Гуманітарна допомога: міфи і реальність
Проблема надходження
в Україну гуманітарної допомоги потребує нагального вирішення. Про це говорять
і ті, хто цю допомогу нашим громадянам надсилає, тобто закордонні благодійники,
і ті, хто її потребує всередині країни. Всі одностайні у думці, що гуманітарний
блок украй забюрократизований. Адже ліквідація міжвідомчого органу, який
надавав товарам статус гуманітарної допомоги, більше зашкодила, аніж дала
користі. Про те, що сповільнює проходження гуманітарки через кордон,
розмірковують «Профспілкові вісті».
ХОТІЛИ ЯК КРАЩЕ
У жовтні минулого року Кабмін розформував міжвідомчу
урядову комісію з питань гуманітарних вантажів, а її функції передав до
Міністерства соціальної політики. Натомість додаткових механізмів для
розв’язання проблеми гуманітарної допомоги по суті ніхто не запропонував.
Відтоді Мінсоцполітики змушене узгоджувати питання надання товарам статусу
гуманітарної допомоги з вісьмома (!) різними відомствами. Тим часом експерти
стверджують, що з жовтня минулого року питаннями гуманітарних вантажів
практично ніхто на належному рівні не займається.
Міністр Наталія Королевська заявляє, що її відомство робить
усе можливе, «аби процес надання й отримання гуманітарної допомоги був
максимально прозорий і зрозумілий; щоб іноземні організації, які працюють через
посольства, не потрапляли у загрозливі для їх авторитету ситуації».
Що мається на увазі під прозорими й зрозумілими правилами?
Чиновники, які опікуються питаннями гуманітарної допомоги, переконують, що
жодних правил не треба вигадувати, вони давно діють. Приміром, якщо якась
організація має намір здійснювати операції з гуманітарною допомогою, то їй
треба чітко дотримува
тись усього чотирьох
пунктів: організація має бути зареєстрована в органах державної влади; її
реквізити має бути внесено до Єдиного реєстру отримувачів гуманітарної
допомоги; вона має надати всі необхідні документи для визнання вантажу гуманітарної
допомоги та для його розмитнення. І насамкінець – обов’язково вести та вчасно
подавати звіти про розподіл гуманітарної допомоги, аби в разі чого уникнути
юридичної відповідальності.
Такі самі прозорі правила мають діяти і для тих, хто таку
допомогу українцям надає. Керівник німецького відділення Emmaus у Кельні
Віллі Дес шокований тим, що через бюрократичні перепони вантажі з допомогою
доволі часто не потрапляють до адресата в Україні. І пояснює, що «виникають
серйозні труднощі, але радше не з нашої вини».
Ситуація, що склалася нині з гуманітарною допомогою в
Україні, нагадує йому співпрацю організації Emmaus з Польщею двадцять років
тому. Тоді у Польщі, за словами Деса, що півроку змінювалися приписи, тому
проблем не бракувало. «Нині Україна для нас – надто проблемне дитя, – зауважує
Дес. – Це єдина країна з-поміж усіх, з якими ми працюємо, що не входить до
ЄС».
Не тільки представникові німецького відділення, а й іншим
важко збагнути, чому протокол треба узгоджувати у восьми державних інстанціях,
серед яких МВС, Міністерство охорони здоров’я, Міністерство фінансів,
Міністерство доходів і зборів? І чому раптом виникла потреба запроваджувати
три режими проходження вантажів через митний кордон – зелений, жовтий і
червоний? По першому ідуть вантажі, які не викликають зауважень у жодного з
восьми відомств. Їх оформлення, як переконують відповідальні особи митного
контролю, займає не більш як десять днів. По «жовтому» коридору йдуть вантажі,
які викликають
певні сумніви у
представника бодай одного з відомств. Приміром, відсутній перелік кінцевих
отримувачів допомоги або не належно оформлені документи. Тоді ситуацію
вивчатимуть МВС і Міндоходів. Тим часом, як довго чекати висновків комісій –
невідомо.
А от «червоний» коридор призначений для вантажів, які не
містять ознак гуманітарної допомоги. Як з’ясувалося, це не така вже й рідкість.
«ГУМАНІТАРКА» ПРЕМІУМ-КЛАСУ
Згідно з чинним законодавством вантаж із маркуванням
«гуманітарна допомога» під час митного оформлення звільняється від
оподаткування. А це, як свідчить практика минулих років, неабияка спокуса для
підприємців-благодійників. Докладно дослідити кожен вантаж митна служба не в
змозі, бо не має стільки людей і технічних засобів, тож гуманітарну допомогу
перевіряють вибірково.
