким вони відпускаються
безкоштовно або зі значними знижками, тощо.
У таких країнах, як Китай, Індія або Бельгія, держава
жорстко контролює ціни на ліки. А от у США, Німеччині або Великій Британії переважають
ринкові механізми – попит і пропозиція на ліки. У Канаді встановлення ціни на
препарати, а також відшкодування витрат на лікарські засоби відбувається
шляхом укладення угод між департаментами охорони здоров’я та виробниками
фармацевтичної галузі. У Німеччині, Іспанії, Швеції та Норвегії
використовується механізм непрямого регулювання цін на ліки, так зване
еталонне ціноутворення. Це означає, що у разі, якщо максимально встановлена
ціна на препарат перевищує еталонну, то пацієнт доплачує різницю.
У багатих арабських державах, наприклад Саудівській Аравії,
усі ліки для громадян безкоштовні. Але лікуватися можна лише препаратами, які
дозволив правитель держави – емір. Якщо ж хтось потребує іншого препарату, що
не входить до списку дозволених, потрібні підписи трьох лікарів. Якщо вони
підтвердять, що ліки життєво необхідні, то їх придбають за рахунок держави.
10.10.2013
|