Добро, засвідчене нотаріально
Кабмін зареєстрував у
Верховній Раді зміни до Закону України «Про благодійну діяльність та благодійні
організації». Одна з новацій – обов’язкове нотаріальне посвідчення договорів
про доброчинні пожертви коштів на суму, що перевищує 850 грн. Саме ця обставина
збурила як благодійні фонди, так і громадськість загалом. Представники понад
40 доброчинних організацій звернулися з відкритим листом до Президента,
Прем’єр-міністра та Мін’юсту з проханням не допустити зазначених змін, бо це,
на їх переконання, створить нові суперечності між українським законодавством та
міжнародними стандартами, гальмуватиме розвиток благодійності в країні.
Наше видання не могло залишитися осторонь такої гострої
теми.
ГРА НА ВИПЕРЕДЖЕННЯ
Ще на початку літа відбулася зустріч Координаційної ради при
Главі держави, на яку зібрались представники уряду, міністерств, громадських
організацій. Говорили про необхідність змін до Закону про благодійність, про
відновлення довіри до цієї благородної справи. Учасники зустрічі висловили
занепокоєння тим фактом, що з 15 тис. зареєстрованих доброчинних організацій
працюють лише 2 тис. Більшість елементарно прикриває свій бізнес. Було
домовлено створити відповідну робочу групу, яка представить свої напрацювання
урядові.
А вже через тиждень Міністерство юстиції оприлюднило свої
зміни. І на чільному місці – про нотаріально засвідчену благодійність, якщо
вона перевищує 850 грн. У Мін’юсті пояснюють, що це робиться задля
вдосконалення законодавчого регулювання доброчинної діяльності в Україні.
Попередню домовленість про створення робочої групи
проігноровано, а зміни до закону от-от наберуть чинності. Сподівання, що вони
запобігатимуть махінаціям з боку нечесних благодійників, можуть виявитися
марними, стверджують експерти. І фонди так чи інакше стануть частиною
корупційних схем. Шахраям ці виправлення не завадять, а от життя
законослухняних організацій ускладнять.
Оформити свій альтруїстичний порив письмовою угодою та ще й
засвідчити її у нотаріуса – на таке мало хто зважиться. «Сьогодні, коли весь
світ уникає паперового діловодства, вдаючись до електронного документообігу,
благодійників спонукають до бюрократичної тяганини», – вважає керівник
Українського форуму благодійників Ганна Гулевська-Черниш. На її думку,
законопроект аж ніяк не спрямований на вдосконалення законодавчого регулювання
благодійної діяльності, й у разі схвалення депутатами лише ускладнить її. І
надасть можливість використовувати доброчинність у сумнівних схемах, що,
врешті-решт, дискредитує добру справу.
Чимало експертів переконані, що в Україні відсутнє адекватне
законодавство в цій сфері. Затримки на митниці, обкладання податком, зменшення
державного фінансування – ось лише невеликий перелік проблем, з якими стикаються
благодійні фонди й організації. Запропоновані зміни посилюватимуть податковий
тиск на внески, які люди роблять задля доброї справи. Нотаріальне посвідчення
бодай 1 тис. грн однозначно гальмуватиме надходження коштів тим, хто потребує
допомоги, зазвичай невідкладної. «Тільки уявіть собі таку ситуацію, –
коментує директор Української біржі благодійності Ірина Гуцал, – коли тяжко
хвора дитина потребує термінової операції. Потрібно зібрати 500 тис. грн. До
зборів приєднуються благодійні організації, підприємства, фізичні особи. Якщо
діяти згідно із запропонованими
змінами, то під кожну благодійну пожертву, що перевищує 850
грн, потрібно укладати нотаріально засвідчену угоду. Цілком можливо, що для
оплати лікування дитини доведеться скласти й засвідчити понад 100 угод. А це
довгий ланцюжок передачі коштів: донор – благодійна організація, яка
допомагає збирати кошти, – благодійна організація, яка акумулює кошти для
надання кінцевої допомоги, – одержувач допомоги. І на кожному кроці треба
укладати і нотаріально засвідчувати угоди. За час і кошти, витрачені на
паперову тяганину, можна було б урятувати чиєсь життя!».