Така перевірка може чимало розповісти про власників вантажу
та його адресатів. Так, «одяг для паломників» може виявитися одягом та
аксесуарами відомих світових брендів. В іншому вантажі погляду відкриється
понад три тонни автозапчастин фірми Valeo, які призначені для французьких
моделей автомобілів. Або дорогі швейцарські ножі марки Wenger.
Під виглядом гуманітарної допомоги в Україну ввозять дорогі
меблі, коштовності, інший не розмитнений крам, а під зворушливими назвами
ховаються контрабандисти дорогих товарів.
Експерти кажуть, що 60% вантажів гуманітарної допомоги
надходять у вигляді товарів легкої промисловості (уживаний одяг, взуття,
іграшки, побутові товари, меблі, посуд, продукти харчування), що мають ознаки
комерційного характеру.
З-поміж останніх –
півтори сотні автомобілів. Серед них 53 дорогих авто – фольксвагени,
мерседеси, ауді, тойоти і навіть лексус.
Митники такий товар класифікують по-своєму – «гуманітарка»
для багатіїв.
Таким чином, під виглядом гуманітарної допомоги в Україну
без усяких перешкод потрапляє контрабандний товар. Експерти дивуються, як таке
може відбуватися. Адже якщо в державі діє механізм виявлення контрабандного
товару в комерційному вантажі, то чому цього не можна зробити в гуманітарному?
Може, бракує політичної волі для вирішення питання контрабанди?
Справа не така проста, як видається на перший погляд.
Запровадження жорстких обмежень ускладнить ввезення в Україну справжньої
«гуманітарки». Відтак до проблеми треба підходити вкрай зважено, аби «з водою
не вихлюпнути й дитину».
Високопосадовці переконують, що, блокуючи чи затримуючи
ввезення в країну гуманітарних вантажів, борються з контрабандою. Перший
віце-прем’єр-міністр Сергій Арбузов стверджує, що доволі часто під виглядом
гуманітарної допомоги прагнуть провести чимало товарів, які не мають жодного
стосунку до цієї програми.
Звісно, що зловживання трапляються, але це не означає, що
країну, де третина людей перебуває за межею бідності, треба залишати без
допомоги.
БЕЗ ВИНИ ВИННІ
Авжеж, що не всі вантажі з маркуванням «гуманітарна
допомога» – суцільна контрабанда. Одяг, функціональні ліжка для хворих, візки
та автомобілі для інвалідів... – усе це через бюрократичну тяганину простоює на
митниці від кількох місяців до півроку. Найгірше, що вантажі містять ліки та
продукти харчування, які мають обмежений термін придатності. Допоки
громадські та благодійні організації марно намагаються розмитнити поміч ситої
Європи, на складах митниці пліснявіють продуктові подарунки для дітей-сиріт.
Згодом їх або викинуть на смітник, або спалять. Адже зволікання з визнанням
отриманої з-за кордону допомоги «гуманітарною» призводить до нарахування
чималої плати за зберігання вантажу на тимчасових складських приміщеннях
митниці. Та якщо раптом Мінсоцполітики відмовить в отриманні вантажу, то
адресатам нарахують і ПДВ, і низку митних зборів. У результаті отримувачі
гуманітарної допомоги змушені відмовлятися від дармових поставок на користь
держави. Відтак закордонні жертводавці втрачають і бажання, і сенс надсилати
українцям допомогу.
Президент місії «Світло на Сході» Павло Давидюк у зверненні
до керівництва країни зазначає: «15 років кропіткої праці, спрямованої на
встановлення й зміцнення партнерських стосунків із зарубіжними донорами
гуманітарної допомоги, взаємовідносини з якими завжди будувалися на принципах
законності, абсолютної прозорості та чіткого планування, опинилися під
загрозою».
Представники багатьох громадських організацій опинилися у
ситуації «без вини винні». Адже їм заборонили отримувати гуманітарну допомогу.
Натомість багато з них справді виконують важливу соціальну функцію: допомагають
інвалідам, хворим на цукровий діабет, ВІЛ-позитивним, безхатченкам тощо.
Їм байдуже, хто і як контролює ввезення гуманітарних
вантажів з-за кордону. Вони чекають конкретної відповіді, чому Вінницька
районна лікарня вчасно не отримала хірургічний матеріал, Комсомольська
сільська рада – інвалідні візки, палиці, бинти, Івано-Франківська обласна
організація Червоного Хреста – автомобілі швидкої допомоги?