ЛАСИЙ ШМАТОК ДЛЯ НОТАРІУСІВ
Керівник Програми розвитку громадянського суспільства
Українського незалежного центру політичних досліджень Максим Лациба взагалі
вбачає у змінах до зазначеного закону порушення статті 22 Конституції України.
У ній ідеться про те, що нові закони не можуть обмежувати права та свободи, вже
гарантовані законами чинними. В інтерв’ю одному з українських видань пан
Лациба зізнається, що був відверто шокований запропонованою новацією. «Це
означає, що нотаріус фактично за паспортом ідентифікує особу того, хто дає і
кому дає. Але ж це цивільні відносини двох суб’єктів, і держава не повинна
цього контролювати. Інша справа, що нотаріуси – паства Мін’юсту, тож вирішили
дати їм підзаробити. А в кого взяти такі кошти? Чому б не в благодійників?» –
дещо категорично прокоментував він.
Більшість експертів звертають увагу на ще одну особливість
прийдешніх
змін: бажання окремих
груп збільшити доходи вітчизняного нотаріату, переважно приватного, щоб у
такий спосіб узяти під контроль потоки благодійних коштів. Про соціальну сферу,
яка й так перебуває на межі колапсу і виживає за рахунок благодійності та
доброчинних інституцій, депутати згадують лише напередодні парламентських
виборів. А до них ще далеко, переконують фахівці.
Загальну думку сектору висловив виконавчий директор благодійної
фундації «Відкриті серця України» Євген Полтенко: «Запропоновані зміни до
профільного закону однозначно не сприятимуть розвитку філантропії в нашій
країні. Особливо одіозною видається норма про нотаріальне оформлення
договорів пожертви. По суті, це опосередковане оподаткування благодійних
коштів. Причому ці «податки» підуть не на державні програми, а осядуть у
кишенях нотаріусів. Для прикладу, аби не бути голослівним: із пожертви в 1500
грн державне мито становитиме 17 грн, а дохід нотаріуса – 150–200 грн. А якщо
цю суму помножити на десять, який заробіток складеться?».
Більшість експертів переконані: якщо пропонована норма
набере чинності, то бажаного ефекту – проконтролювати благодійні кошти (а це
сотні мільйонів гривень щорічно) або заробити на них – це не дасть. А ще гірше,
призведе до негативних наслідків як для благодійного сектору, так і
суспільства загалом.
Зміни до закону, вважають очільники багатьох благодійних
організацій, несуть велику загрозу, бо перекривають усі іноземні пожертви. На
думку Ганни Гулевської-Черниш, «відтепер уряд Норвегії чи Швеції має платити
українським нотаріусам».
ЧЕРВОНЕ СВІТЛО НА КОРДОНІ
Україна вже позбулася великої кількості міжнародних
донорів. Знову ж таки, через недосконале законодавство. Та попри це вітчизняні
благодійні інституції продовжують співпрацювати й одержувати підтримку від
невеликих міжнародних фондів та організацій, котрі не мають своїх
представництв у нашій країні. Запропоновані зміни поставлять під загрозу
можливість такої співпраці, а допомога міжнародної спільноти істотно
зменшиться, переконують керівники доброчинних організацій, що співпрацюють з
європейськими та американськими благодійниками.
«Більшість проектів нашої організації фінансуються
приватними фондами з інших країн Європи та США, про що укладено відповідні
угоди, – розповідає директор благодійної організації Партнерство «Кожній
дитині» Василина Дибайло. – Приватні доброчинці жертвують кошти й через
онлайн-системи. Наразі це стане неможливим. Після 10 років обговорень і гучних
декларацій уряд України так і не запровадив механізму соціального замовлення
та фінансування соціальних послуг, які надаються благодійними та громадськими
організаціями. А нині пропонується «перекрити» ресурси, що виділяються
міжнародним співтовариством на розвиток інноваційних соціальних послуг,
допомогу хворим і нужденним, підтримку молоді й освітніх програм».