Президент Товариства Червоного Хреста України Іван Усіченко
занепокоєний ситуацією, яка склалася внаслідок тривалого нерозв’язання
проблеми отримання гуманітарної допомоги. «Щодо нинішньої ситуації з
гуманітарною допомогою слід сказати, що ми маємо намір подати пропозиції щодо
змін до закону й шукатимемо підтримку в профільних комітетах Верховної Ради»,
– сказав він.
Здивовані цією ситуацією і в Міжнародному русі «Емаус».
«Рух надсилає гуманітарну допомогу в різні країни світу на різні континенти, і
ніде ми не стикалися з такими проблемами, як в Україні», – пояснює
представник руху «Емаус» Герберт Біттер.
Не можна оминути ще одного важливого аспекту: ставиться під
загрозу існування благодійних організацій – отримувачів гуманітарної
допомоги. У такій ситуації не виключений і міжнародний скандал, позаяк цільова
гуманітарна допомога з вини держави не надходить до отримувачів і
конфіскується на її користь. Або перетворюється на попіл. Це як кому
пощастить.
«ГУМАНІТАРНА
ДОПОМОГА. ПРОДАЖ ЗАБОРОНЕНО»
Які підакцизні товари
з-за кордону можуть бути визнані гуманітарною допомогою, відтак звільнені від
оподаткування та обов’язкових платежів до бюджету? Серед них:
– автомобілі швидкої медичної допомоги, легкові автомобілі
спеціального призначення для Міністерства внутрішніх справ України;
– транспортні засоби, призначені для перевезення понад
восьми осіб, що передаються для використання установам соціального захисту
населення, державним закладам охорони здоров’я і навчальним закладам,
громадським організаціям інвалідів, ветеранів війни та праці, Товариству
Червоного Хреста України та його обласним організаціям, державним закладам
системи реабілітації, фізичної культури і спорту інвалідів «Інваспорт»;
– легкові автомобілі, які на момент ввезення на митну
територію України були виготовлені не більш як вісім років тому та мають
об’єм двигуна не більш як 1800 куб. см, що отримує Міністерство соціальної
політики України для подальшого забезпечення інвалідів, які перебувають в
установленому порядку на обліку для отримання спеціального автотранспорту, на
термін, визначений законодавством;
– аудіо- та відеотехніка, призначена відповідно для сліпих
і глухих, аудіо- та відеокасети, які містять навчальні, соціальні, реабілітаційні
програми, інформацію з фізичної культури та спорту інвалідів, програми для
формування здорового способу життя, лекції нобелівських лауреатів;
– шоколадні вироби, які містяться у новорічних і різдвяних
подарунках, що отримані за два місяці до відповідних свят;
– меблі, що передаються виключно для використання установам
соціального захисту населення, державним закладам охорони здоров’я та навчальним
закладам, громадським організаціям інвалідів, Товариству Червоного Хреста
України та його обласним організаціям, релігійним організаціям, що
зареєстровані у порядку, передбаченому Законом України «Про свободу совісті та
релігійні організації»;
– медико-соціальне обладнання та оснащення, що передається
виключно реабілітаційним установам для інвалідів та дітей-інвалідів, які
мають відповідну ліцензію на надання реабілітаційних послуг, незалежно від
відомчого підпорядкування, типу і форм власності, за обов’язкової умови заборони
його подальшого продажу.
Вантажні митні декларації, що супроводжують товари,
обов’язково мають містити маркування «Гуманітарна допомога. Продаж заборонено»
і печатку митника.
16.09.2013
Раїса ЧИРВА, «ПВ»
Коментарі
#1 30.01.2014 18:11 добавил: Раїса Павлюкович | додати коментарНаша організація працює з німецькими партнерами вже 20 років, ніколи не було таких проблем, як зараз! З 6 грудня 2012 р. стоїть на нашому складі 47 гуманітарний вантаж, який ми не змогли розмитнити з вини Міністерства соцполітики. Наразі справа розглядається в Окружному адміністративно му суді м. Києва. Сьогодні було вже шосте засідання , та кінця не видно. То суддя хворий, то він у відпустці, то не зявляються представники Міністерства, то нема представників митниці. А людям дуже потрібні інвалідні візки, ролатори, медичні ліжка. просто одяг і взуття.
|
|
|