Президент Всеукраїнського благодійного фонду «Запорука»
Наталя Оніпко в розпачі, адже безліч договорів укладено на відстані багатьох
тисяч кілометрів упродовж кількох годин. «Коли йдеться про життя людини, часу
на очікування просто немає. А що буде, коли законопроект підтримають? Скільки
часу, скільки благодійних коштів витрачатиметься! Життя скількох людей
опиниться під загрозою через відсутність донора, для якого оформлення
документів у нотаріуса виявиться нездійсненним, наприклад через проживання за
межами України?» – бідкається очільниця благодійного фонду.
Зважаючи на те, що 80% пожертв надходить безпосередньо на
лікування хворих, в тому числі дітей, цілком зрозуміле занепокоєння
доброчинців, котрі передрікають, що нова норма заблокує більшість надходжень
з-за кордону. Їх і так небагато. Бо 40% коштів, які благодійні організації
отримують від донорів з Європи, йдуть на оподаткування, до Пенсійного фонду
тощо. Тож говорити, що зарубіжні донори спонсорують соціальну роботу в Україні,
можна з великою пересторогою, зазначають експерти. І сходяться на думці, що в
разі ухвалення даної норми доброчинність, яка нарешті почала робити свої перші
впевнені кроки на шляху до прозорості, підзвітності та публічності, змушена
буде заховатися в тінь, вигадувати шляхи, як оминути законодавство, посилюючи
недовіру до благодійних ініціатив.
ЯК ЦЕ РОБИТЬСЯ У
ЄВРОПІ
У більшості європейських
країн існує система заохочень для благодійників і система оподаткування, що
робить одержання допомоги зручним, простим і необтяжливим для тих, кому вона
призначена. Тож на думку експертів, якщо ми справді хочемо долучитися до
європейських стандартів, нам варто було б перейняти досвід розвинених країн.
Який би стимулював до благодійної діяльності, реально заохочував людей
допомагати іншим. Закон, за яким діють доброчинні організації і фонди країни,
не вирішує однієї з ключових проблем сектору – оподаткування пожертв,
регульоване Податковим кодексом України. Наша держава досі залишається однією з
небагатьох європейських країн, де благодійна допомога фізичним особам
обкладається податком на загальних підставах.
Будь-яка благодійна допомога фізичній особі з боку
благодійного фонду або організації нині звільняється від оподаткування в таких
країнах, як Кіпр, Чехія, Естонія, Франція, Німеччина, Греція, Угорщина,
Італія, Португалія, Румунія, Словаччина, Швеція, Туреччина. А в Бельгії,
Болгарії, Фінляндії, Латвії, Литві, Нідерландах, Польщі та деяких інших
країнах на таку допомогу діють спеціальні пільгові податкові тарифи. Так, у
Бельгії благодійні кошти у вигляді субсидій, нагород, стипендій обкладаються
податком, якщо перевищують суму в 3200 євро. У Болгарії від податків
звільняється будь-яка благодійна допомога людям з особливими потребами,
обмеженою працездатністю та соціально вразливим категоріям населення. У Нідерландах
податкові органи складають реєстр організацій, котрі мають право надавати
благодійну допомогу, що звільняється від оподаткування.
Чомусь не прижився на теренах України досвід Америки,
Англії та Західної Європи. Там, кажуть фахівці, цікава й прийнятна модель
доброчинності. А в Німеччині, приміром, існує центральний інститут соціальних
досліджень, який займається «сертифікацією» благодійних фондів та видачею
спеціального знака якості. Щоб отримати його, серед іншого, потрібно пройти
аудит і звітувати про свою діяльність. До слова, цей інститут заснований ще
1894 року, проте в Україні немає й натяку на подібну структуру.
22.09.2013
Раїса ЧИРВА, «ПВ»
|